Lipschutzin haavauma

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Itse kärsin vähän aikaa sitten kyseisestä vaivasta ja en ole ikinä varmaan kokenut niin suurta kipua elämässäni. Se oli aivan kamalaa kun ei voinut mitään tehdä ja virtsaaminenkin sattui. Ei pystynyt nukkumaan tai liikkumaankaan. Aloin miettimään kun netissä on todella vähän kyseiseen autoimmuunireaktioon liittyvää tietoa että onko muita jotka on kamppaillut kyseisen asian kanssa?
 
vierailija
Mulla diagnosoitiin juuri kyseinen vaiva, odotan vielä jatkotutkimuksiin pääsyä. Miten hoidit vaivaa? Saitko jotain lääkitystä, muutakin kuin kipulääkettä?
 
vierailija
Itse kärsin vähän aikaa sitten kyseisestä vaivasta ja en ole ikinä varmaan kokenut niin suurta kipua elämässäni. Se oli aivan kamalaa kun ei voinut mitään tehdä ja virtsaaminenkin sattui. Ei pystynyt nukkumaan tai liikkumaankaan. Aloin miettimään kun netissä on todella vähän kyseiseen autoimmuunireaktioon liittyvää tietoa että onko muita jotka on kamppaillut kyseisen asian kanssa?
Mulla ihan samat oireet. Voin sanoa samaa että kipu on pahinta mitä olen ikinä kokenut. Ja tosiaan liikkuminen ja nukkuminen tuottavat tuskaa, mutta sitäkin pahempaa on juuri virtsaaminen. En ole eläessäni kokenut tällaista kirvelyä.
Itsekin etin netistä tietoa, mutta aika vähän löytyy, on kuulemma aika harvinainen.
Lääkettä tähän ei ole, menee kuulemma itsellään ohi ja voi kestää jopa yli kuukauden. Kivun lievittämiseksi sain puudutegeeliä ja hydrokortisonia.
Toivottavasti menee pian ohi, haittaa elämää todella paljon, kun ei pääse tekemään mitään.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
En tiedä näkeekö näitä viestejä enää kukaan, mutta pakko yrittää. Itselläni diagnosoitiin juuri tänään tämä Lipschützin haavauma ja olen samalla helpottunut ja ahdistunut. Luulin ensin, että kyseessä on eräs toinen diagnoosi ja siksi helpotuin, kun loppupeleissä ei ollutkaan se kyseessä. Mutta tämä. Tämä on niin kivulias ja pieni itku meinasi päästä, kun lääkäri kertoi ettei tähän ole mitään hoitoa ja että on vain odoteltava sen ohi menemistä. Vessassa käyminen on tuskaa. Elän sen toivon varassa, että tämä menisi ohi muutamassa viikossa, muuten en kestä. Onko täällä ketään, joka olisi käynyt tämän läpi? Vertaistukea? Kauanko teillä kesti ennekuin oireet katosivat? Jäikö niistä jotakin jälkiseurauksia? Olen ihan epätoivoinen tämän kanssa, kun mistään ei edes löydy paljoa tietoa tästä... :(
 
vierailija
Useampi lääkäri epäili ensin genitaalialueen herpestä, vaikka jokainen heistä totesi myös, ettei haavauma tyypilliseltä herpekseltä näytä. Järkyttävän kivun ja kuumeen vuoksi olin sairaalahoidossa muutaman päivän. Naistentautien osastolla vaihtui lääkäri joka päivä joten useampi ehti sinä aikana katsastaa tilanteeni ja haavauman. Lopulta pääsin myös ihotautilääkärin konsultaatioon ja hän oli ensimmäinen joka mainitsi minulle Lipschutzin haavauman ja näytti kuvia samanlaisista haavaumista kuin minulla.
Tätä ei siis varsinaisesti diagnosoitu minulla vaan todettiin että se se todennäköisimmin on kun kaikki muut tulokset oli saatu ja kaikki näytti negatiivista, myös sukupuolitautitestit.
Kipu oli tosi kova. Istuminen oli hankalaa, kävely myös. Maatessakin haavauma sattui. Pissareissut olivat pitkä ja kivulias operaatio ennen kuin sain osastolta puuduttavaa geeliä jota laitoin reilusti haavan päälle. Sen vaikutus alkoi nopeasti ja helpotti pissaamista todella paljon. Haavan päällä oli pahimmassa vaiheessa kellertävä katekerros joka käsittääkseni on bakteereja täynnä, ylläpitää ja ruokkii tulehdusta. Minulla se lähti itsestään siten että laitoin puuduttavaa geeliä tarpeeksi paljon ja annoin vaikuttaa jonkin aikaa. Sen jälkeen suihkuttelin haava-alueen pidesuihkulla varovasti ja kate irtosi. Sen jälkeen haavakin alkoi parantua nopeammin. Kun vielä sain haava-alueelle antibioottivoidetta, paraneminen lähti vauhtiin. Kokonaisuudessaan tämä helvetti kesti vähän yli 2 viikkoa (kipua ja pissaamisvaikeutta ei ollut kuitenkaan koko aikaa). Kotona pidin aluetta puhtaana ja annoin haavalle ilmakylpyjä jotta se paranisi nopeammin. Tosi kurja ja kivulias vaiva, kyllä siinä itku pääsi pari kertaa lääkärin vastaanotolla. Toivottavasti ei uusiudu koskaan.
 
vierailija
On harmillista että tästä ei paljoa ole tietoa saatavilla ja aiheuttajakin jää monesti mysteeriksi. Lääkärin mukaan tämä on kuitenkin harvinainen eikä pitäisi toistua.
 
vierailija
Hei,
kiitos teksteistännge. minulla diagnosoitiin tämä ja olo on ollut todella kurja. Helpottavaa lukea, että tästä on sittenkin mahdollisuus selvitä... uusikohan kellään vaiva?
 
vierailija
Hei! Olen itse myös kärsinyt kyseisestä vaivasta ensimmäisen kerran vuonna 2020, jolloin kipu oli niin sietämätön ja kävin gynellä joka tunnisti vaivan. Sain puudutegeeliä ja kortisonirasvaa, jotka auttoivat hitaasti minua paranemaan. Olin melko varma ettei vaiva uusiudu mutta tässä sitä ollaan! Noin viikko sitten nousi kauhea kuume ja alkoi kutisemaan alakerrassa niin vilkaisin sinne… kyllä siinä meinaan itku pääsi kun tajusin että ei saatana! tutunnäköisiä läiskiä… eli vaiva voi siis ilmeisesti uusiutua! Olen nyt melko hyvässä vaiheessa vaivan kanssa ja haavaumat ovat parantumaan päin. Silti koen vielä paljon kipuja, mutta onnekseni olin jäänyt viime kerrasta puudutegeelejä ja uuden rasvan hain apteekista. Paljon tietoa en minäkään vaivasta suomenkielellä ole löytänyt, mutta kannattaa etsiä netistä englanniksi tietoa kyseisestä vaivasta hakusanalla ”Lipschutz ulcers” niin kyllä löytyy jotain! Tsemppiä kaikille jotka joutuvat tästä vaivasta kärsimään! Kyllä se ajankanssa on sitten ohi…
 
vierailija
Kaikkea sitä on. Piti googlettaa. Kyseessä siis spontaanisti yleensä sisempiin häpyhuuliin syntyvä haavauma. Haavaumien syntymistä usein edeltää kuumeilu/sairas olo. Tyypillisin potilas on nuori nainen, joka ei ole vielä seksuaalisesti aktiivinen. Ilmeisesti paranee itsestään ajan kanssa, mutta kuulostaa kyllä ikävältä vaivalta. :(
 
vierailija
Hei, Minulla tämä diagnosoitiin 2016 ja vaiva on uusiutunut sen jälkeen jo muistaakseni 6-7 kertaa. Oireet alkaa aina kovalla kuummeella mutta lääkäristä saadut puudutusgeeli ja kortisooni rasva auttavat järjettömästi! Hyvällä tuurilla niiden avulla selviän lähes kivuttomasti jos käytön aloittaa heti. oireet kestävät pari viikkoa mutta loppusuoralla kipua ja epämukavuutta ei enää tunnu

Kun on niin harvinainen vaiva kyseessä tämä muiden kokemuksien lukeminen helpotti omaa oloa paljon. Toivottavasti uusiutuminen loppuisi tähän :/
Tsemppiä kaikille jotka kärsivät samasta vaivasta!
 
vierailija
Minulla vaiva on uusiutunut jo kolme kertaa. Tällä hetkellä aiheuttavaksi/altistavaksi tekijäksi arvellaan jotain virus- tai bakteeritulehdusta, joka on aina edeltänyt näitä haavaumajaksoja. Myöskään tulehduskipulääkkeen osuutta ei ole poissuljettu. Tämä voi olla kehon immuunireaktio tai viruksen ja lääkkeen yhteisvaikutus?
 
vierailija
itsellä nyt taas 4. kerta kun tämä tulee… tosiaan flunssa alkoi eilen ja kuuma tänään ja yhtäkkiö alapäässä taas pieni tuttu tunne. olen kuitenkin havainnut että joka kerta kipu ja läiskät vähän vähenevät eli ei ole enää niin kivuliasta..kuitenkin silti perseestä ja kestää lähteä pois😓
 
vierailija
Minulla vaiva on uusiutunut jo kolme kertaa. Tällä hetkellä aiheuttavaksi/altistavaksi tekijäksi arvellaan jotain virus- tai bakteeritulehdusta, joka on aina edeltänyt näitä haavaumajaksoja. Myöskään tulehduskipulääkkeen osuutta ei ole poissuljettu. Tämä voi olla kehon immuunireaktio tai viruksen ja lääkkeen yhteisvaikutus?
Hei. Muistelinkin just että olisin joskus lukenut tulehduskipulääkkeen toimivan laukasevana tekijänä mutta en ole kyllä tämän jälkeen löytänyt kyseistä artikkelia uudestaan, eli en pane päätäni pantiksi.

Itse olen joutnut nyt muista syistä popsimaan tulehduskipulääkkeitä pari päivää ja eiköhän se kova kuume sitten eilen illalla pamahtanutkin päälle ja tänään tutut oireet tekivät paluun.

En tiedä onko tässä mitään oikeaa korreliaatiota, mutta olen huomannut alkavani jännittää kipulääkkeiden syömistä ja useat kovat menkkakivutkin tullut kärsittyä varmaan ihan turhaan ilman särkylääkeiden syömistä.

Harmi että niin harva lääkäri tästä tietää ja aiheuttaja ei ole selvä kun itse joutuu jännittämään ::((

mutta ehkä tulevaisuudessa haavauman aihettuaja saadaan selville! Sormet ristissä!!
 
vierailija
Wau, upeeta saada vertaistukea tähän vaivaan! Itsellä tosiaan myös diagnosoitu kroonisena, reilut kymmenen vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti haavaumaa ilmaantunut. Itsellä oireilee yleensä about viikon verran ja sitten häviää. Tuntuu ilmaantuvan kausittain - tänä vuonna ollut jo muutamaan kertaan ja sitä ennen ei pariin vuoteen näkynyt ollenkaan. Tsemppiä kaikille tähän vaivaan! <3
 
vierailija
Olin ihan varma genitaaliherpeksestä ja lääkäri myös, mutta testitulos tuli negatiivisena takaisin ja nyt lääkäri epäilee tätä. Ei kuitenkaan tiennyt tästä vaivasta sen enempää, eikä hoitaja ollut koskaan kuullut sanaakaan. Sairastin koronan reilu 2kk sitten, ja ennen haavauman ilmaantumista olen syönyt muutamia viikkoja paljon kipulääkkeitä nivelsärkyyn. Nyt alkoi vähän pelottamaan, jos tämä on sellainen vaiva että uusiutuu helposti eikä mitään hoitoa ole
 
vierailija
Hei, Minulla tämä diagnosoitiin 2016 ja vaiva on uusiutunut sen jälkeen jo muistaakseni 6-7 kertaa. Oireet alkaa aina kovalla kuummeella mutta lääkäristä saadut puudutusgeeli ja kortisooni rasva auttavat järjettömästi! Hyvällä tuurilla niiden avulla selviän lähes kivuttomasti jos käytön aloittaa heti. oireet kestävät pari viikkoa mutta loppusuoralla kipua ja epämukavuutta ei enää tunnu

Kun on niin harvinainen vaiva kyseessä tämä muiden kokemuksien lukeminen helpotti omaa oloa paljon. Toivottavasti uusiutuminen loppuisi tähän :/
Tsemppiä kaikille jotka kärsivät samasta vaivasta!
 
vierailija
Hei, Minulla tämä diagnosoitiin 2016 ja vaiva on uusiutunut sen jälkeen jo muistaakseni 6-7 kertaa. Oireet alkaa aina kovalla kuummeella mutta lääkäristä saadut puudutusgeeli ja kortisooni rasva auttavat järjettömästi! Hyvällä tuurilla niiden avulla selviän lähes kivuttomasti jos käytön aloittaa heti. oireet kestävät pari viikkoa mutta loppusuoralla kipua ja epämukavuutta ei enää tunnu

Kun on niin harvinainen vaiva kyseessä tämä muiden kokemuksien lukeminen helpotti omaa oloa paljon. Toivottavasti uusiutuminen loppuisi tähän :/
Tsemppiä kaikille jotka kärsivät samasta vaivasta!
Hei! Minkälaista kortisoni rasvaa sinulle määrättiin?
 
vierailija
Kiva löytää tähän vaivaan vertaistukea myös suomenkielisiltä palstoilta! Itsellä tällainen ilmeni ensimmäistä kertaa n.kk sitten, todennäköisesti koronan laukaisemana kun alkoi samaan aikaan. Sp-testit palautuivat juuri negoina. Sain lääkäriltä rasvaa, jota laittaa 2-3vk ajan. Toivottavasti ei uusiudu, oli aivan hirveää kun vessassa ei pystynyt käymään ilman hirveitä kipuja!
 
vierailija
Hei! Olen kolmekymppinen nainen ja minulla diagnosoitiin tämä vaiva. Kaikki alkoi ihan perus flunssan oireista, eli nuhaa, kuumetta, lihaskipuja... Kolmantena päivänä flunssan oireista alkoi alaselkä/alavatsa jomotus. Kuume oli todella korkealla ja yleisvointi oli todella kehno. Neljäntenä päivänä alapää tuntui todella kipeältä, kuumottavalta ja aristavalta. Luulin pahaksi hiivatulehdukseksi. Viidentenä päivänä kipu alapäässä oli jotain aivan järkyttävää ja huomasin limakalvoilta tulevan verta vessakäynnin yhteydessä. Otin peilin kätöseen ja katsoin alakertaan: näky oli jotain aivan kammottava. Koko alapää ihan turvoksissa ja täynnä limaisia vuotavia möykkyjä. Ajattelin, että tuosta ei enää pimpsaa saada korjattua millään. Niin pahalta se näytti. Ajattelin itse heti herpestä. Itse en ole minkäänlaista herpestä ikinä sairastanut. Kuudentena päivänä pissaaminen oli aivan järkyttävää tuskaa. Kuudentena päivänä olin Naikkarilla hoidossa ja siellä lääkäri totesi, että ei sovi herpekseen, vaan pimpero oli siis täynnä katteisia symmetrisiä haavaumia. Siellä sitten kertoi tästä Lipschutzista ja siitä, kuinka mm. korona on näitä aiheuttanut viime aikoina. Lääkäri siis epäili, että mulla koronainfektio päällä, vaikka sitä ei testattu. Pahimmat oireet kestivät kaksi viikkoa. Todella ällöttäviä ne haavat. Haisivat todella pahalta, kun olivat tosiaan täynnä katteita. Kahteen viikkoon en pystynyt käymään normaalisti vessassa, parasta oli pissata suihkussa lämpimän vesisuihkun alla. En pystynyt käyttämään alusvaatteita, en pystynyt liikkumaan kunnolla tai istumaan. Alapäätä särki koko ajan. Yöllä jopa asennon vaihtaminen sattui. Toivottavasti tämä vaiva ei enää uusiutuisi! Niin järkyttävää kipua, verrattavissa synnytykseen, kun vauvan pää on syntymässä. Toivottavasti tästä olisi jollekin apua/vertaistukea.
 
vierailija
Käyn aina välillä tällä palstalla katsomassa, onko tullut uusia kirjoittajia. On ihan "mukavaa" saada lisää vertaistukea. Itse sairastin kyseisen vaivan reilu puoli vuotta sitten. Kipu tosiaan oli kamalinta, mitä tähän asti olen elämässäni kokenut. Samoin virtsaaminen ja alushousujen pitäminen oli tuskaa. Kävelemään ei pystynyt kunnolla tai istumaan. Itse syytän kyseisen vaivan altistajaksi koronarokotteita, mutta jokainen uskoo mitä haluaa. Tosiaan hyvin ikävä vaiva kun aiheuttajaa ei tunneta ja sen takia pelko uusimisesta nousee välillä mieleen. Minulla oli kuumetta yli viikon, joka nousi melkein 40 asteeseen. Buranalla kuumeen sai laskemaan 37 asteeseen, mutta lähti muutaman tunnin kuluttua taas nousuun. Parin päivän kuumeilun jälkeen ilmestyivät haavaumat. Minulla haavaumien paraneminen kesti noin kuukauden. Muistaakseni sanottiinkin, että 2-6 viikkoa kestää parantua. Oireiden hoitoon gynekologin määräämä antibioottinen voide ohensi ihoa häpyhuulilla, mutta onneksi iho palautuu, vaikkain hitaasti. Minulla sairastelun yhteydessä myös raju nielutulehdus valkeilla peitteillä, mutta testien perusteella kyseessä ei ollut angiina eikä mononukleoosi. Joku kirjoitti aiemmin tällä palstalla, että epäilee tulehduskipulääkkeen olevan yksi laukaiseva tekijä. En ole nyt puoleen vuoteen syönyt buranaa. Panadolia olen nyt käyttänyt muita särkyjä varten. Aloin syömään NAC-lisäravinnetta ja juomaan havupuu-uutejuomaa. Suosittelen lämpimästi ainakin lukemaan kyseisitä tuotteista, vaikka ei olisi kärsinyt juuri tästä vaivasta. En ole kyseisen vaivan jälkeen ollut kertaakaan kipeä, ja kiitän siitä osin aiemmin mainitsemiani tuotteita. Tsemppiä kaikille, jotka kamppailevat tämän vaivan kanssa. Se menee ohi <3
 
vierailija
Täällä uusi lipschutzista kärsivä! Eilen todettiin influenssa A:n seurauksena. Miten pitkään muilla kestänyt nää kipeimmät päivät? Mietin et koskahan sitä pääsee takas töihin… Työskentelen päiväkodissa niin se tuo ehkä omat haasteensa tällekin taudille.
 
vierailija
Täällä uusi lipschutzista kärsivä! Eilen todettiin influenssa A:n seurauksena. Miten pitkään muilla kestänyt nää kipeimmät päivät? Mietin et koskahan sitä pääsee takas töihin… Työskentelen päiväkodissa niin se tuo ehkä omat haasteensa tällekin taudille.
Täällä uusi lipschutzista kärsivä! Eilen todettiin influenssa A:n seurauksena. Miten pitkään muilla kestänyt nää kipeimmät päivät? Mietin et koskahan sitä pääsee takas töihin… Työskentelen päiväkodissa niin se tuo ehkä omat haasteensa tällekin taudille.
Toivottavasti voit jo paremmin! Itsellä pahimmat oireet kesti n. viikon, jolloin pissalla käynti oli pakko tehdä suihkussa ja kävely oli hankalaa. Toivottavasti ei enää ikinä uusiudu mutta sitähän ei voi tietää..
 
vierailija
Täällä uusi lipschutzista kärsivä! Eilen todettiin influenssa A:n seurauksena. Miten pitkään muilla kestänyt nää kipeimmät päivät? Mietin et koskahan sitä pääsee takas töihin… Työskentelen päiväkodissa niin se tuo ehkä omat haasteensa tällekin taudille.
Kauan sulla kesti oireet sellasina, että olit poissa töistä?

Täällä taas uus, jolla todettiin tänään lipschutzin haavauma. Viime viikolla oli flunssaa, jonka seurauksena ilmeisesti sit tuli tämä haavaumakin. Ihan hirvee kipu, mulle hoidoksi määrättiin vaan puudutegeeliä ja tulehduskipulääkettä. Mitä rasvaa teille muille on määrätty?
 

Yhteistyössä