Liikkeiden vähentyminen loppuraskaudessa normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierasvierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vierasvierailija

Vieras
Onko siis normaalia että vikoina päivinä vauvan liikkeet vähenee? Viime yönä tajusin ettei ollut koko yönä liikkunut, tökin vähän mahaa ja sainkin muutaman hennon liikkeen tuntumaan. Tänään ollut todella rauhallista, mutta välillä kumminkin tuntunut pientä liikettä/möyrintää, harvakseltaan. Selkeästi tämän päivän aikana vähentynyt liikkeet kumminkin, verrattuna viimepäiviin, jolloin vauva ollut kova venyttelemään.

Onko siis normaalia? En haluaisi hätääntyä turhasta, tai soitella äippäpolille hysteerisenä :D Tiedän liikelaskennasta, mutta nyt siis kysyn että onko teillä kokemuksia siitä että kaikki hyvin vaikka liikkeitä tuntuukin harvemmin kuin kymmentä liikettä tunnissa? :)

Loppuun asti pitää liikkua ja liikkeiden tuntua. Näin sanottiin mulle synnäriltä silloin aikoinaan, kun esikoisen kanssa liikehälytyksen vuoksi sinne menin. Itsekin sanoin, että jos on vaan jotain normaalia liikkeiden vähemistä, mut ne tyrmäs tuon.

Onhan se totta, että tila käy vähiin. Mut jos epäilyttää, pitää tehdä liikelaskenta ja jos siinä saa vaadittavan määrän, ei hätää. Jos jää siitäkin epävarma olo, kuten mulla jäi tuolloin, kannattaa vaan olla se hysteerinen äiti ja lähteä näytille. Mulla esikoisesta syynä oli lapsiveden vähyys (oli enää kriittisen arvon alle, kun menin, viikkoja tuolloin 39+0). Kaikki hyvin kuitenkin, mutta olis käynnistetty, jos ei tirppa sitten olisi ehtinyt just syntyä ennen tuota käynnistystä ja loppuajan (sen pari päivää, joka väliin jäi) kävin joka päivä synnärillä tarkistuksessa.

Kuopus mulla taas liikkui ihan normaalisti loppuun saakka. Sen kanssa en kertaakaan joutunut mitään liikelaskentoja edes miettimään. Mut se oli muutenkin vilkas masuvauva. Jos vauva on aina ollut vähän rauhallinen, toki tahti voi ihan normaalistikin hidastua loppua kohti.

Mulla neljän kanssa aina sama juttu, että ne on vähentyneet lopussa, ehkä olleet laimeampia... tosin tän neljännen kanssa olikin sitten ihan aihettakin, mutta muilla ei ole kummempia ollut. Mä oon sitten aina tökkinyt ja tehny liikelaskentaa jne. että sai edes jonkun kunnon potkun ja useampia pienempiä liikkeitä.

Mutta siis noin yksoikosesti: vähenee, himmenee ne liikkeet. Mutta: laske ja tarkkaile, voi olla aihetta myös huoleen.

Mulla rv36 menossa. Liikkeet sinänsä vähentyneet ettei se sellaista rallia enää ole kuin aiemmin tilan ollessa isompi. Nyt saattaa olla päiviä jolloin joudun tekemään liikelaskentaa (joka täyttyy viimeistään toisella yrityksellä ja tökkimisellä, makean syönnillä), mutta joinain varsinkin iltoina saattaa olla meininki melkoisenkin menevä. Vaihtelee. Tarkkaile, että liikkuisi joka päivä. Liikelaskentaa ja yhteys neuvolaan jos epäilyttää. Päivystykseen jos et saa kymmentä liikettä tunnissa vielä toisellakaan yrittämällä.

Minä soittelin samasta synnytysvastaanottoon ja kätilö oli vihainen. Sanoi että loppuraskaudessa ei riskeerata mitään ja näytille vain. Ennemmin hätyytellä heitä tuollaisessa tilanteessa kuin jättää hätyyttämättä. Sanoi että liikelaskennan tulee täyttyä, mikäli ei, niin näytille! Ja jos muutenkin huoli että tuntee selvän eron aiempaan, niin näytille.

Liikkeet muuttuu vaimeammaksi kun tila käy ahtaaksi mutta jos et oikeasti saa liikelaskennalla tarvittavaa määrää niin näytille vaan. Meidän vauva lopetti liikkumisen ja siinä oli tosi kyseessä!

Mieluummin 100 kertaa turhaan näytille kuin kuollut vauva.

Mulle sanottiin juuri edellistä odottaessa, että jos vauvan liikkuminen muuttuu selkeästi normaalia laiskemmaksi niin täytyy mennä heti päivystykseen.

Piti muuten kysyä tätä aihetta sivuten että miten laskette jos vauva liikkuu sellasia ihan pieniä liikahduksia useamman peräkkäin tai vaikka minuutin sisällä? Jokaisen erikseen?

Mä kuulin kerran (vai luinkohan täältä) jostakin joka kyseli kun ei ollut kuulunut mitään. Joku kertoi ohjeena että lyö kattilankannet yhteen ni johan alkaa kuulua :D mua nauratti se sillon ihan sikana. Se neuvoja oli siis ite tehny niin ja kokenut hyväksi. Tiä mitä traumoja sille lapselle tulee siitä...

[QUOTE="mievain";27964856]Piti muuten kysyä tätä aihetta sivuten että miten laskette jos vauva liikkuu sellasia ihan pieniä liikahduksia useamman peräkkäin tai vaikka minuutin sisällä? Jokaisen erikseen?[/QUOTE]

Samaa iteki just mietin..

[QUOTE="A.p";27964755]No nyt tulin kyljelleen makaamaan ja odottelemaan. 10 minuuttia menny ja yks ihan miniliike tuntunut.. Kauheeta tää hermoilu :([/QUOTE]

Juo makeaa, niin ehkä vauvakin siitä heräilee

Mulla oli viikkoja 39+3 kun aamulla herätessä oottelin vauvan liikkeitä, ensin ihan rauhassa. Liikkeitä ei tullut ja yritin herätellä vauvaa, tein liikelaskentaa mut selviä liikkeitä en tuntenut. Olin silloin jo niin hätääntynyt etten edes soittanut vaan lähin synnärille. Siellä sit sydänäänet kuultuani, itku pääsi. Meni kuitenkin aikaa ennen kuin sielläkään tunsin selviä liikkeitä vaikka kätilökin herätteli vauvaa "tökkimällä"mahaa. Lääkäri ultras ja tarkisti vielä vauvan voinnin ja kaikki oli hyvin. Ahdastahan sillä vauvalla on ja liikkeet ei enää samalta tunnukaan ku aiemmin mutta koskaan ei mene turhaan jos itellä huoli pienokaisen voinnista.

mulla oli aika olemattomia ne vauvan liikkeet loppuraskaudessa, vaikka kuinka olisi vatsaa töninyt ja mehua juonut, niin epä juurii mitään tapahtunut, meni parikin päivää, että tuntui vain hento hipaisu vatsassa, silti syntyi terve tyttö :)

Noniin, tunnin sisällä tuntui 11 liikettä. Ensin olin kyljellään puoli tuntia, jossa tuntui todella heikkoja liikkeitä 5, sitten siirryin istuvaan asentoon ja loput 6 tuntui sen aikana hieman selkeämpinä. Mitä tekisitte? Olisitteko tyytyväisiä vai kannattaisiko aamulla soittaa vielä varmuudeksi synnärille? Ja kiitos kaikille vastauksista <3

[QUOTE="A.p";27965130]Noniin, tunnin sisällä tuntui 11 liikettä. Ensin olin kyljellään puoli tuntia, jossa tuntui todella heikkoja liikkeitä 5, sitten siirryin istuvaan asentoon ja loput 6 tuntui sen aikana hieman selkeämpinä. Mitä tekisitte? Olisitteko tyytyväisiä vai kannattaisiko aamulla soittaa vielä varmuudeksi synnärille? Ja kiitos kaikille vastauksista <3[/QUOTE]

Meillä neuvottiin neuvolassa, että epäselvissä tilanteissa laskee liikkeitä vielä toisen tunnin. Jos liikkeet on vieläkin vaisuja/ei tunnu, niin sitten synnärille

Synnärille voit soittaa vaikka heti. Itse kävin esikoisesta puolilta öin synnärillä näytillä, kun liikkeitä en ollut tuntenut kuin ihan hentoja koko päivänä enkä voinut nukahtaa tietämättä, että kaikki on kunnossa. Soitin sinne ensin ja käskivät tulemaan, viikkoja muistaakseni tuolloin joku 36-37. Synnärille päästyäni laittoivat käyrille ja samantien aloin itsekin tuntea napakoita potkuja :D hieman hävetti, mutta oli tosi ihana hlökkunta ja lekuri vielä ultrasi vaavin ja varmisti, että kaikki on kunnossa.

Kuten tuossa yksi jo sanoikin, mieluummin 100 turhaa käyntiä kuin yksi käynti tekemättä, kun lopputulos voi olla huono. Soita siis synnärille ap ja tsemppiä loppuraskauteen! :)

Itsellä monesti tilanne se, että saan liikelaskennat juuri ja juuri kasaan mutta vähän epäselvä olo. Olen kuitenkin 2v tytön kanssa kahden, ja lähimpään sairaalaan ajaa näillä keleillä tunnin. Siksi en ihan helposti pääse näytille... Ja ei, ei ole mitään paikkaa lapselle kun uusi paikkakunta eikä tunneta ketään.

Toi on kamalinta aikaa raskaudessa! Alun epävarmuuskaan ei ole mitään sen rinnalla, kun mieleen jysähtää tietoisuus siitä, että lähes syntymävalmis vauva on ollut hiljainen. Sitten sitä syö ja juo ja heiluu ja tökkii ja lopulta ravistelee sitä mahaa itku kurkussa... Muistan ikäni tunteen, kun kolmen tunnin mahahiljaisuuden jälkeen puristin puhelinta synnärin numero valittuna täydessä paniikissa ja yhtäkkiä vauva suvaitsikin herätä ja aloittaa iltajumpan... Että voimia ja onnea toivotan, tuo käy todella hermoille!

Joo, mullakin oli jo puhelin kourassa, kunnes keittiössä istuessa alkoi jumpata niin että maha heilui :) olo huojentui. Jännä että liikkeitä ei tunnu kyljellään maatessa, vaan pelkästään istuma-asennossa.. Jospa ois jo pian nyytti sylissä, niin vois alkaa huolehtimaan seuraavista asioista :D

• Tykkää
Reactions: Leenuliinukka

Yhteistyössä