Lohifile! Auttakaa ensikertalaista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hölmö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hölmö"

Vieras
Ostin kalatiskiltä palan lohta mutta nyt en taida ostata tehdä siitä mitään. Ja siinä on vielä nahka?! Siis kypsennänkö mä sen uunissa nahoineen vai otanko sen jotenkin pois vai mitä ihmettä?! Huoh, helpompaa osaa valmiina pakkauksissa tai pakasteena. Auttakaa!

Nypit ruodot pois. Nahka alaspäin pellille. Teet viiltoja pystysuoraan nahkaan asti n 1,5cm välein. Tuorejuustoa väleihin ja suht runsaasti suolaa päälle. Ripottele sitruunapippuria koko komeuden päälle. Uuniin 175c n tunti, riippuu kuinka iso/paksu vonkale on. Tarjoile riisin tai muusin kanssa! Hyvää on!

Voit jättää tuorejuuston pois ja maustaa suolalla+sitruunapippurilla.

Tai tehä keiton.

Mä maustan kalan (suola, sitruunapippuri, tilli) ja laitan sen nahka YLÖSpäin vuokaan. Sit uuniin 200-225c n. 10-15min. jonka jälkeen nahka lähtee irti haarukalla nostamalla kokonaisena helposti. Samalla maustan päälipuolen tai kaadan maustetun smetanan tai kerman tms. päälle ja uuniin takaisin kunnes kypsää n. 25min.
Hyvää ja paljon kivampi syödä kun nahka ja suomut (yök) on poistettu.

• Tykkää
Reactions: ruutiukko
Mä maustan kalan (suola, sitruunapippuri, tilli) ja laitan sen nahka YLÖSpäin vuokaan. Sit uuniin 200-225c n. 10-15min. jonka jälkeen nahka lähtee irti haarukalla nostamalla kokonaisena helposti. Samalla maustan päälipuolen tai kaadan maustetun smetanan tai kerman tms. päälle ja uuniin takaisin kunnes kypsää n. 25min.

Näin minkin teen!

Itse poistan usein fileestä nahan, leikkaan paloiksi ja paistan pannulla. Kätevää jos ei kulu koko filee kerralla, palaset voi pakastaa ja käyttää sitä mukaa kun tarvitaan. Nahan poistaminen vaatii kyllä hieman harjoittelua, fileerausveitsen ja mielellään kalapiikin tai terävän haarukan. Eli kala nahkapuoli alaspäin leikkuulaudalle, sitten "naulitaan" toinen pää (ohuemmasta päästä minun mielestäni helpompi aloittaa) piikillä tai haarukalla paikoilleen ja fileerausveitsellä viilletään kala irti nahkasta. Alkuun varmasti tulee epätasaista jälkeä ja nahkaan jää kiinni isoja paloja kalaa mutta muutaman kerran kun treenaa (ja käyttää kunnon veistä, tylsällä ei taatusti onnistu!) niin kyllä se siitä sitten luonnistuu.

Näin minäkin teen. Jos paistan nahka alaspäin, niin poikkeuksetta on jämähtänyt vuokaan niin tiukkaan että sitä saa tuskan kanssa kynsiä irti.

Mun bravuri on laittaa lohen päälle sipulisilppua je kermaa ja vuokaan lohen sivuille pakastepinaattikuutioita. Sitten uuniin 175 asteeseen kunnes on kypsää.

Yhteistyössä