Limainen kakka

  • Viestiketjun aloittaja Huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti
Huolestunut äiti
Esikoisellamme, kohta 4kk, on ollu jo pidempään löysää, vetistä ja limaista kakkaa. Tänään vaipassa oli verinen limaklöntti. Voisiko viitata allergiaan vai mikä olisi syynä? Neuvolassa sanottiin vain ettei ole syytä huolehtia. Itsestäni tuntuu kuitenkin siltä ettei tämä ole normaalia... Onko kellään kokemusta vastaavasta?
 
4
Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut äiti:
Esikoisellamme, kohta 4kk, on ollu jo pidempään löysää, vetistä ja limaista kakkaa. Tänään vaipassa oli verinen limaklöntti. Voisiko viitata allergiaan vai mikä olisi syynä? Neuvolassa sanottiin vain ettei ole syytä huolehtia. Itsestäni tuntuu kuitenkin siltä ettei tämä ole normaalia... Onko kellään kokemusta vastaavasta?
Meilla 5.5 kk ja kakka on valilla limaista, mutta lima/veriklontteja en ole nahnyt. Vauvamme on taysimetyksella.
 
imetyksellä
Meidän vauvalla kakka seurasi omaa ruokavaliotani kun oli täysimetyksellä. Jos söin esim mustikkasoppaa, oli vauvankin kakka ihan mustaa. Jos söin "kumikarkkeja" (esim nallekarkit, sisältää liivatetta), oli vauvan kakka venyvää ja limakalvon peitossa.
 
ap huolestunut äiti
Laitan tännekin kommenttini kun viestini oli tullut 2 kertaan palstalle...
Soitin tänään neuvolaan ja sain onneksi lääkärille ajan. Katsotaan sitten mitä sanoo, mutta pyydän/vaadin allergiatestejä koska tätä on jatkunut niin pitkään. Kiitos vastauksistanne. Ja vauva on tosiaan täysimetyksellä ja itse käytän maitotuotteita ja munaa, että voi toki olla niistäkin. Tulen kertomaan miten tilanne etenee.
 
claudia_^
Alkuperäinen kirjoittaja ap huolestunut äiti:
Laitan tännekin kommenttini kun viestini oli tullut 2 kertaan palstalle...
Soitin tänään neuvolaan ja sain onneksi lääkärille ajan. Katsotaan sitten mitä sanoo, mutta pyydän/vaadin allergiatestejä koska tätä on jatkunut niin pitkään. Kiitos vastauksistanne. Ja vauva on tosiaan täysimetyksellä ja itse käytän maitotuotteita ja munaa, että voi toki olla niistäkin. Tulen kertomaan miten tilanne etenee.
Meidän vauvalla limainen ja vetinen kakka oli maitoallergian oire. Meillä ei tullut verta kakan seassa, mutta olen kuullut, että lapsilla joilla allergia on päässyt pahaksi suolisto on mennyt todella pahaan kuntoon ja verta on tullut kakan seassa.

Suosittelen yksityiselle allergialääkärille menemistä. Terveyskeskuksesta emme ainakaan me saaneet mitään apua. Kaikki oli "normaalia", eikä mitään allergiaa kuulemma voinut olla kun ei ollut iho-oireita. Väärässä olivat!
 
naudanliha?
jos imettaja haluaa noudattaa maitoproteiinitonta ruokavaliota vauvan allergian selvittamiseksi niin pitaako silloin jattaa maitotuotteiden ja kananmunan lisaksi naudanliha pois? nain muistan jostain lukeneeni.
 
Taikatuu
Meillä (vauva 7 viikkoa) kakka on välillä limaista, vaikka olen jättänyt maitotuotteet pois (vauvan mahavaivojen takia). Limaa on tullut eka kerran itse asiassa vasta sen jälkeen, kun lakkasin syömästä maitotuotteita. Sekä limaisen että "tavallisen" kakan seassa on välillä punaisia hitusia, verta lienee. Neuvolassa annettiin vaihtoehdoiksi, että voi olla kohtuajan jäljiltä jotain suolistossa olevia jäänteitä tai reaktio äidin syömään c-vitamiinipitoiseen ruokaan (en ole varma, olenko syönyt mitään erityisen c-vitamiinipitoista). Joku tuttu oli kuullut, että punaiset verihidut johtuisivat suoliston pinnan normaalista uusiutumisesta.
 
Ap huolestunut äiti
Kävin vauvani kanssa tänään lääkärissä ja lääkäri määräsi meidät verikokeisiin, jotta poisuljetaan joitain mahd sairauksia. Ei lähtenyt arvuuttelemaan vielä yhtään mitään. Vauva kuitenkin kasvaa täysimetyksellä täysin normaalisti ja muutenkin on pirteä ym. Ei myöskään suositellut välttämään mitään ruoka-aineita tässä vaiheessa. Eli verikokeiden jälkeen katsotaan sitten eteenpäin...
Taikatuu: erikoinen juttu tuo c-vitamiinijuttu?!? Enpä ole tuollaista kuullut että voisi aiheuttaa limaisuutta. En myöskään osaa omasta ruokavaliostani sanoa onko siinä erityisen paljon c-vitamiinia, aika perusruokaa syön kuitenkin. Muutenkaan en ole huomannut (enkä tarkkaan merkinnytkään) että onko jollain tietyllä ruoalla vaikutusta kakkaan. Ehkä pitäisi pitää vaikka viikon ajalta kirjanpitoa, jotta olisi sitten mahdollisesti "kättä pidempää" kertoa lääkärille kun seur kerran asiasta puhutaan. Mutta näin tässä vaiheessa tilanteemme, parin viikon päästä tiedämme lisää.
 
ärsyttävää
Meidän vauvalla limainen ja vetinen kakka oli maitoallergian oire. Meillä ei tullut verta kakan seassa, mutta olen kuullut, että lapsilla joilla allergia on päässyt pahaksi suolisto on mennyt todella pahaan kuntoon ja verta on tullut kakan seassa.

Suosittelen yksityiselle allergialääkärille menemistä. Terveyskeskuksesta emme ainakaan me saaneet mitään apua. Kaikki oli "normaalia", eikä mitään allergiaa kuulemma voinut olla kun ei ollut iho-oireita. Väärässä olivat!
Ja meillä oli iho-oireita niin ei välttämättä oo allergiaa, että hoidetaan vaan tätä oiretta. Itse sitten jätin kaikki viljat pois ja ihottuma näyttää olevan parantumaan päin..
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä