Lihavista lapsista järkyttyneenä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulleropankissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pulleropankissa

Vieras
Aloin miettimään omia lapsiani. Itsellä on jonkin verran ylipainoa, ei mitenkään kamalasti ja kyllähän mä karkista tykkään.

Mutta mitä te ootte mieltä, ku jokku syöttää jo 1 veelle kaikkee samaa herkkuu, limsa/karkki/jäätelö jopa kerran viikossa?

Mulla on yksvee joka sai ensimmäisen kerran syntymäpäivillään maistaa täytekakkua ja tiikerikakkua. Tykkäs aivan hulluna ja nytkin haluais aina kun näkee esim kahvipöydässä. Lapseni ei ole lihava, alipainoinen ja neuvolassa käsketäänkin lisäämään ruokaa päivään. En vain tiedä mihin sen lisään kun nyt jo syö PAAALJON. Eli mitat on 76cm ja 8kg.

Olen vain ollut niin järkyttynyt kun mummo antaa mummolassa pojan mutustaa pientä pullan palaa tai keksiä, jäätelöäkin siellä saanut. En periaattees täysin niitä vastusta mutta eihän 1vee tarvi vielä tommosia?

Lapsi oli tässä kipeänä, eikä suostunut syömään eikä juomaan, Pillimehupurkista se sitten innostui ja kun on niitä sellaisia tuoremehuja pillimehupurkis niin annoin sen juoda niitä ku ei muuten nestettä olisi mennyt. Toki lantrasin sen aina vetellä ettei ole niin vahvaa...

Minkä ikäisenä lapselle saisi sitten ilman huonoa omaatuntoa antaa hyvää? Esim sitä pullaa yms n. kerran viikossa?

ITsellä on niin huono omatunto jo pienistä naposteluista mutta....

Meidän poika alkoi saamaan 1 veenä samoja herkkuja kuin mekin.
Nykyään 1v8kk ja saa 1-7 kertaa viikossa pullaa tai keksiä. Joskus jädeä ja suklaata. Ylipainoa ei todellakaan ole.

ei mun mielestä ole vaarallista antaa joskus hyvääkin kunhan muistaa että on vanhempien velvollisuus rajottaa tarpeen tullessa. surullisinta minusta ovat äidit (tai isät ) jotka surkuttelevat lapsensa lihavuutta samalla herkkuja kaupasta kantaen ja liikuntaan kannustamatta. ei kaikista jotka makeaa maistavat tule lihavia.

Tiedän useita lapsia, jotka syövät älyttömästi herkkuja, mutta ovat laihoja. Ovat siis nirsoja ruoan suhteen, mutta korvaavat ruokaa karkilla ja pullalla.

En usko lihavuuden olevan niin yksinkertaista, että herkuttelevat lapset = lihavat lapset. Kyllä oikeasti lihaville lapsille maistuu ihan kaikki perunasta sipsiin.

Eli jos sä nyt annat lapsesi joskus herkutella, niin ei se siitä lihavaksi pamahda.

Extravirginit ja kasvisrasvat on kokeiltu. Allergiatestit on tulossa.

Mulla on vain kauhean huono omatunto jos annan jotain hyvää. Marie-keksit on sellaisa joita en laske, eikä niitäkään se syö ku jonku muutaman viikossa.

Ei varmaan auta ku lihottaa se lapsi jäätelöllä... =)

On kyllä sydäntä särkevää ku lapsi tietää mikä on namia ja mikä ei ja osaa jo kaupassa limsahyllylläkin osoittaa limsapulloa, vaikka sitä ei ole ikänä(en tietääkseni ole antanut) saanut....

ei ole olemassa ikää jolloin epäterveellinen ruoka muuttuisi "ei niin epäterveelliseksi" että sitä voisi antaa mielinmäärin ajattelematta. kohtuus on hyvä muistaa! ei lapsestasi tule automaattisesti läskiä vaikka äiti onkin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Nykyään 1v8kk ja saa 1-7 kertaa viikossa pullaa tai keksiä. Joskus jädeä ja suklaata. Ylipainoa ei todellakaan ole.

Niin,ei nyt vielä ole ylipainoa, samalla tyylillä kun jatkaa niin ylipainoa kertyy varmasti viimeistään kouluikäisenä, jos kerran joka päivä syötetään pullaa ja keksiä.
Pienten lasten kasvatuksessa ja ruokailutottumuksissa on vain ajateltava tulevaisuuttakin,ei pelkästään nykyhetkeä.

