Lihottaa

  • Viestiketjun aloittaja Eliisa
  • Ensimmäinen viesti
Eliisa
Hei,onks kellään kokemuksia siitä,et hormoonihoidossa lihoo,minulla painoa tullut melkein 10 kg .Mietin tässä sitä,kun minulla varhaiset vaihdevuodet tuli 40v ,niin mietin sitä et lopetanko hoidon ja siirryn luontaishoitoihin ja otan riskin,et tulee luukato vai syönkö lääkkeitä ,lihon ja pelkään syöpäriskiä,kertokaa kokemuksia???
 
kyllä
Olen 45v ja jouduin aloittamaan jo vuosi sitten keltarauhashormoonihoidon premenopaussi oireisiin. Sain Terolut nimisen valmisteen ja lihoin sillä n. 9kg. Harrastan liikuntaa 6krtvko aerobicia ja kuntosalia+uintia+hiihtoa. Olen tarkalla ruokavaliolla tuon urheilun vuoksi ja silti lihoin. Eipä sille itse paljon mitään voinut. Nyt lopetin terolutin käytön nimenomaan lihomisen vuoksi ja lisäksi se lisäsi minulla masennusta.
 
Ei kaikki
Angeliquen ei pitäisi tutkimusten mukaan lihottaa - koeryhmässä aikanaan laihtuivat vuodessa keskimäärin kilon.
Itse käyttänyt vajaan vuoden, eikä kyllä ruokahalua ole lisännyt.
Alussa oli vatsakipuja ja välivuotoa, nyt kaikki hyvin.
 
NormaaliKilot
Itselleni kävi taas päinvastoin, aloitettuani Progynovan ja Terolutin ( ei jatkuvasti otettava) laihduin. Joten yksilöllistä on! Progynovan esitetiedoissa sanotaan painonvaihtelut mahdollisia, joten tarkoittaa plussaa ja miinusta.
 
Minna
En ole syönyt kuin vasta yhden kuurin Terolutia ja heti se on lihottanut. Toiset lääkkeeni vievät voimakkaasti ruokahalua ja silti Terolut on minimaalisella ruokamäärällä lihottanut. Lisäksi Terolut on aiheuttanut aika kovaa masennusta, eivätkä kuukautiset ole tulleet ajoissa niinkuin toivoin. Olen aika pettynyt tähän lääkkeeseen.
 
Kyllä
Ei ne lääkkeet varsinaisesti lihota, vaan ruokahalu kasvaa, joten voit kyllä tehä itekin jotain asian eteen.
Kommentti osoittaa, että henkilö ei tunne endokrinologiaa. Yleislääkäritkään ei usein tätä tiedä, mutta aikoinaan endokrinologi määräs lisää tyroksiinia jo pelkästä paikallisesta hormonilisästä, Vagifemistä, ts. sen käyttö lisäsi tyroksiinin tarvetta. Nyt kun aloitin hormonikorvaushoidon, jonka osana terolutin, huomasin muita tyroksiinivajausooireita JA lihomisen jo parin kuukauden jaksosta varsinkin Terolutin aikana, joten Terolut vaikuttaa muuhunkin hormonitoimintaan. Vasta myöhemmin muistin tuon endokrinologin sanomiset ja hain lisää tyroksiinia.

On sitten yksilöllistä, kuinka paljon Terolut vaikuttaa ja tarviiko mahdollisesti muuta lääkitystä säätää. Laihtua voi tietenkin syömällä vähemmän, mutta jos syö suunnilleen yhtä paljon kuin ennen, lihoo.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä