Hae Anna.fi-sivustolta

Lipschutzin haavauma

Viestiketju osiossa 'Naistentaudit' , käynnistäjänä vierailija, 29.07.2018.

1. vierailija Vierailija

Itse kärsin vähän aikaa sitten kyseisestä vaivasta ja en ole ikinä varmaan kokenut niin suurta kipua elämässäni. Se oli aivan kamalaa kun ei voinut mitään tehdä ja virtsaaminenkin sattui. Ei pystynyt nukkumaan tai liikkumaankaan. Aloin miettimään kun netissä on todella vähän kyseiseen autoimmuunireaktioon liittyvää tietoa että onko muita jotka on kamppaillut kyseisen asian kanssa?

2. vierailija Vierailija

Mulla diagnosoitiin juuri kyseinen vaiva, odotan vielä jatkotutkimuksiin pääsyä. Miten hoidit vaivaa? Saitko jotain lääkitystä, muutakin kuin kipulääkettä?

3. vierailija Vierailija

Mulla ihan samat oireet. Voin sanoa samaa että kipu on pahinta mitä olen ikinä kokenut. Ja tosiaan liikkuminen ja nukkuminen tuottavat tuskaa, mutta sitäkin pahempaa on juuri virtsaaminen. En ole eläessäni kokenut tällaista kirvelyä.
    Itsekin etin netistä tietoa, mutta aika vähän löytyy, on kuulemma aika harvinainen.
    Lääkettä tähän ei ole, menee kuulemma itsellään ohi ja voi kestää jopa yli kuukauden. Kivun lievittämiseksi sain puudutegeeliä ja hydrokortisonia.
    Toivottavasti menee pian ohi, haittaa elämää todella paljon, kun ei pääse tekemään mitään.

4. vierailija Vierailija

En tiedä näkeekö näitä viestejä enää kukaan, mutta pakko yrittää. Itselläni diagnosoitiin juuri tänään tämä Lipschützin haavauma ja olen samalla helpottunut ja ahdistunut. Luulin ensin, että kyseessä on eräs toinen diagnoosi ja siksi helpotuin, kun loppupeleissä ei ollutkaan se kyseessä. Mutta tämä. Tämä on niin kivulias ja pieni itku meinasi päästä, kun lääkäri kertoi ettei tähän ole mitään hoitoa ja että on vain odoteltava sen ohi menemistä. Vessassa käyminen on tuskaa. Elän sen toivon varassa, että tämä menisi ohi muutamassa viikossa, muuten en kestä. Onko täällä ketään, joka olisi käynyt tämän läpi? Vertaistukea? Kauanko teillä kesti ennekuin oireet katosivat? Jäikö niistä jotakin jälkiseurauksia? Olen ihan epätoivoinen tämän kanssa, kun mistään ei edes löydy paljoa tietoa tästä... :(

5. vierailija Vierailija

Useampi lääkäri epäili ensin genitaalialueen herpestä, vaikka jokainen heistä totesi myös, ettei haavauma tyypilliseltä herpekseltä näytä. Järkyttävän kivun ja kuumeen vuoksi olin sairaalahoidossa muutaman päivän. Naistentautien osastolla vaihtui lääkäri joka päivä joten useampi ehti sinä aikana katsastaa tilanteeni ja haavauman. Lopulta pääsin myös ihotautilääkärin konsultaatioon ja hän oli ensimmäinen joka mainitsi minulle Lipschutzin haavauman ja näytti kuvia samanlaisista haavaumista kuin minulla.
    Tätä ei siis varsinaisesti diagnosoitu minulla vaan todettiin että se se todennäköisimmin on kun kaikki muut tulokset oli saatu ja kaikki näytti negatiivista, myös sukupuolitautitestit.
    Kipu oli tosi kova. Istuminen oli hankalaa, kävely myös. Maatessakin haavauma sattui. Pissareissut olivat pitkä ja kivulias operaatio ennen kuin sain osastolta puuduttavaa geeliä jota laitoin reilusti haavan päälle. Sen vaikutus alkoi nopeasti ja helpotti pissaamista todella paljon. Haavan päällä oli pahimmassa vaiheessa kellertävä katekerros joka käsittääkseni on bakteereja täynnä, ylläpitää ja ruokkii tulehdusta. Minulla se lähti itsestään siten että laitoin puuduttavaa geeliä tarpeeksi paljon ja annoin vaikuttaa jonkin aikaa. Sen jälkeen suihkuttelin haava-alueen pidesuihkulla varovasti ja kate irtosi. Sen jälkeen haavakin alkoi parantua nopeammin. Kun vielä sain haava-alueelle antibioottivoidetta, paraneminen lähti vauhtiin. Kokonaisuudessaan tämä helvetti kesti vähän yli 2 viikkoa (kipua ja pissaamisvaikeutta ei ollut kuitenkaan koko aikaa). Kotona pidin aluetta puhtaana ja annoin haavalle ilmakylpyjä jotta se paranisi nopeammin. Tosi kurja ja kivulias vaiva, kyllä siinä itku pääsi pari kertaa lääkärin vastaanotolla. Toivottavasti ei uusiudu koskaan.

6. vierailija Vierailija

On harmillista että tästä ei paljoa ole tietoa saatavilla ja aiheuttajakin jää monesti mysteeriksi. Lääkärin mukaan tämä on kuitenkin harvinainen eikä pitäisi toistua.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri