"Liian iso sikiö" rv 12

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippäliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippäliini

Vieras
Kävin np- ultrassa menkoista laskettuna rv 12+1. Ultrassa niskaturvotusta oli 1,8 mm, joka kuulemma ihan hyvä.
Mutta sikiö olikin viisi päivää isompi, kuin kuuluisi olla. Eli siis 12+6. Kätilö ei tästä mitenkään ihmeissään ollut, mutta itse mietin, että kierrossa jossa tulin raskaaksi yhdyntöjä oli vai kerran. eli menkkojen jälkeen kp 11. Vauva on siis luultavasti saanut heti silloin alkunsa, mutta olisi siltikin edellä kasvua. Muiden lasten kohdalla päivät menneet aina tarkalleen ultrissa.
Onkos muilla kokemusta "liian isosta" sikiöstä, kun hedelmöitysajankohta kuitenkin selvillä? Kiitos vastauksista.

Kävin itse muistaakseni tuossa ultrassa 11+ jotain ja lasketuksi ajaksi tuli kanssa 3-4 päivää aikaisempi, mutta ei sitä siis muutettu, näkyy vain tuossa ultrakuvassa... No, se ei ollut mahdollista koska tiesin aikaisimman mahdollisen hedelmöitysajan koska yhdynnässä olimme kanssa olleet vain kerran. No, seerumiseulassa kärähdin, mutta lapsivesitutkimuksen tulos oli normaali ja terve lapsi syntyi. Lapsi oli syntyessään normaalikokoinen, mutta sittemmin kasvanut lähes koko ajan +2-käyrällä ;) Pian 2v.

Mulla tehtiin np ultra rv 11+1, jolloin sikiön koko vastasi rv 11+6. Rakenneultrassa kuitenkin rv 19+2 sikiö vastasi enää 19+3 joten meillä siis kävi niin, että koko tasoittui myöhemmin. Olen myös kuullut vastaavista tapauksista, joten en usko, että on syytä huoleen! Ehkäpä teidän pikkuisella vaan on ollut kasvupyrähdys tai jotain!

Lisään vielä, että meillä siinä rakenneultrassa laskettu aika kanssa täsmäsi jo paremmin, silloin vain reisi ja pää olivat sen suhteen "eri paria" eli pää oli pari viikkoa reittä edellä :), toinen viikon jäljessä ja toinen viikon edellä eli yhteensä keskimäärin pyörittiin lasketun ajan hujakoilla. Ei siiis kannata huolestua.

Ultrassa määritetyssä iässähän on aina myös virhemarginaalia useampi päivä suuntaan ja toiseen. Ei kaikki sikiöt kasva täsmälleen samaa vauhtia.

Tuossa vaiheessahan ne erot ovat kuitenkin vielä aika pienestä kiinni, joten en huolestuisi vielä tuollaisesta. Jos vauva onkin vähän epäedullisessa asennossa, jokin mitta voi heittää ja se heittää sitten koko arviota. Ja mittaustarkkuuskin tosiaan on mitä on.

Itselläni yliaikaiskontrollissa vauvan painoarviot heittivät monta sataa grammaa, kun lääkäri mittasi mitat kahteen kertaan peräkkäin. Totesi sitten vain, että ensimmäisessä vauva saattoi olla sellaisessa asennossa, että vatsan ympärys oli ikäänkuin vinossa ja siksi se mitta heitti ja jo yksin muutti tosiaan arviota todella paljon.

No toivottavasti niskaturvotus on kuitenkin osattu mitata oikein... Täällä kans lapsi oli isompi kuin "piti" ja mitä hedelmöittymisajankohta antaisi ymmärtää. Vois ne kätilötkin vähän tarkentaa, että "ei syytä huoleen, virhemarginaali on tämä ja tämä". Nyt se vaan totesi, että "laskettua aikaa ei tarvitse muuttaa", mutta itse jäin kuitenkin ihmettelemään, että häh, mun laskujen mukaan sikiö ei mitenkään ole niin monta päivää vanha ja että onkohan nyt syytä huoleen. Mutta hyvä jos ei ole syytä huoleen...

Itselläni 12viikon ultrassa vastasi 13viikon vauvvaa ja 20viikon ultrassa 21+6 vauvvaa.. Syntyi keskosena 33+5viikoilla mitoin 46cm ja 2186g :) Nykyisin mennään yli keskikäyrän!

Alkuperäinen kirjoittaja Äippäliini;9698257:
Kävin np- ultrassa menkoista laskettuna rv 12+1. Ultrassa niskaturvotusta oli 1,8 mm, joka kuulemma ihan hyvä.
Mutta sikiö olikin viisi päivää isompi, kuin kuuluisi olla. Eli siis 12+6. Kätilö ei tästä mitenkään ihmeissään ollut, mutta itse mietin, että kierrossa jossa tulin raskaaksi yhdyntöjä oli vai kerran. eli menkkojen jälkeen kp 11. Vauva on siis luultavasti saanut heti silloin alkunsa, mutta olisi siltikin edellä kasvua. Muiden lasten kohdalla päivät menneet aina tarkalleen ultrissa.
Onkos muilla kokemusta "liian isosta" sikiöstä, kun hedelmöitysajankohta kuitenkin selvillä? Kiitos vastauksista.

Minulle kavi juuri samoin, mutta alkupaivaa en niin tarkkaan tieda, joten meni sen piikkiin.

Meillä on kolme lasta, joista kaksi viimeisintä -09 ja -11 syntyneet on ultrattu rv 11+ Terveystalolla 4d:llä. Molempien poikien laskettu aika aikaistui 9 päivää, eli päiviä oli siis 9 enemmän. Tiesin molemmilla kerroilla ovulaatiotestien ja tuntemusten perusteella ovulaatioajankohdan ja päivän, jolloin yhdyntä on tapahtunut. Molemmat myös syntyivät tasan rv 38. Toinen painoi 3300 ja toinen 4400g.

Yhteistyössä