Liian matala verenpaine?

  • Viestiketjun aloittaja minni
  • Ensimmäinen viesti
minni
Onko kellään muulla laskenut verenpaine kovin alhaiseksi? Itselläni oli viimeisessä mittauksessa 98/58, on ollut laskusuunnassa raskauden alusta saakka. Nyt rv 20. Todella usein huimaa, väsyttää, on kovin vetämätön olo. Ja suolan himo yltyy välillä aivan mahdottomaksi! Neuvolassa täti oli vain tyytyväinen, että paineet laskee, ei tule ainakaan raskausmyrkytystä! Mutta onko se hyvä, että ovat näin alhaiset ja kuinka alhaalle ne oikein laskee? Normaalisti arvot ovat olleet n. 110-120/68-75.
 
Pahvi
Mä ainakin syön lakua ja sipsejä himon mukaan. Eli kesähelteillä kun olin ihan alussa raskaana, niin sipseillä sain oman olon paljon paremmaksi ja nopeasti. Eli raskaus aiheutti mulle helteen lisäksi suolan puutoksen. Ihminen tarvitsee suolaa!!!
 
Mymmis
Mulla oli koko raskauden ajan verenpaineet matalalla ja alimmillaan taisi olla 97/60 ja silti viikolla 36 tuli raskausmyrkytys! Eli kovinpas teillä on tietävä neuvolantäti. Eihän ne verenpaineet sittenkäänmitenkään hirmu korkeat olleet 130/95, mutta minulle ne olivat siis korkeat arvot ja raskausmyrkytyseksi se laskettiin. Toki mulla oli muitakin oireita kunte valkuaistavirtsassa, päänsärkyä, näköhäiriöitä.
 
Lovisa
Mulla oli alkuraskaudesta juuri tuota luokkaa verenpaineet (rv 17 oli 100/50), nyt oli hivenen noussut eli 110/60 kun rv 21+2 menossa. Viime raskaudessa ihan sama juttu, korkeimmillaan paineet olivat ihan viime metreillä (120/70), tuon korkeammat eivät missään vaiheessa olleet. Itse yritin nostaa vähän verenpainetta alkuraskaudessa salmiakilla ja nyt kahvilla jota juon pari kuppia päivässä. Ja sipsit maistuvat myös. Ja vettä tosiaan pitäisi juoda riittävästi.
 
huhuu
juo vettä ja vischyä ... vischyssä on suoloja joita tarvitset (ei sitä suolaa jota on esim. shipseissä ja jota et tarvitse)... lakua ja salmiakkia ei sais syödä yli 50g/päivä, sehän kai sulla onkin tiedossa ... syö myös banaania ... muuta en osaa neuvoa, alhaisethan nuo sun normaalitkin verenpaineet ovat ...
 
Kaisa
Tuttu vaiva alkuraskaudessa. Loppua kohti sun paineet alkaa todennäköisesti nousta. Niinmulla ainakin kävi ekassa ja tässä toisessakin odotuksessa. Kurjaa se on kun huippaa mutta suola auttaa.
 
minni
Ihan himojen mukaan olenkin syönyt salmiakkia ja joskus sipsejäkin, jos todella tekee mieli. Juon myös todella paljon kivennäisvettä ja vesijohtovettä, kun janottaa. Viimeksi söin salmiakkia vielä vähän ennen neuvolaa, mutta ei ainakaan paljoa nostanut paineita. Banaaniakin olen syönyt pitkästä aikaa, kun mieli on tehnyt. Auttaako sekin nostamaan verenpainetta?

Edellisessä raskaudessa verenpaineet ei muuttuneet miksikään koko raskauden aikana, lopussa oli ihan samat lukemat kuin alkuraskaudessakin. Nyt ovat laskeneet tasaisesti joka käynnillä. No, on muutenkin ollut tosi erilainen raskaus tämä.

Ei kai se auta muu kuin lisää vaan suolaa! Ainakaan ei ole turvotuksesta tietoakaan.
 
kakkonen 15+5
Itse olen kärsinyt verenpaineen laskusta jo ennen kuin tiesin olevani raskaana. Normaali yläpaineeni on ollut ennen 130. Nyt välillä jopa 90, enimmillään 100. Olen ollut poliseurannassa, ja myös nesteytyksessä. Muuta konstia ei oikeastaan ole, jos ei enään pystyssä tunnu pysyvän. Minua eivät ainakaan patistaneet salmiakkia ja lakua syömään, taitaa olla vanhan kansan peruja... banaani pitää kyllä verensokerin tasaisena pitkään, sokerihumala taas tekee sokeritasapainoon hetkellisen piikin, joka laskee taas nopeasti. Vichyä kyllä on suositeltu suolojen turvaamiseksi, mutta pääasia että juo ja paljon! Minun tapauksessani RR ei ole ollut kyllä ainoa vaiva... pahoinvoinnista kärsin edelleen.
 
heinis07
Oli pakko kaivaa keskustelu esiin. Mulla ei ollu esikoistakaan odottaessa näin alhaset paineet. Ekalla kerralla 105/45 ja nyt tokalla 108/48. Salmiakkia ei silti täti suosittele. Inhottavaa tässä vaan on just se, niinku esikoistakin odottaessa, et sit ku se paine on ns. normaalilukemissa (120/60) panikoidaan raskausmyrkytystä, koska sitä verrataan aina siihen ekaan lukemaan. Esikoisesta siitä puhuttiin, muttei kuitenkaan epäilty, kun seuraavalla kerralla oli matalampi. Tarttee suraavalla kerralla ottaa paita kokonaan pois, ettei hiha "häiritse" tulosta. Saunaan en taida uskaltaa ku alalauteille.
 
rv34+3
Saunominenhan juuri nostaa verenpainetta, eli jos liian korkea silloin ei saunaa suositella. Minulla paineet ollut ennen raskautta n.130/80 siis korkeat ja nyt raskausaikana maksimissaankin 100/60. Minulle kyllä lääkärikin on sanonut että todella hyvä kun noin alhaat paineet ja monelta muultakin olen kuullut että alhaisista paineista ei ole haittaa raskauden aikana päin vastoin!
 
