lisää "tyhmiä" kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja namunakki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

namunakki

Vieras
kertokaas milloin olette hommannee potan ja mikä olisi hyvä ensipotta ja milloin olette ruvenneet "harjoittelemaan" ja milloin harjoitukses on tuottanut tulosta???? olipas hirvityslause ;)

mulla on nyt n. vuoden ikänen poika ja alkaa tämäkin juttu jo askarruttamaaan ja kiinnostamaan pienen pojan äitiä.. :ashamed: :p

Kopsasin tuolta vastaukseni samanlaiseen topikkiin ja olen edelleen samaa mieltä =) (Meillä on pottana ollut Babybjörnin "tuolimallinen" potta, mutta hyvin tulee mummolassa pissat ja kakat myös ihan tavalliseen muutaman euron pottaan (oiskohan joku Orthexin potta?). Tuo Babybjörn on kyllä tukeva ja mukava malli, mielestäni hintansa väärti.)

Meillä alettiin käydä potalla heti kun tyttö alkoi istumaan kunnolla eli oliskohan ollut joskus 6 kk paikkeilla. 9 kk ikäisestä on tehnyt kakat potalle ja nykyään (1 v 5 kk) osaa ilmoittaa kun kakka tulee (sanoo kakka ja menee potan viereen). Pissatkin tulee usein, välillä saattoi mennä päiväkin, ettei tehnyt vaippaan, mutta uhmaikä on hidastanut. Joskus tekee ihan vaan uhmaamisen vuoksi pissat mieluummin vaippaan tai joskus lattialle potan viereen

Itse kannatan pottailun ottamista rutiinitoimenpiteeksi. Eli päivittäin vaikka aina herättyä ja ruuan jälkeen potalle, vaikkei mitään tuliskaan, niin lapsi oppii että tää kuuluu tehdä, eikä sitten vastustelekaan niin paljoa koko toimitusta.

Minä olen potattanut lapseni melko nuorista. Esikoinen aloitti vasta 8 kk iässä, muut ovat aloittaneet lavuaaripissatuksilla/-kakatuksilla jo 2 vko-1 kk iässä.

Itselläni on ollut periaate, että tuotos potassa on parempi kuin vaipassa. En siis tavoittele mitään ennätysaikaisin pois vaipoista olevaa lasta. Vanhin oli 2.5 v vaippojen lähtiessä ja keskimmäinen 2v2kk. Nuorin on vasta 1v3kk, joten hänen kanssaan opetellaan yhä.

8kk iässä aloitettiin pottailu. joka ruuan jälkeen juotiin maito potalla.

1v. iässä käytiin potalla myös aamuisin, siitä vähitellen lisäsin mm. päikkäreiden jälkeen.

1,5v iässä otettiin housut pois. Vahinkoja tuli. Periaatteeni oli "pesen kolmet housut päivässä", eli kun kolmet vaatteet olivat menneet, laitettiin vaippa. Ja yöllä/päikkäreillä oli vaippa.

1v10kk iässä päätin lopettaa iltamaitopullon, ja siihen loppui meidän vaippailu. Vahingossa vaippa olikin aina kuiva.

Laskin "onnistumisia", enkä ottanuts stressiä.

Meillä on käyty potalla 7kuisesta lähtien. Joka aamu pottaan tulee kakka, ja päivisin pissa joka kerta kun vaan muistan nostaa hänet siihen. Nostan potalle yleensä kun hän herää päiväunilta tai on juuri syönyt. VAippoja käytämme siis edelleen mutta niitä ei mene montaa kun pisut tulee pottaan. Kesällä meinaan jättää vaipat päivisin käyttämättä kokonaan. Ikää on nyt vuosi. Poika on aina mielellään istunut potalla, jos hän ei tahtoisi niin en istuttaisi siihen.

Yhteistyössä