Liian laiha perhoseksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "typykkä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"typykkä"

Vieras
Mites, onko kellään liian laihoja mutta normaaleita perheenjäseniä?

Meillä EI anoreksiaa sairastava tyttö, normaali muuten mutta aivan liian laiha 17 vuotiaaksi nuoreksi neidiksi. Syö hyvin ja syö miehen annoksia ruokaa. Silti painoa vain 45 kiloa ja pituutta 170 cm.
Mielestämme saisi painaa nyt ensin ainakin 50 kiloa eikä 55 olis liikaa. Hän syö usein makkarapannua, broiskupannua, lihapullia ja ihan kunnon kotiruokaa tehtynä oikeasta voista (oivariini)ja kermasta(38%). Kertokaa mitä muuta voisi syödä.

Jotkut on tuollaisia. Tiedän muutamia tuollaisia nuoria tyttöjä, jotka oikeasti syövät ihan kunnolla ja heillä on ihan terve suhtautuminen itseensä. Ehkä se korjaantuu vanhemmiten sitten? Kermaviiliä hillon kanssa aamupalaksi?

Antaa olla ihan noin vaan. Masentavaa, että tarvitsee yrittää lihottaa tai ylipäätään puuttua asiaan jotenkin. Jotkut nyt ovat luonnostaan hoikkia/laihoja. Öljyä voi lisätä ruokavalioon. Voi jäädä monityydyttymättömien rasvahappojen saanti liian vähäiseksi, jos käytetään vaan maitorasvaa. Makkara ei ole kenellekään suositeltavaa. Syökö tarpeeksi ja monipuolisesti kasviksia ja hedelmiä? Tietyt puutostilat myös aiheuttavat ruokahaluttomuutta (esim. anemia).

Minä itse, 168 cm ja 48 kg. Nyt oon jo 30-vuotias mutta olen ollut suunnilleen samanpainoinen 13-vuotiaasta asti. Anoreksiaa ei ole koskaan ollut, vaikka sitä ihmiset jatkuvasti epäileekin. Syön ihan hyvin, tiedän olevani todella hoikka ja ei yhtään haittaisi vaikka tulis kiloja lisää... en vaan saa niitä hankittua terveellisesti syömällä enkä viitsi alkaa mitään hampurilaisia yms. päivittäin syömään.

Miten joku voikaan kuvitella, että olisi jotenkin terveellistä, että laiha lihottaisi itseään jäätelöllä, makkaralla, pitsoilla ja kermavaahdoilla. Ei nyt elellä enää missään 50-luvulla kuitenkaan.

[QUOTE="vieras";24352717]Antaa olla ihan noin vaan. Masentavaa, että tarvitsee yrittää lihottaa tai ylipäätään puuttua asiaan jotenkin. Jotkut nyt ovat luonnostaan hoikkia/laihoja. Öljyä voi lisätä ruokavalioon. Voi jäädä monityydyttymättömien rasvahappojen saanti liian vähäiseksi, jos käytetään vaan maitorasvaa. Makkara ei ole kenellekään suositeltavaa. Syökö tarpeeksi ja monipuolisesti kasviksia ja hedelmiä? Tietyt puutostilat myös aiheuttavat ruokahaluttomuutta (esim. anemia).[/QUOTE]

Kiitos viestistäsi! Joo, olen laittanut siihen pannuruokaan oivariinin jatkeeksi rypsiöljyä, koska mieleen tuli myös tuo terveellinen rasva. Ei hän kyllä syö kauheesti kasviksia...enkä oikein tiedä millälailla niitä menisi enemmän, vaikka olen alan ihmisiä. Hänelle ei maistu kasvikset, joten katson, että monivitamiinia menee poreena. Kerran viikossa meillä on suunnilleen salaatti-ilta, jolloin hänkin syö tonnikalasalaattia tai vastaavaa. Fetakaan ei mene, vaikka kylläkin on itse halukas kaikkea kokeilemaan.

[QUOTE="typykkä";24352782]Kiitos viestistäsi! Joo, olen laittanut siihen pannuruokaan oivariinin jatkeeksi rypsiöljyä, koska mieleen tuli myös tuo terveellinen rasva. Ei hän kyllä syö kauheesti kasviksia...enkä oikein tiedä millälailla niitä menisi enemmän, vaikka olen alan ihmisiä. Hänelle ei maistu kasvikset, joten katson, että monivitamiinia menee poreena. Kerran viikossa meillä on suunnilleen salaatti-ilta, jolloin hänkin syö tonnikalasalaattia tai vastaavaa. Fetakaan ei mene, vaikka kylläkin on itse halukas kaikkea kokeilemaan.[/QUOTE]
Laita joka päivä jokaisen lautaselle valmiiksi salaatti ja lisää ruokiin kasviksia. Kannattaa ostaa luomukasviksia, esim. luomutammenlehtisalaattia, tomaatteja, kurkkua ja vastaavia. Maistuvat paremmilta ja pienestä määrästä saa enemmän suojaravintoaineita (no kurkusta ei juuri saa, mutta ei-luomuissa paljon jäämiä kuten salaatissakin). Tomaatti ja porkkana ovat jopa terveellisempiä kypsennettyinä, joten niitä voi laittaa moniin ruokiin.