limakalvon paksuudesta

  • Viestiketjun aloittaja annis
  • Ensimmäinen viesti
annis
Onko jollakin ollut ongelmia kohdun limakalvon paksuudesta (tai siis ohuudesta)? Mulla epätavallisen ohut limakalvo kierron ajankohtaan nähden. Siksi alkio ei ehkä kiinnity. Onko jollakin samoja kokeuksia tai vinkkejä. Kiitti.
 
Karkki
Minäkin haluaisin tietoa tästä asiasta, joten kirjoitelkaa tietävät. Mikä on normaali kohdun limakalvon paksuus, kun en tiedä sitäkään ? Tiedän paljon itselläni on, mutta eipä se lukema minulle mitään kerro.
 
komppis
Mulla sama vaiva. Gyne mittasi kp10 kohdun limakalvon paksuudeksi 4 mm vaikka pitäis olla siinä vaiheessa 6 mm. Sain kohdun limakalvon paksuunnuttamiseksi clomifen kuurin. Ongelmana mulla oli juuri tuo kohdun seinämän paksuus ja ehkä heikko ovulaatio sekä tuhruvuodot ennen kuukautisia.
Nuo clomit siis piiskaa munasarjoja tehokaampaan munasoluntuotantoon sekä vahvistaa kohdun seinämää sekä pitäis poistaa tuhruttelun.
 
Kastehelmi
Ilmeisesti ovisaikana pitäisi olla mieluusti n. 6-7 mm, jotta kiinnittyminen voisi onnistua. Sen jälkeenhän se limis ehtii kasvaa n. viikon ennen kuin kiinnittyminen on ajankohtaista. Kasvuvauhti on n. 1-2 mm päivässä.

Ja luteaalivaiheen pitäisi olla mieluusti yli 12 vkr (ihanne 14 vrk) ettei limakalvo rapistu liian aikaisin ja kiinnittyminen epäonnistu sen takia. Paksuus ei siis yksistään riitä vaan keltarauhasen pitää pelittää loppuun asti.

Limakalvoa ei pysty oikeastaan kasvattamaan muulla kuin estrogeeni-lääkityksellä.
 
Rizzu
Minua kiinnostaa myös tämä aihe, sillä kuukautisvuotoni on todella niukka... Ja tässä on nyt pian 9 kk vauvaa yritetty eikä kertaakaan ole tärppiä tullut.

Miten lääkäri oikein limakalvon paksuuden mittaa? Ultralla vai? Ja voidaanko se mitata missä tahansa vaiheessa kiertoa (ellei nyt kuukautisten aikaa lasketa mukaan)?

Lapsettomuus-puolella näytti muuten olevan lisää keskustelua aiheesta. Siellä myös puhuttiin siitä, että Clomit nimenomaan ohentaisivat limakalvoa.
 
Kastehelmi
Niin, kyllä clomit monilla ohentaa limakalvoa entisestään. Sinänsä se on ristiriitaista, että clomit lisäävät estrogeeni-tuotantoa, jonka pitäisi paksuntaa limakalvoa mutta sitten ne taas kuitenkin voivat ohentaa limakalvoa. Mulla on takana nyt 2 clomi-kiertoa eikä limis ollut ohentunut. Pitkässä juoksussa niin varmaan kuitenkin kävisi.

Clomien etuna on kasvattaa hyvä munarakkula, jonka seurauksena ovulaatio tapahtuu ja siitä jää hyvä keltarauhanen, joka ylläpitää tiettyä hormonitasoa niin, ettei limakalvo irtoa liian aikaisin. Mutta siis.. limakalvoa se ei suoraan vahvista :(
 
Soila
Mullakin niukat menkat ja limis pikkasen liian ohut , joka alkaa tuhruamaan pois n. viikkoa ennen tätiä ( tod. näk. heti oviksen jälkeen) . Mulla tähän on syynä keltarauhasen vajaatoiminta , johon sain terolutit avuksi.
Limiksen paksuus katotaan ultralla ( mulla näkynyt aina hyvän kokosia follikkeleita, limis ok ennen ovista , mutta liian ohut oviksen jälkeen ).
Oon kanssa kuullu, että clomit ohentaa kohdun limakalvoa eikä paksunna sitä. = / Gynen mukaan clomit vaikuttavat vaan follikkelien syntyyn, kasvuun ja irtoamiseen. Sen jälkeen kaikki riippuu keltarauhasesta...
Tiedä sitten, aika monimutkaisia juttuja...
 
Stella
Pakko lisätä tähän ketjuun oma tarinani. Mulle tehtiin toisessa clomikierrossa seurantaultra, jossa havaittiin, että limis on vain 1,3 mm (kp 11). Gyne käski lopettaa clomit heti, koska ne ohentavat limakalvoani hälyttävästi. Hän vielä lisäsi, että tässä kierrossa ei sitten ole häävit kiinnittymismahdollisuudet. Mutta niin vain kävi, että tulin siitä kierrosta raskaaksi! Eli ehkä se limakalvo oli sitten paksuuntunut vauhdilla ovikseen mennessä (joka oli kp 16 tienoilla). Suotuisa limakalvon paksuus kiinnittymistä varten on gynen mukaan 10 mm.
 
Kastehelmi
?? : runsaat menkat ja limis eivät korreloi toisiaan eikä toisinpäinkään eli sen perusteella ei voi sanoa mitään.

Tulin juuri ultrasta, ovis varmaan huomenna ja limis 8,2 mm. Lääkärin kommentin mukaan limis on hyvä. Tuosta sillä on vielä aikaa paksuuntua ennen kuin kiinnittyminen tapahtuisi (jos siis ylipäätään olisi tapahtumassa).

Keltarauhashormonituki (terolut, lugesteron) auttaa sitten juuri siihen, ettei limakalvo rapistu liian aikaisin.
 

Yhteistyössä