Hae Anna.fi-sivustolta

Liikunnan aloittaminen nollasta

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä Sohvalta liikkeelle, 29.10.2011.

  1. Innokas tunari Vierailija

    Normaali ihminen (jolla ei ole pakkomielteitä) ei jaksa käyttää jatkuvasti paljon vapaa-aikaansa johonkin, mikä tuntuu yksinomaan vastenmieliseltä. Hampaiden pesu on parin minuutin homma, joten sen voi tehdä ihan vaan rutiinilla vaikkei se suuremmin innosta, mutta tunnin lenkki tai punttitreeni useita kertoja viikossa ei mene enää automaattiohjauksella. On parempi etsiä mieluisia tapoja huolehtia kestävyydestään ja lihaskunnostaan kuin puurtaa epämieluisilla tavoilla hampaat irvessä, palkkionaan se että voi tuntea ylemmyyttä niihin muihin "laiskoihin vätyksiin" verrattuna... Kun sitä liikuntaa tosiaan voi harrastaa mieluisillakin tavoilla.

    "Hyvää tarkoittavien" ihmisten, jotka puoliväkisin tuputtavat toisille ainoaa oikeaa tapaa tehdä asioita, sietäisi kyllä katsoa peiliin. Itse kukin meistä kyllä taitaa tähän joskus jossain asiassa syyllistyä.
     
  2. Minä myös alussa Vierailija

    Minä olen myös alkumetreillä ja olisi mukava kuulla muiltakin miten on nolla-tasoisilla lähtenyt liikunta käyntiin.

    Mulla on ikää jo pari vuotta yli viidenkympin, niin lajeina ovat olleet kävely, hiihto ja spinning. Kuntosalia kovasti vierastan, mutta ryhmäliikunnasta löytyis body pump. Toivottavasti se tuntuisi omalta ja voisin sillä korvata kuntosalin. Ja kesällä sitten pyöräilemään.

    Nolla tasosta tosiaan lähdin liikkeelle, mutta nyt on noin kuukausi takana. Välillä on ollut tosi vaikea saada itseään liikkeelle ja muutama laiskuus-kohtauskin iskenyt eli ollut sohvan vankina.

    Mutta nyt alkaa jo rutinoitua. Parasta olisi lähteä heti töiden jälkeen liikkeelle, muuten on niin helppo keksiä tekosyitä.
     
  3. vadelmasuklaa Uusi jäsen

    liittynyt:
    23.11.2016
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nollasta minäkin lähdin liikkumaan lisäämällä aluksi hyötyliikuntaa, eli simppelisti kävelin kaikki alle 3km keleistä riippuen. Olen kokeillut erilaisia ryhmäliikuntatunteja, mutta pian huomasin ettei ne olleet itseäni varten. Kuntosalia olen harkinnut ja tässä vastaan tuli sen kalleus, kuukausikortti 50e, personal trainer kerta 50e ja suosittelivat lähisalilla neljää pt-tapaamista viikossa..rahastuksen makua.. Muutama kuukaisi sitten työkaveri suositteli https://treenaakotona.com/ -sivustoa, jota kokeilin ilmaisen kokeilujakson ajan. Parasta ohjelmassa on sen edullisuus ja helppous kun kotoa ei tarvitse lähteä minnekkään ja mielestäni tämä on mukavin tapa treenata.
     
  4. Olen 53-vuotias. Liikunta on ollut elämässäni aina periodiluonteista. Helposti innostun liikaa ja jossain vaiheessa kuntoilu katkeaa flunssaan. Aloitin tammikuussa nopean aineenvaihdunnan dieetin, johon kuului myös vähintään yksi lihaskuntoharjoittelukerta, yksi aerobisen harjoittelun kerta ja yksi palauttavan treenin kerta viikossa. Tämän viitsin neljässä viikossa tehdä ja kun kiloja ja senttejä lähti n. 4, motivoi se liikunnan tuoman hyvän olon ohella jatkamaan ja lisäämään. Kuntosalin kanssa kävi joskus niin, että P.T.käski harjoitella 14 liikkeen ohjelmaa kolmesti viikossa puolen vuoden ajan. Verryttelyineen yms. aikaa meni salilla helposti parikin tuntia, mikä oli aivan liikaa (sanoinkin, että käyn korkeintaan kaksi kertaa viikossa). Nyt teen netistä ottamaani kaksijakoistaohjelmaa (lihaskuntto-osuuteen menee n. puoli tuntia, mikä on hyvä. Teen ohjelmat kahtena peräkkäisenä päivänä, väliin neljän päivän tauko, jolloin teen aerobista: tällä viikolla kävin talsimassa crossarilla, eilen uimassa ja tänään hiihtämässä metsäladulla (tunti ja vartti). Huomenna aion pitää lepopäivän, korkeintaan kävellä rauhallisesti. Eli tällaisella kuuden päivän syklillä menen ja teen liikunnat heti aamusta, en kylläkään tyhjällä vatsalla vaan proteiinipirtelö (vähän banaania ja marjaa mukana, ei rasvaa). Mietin onko tämä liikaa. Yritän näin n. kolme kuukautta, ja sitten menen P.T.:n pakeille ja rasvaprosentin mittaukseen (luulen, että se on nyt masentavan korkea vaikka olen normaalipainoinen) Vaihdan hiihdon juoksuun kunhan kelit muuttuvat. Olen onnellinen vahvasta kehosta (ei nivelvaivoja), mutta palautuminen on haasteelista, varsinkin laihduttaessa.
     

Jaa tämä sivu