Liian vanha äidiksi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vanha äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vanha äiti";24280620]Ei ole provo. Olen vaan tosi väsynyt, en tajua miksi en jaksa?[/QUOTE]

Miten huolehdit omasta kunnostasi? Siis liikutko säännöllisesti? Onko mies mukana arjessa vai pyöritätkö koko sirkusta yksinäsi? Onko sulla joskus omaa aikaa ihan vaan mukavien juttujen tekemiseen? Onko tukiverkostoa? Minkälaista sun arki on?

[QUOTE="Eee";24280638]Miten huolehdit omasta kunnostasi? Siis liikutko säännöllisesti? Onko mies mukana arjessa vai pyöritätkö koko sirkusta yksinäsi? Onko sulla joskus omaa aikaa ihan vaan mukavien juttujen tekemiseen? Onko tukiverkostoa? Minkälaista sun arki on?[/QUOTE]

Kävelemällä hoidan kuntoani. Mies on apuna. Vain yksi lapsi. Ei ole arki raskasta jos olisin vaan jotenkin paremmassa kunnossa. Tukiverkkoa ei paljoa ole mutta teen myös omia juttujani.

[QUOTE="vanha äiti";24280657]Kävelemällä hoidan kuntoani.[/QUOTE]

Kävelemistäkin on monenlaista. Itse ainakin kävelylenkillä usein unohdun miettimään asioita eikä sitä sitten enää oikein voi kuntoiluksi kutsua. Siksi käyn mielummin juoksulenkillä. Silloin tietää, että kunto oikeasti kohenee!

Minkälaisia ne sun kävelylenkit on? Sellaista sunnuntaikävelyä vai hengästytkö kunnolla? Kuinka usein? Harrastatko mitään muuta liikuntaa kuin sitä kävelyä? Lenkkeilyn lisäksi olisi kyllä syytä tehdä ihan lihaskuntoliikkeitäkin, jos ei mitään muuta liikuntaa...

Käyppä lääkärissä, mulla oli muutama vuosi sitten tuollainen olo myös ja lopulta menin lääkäriin ja olin aika pikaseen sappileikkauksessa, maksa-arvot pilvissä ja krooninen sappitulehdus päällä, vei vähän mehut. Joululoman jälkeen olin niin huonossa kunnossa että itku meinas tulla kun piti töihin lähteä, no kävin töissä kääntymässä ja oksensin matkalla ja menin lääkäriin, sitten palasinkin töihin parin kuukauden päästä ruutia täynnä ja lastakin taas jaksoi hoitaa.

Olenko vanha äiti, jos olen 36 vuotias?
No miten tahansa, esikko on 8v ja masuasukki on, no, mahassa. Itse en ainakaan (vielä) koe itseäni niin vanhaksi, etten jaksais juosta taaperon perässä. Ikä ei ole este joten ehkä sulla on fyysinen kunto niin ja näin?

Onkohan nyt puurot ja vellit sekaisin. Ei 38-vuotiaan kuulu olla mihinkään normitoimintaan siinä mielessä liian vanha, että voimat loppuu. En sitä väitä, että et jaksa. Mutta tuskin olisit jaksanut sitten nuorempanakaan. Tai sitten sinulla on jokin puute tai sairaus, joka pistää väsyttämään. 38-vuoden ikä ei vielä pistä väsymään. Heh, ihan kuin vanhuksesta puhuisit.

[QUOTE="huhhuh";24280946]Oletko muuten ylipainoinen? Sekin pistää väsymään, mutta olisit kyllä väsynyt ilman lastakin. Tietysti ilman lasta voisit levätä silloin kun haluat.[/QUOTE]

Kyselisin ihan samaa: Ylipaino on aikasen väsyttävä tekijä. Itse olen selvinnyt väsymyksistä sillä, että pidän huolta kolmesta perusjutusta: Säännöllinen ruokailu, riittävä nukkuminen ja liikunta. Kävelykin riittää, jos ei ole mitään taaperrusta ja on säännöllistä. Ei rasvaisia, raskaita tai sokeripitoisia ruokia, ei liikaa kofeiinia jne. Ja seksuaalinen hyvinvointi on kanssa bonusta :)

Lekuri voisi olla hyvä juttu: Tsekkaa tuon ravintopuolen, painon ja muut perusasiat ja jos vikaa ei löydy, niin hyvä kaivella tarkemmin. Väsyneen elämä ei ole kivaa ja vie elämisen ilon - Toivottavasti energiasi riittää asian selvittämiseen!!!

Luulenpa, että väsymyksesi johtuu ihan jostain muusta. Kilpirauhasen vajaatoiminta on tosi yleistä, ja oireilee mm. väsymyksenä ja vetämättömyytenä. Sen toteaminen on helppoa yhdellä verikokeella.

Itse olen 39v useamman lapsen äiti, joista nuorin on 4kk, eikä tietoakaan väsymyksestä. Missä sun pitää juosta sen taaperon perässä?

Olen 34v kahden 3- ja 4-vuotiaan lapsen äiti. Välillä olo on todella väsynyt. Ikä ei kyllä taida vaikuttaa muuten kuin että univelka rasittaa enemmän kuin nuorempana. Silloin jaksoin valvoa vaikka kuinka mutta nyt tekee tiukkaa.

Itse epäilen väsymykseni johtuvan huonosta ruokavaliosta, huonosta kunnosta ja vuorotöistä. Toinen lapsista on ylivilkas ja sekin joskus väsyttää. Ikä ei välttämättä vaikuta vielä. Ainakin niin haluan uskoa ;)