JarnaX
Mulla on se käsitys, että puolen välin tienoilla verenpaine on usein matalimmillaan. Mulla on normaalisti siinä 120/70 tasoa, mutta puolessa välissä oli nipin napin 100/50 tasoa, minkä kyllä huomasi huimauksena ja hömelönä olona. Mäkin koitin hölmönä syödä muutaman lakupussin ja pari pussia sipsejä, mutta ei ne vielä mitään verenpaineeseen vaikuttaneet, ja turhien kalorien pelossa en niitä sitten viittinyt syödä.
Mulla vp nousi itsestään lopussa vähän jopa normaalitasoa korkeemmaksi. Tosi tarkkaan kyseltiin neuvolassa raskausmyrkytyksen oireita, mutta sitä ei mulle tullut.
 
niinnu
mulla oli kans tosi alhanen verenpaine molempien lapsien aikana, muutenki on normaalia lempi mut raskauden aikana laskee vielä alemmas ja myös HB laskee tosi paljon, mut toi verenpainejuttu ni on ihmetyttäny lääkäreitä ja hoitajia, ei sille olla tehty mitään ku ei mulla ole sen kummempaa haittaa ollu siitä, joskus vaan huipannu mut ei muuta.
 
rv 35+5
Aika kummallista että hoitajat ja lääkärit ihmettelevät alhaisia paineita! Koska alhaiset paineet ovat ihan normaaleja raskauden aikana.. Minulle lääkärit ja hoitajat ovat sanoneet että todella hyvä kun niin alhaalla ovat (94/54) eikä kukaan kyllä tähän mennessä huolissaan ole ollut!
 
rv 28
Mulla myös alhaiset paineet. Lähtöpaineet oli 110/70. Nyt 87/49. Hieman terveydenhoitaja ihmetteli, mutta sanoi ettei siitä ole mitään haittaa vauvalle. Mua ei ole edes huimannut pahemmin. Eikö salmiakin, lakritsan ja suolan vähäistä käyttöä suositella juuri siksi ettei verenpaine nousisi? Minulle terveydenhoitaja suositteli veden juontia ja liikuntaa, sekä salmiakkia ja kahvia. Suolaakaan ei tarvitse varoa.
 
päivi g
Itselläni on aina ollut alhainen verenpaine. Paras lääke ehdottomasti on päivittäinen liikunta. Sama sille mitä liikuntaa harrastaa; kävelystä, jumppaan tai sitten hmmmm... innovatiivista yhdessä oloa partnerin kanssa (taatusit meidän perheen suosikki). Kunhan tulee lämmin ja pulssi nousee niin olokin paranee. Pelkkä suola ja salmiaikki eivät minulle ole riittäneet. Raskauden jälkeen konjakki tai viini 'lääkeaineista´ parhaita. Tässä vain täytyy muistaa kohtuus..
 
sr78
Salmiakki on ammoniumkloridia, eli ei varmaan hirmu terveellistä vauvalle. Ja musta ainakin itsestä tuntui alkuraskaudessa, että lakusta ja salmiakista tuli jotenkin 'rytmihäiriöinen' olo, eikö se ole vähän sama kuin kahvin kanssa, että vauvalle tulee levoton olo jos moisia vähänkin enempi syö/juo. Ehkä se olen vain minä, koska mulla on muutenkin aiemmin ollut pikemmin korkeat kuin matalat verenpaineet. Kunnon liikkaharrastuksen myötä sain laskettua n. 120/70 ennen raskautta (esim. juoksin maratonin tms). Mutta kuitenkin, mistäs sen tietää miltä vauvasta tuntuu? Se on kumminkin ihan oma pikku persoona siellä... :) En tarkoita kritisoida kenenkään pientä lakupussia, mutta ajattelen vaan itse, että yritän olla varovainen.
 
heinis07
Salmiakkia ei raskaana ollessa suositella, vaikka paineet oliski alhaalla! Sen kanssa on vaan opittava elää. Salmiakki annos tais olla enintään 50g/vuorokausi. Oon kyllä itekki sitä enemmänki välillä himoon syöny, mutta ei sitä missään suositella. Terveyskeskuksen itsemittauspisteellä oli 99/52. Kyllä saa jokaisen liian nopeen nousun jälkeen tarraa jostain kiinni, ku päässä heittää, mut onneks ei oo vaarallista. Ihmetyttää vaan, kuinkahan alas se vielä laskeekaan.
 
Apua?
Onko kellään muulla laskenut verenpaine kovin alhaiseksi? Itselläni oli viimeisessä mittauksessa 98/58, on ollut laskusuunnassa raskauden alusta saakka. Nyt rv 20. Todella usein huimaa, väsyttää, on kovin vetämätön olo. Ja suolan himo yltyy välillä aivan mahdottomaksi! Neuvolassa täti oli vain tyytyväinen, että paineet laskee, ei tule ainakaan raskausmyrkytystä! Mutta onko se hyvä, että ovat näin alhaiset ja kuinka alhaalle ne oikein laskee? Normaalisti arvot ovat olleet n. 110-120/68-75.
Mites miulla aina on ollu alhainen paine oon 12 mut tänään laski 74/42 lääkäriin? Normi arvot on ollu n 105/62 :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä