Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sitä kirjaa ei kannata ostaa johannasta 28e vaan esim bookplussasta 3e
Suosittelen aluksi kirjastosta lainaamista, ja sitten voi ostaa omaksi, jos tuntuu siltä. Kirjastot ovat liian aliarvostettuja paikkoja!
Lainauksia kirjasta:
Elämäni on alusta alkaen ollut monin tavoin poikkeuksellinen. Sain etuoikeuden syntyä taiteellisesti lahjakkaaseen perheeseen, jonka elämäntapana on ollut tehdä monia, toisistaan hyvin poikkeaviakin asioita. Vanhemmiltani lienen perinyt paitsi musikaalisuuden, itsepäisyyden ja sinnikkyyden myös halun suoriutua kaikesta täydellisesti.
Ryhtyessäni viisivuotiaana opiskelemaan viulua jouduin ankaraan kouluun. Oli luovuttava useista pienen lapsen vapaista, huolettomista leikeistä. Siitä lähtien luonteeni ehkä määräävin ominaisuus on ollut kurinalaisuus. Ankaran työn vastavoimana koen tänä päivänä luonnon ja hiljaisuuden. Kesken rankan harjoittelu-, esiintymis-, kuvaus- ja haastatteluputken saatan unelmoida pakenemisesta maalle. Maaseudun rauhasta ja hiljaisuudesta saan uusia voimia. Olen lapsena osittain elänyt suuressa maatalossa, hoitanut eläimiä, osallistunut peltotöihin. Maaseudulla viettämäni aika on minulle tärkeää. Samoin kuin musiikille herkistyn sateen ropinalle, tuulen huminalle ja lintujen laululle.
Tahdon tehdä ja kokeilla kaikkea, mikä kiinnostaa minua tai vaikuttaa hauskalta. Itseasiassa haluaisin elää monta erilaista elämää yhtä aikaa. Olen pienestä pitäen nähnyt vanhempani mitä erilaisimmissa rooleissa, ilta illan jälkeen. Repertoaari on ollut hyvin laaja. Shakespearea, komedioita, musikaaleja jne. Isäni on myös ohjannut, lavastanut, laulanut, säveltänyt musiikkia ja maalannut. Vanhempieni elämäntavasta muodostui käsitykseni >>normaalista>> elämästä. Nykyään uskallan kokeilla, mihin rahkeeni riittävät tietäen, etten välttämättä pärjääkään erinomaisesti. Olen kokeillut näyttelemistä ja tanssia, toiminut satunnaisesti mallina ja mannekiinina, esittänyt mitä erilaisinta musiikkia eri kokoonpanoissa, toiminut kartturina rallissa, tanssinut balettia, harrastanut judoa, nyrkkeillyt, sukeltanut, lasketellut, ratsastanut... Uteliaisuuteni on saanut tyydytystä kaikesta mitä olen elämäni aikana saanut kokea.
Olen vuosien varrella kokenut kolhuja ja vastoinkäymisiä, mutta saanut elämältä niin paljon sielua ja sydäntä rikastuttavia hetkiä, etten malta odottaa vielä edessäni olevia kokemuksia ja vuosia.
Teen monia asioita, jotka eivät periaatteessa sovi yhteen, mutta käytännössä kaikki osat ovat jokapäiväistä elämääni. Voisin kuvailla persoonaani sanalla >>persikka>>. Leikatessa hedelmää ulkokuori saattaa ensin hieman ottaa vastaan, sitten veistä voi mielin määrin väännellä lihassa, mutta keskellä olevaa kiveä ei mikään pysty murtamaan. Oikeudenmukainen käyttäytyminen, sinnikkyys ja etenkin elämänilo vievät ihmisen läpi mitä synkimmänkin hetken.
Viulunsoitto vaatii suunnatonta työmäärää ja vaikeitakin hetkiä, mutta minulle se on antanut niin paljon hienoja kokemuksia ja elämyksiä, etten kadu hetkeäkään. Viulunsoiton kautta olen, matkustaessani ympäri maailmaa, nähnyt eri kulttuureja, tavannut mielenkiintoisia ihmisiä sekä oppinut suvaitsevaisuutta. Vaikka klassinen musiikki onki se, mikä saa minut kananlihalle ja jopa kyynelehtimään, nautin myös suunnattomasti pop- ja rockmusiikin esittämisestä. --- Kun soitan Griegin toisen osan alkua, olen niin herkkä, että voisin särkyä pelkästä kosketuksesta.
Kuuluisaksi tuleminen yhdessä yössä on kokemuksena käsittämätön ja pelottava. Jokainen haluaa tietää uudesta kasvosta kaiken. --- Kuherruskuukautta median kanssa kesti aika kauan. Jutut olivat positiivisia ja kuvat kauniita. Asiantuntijoiden positiivisia kommentteja soittotaidostani julkaistiin ja työni viulistina mainittiin aina. Kun olin ollut liikaa esillä, piti lehtien saada vaihtelua.
Totta puhuen luulen, etteivät ihmiset oikein tahdo sulattaa sitä, vakavasti ammattiinsa suhtautuva viulisti ammattinsa ulkopuolella poseeraa uimapukumallina, soittaa sähköviulua mustassa vinyylipuvussa tai esiintyy tv-show'ssa. Kenties ajatellaan, että pelleillessään vakava muusikko pilkkaa kuulijaansa. Minulla tälläisiä rajoituksia ei ole koskaan ollut. Vanhempani sovittautuivat ilta illalta uusiin rooleihin, vakaviin, hauskoihin, historiallisiin, farsseihin. Ja illalla isäni hullutteli lasten kanssa ja kertoi uskomattoman ihania satuja. Siitä huolimatta hän oli myös säveltäjä, muusikko ja laulaja. En minäkään ole koskaan laiminlyönyt viuluharjoituksiani, vaikka olisin tehnyt mitä muuta tahansa. Viulu seuraa minua etelänmatkoillekin ja harjoittelen päivittäin. Kun minulle on tarjottu sellaista työtä, joka olisi uhannut harjoitteluani, en ole ottanut sitä vastaan.
Olen sanonut jossakin haastattelussa, että ilman klassista musiikkia en voi elää, mutta pop ja rock käyvät kevyestä romanssista. Mitä muihin tekemisiini tulee, yritän näytellä tai tehdä mallintyöni niin hyvin kuin mahdollista, mutten koskaan kutsuisi itseäni näyttelijäksi tai malliksi. Siihen minulle ei ole tarvittavaa koulutusta kummallakaan alalla. Kaikesta huolimatta en aio edelleenkään antaa muiden ihmisten vaikuttaa tekemisiini. Teen edelleen kaikkea sitä, mikä kiinnostaa ja on mielestäni hauskaa.
Ihminen tarvitsee toista ihmistä, ystäviä, joiden kanssa hän voi vaihtaa ajatuksia ja viihtyy tarvitsematta olla muuta kuin on. Ystävyys on lämpöä ja ymmärtämistä ihmisten välillä, niin tärkeää, että sitä ilman olisi vaikea olla. --- Rakkaus on paljon vaikeampaa. Ystäviä ihmisellä voi olla monia, mutta rakkaus kohdistuu yhteen. Haluaisin, että se olisi tasapuolista, yhtä paljon antamista kuin saamista, mutta en kuitenkaan osaa odottaa tai valikoida. Rakastumiseeni ei liity mitään laskelmointia, se vain tulee ja vie mukanaan, halusin tai en. Mikään ei ole ihanampaa kuin olla rakastunut. Samalla pelkään suunnattomasti yksin jäämistä ja hylätyksi tulemista. Minulla on mieletön hoivaamisen ja hemmottelun tarve. Haluan, että minulla on kotona joku, jota passaan ja pidän hyvän ilman, että hän käyttää minua hyväkseen. Kaipaan läheisyyttä, haluan olla >>turvallisesti haavoittuva>>. Musiikki vaikuttaa toisinaan samoin kuin rakkaus.
Toivon, että tämä kirja on voinut tarjota lukijalleen jotakin mielenkiintoista ja uutta ja että elämäni on ollut opettavainen tarina.