Meillä 1v4kk poika ja saa nykyään jo maistella aikuisten herkkuja, olin tuohon 1-vee synttäreihin asti aika nipo noista. Meidän pojalle tosin joku leivänpalanen voilla on ihan yhtä karkki kuin pullanpalanen, joten on helppo tarjota niitä terveellisempiäkin herkkuja.

Luulen että näillä geeneillä ja tuolla liikkuvuudella poika tuskin pääsee oikein mitenkään lihomaan, mutta kieltämättä välillä mietityttää, kun poika syö välistä enemmän päivällä kuin minä, imettävä äiti! Pitkä, hoikka poika on kuitenkin, joten uskon että tarvitsee vain paljon energiaa, että jaksaa kohkata... :)

Ei meidänkään poika syönyt ennen yksivuotissynttäreitä mitään. Pidin sen melko pitkään sen
jälkeenkin. Nykyään poika 3 v ei syö karkkia, ei juo limuja eikä mehuja juuri.
Saa syödä pullaa, jäätelöä herkkuja yms pari kertaa viikossa. Siihen kuuluu myös hesessä
käynti. Tänään kävimme. poika söi ranskalaiset ja pienen limun. Mielummin annan joskus pojalle
sokerisia limuja mehuja kuin niitä keinotekoisia.
Itse käytän niitä, koska itselläni on diabetes. Muutenkaan meillä ei juuri ole hirveästi herkkuja.
Johtunee sairaudestani. Taisi ekaa kertaa syödä pullaa mummolassa. Itse kun en syö makeita juuri kuin juhlissa ja joskus voi mieli tehdä pullaa niin silloin toki.
Minun makean himon tyydyttää yleensä jäätelö. Se onkin ainoa makea mitä meillä on aina kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Kasvatuksen ammattilainen:

Niin,ei nyt vielä ole ylipainoa, samalla tyylillä kun jatkaa niin ylipainoa kertyy varmasti viimeistään kouluikäisenä, jos kerran joka päivä syötetään pullaa ja keksiä.
Pienten lasten kasvatuksessa ja ruokailutottumuksissa on vain ajateltava tulevaisuuttakin,ei pelkästään nykyhetkeä.

Niin. Vaikkapa niin että ensin syödään terveellisesti ja sitten vasta (jos vatsaan mahtuu) pieni pala pullaa tai vastaavaa. Silloinhan oppii pienestä pitäen, että herkkuja ei vedetä mahantäydeltä :) Se että syödään ruokaa ja herkkuja liikaa, on se mikä lihottaa.

Miksi se on aina on - off ? Ihan oikeasti?

Mulla on itselläni ongelma makean kanssa ja en millään haluaisi tyttärelleni samaa. En ole ylipainoinen, mutta täysin makeariippuvainen, joka päivä on saatava jotain herkkua. En ole antanut 1,5v tytölle mitään muuta kun synttäreillä pikku palan kakkua ja joskus harvoin antanu maistaa jotain piirasta tms. Jos ei opi pienenä makeaa saamaan niin toivoisin ettei siitä tulisi samanlaista herkkupersettä kun minusta!

Meillä on lapset saaneet herkkuja siinä missä muutkin ja nykyään 4v ei kylässä syö oikeastaan keksiä enempää kahvipöydässä, saa sitä kotonakin. Mieluummin viettää sen ajan leikkien. 2v taas on paino-ongelmainen siinä että painaa liian vähän ja saa herkkuja niinkuin muutkin. Meillä käytetään punasta maitoa ja voita, kun saa rasvaa niin elimistön ei tarvi sitä alkaa varastoimaan pahan päivän varalle. Ja toi 2v ei kanskaan herkkuja piittaa, syö ennemmin sipsiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Kasvatuksen ammattilainen:

Niin. Vaikkapa niin että ensin syödään terveellisesti ja sitten vasta (jos vatsaan mahtuu) pieni pala pullaa tai vastaavaa. Silloinhan oppii pienestä pitäen, että herkkuja ei vedetä mahantäydeltä :) Se että syödään ruokaa ja herkkuja liikaa, on se mikä lihottaa.

Miksi se on aina on - off ? Ihan oikeasti?

Samaa mieltä ja meillä usein syödään myös jälkiruoka.

Yhteistyössä