LOKA äidit 2008 osa 2

  • Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti
**Johanna**
Huomenta.

Lumi, tämä ei kyllä lohduta sua nyt yhtään, mutta mulla on ollut näitä ns. vääriä hälytyksiä jo 2 viikkoa. Välillä supistelee ihan säännöllisesti ja suht kipeästikin 3-4 tuntia ja sitten aamulla laantuvat.
Mä en enää tarkkaile näitä supistuksia juurikaan, odottelen sitä että jonkinlainen vuoto alkaa. Uskoisin, että se on paljon varmempi merkki kuin nämä treenisessiot.

Tsemppiä, yritä saada nukuttua jossain välissä!

Johanna 39+0
 
mom<3
Onnea synnyttäneille ja tsemppiä Lumille ja muille "melkein" synnyttämässä oleville :)

Piupaupou, älä huoli, saatan minä olla vielä marraskuussa yhtenä osana koska voi olla että olen vasta viikolla 36 vaikka virallisesti on vko 37+3. Eikä todellakaan pikkuihminen ole ilmoitellut millään tavalla että aikoisi tulla ulos. Ei mulla ole edes supistuksia kuin parina päivänä mutta nekin niin epämääräisiä etten pysty sanomaan mitään väliä niiden välillä, selkään vaan sattuu ja mahaa kiristää ja pukkaa tuskanen olo. Kohdunkaulakin on ollut n3cm ja kiinni. Että eipä kiirettä taida olla. Toisaalta, eihän sitä voi tietää, joillakin kun ei ole oireita ja yhtäkkiä vaan synnytys alkaa ja vauhdilla että kuulutaanko sitten siihen ryhmään...
Onneksi mulla ei noin kovaa "puikkopistot" tunnu kun sulla Piupaupou, siis kävelen vielä suoraan paitsi välillä jos maha kiristää niin kävelen lyhyin askelin tai yöllä vessaan joutuu kyllä vaappumaan jostain syystä ja nouseminenkin on hankalaa jos on vessahätä päällä. Nivuset on öisin arat myös mutta luulen että se on kylkiasento enemmän kuin mikään supparijuttu.

Noh, nyt yritän saada ajan kulumaan koska välillä on vähän tekemisen puutetta. Ruokahalu on myös vähän heikko, tai ei oikeen vaan mitään tee mieli ja on vaikea keksiä mitä söisi... täytyy mennä tutkimaan kauppaan jospa joku iskisi :)

Voimia kaikille ja toivottavasti niitä suppareita ilmenee. Kunhan ei minulle vielä, haudon mielelläni vielä viikon pari.
t.mom<3 37+3
 
**Johanna**
Musta tuntuu Piupaupou ja Mom, että mä olen aika pitkään teidän seurana täällä vielä. Eikä Mariannellakaan tuntunut olevan kiirettä? =)

Miten Lumi voi? Tuliko se lähtö kuitenkin?

-J-
 
Silkkimaki
Josko tuo Vaavi pysyisi vielä hetken unten mailla niin ehtisin kirjoittaa vähän. Isoveli lähti isänsä kanssa kauppaan, aah rauhaa.

Eli mulla meni päivää ennen la yöllä yhdeltä vedet, ihan kunnolla, ja 10 min päästä alkoi supparit ja samantien 5 min väleillä. Ennen neljää oltiin sitten sairaalassa kun sanoivat ettei kakkosen kanssa kannata odotella kauheesti kun vedet on menneet. Olin kotona suihkussa ja oisin hyvin voinut olla kauemminkin, ei mitenkään erityisen tuskallista. Taksimatkakin, vajaa puol tuntia, meni ihan rauhallisesti, vähän laulelin synnytyslauluja takapenkillä.. Perillä riemukseni kuulin että pääsen allashuoneeseen ja että oon 7 cm auki!! Jees!! Viimeksi tuohon meni lähes 2 vrk ja paljon oksitosiinia. Nyt siis näin. Pääsin sit altaaseen jossa olin pari tuntia, ponnistustarvetta ei alkanu kuulua ja 9,5 cm kohdalla homma pysähtyi. Muuten oisin synnyttäny altaaseen, mut nyt jouduin oksitosiinitippaan joka jatkoi synnytyksen loppuun, supparit ei siitä pahentuneet kuten pelkäsin, se oli vaan sellanen sysäys hommalle edetä sen pienen lopun. Nousin jakkaralle ponnistamaan mut siitä ei tullu mitään, tajusin sen itekin ettei homma toimi, ponnistustarve hävisi ja ponnistuksissa ei ollu mitään tolkkua. Kätilö komensi sängylle kyljelleen ja yhdellä supparilla tuli Noora!! Siis tolkuttoman siistiä, ja tosi ammattitaitoinen kätilö.

Tiuskin ja raivosin miehelle aikalailla allasvaiheessa ja karjuin ponnistaessa ja vannoin etten ikinä enää halua lasta. Siis kaikki synnytyskliseet jotka kätilöraukat joutuu kuulemaan aina, omat miehet onneksi vähän harvemmin.

Sain sitten vauvan syliin, istukka tuli pienellä ponnistuksella, verta vuosin normaalia enemmän, 9 dl, mut olo oli silti ihan hyvä jälkeenpäin. Istukka oli melkein kilon ja napanuora metrin!! Tyttö kooltaan 3805 g ja 50 cm.

Nyt vaan yhtä hyviä tuulia kaikille lopuille ja onnea matkaan!!
 
Lumi81
täällä vielä!!

Nopsaan tiivistän tähän päivän tapahtumia...

klo 11 vessareissun yhteydessä lorahti noin 1dl kirkasta nestettä pikkareihin. Siitä alkoi kipeähköt supparit n. 10min välein.

klo 15 mentiin synnärille, siellä testattiin ja ei ollu lapsivettä, ei oli kai pissaa sitten.
kohdunsuu sormelle auki ja kanavaa jäljellä 1,5cm. Kipeitä suppareita tuli käyrällä 4-5min. välein. Mutta koska kohdunsuu ei oo vielä kunnolla avautunu niin katsoivat että synnytys ei oo vielä kunnolla käynnissä. Ei auttau vaikka sanoin että kipeitä on supparit, kotiin laittoivat takaisin!! Onneksi asutaan ihan parin kilometrin päässä sairaalasta että pääsee äkkiä takas ku alkaa olla tukalat oltavat.

Ihan perseestä. Tunnen ite että synnytys on nyt käynnistynyt ja supparit on oikeesti jo kipeitä. Nyt tulevat n.6min välein. kohta pitää kai mennä kuumaan suihkuun. Toivottavasti kohdunsuu on avautunut enemmän sitte ku mennään takasin. Luulen että klo 20 jälkeen ollaan hyvinki takas synnärillä. :) no, pitäkää peukkuja!!

Ei ne varmaan enää toista kertaa meitä käännytä takas...heh. Toivottavasti ois aamuun mennessä jo nyytti kainalossa.
 
**Johanna**
Tsemppiä Lumi81:lle, pure hammasta ja menette sitten kun ei enää yhtään jaksa. Meillä on matkaa laitokselle yli 40 kilsaa, ei ihan jaksais sitä matkaa mennä muuten vaan ettiitakas. Toivotaan, että ens kerralla saatte sitten jo jäädä tositoimiin.
Toi kirkas neste voi olla valkovuotoakin. Multa ainakin sitä tulee nyt ja paljon.

Miehellä on nyt sitten kuumetta!! Päästääkö ne edes saliin jos on kipeänä. Ei varmaan.
Toivottavasti nyt sitten ei tule lähtö.

Huoh.
Johanna
 
Neepun tytön tiedot
Tiikeri /kolmas/la 1.10./tyttö 10/97, tyttö 10/06
Neepu /kakkonen / la 2.10. /tyttö 09/06 EKKS
kauris / kakkonen la 3.10. /tyttö 04/07
Mariella /kakkonen la 4.10 /tyttö 04/07
silkkimaki /kakkonen la 8.10 / poika 06/06 Haikaranpesä/Kätilöopisto Hki
kesä1 /kolmas, la 9.10 /poika 07/05, tyttö 09/06
Satu -81 /toinen la 11.10 /poika 08/06 HUS/PS
Rosa78 /esikoinen la 11.10
Lumi81 /kolmas, la 12.10 / tyttö 03/02, tyttö 10/07 OYS
*lennu* / esikoinen la 15.10. Kotkan sairaala
-Helinä-/esikoinen la 16.10
**Johanna** / kolmas, la 17.10. / tyttö 06/97, tyttö 01/06
Hilmaliina / esikoinen la 18.10 TAYS
Amilda 79 / esikoinen 20.10. HUS Hyvinkää
Caruba / kakkonen la 24.10. PHKS / Lahti
Marianne-78/ esikoinen (poika) la 27.10/ Uppsala
Piupaupou77/ esikoinen la 27.10./ Jorvi
katianna/ esikoinen la 28.10/
Aurora83 / esikoinen la 29.10. HUS / pk-seutu

Synnyttäneet:
Tiikeri
Neepu, tyttö 9.9.2008 3035 g ja 49 cm, toinen, tyttö 9/06 (la 2.10.2008)
kauris, tyttö 5.10.2008, 4065g ja 52cm, toinen, tyttö 04/07 (la 3.10.2008)
Silkkimaki, tyttö 7.10.2008, toinen, poika 06/06 (la 8.10.2008)
 
Marianne -78
Lauantaiaamua vaan täältäkin.

