Lihasoseet itse!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vinkkejä!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vinkkejä!

Vieras
Hei!
Ajattelin tehdä kohta 8kk lapselle lihasoseita itse,kaupan soseet ovat hyvin uponneet, mutta olisi kiva kokeilla itsekin erilaisia sekoituksia! Kokeilin jo lihan pakastamista jääpalakuutioihin eli voin tarvittaesssa tehdä vielä omasta kasvissoseesta lihasoseen.

Muutama kysymys kokeneemmille:

- minkä ikäiselle vauvalle annat 2 liha-ateriaa päivässä? (ohjeita olen kuullut 8kk ja 10kk, kumpi on oikein?)

- kuinka paljon laitat kasviksia+lihaa (=1 rkl lihaa/ateria)tehdessäsi suurempia annoksia sosetta kerralla? *Reseptejä toivotaan!!*

- (rypsi?)öljyähän tulee lisätä soseen joukkoon, minkä verran laitat?

- kätevintä kai olisi keittää lihat+kasvikset kaikki sekaisin kerralla, mutta keitättekö kuitenkin perunat kuorineen erikseen (vitamiinien säilymiseksi) vai ""oikooko"" joku tässä kohtaa?

- käytätkö omia pakastemarjoja vauvan soseisiin? Pystyykö esim. pari vuotta pakastimessa olleita marjoja käyttämään, onko vain maku ja vitamiinipitoisuus kärsinyt?

Kiitos jo etukäteen, odottele innolla uusia reseptejä!!

Minäkin olisin aiheesta kiinnostunut, tyttö tosin vasta 6kk....
Kasvissoseet olen tähän saakka tehnyt itse, laiskuuttani kai keittänyt perunat, porkkanat ja bataatin kuorittuina, on jotenkin helpompi vain keittää kuutioina.
Miksi soseisiin pitää lisätä öljyä? Meille ainakin sanottiin neuvolassa että jos paino nousee normaalisti niin ei tarvitse.
Voiko lihasoseita pakastaa ""sekoitettuina"" vai pakastatteko lihan erikseen?
Kiitos jo etukäteen!

Minä teen näin aina suuret satsit kerralla pakkaseen:

400g lihasuikaleita (liiat ""läskit"" poistan)
n. 2 litraa vettä
2kg kasviksia (perunaa, porkkanaa, kukkakaalia,
pakastevihanneksia... kaikkea vaihdellen)

Kuorin ja pilkon kasvikset. Lisään kiehuvaan veteen kaikki muut kasvikset, paitsi perunat, kypsymis järjestyksessä ja lihat kanssa. Perunat keitän eri kattilassa, koska sauvasekoittimella muussaan lihat ja kasvikset 7kk typylle. Sitten kun kaikki on kypsää niin siis soseutan lihat+kasvikset ja lisään mössöön vielä perunat ja vähän vaan soseutan vielä. Saman tien mätän purkkeihin ja jäähtymään ja jäähtyneinä pakastan.
Samalla periaatteella teen kalasta, jauhelihasta, kanasta.

50g lihaa ja 250g kasviksia. Teen aina isot annokset. Laskin viikonloppuna hinnat purkille, niin liha sose pien purkki (pakastan piltti-purkkeihin) maksaa n.30 senttiä ja kalasoseen hinnaksi tuli 15 senttiä. Kalat tein pirkka pakaste lohesta, 400g ja sitten 2kg kasviksia (perunaa 1,3kg, sipulia 200g ja porkkanaa 500g) ja vajaa 2 litraa vettä.
Tosta määrästä tuli 30 pientä purkkia!

Me alotetaan tossa kuukauden päästä 2 liha sosetta päivässä. Ja silloin tällöin kasvis ateria.
Öljyä en ole lisännyt ruokiin kun typy kasvaa niin hyvin.

