Listeriasta, selventäkää tyhmälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lex
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lex

Aktiivinen jäsen
25.12.2005
6 572
2
36

Listeriabakteeri
Miten välttää listeriaa

Listerioosin suhteen riskielintarvikkeina pidetään kuumentamatta syötäväksi tarkoitettuja tuotteita, joilla on pitkä myyntiaika ja joissa listeria pystyy lisääntymään. Tähän ryhmään kuuluvat erityisesti tyhjiöpakatut, kylmäsavustetut ja graavisuolatut tuotteet, joiden valmistusprosessi ei tuhoa listeriaa.

Suositukset riskiryhmille

Vältä riskielintarvikkeita

* Tyhjiöpakatut kylmäsavustetut, graavisuolatut kalatuotteet ja mäti
* Pastöroimaton maito ja siitä tehdyt juustot
* Pehmeät juustot (esim. home- ja tuorejuustot)
* Pateet

Muita ohjeita

* Kuumenna pakastevihannekset ennen syöntiä.
* Kypsennä liha huolellisesti ennen syöntiä (kauttaaltaan >70 Celsius astetta).
* Pese/kuori raakana syötävät vihannekset huolellisesti ennen syömistä.
* Säädä kotijääkaapin lämpötila riittävän kylmäksi. Useimmille elintarvikkeille sopiva lämpötila on 5 Celsius astetta. Kalatuotteille turvallinen lämpötila on kuitenkin korkeintaan 3 Celsius astetta.
* Älä käytä viimeisen käyttöpäivän ylittäneitä tuotteita.
* Säilytä raa'at tuotteet erillään kypsennetyistä.
* Pese kädet, veitset ja leikkuulaudat käsiteltyäsi niillä raakoja / kypsentämättömiä elintarvikkeita

Siis kun joka paikassa kalaan liittyen lukee
tyhjiöpakatut, entäs tuote ei ole tyhjiöpakattu?

Joo, tiedän että valmistusprosessi on silti sama eikä tapa listeriabakteeria, mutta miksi kaikissa ohjeissa edellytetään tuotteen olevan tyhjiöpakattu?

Eikös nuo kalat pakata aina tyhjiöpakkattuun, josta kauppiaat itse avaavat kalatiskille tuotteet (en kyllä ole sata% varma miten kauppiaat toimii). Ja ehkäpä siinä lukee myös sen takia ettei ihmiset mieltäis tyhjiöpakattujen olevan turvallisempia kuin tiskistä ostetut.

Alkuperäinen kirjoittaja alaston sydän:
Eikös nuo kalat pakata aina tyhjiöpakkattuun, josta kauppiaat itse avaavat kalatiskille tuotteet (en kyllä ole sata% varma miten kauppiaat toimii). Ja ehkäpä siinä lukee myös sen takia ettei ihmiset mieltäis tyhjiöpakattujen olevan turvallisempia kuin tiskistä ostetut.

Jos ostan tuoretta kalaa ja graavaan sen itse, ei se kyllä ole missään vaiheessa tyhjiöpakattua. Näin meillä syödään graavia
:D

Käsittääkseni listeriassakin olennaista on bakteerin määrä. Aika pienikin määrä riittää, mutta erittäin pieni määrä ei riitä aiheuttamaan listerioosia. Tyhjiöpakatussa listeria kasvaa herkästi, joten sen määrä ylittää herkästi tartuntaan riittävän määrän jo nokareessa kalaa. Itse graavatussa, oikein säilytetyssä ja tuoreessa mahdollinen (siis kaikki nämä ehdot täytyttävä samanaikaisesti) listeria ei pysty lisääntymään riittävän nopeasti.

Unohtui edellisestä vastauksesta: Raskauteni aikana selvittelin juuri tuota enkä mistään löytänyt tietoa tai perustetta asialle, jonka mukaan ei-tyhjiöpakattu graavilohi olisi laskettu vaarallisiin. Olettaen tietenkin siis, että kala on tuoretta jne, eli siinä ei pitäisi olla listeriaa alunperin. Neuvolakin oli samaa mieltä. Varovaisena siis silti uskalsin syödä äitini tekemään graavilohta pian graavaamisen jälkeen.

Enpäs ajatellut tuota tee-se-itse versiota eikä varmaankaan ohjeiden kirjoittajakaan B)
Aiotko välttää vai syödä listeria-riskistä huolimatta?

Lähinnä ihmetyttää tuo kirjoitusasu, joka mun mielestä jättää ei-pakatut tuotteet riskimäärityksen ulkopuolelle....
Ja eilen jo tunnnustin juhlissa syöneeni graavia, ja haukut sain :D

Ei meillä tuommoisia herkkuja yleensä ole kuin jouluisin, jokatapauksessa joulupöytään valmistan lohen.

Ehkä en sitten syö, katotaan selviääkö lisää faktoja! :|

Alkuperäinen kirjoittaja Lex:

Jos ostan tuoretta kalaa ja graavaan sen itse, ei se kyllä ole missään vaiheessa tyhjiöpakattua. Näin meillä syödään graavia

No ei se bakteeri taida kuolla kyllä sillä itse graavaamallakaan raa-asta kalasta. Voihan tossa ihan järkeäkin käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Unohtui edellisestä vastauksesta: Raskauteni aikana selvittelin juuri tuota enkä mistään löytänyt tietoa tai perustetta asialle, jonka mukaan ei-tyhjiöpakattu graavilohi olisi laskettu vaarallisiin. Olettaen tietenkin siis, että kala on tuoretta jne, eli siinä ei pitäisi olla listeriaa alunperin. Neuvolakin oli samaa mieltä. Varovaisena siis silti uskalsin syödä äitini tekemään graavilohta pian graavaamisen jälkeen.

Kyllä se listeria on siinä tuoreessa kalassakin jo, mikäli se alkaa lisääntyä tyhjiöpakkauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja nih:

No ei se bakteeri taida kuolla kyllä sillä itse graavaamallakaan raa-asta kalasta. Voihan tossa ihan järkeäkin käyttää.

No ei niin (kuten aloituksessa kirjoitinkin) , mutta minkä takia pitää kirjoittaa sellaiset ohjeet missä kielletään ainoastaan tyhjiöpakattujen tuotteiden käyttö. Se tässä on pointtina. Häh?

:attn:

Kalan suhteen tuo tyhjiöpakattu juttu on P*ska puhetta.
Jos listeriaa on kalassa, niin se on siinä jo ennenkuin se on tyhjiöpakattu, eli voi olla missä kalassa vaan. Mutta vielä yleisempää on että sitä löytyy kasviksista.

Ei kuolekaan, mutta jos kala on tuoretta ja oikein säilytettyä siinä ei pitäisi olla listeriaa alunperinkään tai ainakin häviävän pieniä määriä. Ja kun se säilytetään olosuhteissa, jotka eivät ole listerian kasvulle otolliset, listerian määrän ei pitäisi päästä kasvamaan niin suureksi, että se olisi haitallista.

Hieman riskialtishan tuo on, jos ei ole varma kalan tuoreudesta ja säilytyksestä. Itse en välttämättä olisi syönyt juhlissa graavilohta, jossa se on lämpimänä pöydässä tuntemattoman pituisen ajan. Itse tehdystä sen sijaan tietää paremmin.

Listeriassa siis määrä on olennaista. Vaikkakin hyvin pieni määrä riittää aiheuttamaan listerian, ihan yksi tai kaksi bakteeria siihen ei riitä.

http://kaksplus.fi/odotus-ja-synnytys/odottajan-ruokavalio-liikunta/20-kysymysta-odottajan-ruokavaliosta

"Listeria liittyy aina ruuan pitkään säilytysaikaan. On luultavasti niin, että pieni määrä bakteeria ei aiheuta oireita, mutta säilytettäessä bakteeri lisääntyy hurjasti. Tästä syystä esimerkiksi tyhjiöpakatut kalatuotteet ovat riskialttiita."

No ei niin (kuten aloituksessa kirjoitinkin) , mutta minkä takia pitää kirjoittaa sellaiset ohjeet missä kielletään ainoastaan tyhjiöpakattujen tuotteiden käyttö. Se tässä on pointtina. Häh?

:attn:

Tyhjiöpakatut on erityispahoja, koska jos kalassa on se listeria, se lisääntyy nopeasti siinä tyhjiöpakkauksessa.

Mutta se, että jos se bakteeri on, niin kyllä se on siinä kalassa jo tuoreena. Sitä on vain vähemmän, kuin että jos se olis ollut ensin pitkät ajat tyhjiöpakkauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kuolekaan, mutta jos kala on tuoretta ja oikein säilytettyä siinä ei pitäisi olla listeriaa alunperinkään tai ainakin häviävän pieniä määriä.

Kyllä se listeria siinä kalassa on jo alunperin, jos se alkaa siinä lisääntyä. Niin, voihan sitä syödä, jos luottaa siihen, ettei siinä ole bakteeria niin paljon, että se aiheuttaisi infektion. Mutta mistäs sen loppujen lopuks voi tietää.

Kyllä se listeria siinä kalassa on jo alunperin, jos se alkaa siinä lisääntyä. Niin, voihan sitä syödä, jos luottaa siihen, ettei siinä ole bakteeria niin paljon, että se aiheuttaisi infektion. Mutta mistäs sen loppujen lopuks voi tietää.

Ei sitä tiedä varmaksi mistään. Ei kuitenkaan voisi syödä kuin juuri kuumennettua ruokaa koko raskauden, jos haluaa olla varma, ettei listeriaa ole ollenkaan. Sitä voi olla yhtä hyvin vihanneksissa, jotka suositellaankin pestävän ja käytettävän tuoreita. Ei pesu ja tuoreus kuitenkaan takaa täysin listeriatonta ruokaa, mutta se hyvin oletettavasti riittää pitämään määrän niin pienenä, ettei siitä ole vaaraa.

Samoin ei voisi syödä mitään juustoja jne.

Listerian välttäminen on siis joka tapauksessa jonkinlaista todennäköisyyksien arviointia, joka normaalisti riittää, sillä erittäin pienet määrät eivät haittaa tai ainakin riski niistä on paljon pienempi kuin monipuolisesta ruokavaliosta saadut hyödyt.

Tyhjiöpakatut on erityispahoja, koska jos kalassa on se listeria, se lisääntyy nopeasti siinä tyhjiöpakkauksessa.

Mutta se, että jos se bakteeri on, niin kyllä se on siinä kalassa jo tuoreena. Sitä on vain vähemmän, kuin että jos se olis ollut ensin pitkät ajat tyhjiöpakkauksessa.

L. monocytogenes on fakultatiivisesti aerobi eli eipä tuo tyhjiöpakkaus vaikuta siihen lisääntymisnopeuteen juurikaan.

Tyhjiöpakkaus kaloissa on pitkät päiväykset, jolloin ko. listeria pystyy lisääntymään pidemmän aikaa ja siis itse graavatussa joka syödään heti niin näin ei pääse tapahtumaan. Olisikohan tämä ap:n kysymykseen vastaus :)

Yhteistyössä