Liian pitkä kierto ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nallukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nallukka

Uusi jäsen
22.04.2012
4
0
1
Kuinka mahdollista on raskautua kun kierto on keskimäärin 37päivää? Mietityttää vain ovuloinko ollenkaan. Tikutusta en ole kokeillut vielä, mutta tässä kuussa mahdollisen ovulaation aikana lämpö oli hieman koholla ja nipistyksen tunsin...

mä oon ymmärtänyt (jostain kuullut /lukenut) että jos kierto alkaa olla kovasti yli 40pv niin voi olla jo syytä huoleen, ettei ovulaatiota tapahtuisi ollenkaan... mut siis tää ei oomikään fakta, ainoastaan kuultua tietoa :) Mulla yhdellä ystävällä on kierto 35pv ja hyvin on ovuloinut kun hällä on viisi lasta! :)

Mun kierto vakiintui pillereiden lopetuksen jälkeen 34-38 välille. Raskautuminen oli vaikea prosessi. Alkuun ei mietitty ovulaatioajankohtia, mutta kun raskaus ei vain alkanut niin aloin jakamaan kierron kahdella ja se tärppiviikko sitten harrastettiin pakkoseksiä joka toinen päivä. Lopulta raskaus alkoi 11kk laskemisen ja vääntämisen jälkeen kun lapsettomuustutkimusten ensimmäinen neuvottelu oli vain kahden viikon päässä.

Minulla tosin on taustalla myös se ongelma, että toinen munanjohdin puuttuu eli munasoluja kulkeutuu vain toisesta munasarjasta, jos kulkeutuu.

Suosittelen tutkimuksia jossei raskaus ala, käynti lääkärillä auttaa jo paljon ja saat varmuuden siitä, onko huolesi aiheellinen :)

nallukka - on enemmän todennäköistä - kuin epätodennäköistä, että ovuloisit noin pitkällä kierrolla.:|

..ja ovulaatiotestitkin ovat hankalia käyttää noin pitkällä kierrolla, niitä menee p a l j o n!
..toki kannattaa kokeilla=)..mutta itse positiivinen tulos testissä(tasavahvat viivaset)ei kuitenkaan kerro ovulomisesta 100%..

Selkeät tuntemukset ja lämpödippi--> oletetun oviksen jälkeen YLÖS, kertovat enemmän..JA vielä enemmän kertoisi ovuloimisesta Progesteroni-testi(saat lääkäriltä lähetteen)

Luteaalivaiheessa mitattu kohonnut progesteronipitoisuus (yli 8 nmol/l 5-8 päivää ennen kuukautisten alkua) osoittaa ovulaation tapahtuneen. Keltarauhastoiminta katsotaan normaaliksi, jos yksi arvo 5-8 päivää ennen kuukautisten alkua ylittää 25 nmol/l tai kolmen arvon yhteissumma ylittää 45 nmol/l, kun näytteet on otettu 5-10 päivää ennen kuukautisten alkua.

Naiset
-follikulaarivaihe 0.6 - 4.7 nmol/l
-ovulaatiovaihe 2.4 - 9.4 nmol/l
-luteaalivaihe 5.3 - 86 nmol/l
-postmenopaussi 0.3 - 2.5 nmol/l

Eli..on siis epävarmaa, ovuloisitko säännöllisesti(lä-hes-kään joka kierto)
..ja lämmöt pysyvät kyllä koholla melkeinpä kierron loppuun saakka jos ovuloit.
(itselläni laskevat vasta kunnolla normilukemiin kun vuoto lakkaa.)

Kipin kapin lääkärille ja lääkäriltä resepi,(Terolut ehkäpä?) jotta kierto saadaan lyhykäisemmäksi.

Onnistunutt ovulaation metsästystä siulle!:wave::heart:

Viimeksi muokattu:
anteeksi mun on pakko (uteliaana) kysyä että miksi siis testejä menee paljon? itse ainakin löytänyt ohjeet 38pv:n kierrolle asti... ja kaikessa yksinkertaisuudessaan aloitat testauksen myöhemmin kuin esim. 28pv:n kierrolla. Itselläni kierto 27pv ja aloitan testauksen kp9. Nallukka aloittaisi kp21.

Viime kierrossa ovisplussa kp 19 ja kierto jäi 33 päivän pituseks. Tässä kierrossa ovisplussa kp 20, joten kierrosta tulossa noin 34-35 päivän pitunen.

Gynellä kävin viime kierrossa ja hän ei nähnyt ongelmana mun kierron pituutta. Sanoi, että raskautumista tämä ei estä. Lähinnä haittaa tuottaa se, jos aloittaa ja lopettaa tallettelut liian aikaisin, kun ovis kuitenkin tapahtuu vasta noin kp 20 tai vähän myöhemmin :)

Ja mulla siis ihan todistettu, että ovis tapahtu yhdessä kierrossa viime syksynä vasta kp 22-24.

Mä oon myös ihan täysin siinä ymmärryksessä että tuokaan 37pv kierto, vaikka pitkä onkin, ei oo vielä ongelma... Joillakin naisilla kierto on luonnostaan pitkä ja silti ovuloivat, munasolu vain "kypsyy" myöhemmin. Mutta enpäs ole lääkäri :D hyvähän se on käydä tutkimuksissa jo ihan oman mielenrauhan takia tottakai :)

Munkin gyne vakuutteli, ettei ovulaation ajankohdalla olisi niinkään väliä. Pääasia, että se tapahtuu. Jostain syystä itellä on kuitenkin käynyt niin, että kp15-16 tapahtuneista oviksista oon saanut aikaan kaksi kemiallista raskautta, kp20-30 tapahtuneista oviksista ei ole mitään tärpin tapaistakaan.
37pv:n kierto on vielä siellä normaalin rajoissa, ja jos se on säännöllinen, niin melko suurella varmuudella kyllä ovuloit! :heart:

Jos kierto on suht säännöllinen 37 päivää, voisi olettaa että ovulaatioita tapahtuu. Itsellä oli suht säännöllinen 38 päivää muutaman kuukauden ajan ennen hoitoja, ja ovulaatioita tapahtui (mittaan aamulämpöjä joilla löydän selkeästi ovulaation ja yhdestä kierrosta dpo6 mitattu s-prog oli 71).

Ovulaation testaaminenkin on helppoa jos kierto on tosiaan säännöllisesti pitkä. Vaikeuksia tulee vasta sitten jos kierto heittelee. Itselläni lyhin kierto koko yritysaikana on ollut 24päivää, pisin 46 päivää. Ovulaatiolimojen tarkkailu ja fyysisten oireiden seuraaminen helpottaa myös ovulaation tunnistamisessa (itselläni tulee nännit todella kosketusaroiksi ovulaation aikoihin ja alavatsa on kipeä). Ja ovulaatiosta menee tasan 15 päivää niin menkat alkaa. Yksilöllinen vaihteluväli tuolla ovulaation ja menkkojen välisellä ajalla on n.10-18 päivää, toisilla se voi siis olla vaikkapa 12 päivää mutta itselläni se on aina sen 15.

Kuopukseni sai muuten alkunsa kp23 ovulaatiosta, kierrosta olisi siis tullut 38 päiväinen :)

Viimeksi muokattu:
Hei!

Sitä tarkoitin ovulaatiotestien hankalalla käytöllä, että jos ei ole ollenkaan tietoinen kiertonsa pituudestaTAI kierron pituus vaihtelee usein.
..silloinhan on aina "ajoissa" aloiteltava testaaminen ja näin ollen testejä kuluu enämpi.

Puuhis
- mie taas olen ollut siinä uskossa, että ovuloimisen ajankohdalla ON paljon väliä?..näin siis lukenut olen ja juurikin lääkärin sanomana(yleensä erikoislääkäri/lapsettomuushoitoihin erikoistunut)

Liian lyhykäinen ja vastaavasti - liian pitkä, ei hyvä.

Lyhykäisessä kierrossa(aikainen ovis)kohdun limis EI kerkeä valmistautua(kypsyä)alkion kiinnittyä..kun taas liian pitkässä, se saattaa olla jo liian paksu ja alkion kiinnittyminen epäonnistuu siksi.

En yleensä kirjoittele näitä tietoja, ihan vain jonkun maallikon sanomana jossahin palstan pinossa.
Näitä "tietoja" olen löytänyt mm. lääkäri palstoilta(kysymyksiä lääkäreille ja he vastaavat)

Lääkäri en miekään ole, enkä muukaan "alan ammttilainen"..joten vaittelemään en hirviä käydä.
..siis pää pölkyllä en mene 100% vannomaan tietojeni oikeellisuutta;).

Paljonhan noita naisia raskautuu lyhykäisillä ja pidemmillähin kierroilla - lähinnä nuoria naisia..kuitenhin usealla pidempi kierto, tuntuu vaikeuttavan raskautumista.

Felicitaksen kätilön kirjoittamana:
Pitkä, epäsäännöllinen kierto yleensä haittaa raskaaksi tulemista. Usein silloin juuri munarakkulan kehityksessä ja ovulaatiossa voi olla jotain häiriötä. Toisinaan myös pitkässä kierrossa luteaalivaihe saattaa jäädä liian lyhyeksi.

Hennu - miusta siun kierron pituus vielä ihan hyvä=)..ja varsinhin jos ei heittelyitä ole kovin.

..ja vielä O-testeistä..
O-testin plussahan EI ole= ovulaatio 100% sillä kierrolla..plussa voi tulla kohonneesta LH piikistä, mutta munarakkulan puhkiamiseen ei se välttämäti riitä.
..jos on yhtään PCOS-tyyppiset munasarjat, saattaa O-testit näyttää virheellistä plussaa!

Varsinhin pitkäkiertolaisten kannattaisi käydä hormonikokeissa-->Progesteroni testi ainahin kerran.
..ja sitä suuremmalla syyllä jos pientä on yritetty vuoden verran ja tärppiä ei kuulu.

Mieluiten kerran sillä tapaa, jotta kävisi 2-3 kertaa kierrollansa(omalta lääkäriltä lähete)..näkee tapahtuuko ovis todella ja olisivatko progesteronitasot tarpeeksi korkeat pitämään yllä normaalia raskautta..muistaakseni rv6-10 välillä, alkaa vasta istukka toimittamaan tätä virkaa.:confused:

Plussakasta kevättä kaikille!:heart:

Viimeksi muokattu:
Vitsit, jostain syystä vasta nyt pääsin sähköpostista katsomaan että olitte vastaillut kysymykseeni :( Mutta joo, olin siis ovuloinut juuri huhtikuussa sillä muutama päivä sen jälkeen kun täällä kyselin tuota ovulointijuttua niin sain raskaustestiin selvän plussan :) Mutta kiitän silti kaikkia vastanneita!

• Tykkää
Reactions: another ja Hennu86

Yhteistyössä