Ja possusoseeseen olen lisännyt välillä vähän omenoita! Tuttavan puusta sain pussillisen ihania omppuja ja niitä lisäsin! Ja omena-porkkana sosetta tein kanssa ja sekös oli pikkuneidin herkkua! Sekä viileänä että lämpösenä!

Moikka!

Muutama kysymys kokeneemmille:

- minkä ikäiselle vauvalle annat 2 liha-ateriaa päivässä? (ohjeita olen kuullut 8kk ja 10kk, kumpi on oikein?)

*Aloin antamaan pojan ollessa n.8kk, näin neuvolasta neuvottiin. Tosin välillä annan kasvisaterioitakin.

- kuinka paljon laitat kasviksia+lihaa (=1 rkl lihaa/ateria)tehdessäsi suurempia annoksia sosetta kerralla? *Reseptejä toivotaan!!*

*Teen aina lihat, kalat ja kanat jääpalakuutioihin, on sitten helppo ottaa pakkasesta yksi lihakuutio ja yksi kasviskuutio, sulattaa mikrossa ja sekoittaa perunan joukkoon.

- (rypsi?)öljyähän tulee lisätä soseen joukkoon, minkä verran laitat?

*Öljyä ei meillä ole käytetty ollenkaan, poika nyt 10½kk.

- kätevintä kai olisi keittää lihat+kasvikset kaikki sekaisin kerralla, mutta keitättekö kuitenkin perunat kuorineen erikseen (vitamiinien säilymiseksi) vai ""oikooko"" joku tässä kohtaa?

*Keitän kasvikset aina kuorittuina ja käytän tarvittaessa soseutukseen keitinvettä. Oman maan porkkanat pesin huolellisesti ja raastoin kuorineen. Perunan keitän päivittäin kuorittuna ja lohkoina. Soseutukseen käytän tavallista maitoa.

- käytätkö omia pakastemarjoja vauvan soseisiin? Pystyykö esim. pari vuotta pakastimessa olleita marjoja käyttämään, onko vain maku ja vitamiinipitoisuus kärsinyt?

*En ole käyttänyt, koska ostan hedelmä ja marjasoseet valmiina. Mutta eiköhän noitakin marjoja voi käyttää.

Kiitos jo etukäteen, odottele innolla uusia reseptejä!!

Tänää tein possusta sosetta vauvalle.
Lihaa 300g/ 1,28e
Perunaa 1kg/ 0,2e (5kg säkki maksoi 1e)
Porkkanaa 250g/ 0,092e (3kg säkki maksoi 1,10e)
Sekavihannes pussi (pakaste) 250g/ 0,39e
1,5l vettä

Tuo anos siis maksoi vain 1,962euroa!
Tuli 24 pientä purkkia ja purkin hinnaksi peräti 8 senttiä!
kyllä ite tehty kannattaa kun purkki maksaa kaupassa 59senttiä/kpl.
Ja vauva tykkää kovasti!

Halusin tulla vain kiittämään sinua sika-hyvästä ohjeesta! Taisin tehdä pönäkämpää, kun mulla tuli vain reilut 20 purkkia tota lihasosetta. Vettä oli vähemmän... Laitan sit lämmittämisvaiheessa hiukan perunaporkkanavelliä... Mutta KIITOS TOSI PALJON KIVASTA OHJEESTA!

LUEHAN MAMI -81:N OHJEET KETJUN ALUSTA! ITE TEIN LIHASOSEEN MUUTEN SAMALLA TAVALLA, MUTTA KEITIN PERUNATKIN KUORITTUINA LIHOJEN JA KASVISTEN KANSSA. POTUT VAAN KOKONAISINA. ONGEIN NE SIT POIS, SOSEUTIN MUUT JA SIT LISÄIN NE JOUKKOON. NÄIN PERUNOITA EI TARTTENUT SEKOITTAA LIIAN KAUAN. VAAVI TYKKÄS IHAN HULLUNA. NYT IKÄÄ VASTA !

Yhteistyössä