Linda Lampeniuksen omaelämänkerta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sylvia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis mistä tuo elämänkerta löytyy? en saanut googlettamalla mitään, kuka sen kirjoitti/toimitti? minkä niminen teos?

Tiedot löytyvät esimerkiksi WSOY:n Johanna-kirjakerhosta, josta sen myös voi ostaa:
http://www.johanna.fi/johanna/index.jsp?c=product&id=849737

Kirja löytyy varmasti myös lähikirjastostasi. Jos asioit esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, niin löydät sen HelMet.fi -verkkokirjastosta, josta käsin näet vapaiden kappaleiden sijainnit ja jossa voi tehdä tarvittaessa myös varauksen. Kirjan kanssa kannattaa samalla lainata ainakin kaksi viimeisintä levyä, Nordic Light ja Linda Brava.

tuon turhan julkkiksen omaa elämänkertaa saa lukea seiskasta ja iltalehdestä ihan tarpeeksi. Miksi ihmeessä tuhlaamaan rahaa johonkin kirjaan..Yleensäkkin hän on hyvinkin huvittava persoona, mutta ei missään tapauksessa vakavasti otettava taiteilija.

tuon turhan julkkiksen omaa elämänkertaa saa lukea seiskasta ja iltalehdestä ihan tarpeeksi. Miksi ihmeessä tuhlaamaan rahaa johonkin kirjaan..Yleensäkkin hän on hyvinkin huvittava persoona, mutta ei missään tapauksessa vakavasti otettava taiteilija.
Mutta pointtihan oli se, että Lindan omaelämänkerta antaa vähän monipuolisemman ja oikeamman kuvan hänestä ja elämästään kuin mitä suomalaismedia. Täällä kun kirjoitetaan vain yksityiselämästä ja musiikin ulkopuolisesta eikä ollenkaan urasta. Ja sitten liioitellaan, kerrotaan osa totuutta, vääristellään jne.

Haluaisitko muuten vähän tarkentaa, miksi Linda ei olisi vakavasti otettava taiteilija? Miten ihmeessä viihdelehdistön tyhjänpäiväiset jutut tai kontekstista irrotetu kuvat muuttavat miksikään sitä tosiasiaa, että hän on erittäin lahjakas, taitava ja kansainvälisestikin menestynyt ammattimuusikko? Oletko edes yrittänyt ottaa selvää, millaista uraa Linda on tehnyt musiikin parissa pikkulapsesta lähtien? Esiintynyt solistina ympäri maailmaa, soittanut kuninkaallisille ja presidenteille, levyttänyt maailmanlaajuisesti arvostetulle levy-yhtiölle, saanut kiitosta klassisen musiikin lehdiltä ja -kriitikoilta jne. jne. Nyt kesällä on vuorossa useampia konsertteja esimerkiksi Prahan filharmonikkojen solistina, ja Västerås Sinfoniettan solistina esittää Beethovenin Kolmoiskonserton.

Ruotsissa hän on ihan oikeasti hirveän suosittu esiintyjä kuningasparin kemuissa ja muutenkin. Olen joskus ollut työn puolesta tekemisissä Lindan kanssa, hän vaikutti ihan normaalilta.

Syömishäiriöt ja muut ongelmat ovat peruja rankasta lapsuudesta, joten merkilliset vaihtuvat miessuhteet voivat tulla hyvin siltä taustalta.

Minua ihmetyttää se, että ihmiset haukkuvat tätä Lindaa kuin vierasta sikaa. Kai hänessä on sitten jotain, joka herättää hirveästi tunteita kateellisissa (?) suomalaisissa, ruotsalaiset tuntuvat hyväksyvän erilaiset ihmiset (jos Linda nyt on erilainen) paljon helpommin. Ei hän minusta niin kamala ole, oman imagon luonut esiintyjä, jolle suon menestystä.

Kaikki kakspluslaiset Ruotsiin katsomaan ja kuuntelemaan Lindaa oikeassa klassisessa konsertissa! :D Sittenhän jokainen näkee, millainen viulisti kyseessä. Konsertin jälkeen voipi mennä myös tapaamaan, koska Ruotsissa se on ihan yleinen käytäntö.

Lindan julkisuuskuvasta sen verran, että periaatteesta "syytän" mediaa, koska se päättää, mitä julkaistaan ja mitä ei. Lindan kohdallakin kun olisi ihan hyvin voitu keskittyä vain musiikkiin. Lindalle annan pointsit siitä, että tekee ja kokeilee kaikkea, mikä kiinnostaa ja on hauskaa välittämättä siitä, että näyttääkö se nyt julkisuudessa hyvältä. Eihän hän tosiasiassa ole mitään pahaa tehnyt kuten sekoillut kännissä, hakannut ketään ja muuta. Kyllä meillä riittä noita julkkiksia, jotka oikeasti puuhaavat sellasta, mistä esim Lindalle tulisi heti sanomista. Ari Koivunen alusvaatteisiillaan keikalla, Ellen Jokikunnas humalassa töissä yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Sylvia:
Mutta pointtihan oli se, että Lindan omaelämänkerta antaa vähän monipuolisemman ja oikeamman kuvan hänestä ja elämästään kuin mitä suomalaismedia. Täällä kun kirjoitetaan vain yksityiselämästä ja musiikin ulkopuolisesta eikä ollenkaan urasta. Ja sitten liioitellaan, kerrotaan osa totuutta, vääristellään jne.

Haluaisitko muuten vähän tarkentaa, miksi Linda ei olisi vakavasti otettava taiteilija? Miten ihmeessä viihdelehdistön tyhjänpäiväiset jutut tai kontekstista irrotetu kuvat muuttavat miksikään sitä tosiasiaa, että hän on erittäin lahjakas, taitava ja kansainvälisestikin menestynyt ammattimuusikko? Oletko edes yrittänyt ottaa selvää, millaista uraa Linda on tehnyt musiikin parissa pikkulapsesta lähtien? Esiintynyt solistina ympäri maailmaa, soittanut kuninkaallisille ja presidenteille, levyttänyt maailmanlaajuisesti arvostetulle levy-yhtiölle, saanut kiitosta klassisen musiikin lehdiltä ja -kriitikoilta jne. jne. Nyt kesällä on vuorossa useampia konsertteja esimerkiksi Prahan filharmonikkojen solistina, ja Västerås Sinfoniettan solistina esittää Beethovenin Kolmoiskonserton.

ei yksinkertaisesti kiinnosta minkälaista "uraa" tämä seiskan tyttö on luonut. Niin senhän kaikki on nähnyt, että hän pukeutuu lateksiin tai ties mihin että saisi julkisuutta ja huomiota. Jos hän olisi sitä saanut musikaalisilla lahjoilla olisi pantteri puvut voitu jättää komeroon. Niin ja tosta kateudesta ei tosiaankaan vaivaudu olemaan kateellinen hänelle, koska hänellä ei ole mitään sellaista mistä minä häntä kadehtisin.

Onhan se myönnettävä, että suomalaismedia on jättänyt yhtä sun toista kertomatta mitä tulee Lindan uraan. Viimeisimpänä varmaan tuo iso Celtic Origins -projekti Yhdysvalloissa.

Maailmankuulu irlantilaiskuoro Anúna teki viime vuonna merkittävän läpilyönnin Yhdysvalloissa, kun he kuvasivat PBS:lle (vrt. YLE) sen yli 220 tv-aseman kautta lähetetyn musiikkishown, julkaisivat live-DVD:n ja -CD:n, joka oli viisi viikkoa Pohjois-Amerikan myydyin levy maailmanmusiikin kategoriassa, ja tekivät noin 40 kaupungin konserttikiertueen konserttisaleissa ympäri maata. Yksi projektin kolmesta vierailevista solistista oli suomalainen Linda Lampenius, joka soitti solistina siis niin tv-showssa, DVD:llä, menestyslevyllä kuin isolla koko mantereen kattaneella konserttikiertueellakin!

Viime vuonna kuoron johtaja Michael McGlynn kommentoi Lindan mukanaolo näin: "Linda tuntui olevan täsmälleen sitä, mitä tuleva Anuna-show tarvitsee saadakseen enemmän klassista herkkyyttä esitykseen. Hänen soittonsa on kaunista, syvällistä ja oivaltavaa" (IL:n arkisto; 16-17.6.2007). Tuossa kyseisessä numerossa on myös muiden musiikkiammattilaisten kommentteja Lindasta, kuten:

* Sibelius-Akatemian viulunsoitonopettaja Ari Angervo: "Hän vain halusi oppia soittamaan mahdollisimman hyvin, mennä mahdollisimman syvälle musiikkiin. Siinä hän mielestäni on onnistunut. Linda on viulistina huippulahjakas."

* Celtic Tiger- ja Riverdance -spektaakkelit luonut säveltäjä Ronan Hardiman: "Linda Lampenius on loistava klassinen viulisti, suurenmoinen taiteilija, jolla on käsittämätön kyky siirtää tunteensa vahvana musiikkiin. Hän on erittäin luova. Hänen kanssaan on helppo työskennellä. Lisäksi hänellä on karismaa, jollaista harvoin tapaa."

Eli ei kyseessä nyt ihan turhanpäiväinen viulisti ole :)

Linda Lampenius: Aisling
http://youtube.com/watch?v=l5DDR6Vti2s

senhän kaikki on nähnyt, että hän pukeutuu lateksiin tai ties mihin että saisi julkisuutta ja huomiota. Jos hän olisi sitä saanut musikaalisilla lahjoilla olisi pantteri puvut voitu jättää komeroon
Et taida muistaa tai tietää, että Linda nousi Suomessa julkisuuteen esiinnyttyään TV:ssä vaatimattomassa puvussa Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesterin solistina. Julkisuuden alkuaikoina Linda työskenteli edelleen Suomen Kansallisoopperan orkesterissa ja istui Helsingin kaupunginorkesterin johtokunnassa. Hänen soittoaan kehuttiin ja jutut hänestä olivat asiallisia.

Sitten Lindaa pyydettiin soittamaan poppia, ja hän teki levynkin, jonka yhteydessä poseerasi PVC-puvussa. Samoihin aikoihin hän suostui myös Björn Borgin kampanjamalliksi, ja oikeastaan siitä eteen päin hänen uransa ammattimuusikkona unohdettiin täysin ja lehdet keskittyivät kirjoittamaan vain kaikesta muusta. Se oli helppoa, koska Lindalla oli psyykkisiä ongelmia, jonka seurauksena useampia suhteita, syömishäiriöitä ja masennusta, ja hän teki ja kokeili ennakkoluulottomasti viululistiuransa ohessa vähän kaikkea mallintöistä näyttelemiseen ja ralliautoiluun.

Jos luulet, että Linda nousi maailmalla tunnetuksi Playboyn kautta, niin sekään ei pidä paikkansa. Maailmankuulu musikaalimaestro Andrew Lloyd Webber kutsui nimittäin Lindan uuden sinfoniansa solistiksi Englantiin vuotta aiemmin, ja tuosta konsertista tuli menestys. Linda sai ylistävää palautetta, ja muun muassa maailman arvostetuimpiin uutislehtiin lukeutuva The Sunday Times teki hänestä maarittelevan kansikuva-artikkelin kulttuuriliitteeseensä, mutta myös muut uutislehdet tunnustivat hänen lahjakkuutensa. Tuolloin Lindalle tarjottiin myös maailmanlaajuista levytyssopimusta, josta seurasi myöhemmin hyvää palautetta saanut klassinen levy. Playboyssa Linda oli vasta seuraava vuonna, kun kyseinen lehti halusi tehdä hänestä ns. julkkis-kansikuva-artikkelin, koska hän oli jo noussut viulusensaatioksi Euroopassa. Linda suostui, niin kuin ovat suostuneet lukuisat Lindaa paljon kuuluisammat muusikot, Hollywood-tähdet, supermallit ja jopa Olympia-kultamitalistitkin.

sitä kirjaa ei kannata ostaa johannasta 28e vaan esim bookplussasta 3e

Suosittelen aluksi kirjastosta lainaamista, ja sitten voi ostaa omaksi, jos tuntuu siltä. Kirjastot ovat liian aliarvostettuja paikkoja!

Lainauksia kirjasta:

Elämäni on alusta alkaen ollut monin tavoin poikkeuksellinen. Sain etuoikeuden syntyä taiteellisesti lahjakkaaseen perheeseen, jonka elämäntapana on ollut tehdä monia, toisistaan hyvin poikkeaviakin asioita. Vanhemmiltani lienen perinyt paitsi musikaalisuuden, itsepäisyyden ja sinnikkyyden myös halun suoriutua kaikesta täydellisesti.

Ryhtyessäni viisivuotiaana opiskelemaan viulua jouduin ankaraan kouluun. Oli luovuttava useista pienen lapsen vapaista, huolettomista leikeistä. Siitä lähtien luonteeni ehkä määräävin ominaisuus on ollut kurinalaisuus. Ankaran työn vastavoimana koen tänä päivänä luonnon ja hiljaisuuden. Kesken rankan harjoittelu-, esiintymis-, kuvaus- ja haastatteluputken saatan unelmoida pakenemisesta maalle. Maaseudun rauhasta ja hiljaisuudesta saan uusia voimia. Olen lapsena osittain elänyt suuressa maatalossa, hoitanut eläimiä, osallistunut peltotöihin. Maaseudulla viettämäni aika on minulle tärkeää. Samoin kuin musiikille herkistyn sateen ropinalle, tuulen huminalle ja lintujen laululle.

Tahdon tehdä ja kokeilla kaikkea, mikä kiinnostaa minua tai vaikuttaa hauskalta. Itseasiassa haluaisin elää monta erilaista elämää yhtä aikaa. Olen pienestä pitäen nähnyt vanhempani mitä erilaisimmissa rooleissa, ilta illan jälkeen. Repertoaari on ollut hyvin laaja. Shakespearea, komedioita, musikaaleja jne. Isäni on myös ohjannut, lavastanut, laulanut, säveltänyt musiikkia ja maalannut. Vanhempieni elämäntavasta muodostui käsitykseni >>normaalista>> elämästä. Nykyään uskallan kokeilla, mihin rahkeeni riittävät tietäen, etten välttämättä pärjääkään erinomaisesti. Olen kokeillut näyttelemistä ja tanssia, toiminut satunnaisesti mallina ja mannekiinina, esittänyt mitä erilaisinta musiikkia eri kokoonpanoissa, toiminut kartturina rallissa, tanssinut balettia, harrastanut judoa, nyrkkeillyt, sukeltanut, lasketellut, ratsastanut... Uteliaisuuteni on saanut tyydytystä kaikesta mitä olen elämäni aikana saanut kokea.

Olen vuosien varrella kokenut kolhuja ja vastoinkäymisiä, mutta saanut elämältä niin paljon sielua ja sydäntä rikastuttavia hetkiä, etten malta odottaa vielä edessäni olevia kokemuksia ja vuosia.

Teen monia asioita, jotka eivät periaatteessa sovi yhteen, mutta käytännössä kaikki osat ovat jokapäiväistä elämääni. Voisin kuvailla persoonaani sanalla >>persikka>>. Leikatessa hedelmää ulkokuori saattaa ensin hieman ottaa vastaan, sitten veistä voi mielin määrin väännellä lihassa, mutta keskellä olevaa kiveä ei mikään pysty murtamaan. Oikeudenmukainen käyttäytyminen, sinnikkyys ja etenkin elämänilo vievät ihmisen läpi mitä synkimmänkin hetken.

Viulunsoitto vaatii suunnatonta työmäärää ja vaikeitakin hetkiä, mutta minulle se on antanut niin paljon hienoja kokemuksia ja elämyksiä, etten kadu hetkeäkään. Viulunsoiton kautta olen, matkustaessani ympäri maailmaa, nähnyt eri kulttuureja, tavannut mielenkiintoisia ihmisiä sekä oppinut suvaitsevaisuutta. Vaikka klassinen musiikki onki se, mikä saa minut kananlihalle ja jopa kyynelehtimään, nautin myös suunnattomasti pop- ja rockmusiikin esittämisestä. --- Kun soitan Griegin toisen osan alkua, olen niin herkkä, että voisin särkyä pelkästä kosketuksesta.

Kuuluisaksi tuleminen yhdessä yössä on kokemuksena käsittämätön ja pelottava. Jokainen haluaa tietää uudesta kasvosta kaiken. --- Kuherruskuukautta median kanssa kesti aika kauan. Jutut olivat positiivisia ja kuvat kauniita. Asiantuntijoiden positiivisia kommentteja soittotaidostani julkaistiin ja työni viulistina mainittiin aina. Kun olin ollut liikaa esillä, piti lehtien saada vaihtelua.

Totta puhuen luulen, etteivät ihmiset oikein tahdo sulattaa sitä, vakavasti ammattiinsa suhtautuva viulisti ammattinsa ulkopuolella poseeraa uimapukumallina, soittaa sähköviulua mustassa vinyylipuvussa tai esiintyy tv-show'ssa. Kenties ajatellaan, että pelleillessään vakava muusikko pilkkaa kuulijaansa. Minulla tälläisiä rajoituksia ei ole koskaan ollut. Vanhempani sovittautuivat ilta illalta uusiin rooleihin, vakaviin, hauskoihin, historiallisiin, farsseihin. Ja illalla isäni hullutteli lasten kanssa ja kertoi uskomattoman ihania satuja. Siitä huolimatta hän oli myös säveltäjä, muusikko ja laulaja. En minäkään ole koskaan laiminlyönyt viuluharjoituksiani, vaikka olisin tehnyt mitä muuta tahansa. Viulu seuraa minua etelänmatkoillekin ja harjoittelen päivittäin. Kun minulle on tarjottu sellaista työtä, joka olisi uhannut harjoitteluani, en ole ottanut sitä vastaan.

Olen sanonut jossakin haastattelussa, että ilman klassista musiikkia en voi elää, mutta pop ja rock käyvät kevyestä romanssista. Mitä muihin tekemisiini tulee, yritän näytellä tai tehdä mallintyöni niin hyvin kuin mahdollista, mutten koskaan kutsuisi itseäni näyttelijäksi tai malliksi. Siihen minulle ei ole tarvittavaa koulutusta kummallakaan alalla. Kaikesta huolimatta en aio edelleenkään antaa muiden ihmisten vaikuttaa tekemisiini. Teen edelleen kaikkea sitä, mikä kiinnostaa ja on mielestäni hauskaa.

Ihminen tarvitsee toista ihmistä, ystäviä, joiden kanssa hän voi vaihtaa ajatuksia ja viihtyy tarvitsematta olla muuta kuin on. Ystävyys on lämpöä ja ymmärtämistä ihmisten välillä, niin tärkeää, että sitä ilman olisi vaikea olla. --- Rakkaus on paljon vaikeampaa. Ystäviä ihmisellä voi olla monia, mutta rakkaus kohdistuu yhteen. Haluaisin, että se olisi tasapuolista, yhtä paljon antamista kuin saamista, mutta en kuitenkaan osaa odottaa tai valikoida. Rakastumiseeni ei liity mitään laskelmointia, se vain tulee ja vie mukanaan, halusin tai en. Mikään ei ole ihanampaa kuin olla rakastunut. Samalla pelkään suunnattomasti yksin jäämistä ja hylätyksi tulemista. Minulla on mieletön hoivaamisen ja hemmottelun tarve. Haluan, että minulla on kotona joku, jota passaan ja pidän hyvän ilman, että hän käyttää minua hyväkseen. Kaipaan läheisyyttä, haluan olla >>turvallisesti haavoittuva>>. Musiikki vaikuttaa toisinaan samoin kuin rakkaus.

Toivon, että tämä kirja on voinut tarjota lukijalleen jotakin mielenkiintoista ja uutta ja että elämäni on ollut opettavainen tarina.

No minä en kyllä nyt ole Linda Lampenius, mutta ehkä voin hänen keikkakuulumisensa silti laittaa :D Ja täytyy sanoa, ettei tekeminen näytä tytöllä kyllä loppuvan ;)

Heinä- ja elokuun alussa Linda esiintyy Ruotsissa supersuositun pianisti-säveltäjä Robert Wellsin Rhapsody in Rock -shown juhlakiertueella yhtenä sen pääsolisteista. Kyseinen show'han yhdistelee klassista ja kevyttä musiikkia sekä vaikuttavia show-elementtejä. Sadat miljoonat ihmiset ovat nähneet vuosittain vaihtuvan spektaakkelin eri puolilla maailmaa, ja se on vakiinnuttanut paikkansa myös Lontoon kuuluisassa Royal Albert Hallissa.

Heinäkuun lopulla Linda tekee pienen Ruotsin-kiertueen maailmankuulun, Britain's Got Talent -kilpailun voittaneen tenori Paul Pottsin kanssa ja esiintyy isoissa klassisen musiikin ulkoilmakonserteissa ei vähempää eikä enempää kuin Prahan filharmonikkojen solistina.

Elokuun puolessa välissä on vuorossa Musik vid Mälarenin kansainväliset klassisen musiikin festivaalit, ja tuolla Linda konsertoi Västerås Sinfoniettan solistina esittäen Jablonski-veljesten ja brittiläisen Gemma Rosefieldin kanssa Beethovenin mahtavan Kolmoiskonserton.

Syksyllä on vuorossa yrityskeikkoja, ja soittaapa Linda myös muun muassa Espanjan kuninkaalle Alicantessa kansainvälisen purjehduskilpailun yhteydessä.

Marras-joulukuussa on puolestaan vuorossa Ruotsin virallinen joulushow, joka nähdään 30 konsertin voimin konserttisaleissa ja jäähalleissa ympäri maata.

Lindahan oli Baywatchissakin jossain vaiheessa :D Hyvää englantia puhui ja ihan luontevakin. Mutta oli se aika kova juttu, kun maailman katsotuimmassa sarjassa näkyy yhtäkkiä jahdin kannella Linda soittamassa viulua! Ja sittenhän oli vaikka mitä takaa-ajoa ja muuta :P

Uusimmat

Yhteistyössä