Hae Anna.fi-sivustolta

Liikuntasetelit

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä Smartum, 06.09.2006.

1. Smartum Vierailija

Hei, mitä mieltä olette liikuntaseteleistä? Työpaikkani harkitsee niiden käyttöönottamista, mutta pelkää seteleiden väärinkäyttöä.. Onko muilla työpaikoilla esim. jokin omavastuu tms. Kun ihmisiä on useampi sata, pitää jokin kontrolli keksiä, ettei kaikki vaan haali niitä ja vaikka anna eteenpäin. Ei jokaista nippua voi nimetäkään.
    Muuten setelit lienevät aika kätevät ja käyvät monissa paikoissa. Kiva, jos sais jotain kokemuksia/kommentteja!!

2. Ramona Vierailija

Meillä on n.400 työntekijää ja myös käytössä liikuntasetelit. Kontrolli pyritään säilyttämään siten että yksi hlö (respa) jakaa setelit nimilistan mukaan ja muistaakseni setelinippuja saa kuukaudessa max.1

3. iipi Vierailija

Olen ehdottanut meillekin Liikuntaseteleiden käyttöönottoa, mutta ei ole vielä oikein edennyt. Toimiiko ne samalla periaatteella kuin esim. lounassetelit eli että henkilö maksaa niistä ns. verotusarvon? Onko tullut palautetta siitä, että setelin arvo (4 euroa?) saattaa joskus olla liian suuri eikä olisi kiinnostusta ostaa niillä esim. 10x-lippua? Uimahalli, jossa itse käyn uimassa, kustantaa 2,80/kerta, jolloin setelistä jäisi hieman ylikin...

4. Karri Vierailija

www.liikuntaseteli.fi -sivuilta löytyy vastauksia kaikkiin noihin kysymyksiin. Liikuntaseteli on veroton etuus, mutta jotkut työpaikat ottavat nimellisen verotusarvon esim. 1 eur/seteli samalla tavalla kuin lounassetelistä. Meidän työpaikalla etuus on veroton, eli saamme setelit ihan maksutta.

Seteliä käytettäessä on liikuntapaikalla oikeus tarkistaa käyttäjän henkilöllisyys. Setelin takana on paikka johon kirjoitetaan käyttäjän nimi.

5. Tintti82 Vierailija

Meillä on käytössä Liikuntasetelit. Kerralla saa 25 kpl. Sihteeri kirjoittaa niihin nimet valmiiksi (jokaiseen seteliin) ja jakaa kuittausta vastaan. Työntekijöitä firmassa noin 30 (?).
    Maksan niillä kuntosalin kortin. Setelin arvo 4 euroa eikä kukaan ole valittanu.

6. Reni Vierailija

Meillä siirryttiin myös hiljattain liikuntaseteleiden käyttöön. On mielestäni hyvä ratkaisu, sillä nyt on valinnanvaraa, mihin työnantajan tuen haluaa käyttää.

Meillä setelit jakaa myös yksi nimetty hlö, niitä saa kerran kuussa 10 kpl ja jokaiseen seteliin kirjoitetaan nimi ennen kuin setelit saa haltuunsa. Omavastuu 4 e:n setelistä on 2 e; ihmettelen siis, miksi jotkut saavat setelinsä jopa ilmaiseksi? Luulisi tuon verotusnäkökohdan koskevan kaikkia tasapuolisesti...

7. Minde Vierailija

www.smartum.fi

Liikuntaseteli on tuloverolain mukaan verovapaa henkilöstöetu, mikäli se on määrältään kohtuullinen, kaikkien yrityksessä työskentelevien käytettävissä ja setelinkäyttäjästä voidaan varmistua liikuntapaikan kassalla.

www.vero.fi

Vaikka laki ei määrittele tarkkaa euromäärää liikuntasetelille, verotuskäytännössä on hyväksytty kohtuullisen kustannuksen määräksi noin 200 euroa vuodessa työntekijää kohden. Työnantaja ei siis voi kustantaa verovapaasti kaikkia työntekijän liikuntaharrastuksesta aiheutuneita kustannuksia.

8. iipi Vierailija

Kiitos tiedoista ja vinkeistä! Osaan nyt paremmin vastailla mahd. kysymyksiin kun asia meillä etenee :)

9. ylöspäin Vierailija

Nostan tätä vanhaa keskustelua, kun aiheeni on sama.

Oletteko te liikuntaseteleitä saavat töissä yksityisellä, valtiolla vai kunnalla? Olen itse töissä kunnan palveluksessa enkä edes asu samassa kunnassa missä työpaikkani on. Kunta kyllä tarjoaa mahdollisuuden ilmaiseen salikäyntiin oman kunnan pienessä, lievästi sanottuna surkeassa punttisalissa, mutta siihen se sitten jääkin. Haluaisinkin tietää saavatko kuntien työntekijät ylipäätään liikuntasetelien kaltaista etua?

10. Ene Vierailija

Olen valtiolla töissä. Työnantajani on vasta ottanut liikuntasetelit käyttöön. Niitä saa tilata vuodessa vajaalla 400 eurolla, mutta puolet setelien arvosta pitää maksaa itse eli työnantaja maksaa vuodessamaksimissaan sen vajaat 200 euroa.

11. Carmela Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Miten niin vaikea kontrolloida? Meillä on satoja työntekijöitä, ja jokainen saa x määrän seteleitä vuodessa. Setelit otetaan kerralla, ja se, joka ne on käynyt hakemassa, laittaa nimensä listaan, näin varmistetaan ettei kukaan hae seteleitä kuin kerran tilikaudessa. Hyvin yksinkertaista.

12. unnu Vierailija

vaikea kontrolloida tarkoittaa varmaankin sitä, että liikuntaseteleitä on helppo jaella esim. puolisolle, lapsille tms. vaikka se on tarkoitettu henkilökohtaiseksi eli saajan käyttöön. työnantajan intressissä on tietenkin kannustaa työntekijää liikkumaan, eikä esim. kustantaa tämän lapsen harrastuksia.

13. huuto.netissä Vierailija

14. ... Vierailija

Työpaikallani liikuntasetelit jakaa yksihenkilö, setelit tulevat nipussa joten olisiko ensimmäisen ja viimeisen lipun numerosarjat (numerot luonnolisesti järjestyksessä juoksevasti) kirjoitetaan ylös ja kenelle on annettu. Näin pysytytään kontrolloimaan kenelle jokin tietty lippu on annettu, jos esim. liikuntasetelin vastaanottopaikasta kysellään onko henkilö oikeutettu käyttämään kyseistä liikuntaseteliä.
    Ja nimi tietenkin pitää olla kirjoitettuna takana kun seteliä käytetään.

15. Maarit76 Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Miten sitä kontrolloi sittenkään jos setelin käyttäjä on joku toinen kuin mitä on seteliin kirjoitettu.

16. arvailuja Vierailija

Liikuntapaikassa pitää seteliin kirjoittaa oma nimi ja ymmärtääkseni paikan pitäisi jostain tarkistaa että nimi vastaa sitä kenelle liput on rekisteröity. Oletan että on olemassa joku rekisteri, johon työnantaja ne tiedot toimittaa?

17. samm.. Vierailija

eikä ainakaan minun ole koskaan tarvinnut nimeä niihin kirjoittaa.
    Miten tosiaan voidaan kontrolloida kuka käyttänyt...

18. stella99999 Vierailija

nimi pitäisi olla niissä valmiina, kun nipun saat. työnantajapuolen homma. liikuntapaikan homma taas tsekata esim. henkkari. nämä ovat säännöt ja jos niin ei tapahdu, sääntöjä rikotaan. simple as that!

19. Kirsti69 Vierailija

homma on mennyt jo niin villiksi liikuntaseteleiden käytössä, että verottajan oli jo pakko puuttua asiaan ja uudessa kulttuurisetelilaissa koko roskan valvonta laitetaan työnantajan niskoille, eli kuka niitä oikein käyttää ja millä summalla. Saas nähdä miten firmat suhtautuu tähän, voipi olla että setelit ei enää kiinnosta niin paljoa. Olen kuullut, että työnantajan satsauksista menee kymmeniä prosentteja hukkaan kun porukka jättää liput käyttämättä tai jakaa ne eteenpäin, tämähän ei tietenkään seteleiden myyjiä haittaa.

20. viittäkymppiä Vierailija

Meillä noin 100 henkilön firma ja liikuntaseteleitä ollaan saatu jo kaksi vuotta. Aivan mahtavaa!

En oikein tiedä miten niitä sitten voisi "väärin käyttää"??? Jos joku vaan käyttää niin mun mielestä ihan ok. Tosin luulisin, että mun työkavereista suurin osa jättää ne lunastamatta. Mutta jos joku ottaisi vaikka perheelleen, niin ei se minun mielestäni mitään kauheaa väärinkäyttöä ole. Mukavaa, että edes joku perheessä liikkuu, eikö?

21. Tiituli Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Meillä käytössä liikuntasetelit ilman omavastuuta. Toimin myös firman edustajana seteli-asioissa. -Meillä käytäntö niin, että jokainen (halukas) saa seteleitä sen maksimimäärän (verotusarvo, eli max 50 seteliä) vuodessa. Ennen käyttäjälle antamista kirjoitan nimen jokaisen setelin taakse. Setelissä oleva numerosarja liitetään tunnisteena henkilöön, ja palveluntarjoajan (=Liikuntapaikan) on mahdollista tarkistaa käyttäjä (ja hänen henkilöllisyytensä) ilmeisesti netin kautta, koska nettiin nämä tunnistetiedotkin laitetaan. -Lisäksi mulla on excel-lista jaetuista seteleistä.

Meillä menee homma niin, että jos käy ilmi väärinkäytöksiä seteleiden suhteen oman porukan sisällä (annettu eteenpäin perheelle tai muille), etuus lähtee koko porukalta pois. Uskoakseni toimii hyvin väärinkäytösten ehkäisemiseksi, sillä etu halutaan säilyttää itsellä.

Mulla pistää vähän vihaksi (sekä käyttäjänä että työnantajan edustajana) nämä "jos joku vaan käyttää, niin eikö oo hyvä?" -jutut, sillä kyse on työnanantajan _omalle henkilöstölleen_ tarjoamasta edusta, ja jos näitä väärinkäytöksiä on / tulee, voi koko hyvä systeemi menettää merkityksensä, ja henkilöstö liikuntaetunsa...

Itse uskon, että meidän yksikössä homma toimii hyvin -ja rehellisesti- näin, mutta kaikkiallahan asia ei välttämättä ole niin...

22. Sama juttu Vierailija

En myöskään oikein ymmärrä miten liikuntaseteleitä voisi väärinkäyttää. Tai no joo, ehkä sitten voisi herää työnantajalla epäilys, että niitä väärinkäytetään, kun tällä hetkellä ehkä puolet ottaa setelit, puolet ei, ja jos yhtäkkiä kaikki 100% ottaisi setelit, niin tottakai kiinnittäisi huomiota.

Vaikka olenkin isossa yrityksessä töissä, niin kyllä meillä kaikki on kiinnostuneita toistensa tekemisisistä ja ainakin saman osaston sisällä tiedetään toistemme harrastukset. Jos joku sohvaperuna yhtäkkiä innostuisi ostamaan kasan liikuntaseteleitä, tottakai heräisi epäilys väärinkäytöstä. Mutta näin ei yksinkertaisesti tapahdu, kun meillä jää just "kiinni" sen takia, että ihmiset tuntevat toisensa vähän liiankin hyvin.

23. soolaravi Vierailija

Oletteko kuulleet jo liikuntatekstarista? Sillä maksaminen on aina henkilökohtaista - miten myyt tekstarin toiselle? - ja hallinnointiin ei kulu kenenkään aikaa. Tekstarit ei voi myöskään hävitä. Ihan mielenkiintoinen vaihtoehto tämäkin, www.liikuntatekstari.fi

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri