lisämaito vastasyntyneelle, syyllinen olo..kun omaan maidontuotantoon ei uskota neuvolassa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
neuvolasta sanoivat että pitäisi joka syötöllä antaa lisämaitoa vauvalle kun pariviikkoisen vauvan paino ei ole noussut.

kai se on sitten pakko antaa, mutta hieman harmittaa asia. kun minulla kesti viikon verran maidon nousu ja nyt olen syöttänyt vauvaa tosi ahkerasti ja maitoa ainakin näyttäisi tulevan, mutta vauva jaksaa imeä yleensä vain 10min sitten nukahtaa . kuitenkin hänellä taas nälkä n. 5-10min päästä. en tiedä onko normaalia että vauvat imevät vain noin lyhyen aikaa ja sitten taas uudestaan. neuvolatäti ei tähän osannut mitään sanoa, kehotti vain antamaan joka syötön jälkeen korviketta jotta paino saadaan nousuun.

en tiedä miten tämä oma maidon tuotanto riittää jos koko ajan pitää antaa korviketta. tuntuu jotenkin että ei edes yritetä että pärjäisin omalla maidolla kun lisämaitoa pitää heti antaa.

pääseekö tässä ikinä eroon korvikkeesta jos vauva tottuu sitä saamaan heti 10min syötön jälkeen, ei hän tämän jälkeen enää halua rintaa pariin tuntiin ja sitten itsellä tuntuu tissit täysiltä. pumpatessa olen saanut n. 40ml 10min tehdessä.

mitähän tässä nyt tekisi?!?!

Kannattaa käydä katsomassa http://www.babyidea.fi/

sekä
http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/

Voithan antaa myös omaa pumpattua maitoa esim hörpyttämällä!
Ja hei kuitenkin muista että se lapsi kasvaa myös korvikkeella ja se imetys ei ole mikään äitiyden mitta... =)

Älä anna korviketta. Meillä oli sama juttu kolmannen kanssa. Syntymäpaino saavutettiin vasta kuukauden iässä. Ja aloin antamaan korviketta lisämaitona juuri painon hitaan nousun takia neuvolan oheiden ja painostuksen takia. Eroon ei sitten päästy ollenkaan, neljä kuukautta imetin ja annoin korviketta. Sitten en enää jaksanu tätä yhdistelmää ja vauvalla alkoi oleen rintaraivareita, joten jätin tissin pois.
Jos vain olisin luottanut itseeni ja siihen, että kyllä jossain vaiheessa se alkaa onnistua ja paino nousta, niin varmasti olisi käynyt niin. Meillä tosin oli vielä keltaisuus riesana eli sen takia maidon riittävä saanti oli vieläkin oleellisempaa.

Mutta jos vauva kuitenkin selkeästi viihtyy tissillä ja kun on vielä noin tiheästi niin varmasti alkaa voimistumaan että jossain vaiheessa jaksaa syödä itsensä täyteen.

sinuna antaisin sitä korviketta koska jos vauvan paino ei oikeasti ole noussut. Sehän se tärkeintä on. ja uskoisin sinun maidontulon pysyvän hyvänä, koska vauvallasi vaikuttaa olevan syömistahti noin tiheä. Jos antaa sen parikytä milliä korviketta imetyksen jälkeen, niin vauva syö taas sitten parin tunnin päästä. Itsellä se parin tunnin väli oli just soppeli. Mutta kaikilla erilailla täyttyy rinnat... Pumppaat jos tuntuu että alkaa vuotamaan sillä välin kun vauva pitää taukoa, laitat pumpatun maidon jääkaappiin ja kun vauva herää niin imetät ja annat sen jälkeen lisänä sen pumpatun maidon. Näin tehden, sitä korviketta ei päivässä tulisi annettua kuin kerran-pari. :)

Oletko yrittänyt pitää vauvaa hereillä siinä syömisen aikana ? Juttelet paljon, silittelet, kutittelet... Koitat aloittaa ruokailun kun vauva on virkeä.
Mulla kans alkuun vauva nukahteli kesken ruokailun ja siks se syöminen oli mitä oli. Suurinpiirtein nukahti jo siitä ku näkikin tissin. :D
Lisämaidosta älä ota huonoa omaatuntoa, mutta tottahan se on ettei se varmasti ainakaan sitä omaa tuotantoa paranna.

sinuna antaisin sitä korviketta koska jos vauvan paino ei oikeasti ole noussut. Sehän se tärkeintä on. ja uskoisin sinun maidontulon pysyvän hyvänä, koska vauvallasi vaikuttaa olevan syömistahti noin tiheä. Jos antaa sen parikytä milliä korviketta imetyksen jälkeen, niin vauva syö taas sitten parin tunnin päästä. Itsellä se parin tunnin väli oli just soppeli. Mutta kaikilla erilailla täyttyy rinnat... Pumppaat jos tuntuu että alkaa vuotamaan sillä välin kun vauva pitää taukoa, laitat pumpatun maidon jääkaappiin ja kun vauva herää niin imetät ja annat sen jälkeen lisänä sen pumpatun maidon. Näin tehden, sitä korviketta ei päivässä tulisi annettua kuin kerran-pari. :)

me tehtiin näin ja korviketta tuli annettua vain kaksi kertaa päivässä, aamulla ja illalla. Kun pumppasin maitoa vauvan ollessa unilla, sain antaa sen maidon imetyksen jälkeen.

Ja vauvan painonnnousuhan se tärkeää on. Kokeile.

Pumppaa sitä maitoasi ja anna sitä pullosta korvikkeen kanssa. JOs kerran 10 min sait 40 ml, se on paljon, mä sain 45 minuutissa 50 ml ja silti pumppasin. Ja käske miehen pumpata toisesta kun vauva on toisella tissillä, se auttaa herumista! Ja pumppaa aina mahdollisimman tyhjäksi se rinta niin se tuottaa lisää!

JOs paino laskee, pitää sitä lisämaitoa oikeasti antaa koska muuten voi haitata vauvan kehitystä! Mutta sama määrä mitä annat korviketta, se sun pitää pumpata! Jos vauva ei myöhemminkään kasvaessaan maidollasi pärjää (ei riitä) kysy maidontuotantoa edistäviä lääkkeitä!

Vauva jää nälkäiseksi. Vauva saavuttaa kyllä syntymäpainonsa jo aikaisemmin eli on merkki siitä, että saa riittävästi ravintoa. Imetät ja annat lisämaitoa, joko omaasi tai korviketta. Se on parempi teidän kummankin kannalta.

Kyllä minä olisin huolissani jos vauva jaksaisi syödä vain noin pienen hetken, ja saattaisin antaa sitä korviketta, mielummin niin, että esim. isä antaa sitä, niin yhdistää sinuun sitten sen rintamaidon.

Mulla on kuopus synnytyksen jälkeen ollut tuollainen, että ei jaksanut syödä ja nukahteli, siinä on sitten verensokerit vaarassa, ja alhainen verensokeri sitten ilmeisesti aiheuttaa sitä nukahtelua.

Jos vauva olisi vähän virkeämpi varmaan sitä rintamaitoakin menisi helpommin ja sitä tosiaan voi aintaa myös pullosta, menee sillä tavalla helpommin - on helpomp väsyneelle vauvalle.

Mulla esim. vauva joutui sairaalassa vastasyntyneiden osastolle verensokerin heittelyn vuoksi, ja kaikki siellä annettu maito oli omaa maitoani jota pumppasin sairaalassa ja kotona vauvalle. Poitsu sai sairaalassa jonkun tulehduksen ja joutui sitten kaiken kaikkiaan olemaan viikon sairaalassa.

Mutta aika nopeasti poika kyllä piristyi ja rupesi syömään enemmän, kun se verensokerin heittely loppui ja vauva jaksoi syödä enemmän.

Itse en pitäisi vauvaa nälässä, tuo väsyneisyys ja huono kasvuhan molemmat kertovat, ettei vauva saa riittävästi ravintoa. Eli lisämaitoa kehiin ja nakkaat huonon omatunnon aiheesta mäkeen!

Nykyinen imetyshysteerisyys on mielestäni kamalaa. Ei siksi, että itse imetyksessä olisi mitään vikaa, vaan siksi, että aiheesta luodaan järkyttävät paineet tuoreille, hormonimyrskyisille ja kokemattomille äideille. En voi käsittää, miksi nostetaan niin hirveä meteli siitä, että lapsi pitäisi TÄYSimettää ja TÄYSimetys menee pilalle, jos lapselle edes näytetään tuttipulloa ja siitähän seuraa sitten se, että äiti on täysin epäonnistunut ja hirviöluuseri.

Mä en jaksa uskoa, että WHO:n suosituksen idea olisi se, että kaikki on pilalla, jos lapsi saa elämänsä alkutaipaleella vastiketta rintamaidon lisäksi. Tai sijaan. Eiköhän siinä ole tarkoituksena se, että lapselle on parempi, jos hän saa rintamaitoa pääasiallisena ravintonaan vähintään sen 6 kk. Jos siihen täytyy antaa lisäksi muuta, niin sitten annetaan. Ei lasta voi nälässä pitää, vaikka ideologiat mitä sanoisivat. Etenkään ulkopuolisten ideologiat.

Nyt pyyhit kyyneleet, hankit vastiketta kotiin ja annat lapsellesi. Annat vaikka joka toisella ruokinnalla vastiketta ja tissiä perään ja joka toisella pelkkää tissiä, niin maidontuotanto ei vähene. Kun vauva jaksaa imeä tehokkaammin, lisäät imetystä ja annat vaikka varmuudeksi imetyksen jälkeen tilkan vastiketta perään.

Kinkkinen juttu kun ei sitä vauvaa nälässäkään saa pitää mutta milläs sitä omaa maitoa alkaa lisää tulla jos korviketta antaa. Itsellä pissi tuo kolmannen imetys juuri tuohon lisämaidon antamiseen ja kyllähän se pisti harmittamaan vaikka tein vaan niin kuin neuvottiin.

Kinkkinen juttu kun ei sitä vauvaa nälässäkään saa pitää mutta milläs sitä omaa maitoa alkaa lisää tulla jos korviketta antaa. Itsellä pissi tuo kolmannen imetys juuri tuohon lisämaidon antamiseen ja kyllähän se pisti harmittamaan vaikka tein vaan niin kuin neuvottiin.

No, me jouduttiin sairaalaan vauvan kanssa kun sanottiin että imetä vaan niin maitoa alkaa tulla ja älä vaan anna lisämaitoa kun imetys kusee muuten siihen. Eipä siitä mitään tullut kun vauvan paino laski kuin lehmän häntä. Suo siellä, vetelä täällä...

No, me jouduttiin sairaalaan vauvan kanssa kun sanottiin että imetä vaan niin maitoa alkaa tulla ja älä vaan anna lisämaitoa kun imetys kusee muuten siihen. Eipä siitä mitään tullut kun vauvan paino laski kuin lehmän häntä. Suo siellä, vetelä täällä...

Sen takia juuri sanoin että kinkkinen juttu. Mutta kyllä se vauvan terveys ja ravinnon saannin varmistaminen mun mielestä on tärkeämpää kuin imetyksen onnistuminen.

kyllä mäkin antaisin korviketta jos paino ei oo yhtään noussu. korvikkeesta voi päästä kyllä vielä eroon jos ja kun saat oman maidontuotannon käynnistymään. onko vauvan imuote muuten ok?jos imuotteessa on vikaa niin voi olla ettei saa tarpeeksi maitoa vaikka sulta maitoa tuliskin.

Voit yrittää ylläpitää omaa maidontuotantoa imettämällä aina ennen korvikkeen/rintamaidon (pullosta) antoa. Jos tuntuu, että ei jaksa yhtään imeä rintaa, voit esim. antaa ensin vähän korviketta, sitten tissiä ja sitten lisää korviketta. Imetysten välissä voit aina pumppailla, jos sulta heruu pumpulle.

Tärkeintä on se, että vauvasi alkaa kasvaa ja vahvistua, eikö.

En antais lisämaitoa vaan pistäisin pumppauksen pystyyn.

Eli joka imetyksen jälkeen vielä pumppaat uudelleen eka sen tissin, josta jo imetit ja sit vielä toisen. Niin paljon kuin tulee. Sit jos vauva tarvii lisämaitoa, antaisin sitä pumpattua.

...noin teinkin itse asiassa ja sillä meillä päästiin lisämaidosta eroon. Eli mulla nousi vasta 5 vrk synnytyksestä maito ja se aika oli pakko antaa korviketta (kun omaa ei tullut paria tippaa enempää). En ois ikinä saanu sitä nousemaan riittävästi, jos en ois jatkanu kysyntää vielä pumpun avulla. Meidänkin neiti oli aina tosi nukahtelevainen tissillä.

Mut tolla pumpatulla pääsin sit korvikkeesta eroon ja kun tiesin, että maitoa tulee riittävästi, jätettiin pumppu ja pullokin pois. ...ok, meillä niihin piti sit reilun kuukauden perästä palata refluksidiagnoosin vuoksi, mutta pumpattua annoin sittenkin vain. Oma maito riitti.

Hmm, vähän kaksipiippuinen juttu. Itse varmaan yrittäisin pumppailla ja lisätä omaa maidontuotantoa, alkoholiton olut oli mulla hyvä maidonnostattaja. Muista juoda paljon, vähintäänkin lasillinen joka imetyksen jälkeen!

MUTTA toisaalta tärkeintähän on että lapsi saa ravintoa. :) Ei kannata syyllisyyttä potea siitä korvikkeestakaan. Ja mulla ainakin alkoi homma toimia ja maito virrata, kun lakkasin stressaamasta asiasta ja päätin antaa korviketta jos tuntuu että sille on tarvetta. Ekan kuukauden ajan jouduin antamaan muutaman kerran päivästä, sitten alkoi oma maito riittää (nostatin sitä juuri pumppaamalla imetyksen väleissä).

Neuvoisin kuitenkin että vaikka vauva söisi puolen tunnein välein, niin imetä ensin ja anna sitten vasta päälle korviketta. Vaikka tuntuu että mitään ei tule niin pian, niin kyllä sitä maitoa aina vähän nousee ja saat maidontuotannon vähitellen kasvamaan. :)

En antais lisämaitoa. Itselläkin kesti 3 viikkoa ennenkuin maidontuotanto käynnistyi kunnolla ja lapsen paino alkoi nousta. Imetinkin sitten sen ekat kolme viikkoa koko ajan, vauva saattoi syödä jopa nukkuessa. Tämän jälkeen maitoa alkoi tulla väliin jopa suihkuamalla ja 1,5 vuotta imetin ilman lisämaitojen tarvetta tai muitakaan ongelmia. Pumppuakaan en tarvinnut koskaan.

Korvikkeen anto johtaa siihen että vauva nukkuu entistä pidempiä unia ja maidontutoanto ei käynnisty sitäkään vähää. Ei sillä vauvalla nälkä ole jos syöttää aina kuin pyytää. Vastasyntyneellähän on rasvakerros juurikin sitä varten että on mistä käytää energiaa jos maitoa ei heti tule.

Yhteistyössä