Liikkeistä taas kysymys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huoli

Vieras
Kertoisitteko kokemuksistanne liikkeiden suhteen näin viimeisesllä kolmanneksella...
Mulla on nyt rv31+ menossa, ja n.viikon ajan vauvan liikkeet on aika "vaimeita". Ei tosin ole koskaan ollut mikään mieletön riehuja, mutta nyt liikkeet on olleet lähinnä möyrimistä ja kääntyilyjä, potkuja tai iskuja ei ollenkaan...
Viime viikolla neuvolassa terkkari sanoi vauvan olevan mun selkää kohden, vauvan selkäranka tuntuu siis ulospäin ja jalat ja kädet liikehtii "sisäänpän". Eli ne liikkeet ei mulle tunnu, mutta nyt alan kuitenkin huolestumaan. Aloin jo miettimään että onko jotenkin jumissa tai ahdingossa tuolla??? Muuten majailee semmoisessa viistoasennossa, pää kohti mun vasenta nivusta, ja peppu tuossa navan vieressä oikella. Hikka sentään tuntuu monta kertaa päivässä!!
Mutta pelottaa kuitenkin :( Muiden tarinoita lukiessa tuntuu, että kaikkien vauvat liikkuu ja potkii jatkuvasti.

Ainakaan Helsingin Nkl:n uusin suositus vauvan liikelaskennalle ei enää sisällä sitä 10 liikettä / tunti. Nykyään ohjeistus on, että muutama liike päivässä riittää. Omakin terveydenhoitajani tätä ihmetteli, mutta näin täällä. Olivat siis suoraan ohjeistaneet terkkariani näin, eikä minua. Meidän vauva ei ole liikkunut koko raskauden aikana melkein ollenkaan, ainakaan verrattuna muiden masukkaiden asukkaisiin täällä. Välillä mietin, että onko meidän vauva todellakin vain niin rauhallinen vai liioittelevatko muut vaavinsa liikkeitä. Mikäli tottelisin tota 10 liikettä / tunti ohjeistusta, niin olisin saanut asua sairaalassa koko raskausajan. Jotkut vauvat ovat ilmiselvästi vain rauhallisempia.

Ja tosiaan jos haluaakin sitä 10liikettä/tunti -seurantaa harrastaa, niin tosiaan riittää että se on vain se yksi tunti ja vaikkapa juuri siihen aikaan milloin vauva muutenkin möyrii eniten. Liikkeiksi myös lasketaan kaikki pienistä hipaisuista isompiin muljahduksiin, ainoastaan hikka on tässä laskettu ulkopuolelle. Omassa mahassani on nykyään myös aika hiljaista, ilmeisesti tila alkaa loppua, mutta vähintään kerran päivässä tulee ihan kunnollista "rumputulta" noin vartin-puolen tunnin verran yhteen menoon kun pikkuinen innostuu ja vetää sitten kunnon sarjat milloin minkäkinlaista heiluntaa niin että maha tutisee :)

Yhteistyössä