Lisääntyneet päänsäryt/migreenit raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nöttiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nöttiäinen

Aktiivinen jäsen
14.04.2008
2 544
0
36
Kärsin migreenistä ja nyt tässä kolmannessa raskaudessa ne on äityneet ihan kamaliksi. Kaikki pienet pääsäryt muuttuu migreeneiks jotka kestää väh. sen 2 pvää ja niiden määrä lisääntyy sitä mukaan kun vkoja tulee lisää. :( Eka oli kk välein, sit 2 vkon välein, nyt taas kamala hedari päällä ja edellisesta vaan vko. Ei luoja, mä vaikka synnyttäsin mielummin kerran kk:ssa ku kärsisin tämmösestä, tää on ihan hirveetä...

Migreenit laittaa mut vielä oksentamaan ja kunnolla (ja oksennan edelleen muutenkin: raskauspahoinvointia), ja yhen kerran se oksentaminen aiheutti jo ennakoivia supistuksiakin. :(

3 vkon päästä aika ä-polille rakenne-uä:hän, jos sinne saakka jaksais oottaa et pääsis lääkärin kanssa puhumaan saisko jotain helpotusta. Panadol kun ei auta yhtään ja imigrania (sitä nenäsumute migreenilääkettä mitä mul on) en tohi raskausaikana käyttää.

Onko muita jotka kärsis migreeneistä? Onko teille lääkäri sanonu mitään? Ootteko saanu mitä lääkettä? Onko auttanu?

Vitsit mä en jaksa tätä ja jos 2pvää joka vko pitää kärsiä tämmöstä.... :(
Öisinkään ei saa tän takia nukuttua ku olo niin hirveä. :(

Mulla oli ja on paha migreeni mikä äityi tosi pahaksi raskausaikana. Käytin Imigrania, sain siihen luvan, vaikka tuoteselosteessa ei niin suositellakaan. Siinä katsotaan että lapselle aiheuttaa liikaa stressiä myös se, jos äiti kärsii jatkuvasta migreenistä.´TYKS:n erikoislääkärit ovat ainakin näin suositelleet. Etu on suurempi kuin haitta. Toisessa raskaudessa sain estolääkityksen, joka piti kaikki migreenit ja päänsäryt kokonaan poissa, se oli verenpainelääke ja auttoi ihan tosissaan. Migreeniinhän voi myös raskauden 1. kolmanneksen jälkeen käyttää ibuprofeiinia, 1200mg kerta-annoksena on neurologien suositus. Se pitää kuitenkin lopettaa viimeistään viikkoom 36 mennessä. Kannattaa seuraavaksi läääkrin kanssa puhua tosta aika painokkaasti. Ihme ettet aikaisemmin ole saanut mitään ohjeistusta jos kerran on tietona että kärsit migreenistä.. Jaksamista! :flower:

mä en ehdi nyt kirjottamaan un pikku neiti pitää kiireisenä mutta mä jouduin jäämään 5llä kuulla kotiin viime keväänä kun oli niin kauheet päänsäryt jatkuvasti. mulla myös migreeniä muutenkin.

en suostunut syömään migreenilääkkeitä enkä muutakaan, ainoastaan panadolia vaikka lääkärit yrittivät.

voimia, tiedän että se on tosi rankkaa!! :hug:

Mulla oli viidennessä raskaudessa lähes päivittäin päänsärkyjä ja migreeeniä viikottain.Panacodia sain ja sit oli pakko turvautua myös ihan tavis särkylääkkeeseen.Mikään muu ei auttanut.Panacodista tuli kyl aika karsee olo :/ terve tyttö syntyi rv 35+3. ( Migreeni mulla diagnosoitu ekan lapsen syntymän jälkeen. )

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mulla oli ja on paha migreeni mikä äityi tosi pahaksi raskausaikana. Käytin Imigrania, sain siihen luvan, vaikka tuoteselosteessa ei niin suositellakaan. Siinä katsotaan että lapselle aiheuttaa liikaa stressiä myös se, jos äiti kärsii jatkuvasta migreenistä.´TYKS:n erikoislääkärit ovat ainakin näin suositelleet. Etu on suurempi kuin haitta. Toisessa raskaudessa sain estolääkityksen, joka piti kaikki migreenit ja päänsäryt kokonaan poissa, se oli verenpainelääke ja auttoi ihan tosissaan. Migreeniinhän voi myös raskauden 1. kolmanneksen jälkeen käyttää ibuprofeiinia, 1200mg kerta-annoksena on neurologien suositus. Se pitää kuitenkin lopettaa viimeistään viikkoom 36 mennessä. Kannattaa seuraavaksi läääkrin kanssa puhua tosta aika painokkaasti. Ihme ettet aikaisemmin ole saanut mitään ohjeistusta jos kerran on tietona että kärsit migreenistä.. Jaksamista! :flower:

Esikoisraskaudessa mulla oli vain muutamia migreenejä ja ne loppu ku seinään puolen välin jälkeen. Toisessa raskaudessa tais olla vaan yks ja ihan pieniä päänsärkyjä, se raskaus tosin päätty rv:llä 18+0.

Nyt tässä raskaudessa nt-ultraan mennessä (kävin nt-ultrassa ä-polilla) oli migreenejä ollu vaan pari (kai) ja siks en sitten vielä osannu mainita asiasta lääkärille. Ton nt-ultran jälkeen migreenit onkin sit pahentunu ja lisääntyny koko ajan, siks en oo vielä asiasta puhunu. Toisaalta voisin soittaa ajan arvauskeskukseen (TK:hon) mutta ootan kai mielummin sen 3 vkoa että pääse ä-polille asiantuntevamman lääkärin juttusille.

Mullekin on määrättiin sillon aikanaan estolääkitys samaan aikaan kun imigran, mutta ajattelin ensin pärjätä pelkällä imigranilla ja hyvin sillä pärjäsinkin. Estolääkitystä en siis oo käyttäny vielä yhtään. Mutta nyt raskausaikana en tohi omin luvin käyttää muuta kuin panadolia, kamala pelko kaikkien lääkkeiden suhteen siinä mielessä, että viime raskaus jouduttiin keskeyttämään sikiön vakavien poikkeavuuksien takia. :( (Tosin kaikki poikkeavuudet oli ikävää sattumaa, ei johtunu mistään mitä olin tehny tai jättäny tekemättä mutta silti.)

Mutta mukava kuulla että jotkut on saanu apua. =) Toivottavasti mäkin saisin jotain mömmöä joka oikeesti auttas sit jatkossa ku nyt 3 vkoa ensin tässä venaan et tulis se 18.pvä ja ois aika mennä lääkäriin.

Mulla on aina alussa ollu tosi paljon päänsärkyjä/migreeniä, mut onneks puolivälissä jääneet oikeestaan kokonaan pois. Pancodilla oon ite pärjäilly. Tosiaan nykysuosituksen mukaan tuota Immigrania voi käyttää, kuten myös imetysaikana.
Ootko koskaan kokeillu/harkinnu vaihtoehtoisia hoitoja migreeniin? Mulla on apua ollut akupunktiosta. Pitää vaan löytää hyvä lääkäri, jolla on kokemusta migreenin hoidosta. Kun akupunktiohoidon antaa lääkäri, se on kelakorvattavaa. (myös sillon jos sen antaa fyssäri, mut sillon siihen tarvitaan lääkärin lähete)

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Ootko koskaan kokeillu/harkinnu vaihtoehtoisia hoitoja migreeniin? Mulla on apua ollut akupunktiosta. Pitää vaan löytää hyvä lääkäri, jolla on kokemusta migreenin hoidosta. Kun akupunktiohoidon antaa lääkäri, se on kelakorvattavaa. (myös sillon jos sen antaa fyssäri, mut sillon siihen tarvitaan lääkärin lähete)

Jos vaan tietäsin jonkun niin saattasin kokeilla. Enemmin jos jotain muuta kuin lääkettä on joka auttas niin kokeilisin. Täytyypä laittaa tää korvan taa ja mainita lääkärille kun menen 3 vkon päästä. =)

Yhteistyössä