Liittyy noihin mitä miehesi sanoisi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Joudutteko perustelemaan rahankäyttöänne miehelle? Tai miehenne teille?
Mä oon kotona lapsen kanssa (khoitotuki) ja mies käy töissä. Meillä se menee niin, että ilmoitan miehelle ettei mun tilillä ole enää rahaa ja mies joko siirtää sinne rahaa tai antaa mulle käteistä. Ei kysy mihin raha menee tai mihin edelliset rahat käytin. Ainoastaan odottaa, että kotona on aina ruokaa ja lapsella kaikki tarvittava. Joskus kysyy paljonko haluan, joskus vaan antaa jonkun summan. Mä en edes tiedä paljonko mieheni tienaa enkä todellakaan kysy mitä rahallaan tekee.

Eipä tartte selitellä kummankaan kummallekaan. On yhteiset tilit ja yhteiset menot. Jos toinen tarttee jotain se ostaa sen kyselemättä, yleensä ilmoittaa toiselle, et tarttee uudet kengät tai jotain ja se siitä. Isommista ostoista kyllä puhutaan ja suunnitellaan yhdessä, muttei kummallakaan ole niin isoja"omia" hankintoja, etteikö niitä voisi ostaa.

Kummallekaan ei jää rahaa niin paljoa omiin menoihin käytettäväksi että niistä pitäisi tapella. Mutta tottakai keskustellaan kaikista isommista ostoksista eikä kumpikaan päätä rahoista yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joudutteko perustelemaan rahankäyttöänne miehelle? Tai miehenne teille?
Mä oon kotona lapsen kanssa (khoitotuki) ja mies käy töissä. Meillä se menee niin, että ilmoitan miehelle ettei mun tilillä ole enää rahaa ja mies joko siirtää sinne rahaa tai antaa mulle käteistä. Ei kysy mihin raha menee tai mihin edelliset rahat käytin. Ainoastaan odottaa, että kotona on aina ruokaa ja lapsella kaikki tarvittava. Joskus kysyy paljonko haluan, joskus vaan antaa jonkun summan. Mä en edes tiedä paljonko mieheni tienaa enkä todellakaan kysy mitä rahallaan tekee.

Vähän sama, mies käy kyllä mun Solossa katsomassa onko rahaa ja laittaa sinne, jos tili tyhjä. En joudu perustelemaan, muutakuin isompia juttuja ja se joskus kysyy, että mitäs ostit muuten kodin Ykkösestä tjms. Minä tiedän mitä mies tienaa ja mihin raha menee, lainoihin ja laskuihin.

Mulla on omat rahat. Osaan käyttää rahaa niin ettei tilini ole koskaan mennyt miinukselle. Joskus ukko kommentoi uusia kenkiä turhiksi, koska mulla on niitä mukamas jo liikaakin. Ei tarvitse sille selitellä mitään ostoksia, ei kuulu sille mihin rahani käytän tai olen käyttämättä.

No kyllä me yhdessä päätetään jos jotain isompaa ostetaan ja sanomme siitä myös toisillemme.
Ja muutenkin tiedämme toistemme raha-asiat ja niin kai se kuuluukin olla kun yhteistä huushollia pidetään.

meillä sama tilanne että oon kth-tuella ja mies on töissä.Mä maksan autolainan ja ruokaostokset.Ylimääräsiä ei ostella ellei noiden jälkeen jää rahaa.Jos kuitenkin ostan vaikka vaatteita sit rahaa ei jääkään ruokaan koko kuukaudeks niin pyydän mieheltä tai saa käydä ite kaupassa.Kysyy kyllä mihin raha menee mut jos sillä on antaa niin antaa kyllä vaikka meniskin johonkin "turhaan".

Mä huolehdin nämä kodin juoksevat menot, ruoat ja vaatteet (paitsi mies ostaa omat vaatteensa) jne. Mies hoitaa auton menot. Diili on sellainen että yli 100? turhisostoksiin pitää kysyä onko niihin rahaa. Muutoin hankitaan mitä tarvii ilman "lupia".

Yhteinen tili, jonne menee kaikki taloon tuleva raha. Sieltä maksetaan kaikki maksut ja tehdään ostot. Isommista ja ennen kaikkea turhemmista asioista ilmoitetaan (kysytään) aina toiselta. Meillä ei kuitenkaan mitkään mahdottoman isot tulot ole, joten myöskään mitään ihan älyttömiä summia ei jo muutenkin kalliiden harrastusten lisäksi minnee tuhlata. Niin ja siis kaikki rahat on yhteisiä, vaikka tuloeroa jonkin verran onkin.

Mikä on summa, milloin turhista ostoksista kerrotaan? Mietin vain.. Nyt on se tilanne, että molemmat saa käyttää rahojaan miten tahtoo, paitsi että talouden yhteiset kulut tietenkin jyvitetään sopivasti molemmille. Kyllä minulla menee vaate, kosmetiikka ym. ostoksiin varmaan 200-500 ? kuussa. Toivottavasti en koskaan joudu miehen lompakolle, hermothan siltä menis :D.

Yhteistyössä