LITTEÄ MAHA SEKTION JÄLKEEN?

  • Viestiketjun aloittaja Pullataikina
  • Ensimmäinen viesti
Pullataikina
Siinäpä se kysymys olikin. Voiko normisektion jälkeen vielä saada litteän mahan takaisin kun sellainen oli ennen raskautta? Sektiosta nyt kuukausi ja maha löllyy...
 
!.
No voi hyvä luoja!!! Ajatella, että sektiosta on jopa kuukausi. Joo, saa litteän mahan takasin, jos on ylimääräsiä kiloja tullu ja ne tippuu sitte imetyksen myötä. Ja sitte ku saa alkaa tekemään vatsalihaksia. Siinäkin menee ihan oma aikansa, että se ylimääränen nahka vetäytyy takasin. Onhan se maha kuitenki venyny ja kasvanu melkein sen 9kk, joten aikalailla se vie sen saman ajan palautua takasin. Toisilla tosin käy niin, että maha pienenee ihan ennätysvauhtia. Itellä maha jäi roikottamaan arven päälle, vaikka maha litistyki suht entiselleen. Mulla tosin viilto tehtiin jostain syystä tosi ylös, ei suinkaan bikinirajaan.
 
röllykkä
mulla kohta vuosi sektiosta ja vielä roikkuu ja pullottaa arven yläpuolella. Toisinaan on jo aika kivasti hävyksissä, mutta toisinaan turpoo koko vatsa rintojen alta lähtien ihan kuin olisi 25 vkoa raskaana. Epäilenkin aineenvaihduntahäiriötä, kokeilen lymfaa. Siitä saattaisi olla kuulemma apua.

Kärsivällisyyttä! Palautuminen raskaudesta noin muutenkin kestää saman kuin raskauskin - 9kk. Näin sanoi minulle kokenut neuvolatäti ja tätä olen pitänyt ohjenuoranani. Turhat paineet pois!
 
Pauliina-
Kohta 10 kk sektiosta ja maha roikkuu ja hyllyy edelleen. Paino on pudonnut alle lähtöpainon, mutta maha ei olen antisensä. Vatsalihakset eivät jumpasta huolimatta ole edelleenkään niin tiukat kuin ennen ja kummallinen läskimakkara roikkuu arven yläpuolella sitkeästi.
 
4:n äiti, ei kirj
minulla pystysektiosta kaksi vuotta, ommel meni vinoon, joten vaikka vatsa onkin mennyt kasaan, on vasemmalla puolella jäljellä "pussi" - semmoinen omituinen kohouma, joka ei tasoitu... ärsyttävää...
 
hoikka äiti...
Olen hoikka mutta mahassa on edelleen pullotusta tuossa arven molemmin puolin.Ja istuessa jää pussi siihen...
En usko että tuosta palautuu ennalleen,sääli.
Mutta lapsen arvoista kyllä.

Vuosi sektiosta.
 
...
Mulla yhden sektion jälkeen oli pyykkilauta pari v sektion jälkeen kovalla treenillä ja laihduttamisella (kova treeni vastasi fitnes-ammattilaisen treeniohjelmaa).

Nyt on tehty 2 lisää eli yhteensä 3 sektioo ja maha on lyllyvä ja iso, tosin en ole jaksanut vielä laihduttaakaan eikä vatsoja saa alkaa tehdä kuin vasta 10kk sektion jälkeen kunnolla (viimeisimmästä sektiosta reilu 3kk aikaa).
 
3 kk
mulla on siis 3 kk hätäsektiosta ja vatsa on kyllä kovasti jo pienentynyt vaikka vielä 1-2 kk sitten pömpötti kovasti. eli aikansa se kestää ennen kuin palautuu ennalleen ja kannattaa antaa parantua kunnolla rauhassa. tarkoitus aloittaa myöhemmin tiukempi treeni, nyt vasta rattaiden kanssa kävelyä ja pyöräilyä.
 
diipadaapadaa
Sektiosta pian 14kk. Arven kohta ok, mutta muuten maha pullottaa kuten olis raskaana vaikka paino on alle lähtöpainon. Vatsalihaksetkaan eivät ole palautuneet paikoilleen vaan vieläkin on rako välissä eli en ole voinut (tai jäävät erilleen) enkä voi vieläkään tehdä suoria vatsalihaksia (syviä kyllä, mutten ole jaksanut niitäkään). Onkohan sektiolla tekemistä tämän palautumattomuuden kanssa??
 
Owir
Kuulinpas tällaisen asian, että tämä kosmeettisista syistä tehtävä siisti vaakaviilto aiheuttaa sen, että vatsalihakset eivät suurin piirtein koskaan palaudu normaalitilaan. Sen sijaan rumannäköinen pystyviilto olisi lihasten ja siten myös pömpötyksen häviämisen kannalta parempi. Mene tiedä.
 
sektio
Alkuperäinen kirjoittaja Owir:
Kuulinpas tällaisen asian, että tämä kosmeettisista syistä tehtävä siisti vaakaviilto aiheuttaa sen, että vatsalihakset eivät suurin piirtein koskaan palaudu normaalitilaan. Sen sijaan rumannäköinen pystyviilto olisi lihasten ja siten myös pömpötyksen häviämisen kannalta parempi. Mene tiedä.
Tuossa vaikuttaa se, että vaakaviillossa leikataan vatsalihakset poikki. Pystyviillossa mennään isojen vatsalihasten välistä.
 
Voi Saada
Mulla eka raskaus päättyi kiireelliseen sektioon ja se tehtii poikittain. Siitä n. 2 kk vatsa oli kuin ennen ja painoa alle sen raskauden alun. Toinen lapsi syntyi sitten alakautta, mutta mulla jouduttiin kovan verenvuodon takia tekee pystyviilto vatsaan. No tästä toipuminen on ollu paljon hitaampaan, mutta kunhan ollaan hengissä niin kaikki ok. Mulla paino tippu samaan kun ekan jälkeen n. 5 kk synntyksestä ja nyt 8 kk synntyksestä vatsa on ihan litteä, samanlainen kuin ennen ekaa lasta. Toki se on vaatinukin harjoittelua, mutta ihan ei todellakaan mitään hullun lailla rehkimistä, vaan sen ihan saman määrään liikuntaa kun aina ennenkin.
 
lkjlkjlkj
Ei kai sillä ole juurikaan merkitystä, millä tavoin se lapsi syntyi -sektiolla tai normaalisti. Vatsanahka on venynyt raskauden seurauksena ja sen palautuminen on yksilöllistä. Eniten varmaan vaikuttaa se, miten kimmoisa iho luonnostaan on. Sitten se, miten se raskauden aikainen rasva häviää sieltä ihon alta.

Mulla palautui vatsa molemmista synnytyksistä suunnilleen viidessä kuukaudessa ennalleen ilman ainuttakaan vatsalihasliikettä, samoin paino. Ja ekan synnytin sektiolla ja tokan normaalisti. Sektioarpi on vaakatasossa ihan "karvarajassa", joten siellä ei käsittääkseni ei edes vielä ole vatsalihaksia. Niin alhaalla se on eikä nahka pullota arven ylä- eikä alapuolella. Ihan siisti on.
 
Lina*
Ensimmäinen sektio tehtiin hätänä eli pystyyn. Vatsa palautui normaaliksi arpea lukuun ottamatta muutamassa kuukaudessa. Kaksosten sektio tehtiin saman arven kautta, mutta vatsa ei ole palautunut entiseen kuosiinsa. Syynä ei ole sektio, vaan venyminen.

Eli kaksosraskaus venytti vatsalihasten välisen kalvon niin löysäksi, että se ei enää palaudu ilman korjausleikkausta (siis omaan piikkiin tehtävää). Ensimmäisestäkin vatsalihasten väliin jäi minulla pieni rako, mutta ei mitenkään häiritsevä.

Ap:n vatsa tulee varmasti muotoutumaan vielä ihan mukavasti, kun synnytyksestä on noin vähän aikaa. Suosittelen syviä vatsalihaksia ja pilates-tyyppistä harjoittelua. Rankkaa vatsalihastreeniä kannattaa vältää niin kauan, että vatsalihakset ovat palanneet siihen paikkaan, mihin ne voivat vielä palautua.

ps. Jos en ihan väärin muista, myös hätäsektiossa ainakin minulla vatsalihakset leikattiin poikittain u-mallisesti alhaalta. Vain pintakerrokset halkaistiin pystyyn. Taisin tämän erikseen kysyä lääkäriltä aikoinaan jälkikäteen.
 
Pullataikina (ap)
Kiitos kaikille vastanneille! Minulla oli tosi iso vauva (lähes 5 kg) ja maha myös tosi iso ja venynyt, joten kai täytyy olla kärsivällinen. Mutta hyvä, että on vielä toivoa! :)
 

Yhteistyössä