Liikuntagallub

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Irina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Irina

Vieras
Olisi kiva näin gallubinomaisesti tiedustella kuinka te muut raskaana olevat tai jo synnyttäneet olette liikkuneet raskausaikana.

- Pystyittekö jatkaa liikuntaa loppuun asti?
- Helpottiko liikunta raskausajan vaivoja?
- Mitä lajeja harrastitte?
- Vaikeutuiko liikunta loppua kohti?
- Kuinka liikunnan kävi lapsen synnyttyä - jäikö pois vai jatkuiko?

Olen vasta viikolla 14, mutta pyrin liikkumaan päivittäin. Liikunta helpottaa omalla kohdallani jo nyt lantion alueen kipuja ja kolotuksia. Se auttaa myös heittelehtivään mielialaan ja masennukseen. Myöskään turvotusta ei ole lainkaan.

Paino ei ole vielä noussut, vaikka tokihan tuo saisi nousta. Ultran mukaan lapsi voi hyvin.

Harrastan reipasta kävelyä, uintia ja joogaa. Joogasta teen aurinkotervehdyssarjaa sekä muutamia hathajoogaliikkeitä. Olisi kiva saada viestejä muiltakin liikuntahenkisiltä! :)

Aina välillä täytyy käydä kurkkimassa tälläkin puolella...

Minä harrastin reippaita sauvakävelylenkkejä koko raskausajan. Äitiyslomalle jäädessäni keväällä lähdin joka aamu seitsemältä lenkille ennen isompien lasten herättämistä (koululainen ja eskarilainen silloin). Vetelin siis ihan sinne viime metreille asti. Tietysti se vauhti vähän hiljeni ihan lasketun ajan tienoilla.

Nyt vauvan synnyttyä on sauvakävely vaihtunut vaunutteluun. Joka aamu saatuani isot kouluun, kierrän semmoisen tunnin reippaan lenkin. Myös viikonloppuisin lenkkeilemme yhdessä miehen kanssa. Välillä on isommat lapset mukana pyörillä.

Kyllä tuo liikunta on tärkeä juttu! Olen voinut älyttömän hyvin sekä raskausajan että sen jälkeen. Kunto on tosi hyvä, vaikka yli kolmekymppisenä vielä lapsien tekoa jatkoin ;-)

Nyt en ole muita liikuntaharrastuksia aloitellut. Olen aikaisemmin käynyt jumpissa ja kuntonyrkkeilyssä. Tällä hetkellä riittää nuo reippaat lenkit. Vielä kun sais kotosalla vähän vatsalihaksia treenattua. Loskakelien alettua aloitan kuntopyöräilyn kotosalla.

Raskaus on edennyt nyt viikoille 30+2 ja urheilen miten ehdin (tuntuu, että kun la lähestyy niin hommat ja tekemiset ""paniikinomaisesti"" lisääntyvät).
Salikortti on voimassa vielä tämän kuun, joten käyn ehtiessäni kuntosalilla ja bodypumpissa (kevyemmillä painoilla kuin ennen raskautta), kotona sitten teen ihan normaalisti kotitöitä, haravointia, sepelin levittämistä, kukkien istuttamista yms. pihapuuhaa.
Töissä kävelen aika paljon ja joskus iltaisinkin tulee heitettyä kävelylenkki.

Sen voin tässä vaiheessa sanoa, että vointi on ollut hyvä ja esim. selkä ei ole vihoitellut ollenkaan! Liekö sitten luontaista vaiko liikkumisen ansiosta...?

Jatkosta sen verran, että TOIVON voivani jatkaa salilla käyntiä ja kuntoilua vauvan syntymänkin jälkeen tehokkaasti. Mutta sen sitten näkee vuodenvaihteen jälkeen, että kuinka jaksan jne. En ota kuitenkaan stressiä, koska kun vauva kasvaa niin sitten pääsen taas jumppailemaan. Niin ja kärryttelyähän voi myös harrastaa :)

Viikolle 24 saakka liikuin suhteellisen normaalisti, eli 1-3 tuntia päivässä harratusten ja työn merkeissä. Tuolloin liikuntamuotoina oli esim. juoksulenkkeily, spinnig, pace, salilla käynti ja erilaiset jumpat. Rullille en noussut koko kesänä, ja kevättalvella lumilautailin vain muutaman kerran raskausaikana.

Noiden viikkojen jälkeen olen hieman keventänyt, enkä esim. enää tee jumppatöitä samaan malliin, vaan liikun enemmän omaehtoisesti. Viikkoja kasassa reilut 32 ja nyt kuntoilen reippaasti kävelylenkkeillen, salilla, pacessa ja pumpissa käyden. Pikkasen olen painojen määristä tinkinyt. Liikunta kuitenkin edelleen päivittäistä ja loppuun saakka aion tuntemusten mukaan jatkaa. Hyviä vointeja liikkuville mammoille

Mulla menossa rv 11+3 ja olen nyt plussan jälkeen harrastanut uintia noin 2-3x/vko sekä reippaita kävelylenkkejä kestoltaan tunnista puoleentoista pari kertaa viikossa sekä joogaa mahdollisuuksien mukaan 1-2 parissa viikossa ja kotona jooga-asanoita, kunhan muistan=)

Auttaa mulla jaksamiseen ja helpottaa väsymystä ja ärtyisyyttä. Paino oli ekasta neuvolasta laskenut reilun kilon parin viikon jälkeen olleeseen lääkäriin.

Onpa mukavaa kuulla teistä muistakin liikkuvista odottajista ja äideistä! :) Yllätyin muuten, kun esim. noihin alavatsanipistelyihin nimenomaan tepsii hellävarainen liikunta. Luulisi, että pikku kipujen vuoksi olisi parempi levätä, mutta liiallinen lepo vain pahentaa minulla vaivoja.

Minulle marmatettiin neuvolassa siitä kun paino ei ole lähtenyt huikeaan nousuun. Liikunta saattaa olla syynä siihen. Kun vauva kuitenkin voi normaalisti ja syön reippaasti, ajattelen että jätän neuvolan marmatukset ainakin vielä näin alussa omaan arvoonsa.

Muuten, kuinkahan nopeasti liikuntaa voi jatkaa synnytyksen jälkeen? Olen lukenut, että koko raskausajan liikkuvalla synnytyksestä toipuminen on nopeampaa.

Hmmm...yksi todella turhamainen kysymys unohtui.

- Pysyikö paino kurissa paremmin kun liikuitte raskausaikana ja palautuivatko omat mitat nopeammin synnytyksen jälkeen?

En itse liiku painonnousun pelossa, vaan lähinnä mielenterveyden ja muun terveyden vuoksi. Painon kurissa pysyminen olisi kuitenkin ihan mukava bonus. ;-)

Liikuntaa voi jatkaa heti kun lantionpohjan lihakset palautuneet, yleensä menee muutama viikko - pari kk.

Kävellä esim. vaunulenkkeillä voi toki heti, ja sehän noita lantionpohjan lihaksia osaltaa palauttaa, mutta juoksu tms. pitää jättää kunnes lihakset siinä kunnossa, että pissa ei karkaile.

Jälkitarkastuksen yli kuitenkin kannattaa odottaa, ennenkuin aloittaa juoksut, vaikka kuinka hyvältä tuntuisi.

vikkoja takana 37 + ja edelleen liikun päivittäin : kävelen tai käyn uimassa.Mua ainakin helpottanut kolotuksiin ja puristuksiin.Vauva on laskeutunut ja kävellessä se painaa lantioon eli vähän hitaampaa on meno kuin ennen.Turvotusta mulla ei ole ollut koko raskaus aikana ja niin uskokaa tai älkää, mutta myöskään painoa ei ole tullut minulle ja vauva aivan normaalikokoinen ja voi moitteettomasti.

Kävin kuntosalilla viimeisen kerran varmaan kuukautta ennen laskettua aikaa. Hyvin rauhallista treeniä ja ehkä enemmän se oli kuitenkin henkisen hyvinvoinnin vuoksi :-) Uimassa kävin kanssa melkein raskauden loppuun asti. Kävely mulla alkoi olla loppuvaiheessa vaikeaa, siitä tuli selkä kipeäksi. Mutta parisen kertaa viikossa harrastin liikuntaa koko raskauden ajan.

Söin raskauden ajan hyvin ja monipuolisesti. En erityisesti mässäillyt kun en yleensäkään ole esim. makeiden ystävä eikä mitään ""epäterveellisiä"" mielihalujakaan ollut. Painoa kertyi n.15kg. Kuukauden jälkeen synnytyksestä mahduin jo raskautta edeltäviin housuihin (kokoa 38). Ja paino oli lähtötilanteessa muutamassa kuukaudessa.

En sitten tiedä mikä oli liikunnan osuus, kun olen aina ollut hoikka (geenit jne..). Lisäksi täysimetin 4kk ja osittain 6kk.

Synnytyksen jälkeen otin ekat kuukaudet ihan rauhallisesti jo senkin takia, että minulle tehtiin sektio ja leikkauksesta toipuminen vei aikansa. Lisäksi halusin varmistaa että maitoa riittää. Nyt kun vauva on jo yli puoli vuotias, olen käynyt taas salilla ja uimassa viikoittain. Ja tietenkin kävelyillä.

Toisenlaista esimerkkiä:

Kovasti yritin olla liikkuvainen. Salilla kävin noin rv 20 asti, ihan ok:lta tuntui silloinkin. Pienessäkin kävelyssä alkoi tulla supisteluita ja levolle ei jäänyt tarpeeksi aikaa, joten sali sai jäädä.

Tarkoituksena oli jatkaa terveellistä kävelyä, mutta ei siitäkään tullut enää mitään joskus rv 24 jälkeen liitokipujen vuoksi. Nyt kävelen pakolliset työmatkat ym. Parhaina päivinä voi kävellä 30-60min ja usein silloinkin on lenkin jälkeen paikat tosi kipeät. Kotona jumppailua ihan kevyesti olen yrittänyt ja ajattelin, että auttaisi oireiluun, mutta ei kun ei -sekin pahentaa kipuja.

Eli liikunta saa odottaa vauvan syntymää. Harmillista.

Painoa on tullut omasta mielestä vähän liikaa. Nyt tulee syötyä oman surkeuden lohduttamiseksi ja tekemisen puutteeseen... Liikunta olisi jees, jos vain pystyisi.

Viikko 26 menossa joten loppuajasta en vielä tiedä. Nyt olen kuitenkin liikkunut vielä aktiivisesti, eikä pahalta tunnu. Alkuraskaudessa olin välillä laiskempikin kun paha olo ja väsy vaivasivat enemmän.

Tällä hetkellä treenaan noin 5 tuntia viikossa, kun määrä ennen raskautta oli tuplasti tuo. Ohjaan pari tanssituntia ja yhden muokkaustunnin viikkoon ja sen lisäksi käyn parilla tunnilla fiiliksen mukaan tai vaan kävelen. Tehoja saa kyllä tässä vaiheessa jo laskea ja palautumiseen menee paljon enemmän aikaa. Alkaa myös hiljalleen tuntua että tuon ohjaamisen voisi vaihtaa omaehtoisempaan hommaan, joinain päivinä lähteminen alkaa olla vastahakoista.

Mitään vaivoja ei ole ollut, ei selkä- eikä muitakaan kipuja ja mielialalle liikunta tosiaan tekee hyvää. Painokin on noussut tosi maltillisesti, enemmänkin saisi tulla. Senverran liikunta-addikti olen että jos näin hyvin voin tästä eteenpäinkin, niin liikunta säilyy kuvioissa loppuun asti. Pian kyllä vaihdan muokkausjumpat mammajoogaan ja rankemmat tanssitreenit kävelylenkkeilyyn. Ei siis varsinaisesti tunnu että liikunta ""vaikeutuisi"" loppua kohti, mutta selvästihän raskaus vaikuttaa siihen minkälainen treeni tuntuu nautittavalta ja järkevältä.

Eeva, millaisia jooga-asanoita teet, jos saan udella? Itse olen hieman epävarma mitä asentoja uskaltaa tehdä ja mitä ei.

Eräs hathajoogaopettaja kielsi mm. aurinkotervehdyksen kokonaan. Astangaopettaja taas sanoi, että oman voinnin mukaan voi rauhassa tehdä. Myös Malla Korhosen Raskaus-ja joogakirjassa on aurinkotervehdys. Olen siis tehnyt aurinkotervehdystä, eikä se tunnu missään vaiheessa pahalta, mutta mietityttää hieman hathaopettajan ehdoton kielto..

Viikkoja on tällä hetkellä 22+1 ja olen jatkanut liikuntaa melko pienillä muutoksilla.

Lenkkeilen ainoastaan kesäisin ja tänä kesänä päätin jättää juoksemisen kokonaan väliin, ei se varmasti alkuraskaudesta olisi ollut epäterveellistä, mutta ei vaan huvittanut.

Tällä hetkellä ohjaan yhden kevyen jumpan viikossa, käyn salilla kerran viikossa ja jumppailen kotona. Toisinaan käyn myös jumpissa, hyppiminen ei ole tuntunut kuitenkaan mukavalta.

Olen laiska käymään kävelyllä, mutta nyt olen yrittänyt ryhdistäytyä, niin että vauva saa happea.

Ajattelin jatkaa samalla lailla niin pitkään kuin jaksan. Jumpan ohjaaminen loppuu viimeistään joulukuussa.

- Pystyittekö jatkaa liikuntaa loppuun asti?

ainakin tähän asti :) Noin rv 20 lopetin Pumpissa käynnin, nyt käveleminen alkaa tuntua pahalta (supistaa...) mutta muuten kevyet jumpat onnistuu kyllä. Juoksemiset unohdin joskus rv 15 aikoihin.

- Helpottiko liikunta raskausajan vaivoja?

Ei ainakaan ole ollut mitään vaivoja vielä :) Vertailukohtaa ei kyllä ole mutta selkäsärkyjäkään ei ole ollut yhtään ja siitä laitan paljon liikunnan piikkiin! Liitoskivut ja muutkin ovat vielä tuntemattomia.

- Mitä lajeja harrastitte?

Uintia ja Pacea tällä hetkellä, lisäksi satunnaisesti kotijumppaa. Nyt ehkä 3 liikuntakertaa viikossa, aiemmin ehkä 4 + kävelyä päälle.

- Vaikeutuiko liikunta loppua kohti?

Hyppelyjumpat piti lopettaa joskus ennen rv 20:a, nyt tietyt laitteet ja liikkeet pitää jättää väliin. Tuskin tämä tästä helpottuukaan :) Kävelyn vaikeutuminen harmittaa, olisi kiva liikkua ulkona enemmän.

Heips urheilevat odottajat! Olen juuri plussannut ja kova liikkumaan... Kysyisinkin teiltä jumpissa kävijät, että mitenkäs on vatsalihasliikkeiden kanssa? Oletteko lopettaneet niiden tekemisen heti alussa vai voiko niitä tehdä normaalisti niin kauan, kuin hyvältä tuntuu?

liikuiin ihan normaalisti koko ajan, jumppaa, reippaita kävelylenkkejä (1h) sauvoilla tai ilman yms polttopuiden kärräämistä, ruohonleikkuuta....

turvotusta ei tullut lainkaan, mieli pysyi virkeänä, paino ei noussut liikaa ja lähti pois helposti synnytyksen jälkeen, toipuminen synnytyksen jälkeen oli nopeaa verrattuna ns. liikkumattomiin ystäviini, tosin on muistettava että toipumiseen vaikuttaa myös synnytyksen eteneminen, että vaikka kuinka olis hyvä kuntoinen mutta jos synnytys on hankala ni kyllä siitä toipuminen sitten kestää pidempään.

mulla noita supistuksia tuli aina välillä, kävellessäkin, jolloin sitten vain hidastin tahtia että rauhoittui. Mutta niiden vuoksi ei tarvinnut liikuntaa lopettaa, synnytys lopulta käynnistettiin yliaikaisena joten ei ollut vaikutusta aikaistavasti. Supistusten suhteen mulla oli semmosia kausia, että tuli herkemmin supistuksia ja muutenkin saattoi olla hankala kävellä mutta sitten taas kausia että oli kuin ei mitään. Loppua kohden helpottui...

vatsalihasten treenaamisesta vauveli ei tykännyt yhtään kun kasvoi isommaksi jostain 30 vkolta lähtien.

Hei kaikki liikuntaaktiiviset odottajat,

Soi kun laitan tähän galluppiin oman kysymykseni, mutta miten on body pumpin laita raskaana ollessa? Mitä uskaltaa nostella ja kuinka paljon? Eli pitääkö painoja vähentää ja jos niin kuinka paljon? Uskaltaako kaikkia nostoja tehdä, esim miten on maastanostojen laita?

Vastaus vielä galluppiin:

- Olen vasta 17. rv:lla joten tähän asti olen jatkanut aika ahkerasti liikuntaa, vähentänyt lajeja joissa syke nousee liian korkealla kuten rankempaa juoksua ja spinningia ja ottanut mukaan myös rentouttavampia lajeja kuten pilatesta ja yoogaa.
-Mitään vaivoja ei ole ollut pientä väsymystä lukuunottamatta ja en osaa sanoa onko siihen mainittavasti vaikuttanut.
-Tähän asti olen harrastanut normaalia punttista, hölkkää, aerobicia, spinningiä, kävelyä, pilatesta, yoogaa

Mukavaa odotusta kaikille odottajille!

Olen tehnyt normaaleja vatsalihasliikkeitä ainakin tähän asti 22+2 vkoa. Olen vaihtanut helpompiin liikkeisiin, enkä tee sellaisia, joissa on kovin sykkyrällä, esim. ala- ja ylävatsan rutistus samaan aikaan.

Loppuraskaudesta ajattelin keskittyä lähinnä syviin vatsalihaksiin ja tehdä kevyitä koko keskikehoa treenaavia liikkeitä, kuten perinteistä nelikontin selän pyöristystä ja notkistusta.

Fit pregnancy lehden nettisivuilta www.fitpregnancy.com löytyy hyviä liikkeitä kohdasta fitness.

Vatsalihaksia voi treenata niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Huhujen mukaan hyvät vatsalihakset saattavat jopa helpottaa synnytystä, tiedä sitten. Itse olen rv:lla 17 ja jatkanut vatsoja samaan malliin kuin ennenkin. Varmaan kyllä vaikeutuu sitten kun maha alkaa kasvamaan.

Joidenkin ""huhujen"" mukaan olis kyllä toisinpäin. Väittävät, että mitä treenatumpi kroppa sen hankalampaa. Itsellä oli kyllä vähän näin. Kolmannen tein paremmassa lihaskunnossa kuin aikaisemmat. Tosin tuo palautuminen oli kyllä tosi nopsaa.

Ei ollut tarkotettu pelotteluksi, ihan vaan realiteetteja. Ja kaikki synnytykset on niin yksilöllisiä juttuja, niinkus tiedätte.

Vatsalohasten reenaamisen ""lopetin"" joskus viikolla 25, kun lopetin jumppien ja spinningin ohjaamisenkin. Nyt teen vatsaosastolle oikeastaan vain kylkitreeniä ja syviä vatsoja. EI tällä pallomahalla enää rutistella :)

Pumpista sen verta, että painoja olen jonkin verran keventänyt, mutta muuten sujuu ongelmitta. Vatsasarjat ovat aika ""paskoja"" pallomahaiselle, joten sovellan omiani. Hauisliikkeet ja rintalihakset olen tehnyt 3kg punteilla. Hauikset, koska jotenkin helpompaa, eikä tule niin kovin jännitystä keskivartaloon. Laudalla makuuasento on helpompi ottaa alle puntit välineenä, joskin tuttu ohjaajakaveri saattaa välillä ehtiä noustessa nosteleen multa painoja päältä pois :)

Liikunta raskausaikana voi muuten olla vaarallista! Tänään olin toisen mamman kanssa kävelyllä ja pikku poika oli jyrätä minut mahoineni pyrällään kumoon. Toinen ehti pois alta. Mutkan takaa tuli hämärässä, eikä huomannut meitä. Onneksi ehdin ottaa sarvista kiinni, jottei ihan täydestä vauhdista masukkiin osunut. Poika toki kaatui, mutta onneksi ei käynyt kuinkaan. Kotona vasta tajusin, miten kovan iskun olisin voinut saada, ja soitin itku kurkussa äitipolille ja varmistin tarvitseeko tulla tarkistukseen. Pitää hommata ""kypärä"" tuolle massulle, jotta uskaltaa huomenna ulos.

Öitä!

Yhteistyössä