Onnittelut Silkkimakille ja Kauriille sekä tsemiä paljon muille pian jakautuville. Taitaa Lumi81 olla seuraavana vuorossa...

Itse tunnen todellakin kuuluvani tuohon ryhmään joka hyvinkin menee marraskuun puolelle. Kunnon harjoitussuppareita ei ole edes vielä havaittavissa. Ainoa huolenaihe on tuo korkea verenpaine ja se ei tunnu laskevan millään. Onko teillä muilla tämän saman asian kanssa ongelmia?

Paljon onnea vielä tuoreille äideille ja toivottavasti voitte kaikki hyvin!

M 37+5 (joka on niin kyllästynyt odotteluun jo)
 
Piupaupou 77
Nopeasti tässä kirjoittelen, vieraita tulossa ihan just. Eli eilen oli lääkäri. Kaikki muuten hyvin paitsi nyt on minullakin verenpaine noussut. Ja kun minulla on tätä turvotustakin aika reippaasti, niin joudun nyt sitten maanantaina heti taas menemään pissimään purkkiin ja verenpaineen mittaukseen. Eilen ei vielä ainakaan ollut virtsassa valkuaista ja toivottavasti ei jatkossakaan löydy mutta saapa nyt nähdä kuinka usein pitää ruveta juoksemaan kontrollissa. Toivottavasti raskausmyrkytykseltä säästytään.

Lääkäri käski vain levätä. Sanoin etten tällä viikolla juuri muuta ole tehnytkään mutta lääkäri käski ottaa vieläkin rennommin. En tiedä sitten mihin koomaan tässä pitää ittensä pätkäyttää jos vieläkin rennommin pitää ottaa :) Mutta tämä siis oli ainoa neuvo verenpaineen saamiseksi alas.

Muuten kaikki oli siis ok. No ok ja ok, mun mielestä ei ole ok jos tässä vaiheessa kohdunsuulla ei ole tapahtunut MITÄÄN. Ihan samassa kuosissa oltiin sieltä kuin alkuraskaudessakin. Ja mahakaan ei ole vielä laskeutunut yhtään. Kyllähän se lääkäri moneen kertaan sanoi, että vasta ihan synnytyksen alkaessa joillakin maha laskeutuu ja muutokset kohdunsuulla alkaa mutta minä olen jo toivoni sen suhteen heittänyt, että tämä saataisiin pihalle lokakuun puolella. Noh, ei auta kun odotella.

Mutta nyt täytyy rientää. Viikonloppuja kaikille!

Piupaupou 37+5
 
Satu -81
Vihdoin sain Vilin syliini, 10.10 klo 15.23 syntyi Hän.

Pituutta 54 cm ja painoa hurjat 4188g.

Johanna on ihan selvästi toimissa, samoin lumi.
Onkos loppukuisia enää missään? Vai kaikkiko me synnytettiin samana viikonloppuna..?

Silkkimaki; onnitteluhalit ja tsempitykset samankaltaiseen tilanteeseen ;)

Piupaupoulle jaksamista.

Tuun kertoilemaan lisää myöhemmin.
Satu ja Vili-Veli 40tuntia vanha (nukkuu keittiön pöydällä ;-))
 
Satu -81
Tiikeri /kolmas/la 1.10./tyttö 10/97, tyttö 10/06
Neepu /kakkonen / la 2.10. /tyttö 09/06 EKKS
kauris / kakkonen la 3.10. /tyttö 04/07
Mariella /kakkonen la 4.10 /tyttö 04/07
silkkimaki /kakkonen la 8.10 / poika 06/06 Haikaranpesä/Kätilöopisto Hki
kesä1 /kolmas, la 9.10 /poika 07/05, tyttö 09/06
Satu -81 /toinen la 11.10 /poika 08/06 HUS/PS
Rosa78 /esikoinen la 11.10
Lumi81 /kolmas, la 12.10 / tyttö 03/02, tyttö 10/07 OYS
*lennu* / esikoinen la 15.10. Kotkan sairaala
-Helinä-/esikoinen la 16.10
**Johanna** / kolmas, la 17.10. / tyttö 06/97, tyttö 01/06
Hilmaliina / esikoinen la 18.10 TAYS
Amilda 79 / esikoinen 20.10. HUS Hyvinkää
Caruba / kakkonen la 24.10. PHKS / Lahti
Marianne-78/ esikoinen (poika) la 27.10/ Uppsala
Piupaupou77/ esikoinen la 27.10./ Jorvi
katianna/ esikoinen la 28.10/
Aurora83 / esikoinen la 29.10. HUS / pk-seutu

Synnyttäneet:
Tiikeri
Neepu, tyttö 9.9.2008 3035 g ja 49 cm, toinen, tyttö 9/06 (la 2.10.2008)
kauris, tyttö 5.10.2008, 4065g ja 52cm, toinen, tyttö 04/07 (la 3.10.2008)
Silkkimaki, tyttö 7.10.2008, toinen, poika 06/06 (la 8.10.2008)
Satu -81, poika 10.10.2008 4188g ja 54cm, toinen, poika 8/06 (la 11.10)
 
**Johanna**
Satulle onnentoivotukset!!!!

En ole vielä omaksi ja muiden pettymykseksi päässyt synnyttämään.
Miten nämä viimeiset päivät/viikot voivatkin olla näin pitkiä?? =0)

Nopeasti olette päässeet Satu kotiin! Mä justiinsa mietin, että mitenkähän kauan siellä sairaalassa joutuu olemaan.. Kertomusta kehiin jahka ehdit!

Johanna 39+2
 
Hilmis
Onnea kaikille synnyttäneille :) Itse olen vielä yhtenä kappaleena ja tuntuu siltä, että olen sitä vielä pitkään.... Eli ei oireita minkäänlaisia, paitsi tukalaa oloa. Olen yrittänyt liikkua ja siivota ja vaikka mitä mutta synnytyksestä ei ole tietoakaan. Tää loppu tuntuu menevän toooooodella hitaasti! Kiva kun jaksatte käydä kirjoittamassa noinkin pian synnytystarinoitanne, niitä on ihana lukea kun itse vain odottaa ja odottaa ja odottaa... :)
 
**Johanna**
Täälläkin kertomassa, että edelleen ollaan yhdessä kasassa.

Meillä onkin Hilmiksen kanssa lasketut ajat peräkkäisinä päivinä!
Mulla oli taas viime yönä ihan kivuliaita supistuksia, jotka laantuivat aamun koitteessa. Tässä käy varmaan vielä niin, että sinä oireeton Hilmaliina synnytät ennen minua, joka olen kärvistellyt jo kolme viikkoa... =)

No juu, niin on vähissä nämä aamut, että eiköhän tämä loppuaikakin tästä mene.
JOS sattuisi käymään niin, että mennään yli lasketun, niin täällä meillä mennään yliaikaiskontrolliin vasta rv 42. Mutta katsotaan nyt onko se tarpeen.

Taidan taas siivoilla tänään, kun ei oikein ole muutakaan tekemistä.

Missäs kaikki muut loppukuun odottajat ovat?

Johanna 39+3
 
mariella81
Alkuperäinen kirjoittaja Satu -81:
Tiikeri /kolmas/la 1.10./tyttö 10/97, tyttö 10/06
Neepu /kakkonen / la 2.10. /tyttö 09/06 EKKS
kauris / kakkonen la 3.10. /tyttö 04/07
Mariella /kakkonen la 4.10 /tyttö 04/07
silkkimaki /kakkonen la 8.10 / poika 06/06 Haikaranpesä/Kätilöopisto Hki
kesä1 /kolmas, la 9.10 /poika 07/05, tyttö 09/06
Satu -81 /toinen la 11.10 /poika 08/06 HUS/PS
Rosa78 /esikoinen la 11.10
Lumi81 /kolmas, la 12.10 / tyttö 03/02, tyttö 10/07 OYS
*lennu* / esikoinen la 15.10. Kotkan sairaala
-Helinä-/esikoinen la 16.10
**Johanna** / kolmas, la 17.10. / tyttö 06/97, tyttö 01/06
Hilmaliina / esikoinen la 18.10 TAYS
Amilda 79 / esikoinen 20.10. HUS Hyvinkää
Caruba / kakkonen la 24.10. PHKS / Lahti
Marianne-78/ esikoinen (poika) la 27.10/ Uppsala
Piupaupou77/ esikoinen la 27.10./ Jorvi
katianna/ esikoinen la 28.10/
Aurora83 / esikoinen la 29.10. HUS / pk-seutu

Synnyttäneet:
Tiikeri
Neepu, tyttö 9.9.2008 3035 g ja 49 cm, toinen, tyttö 9/06 (la 2.10.2008)
kauris, tyttö 5.10.2008, 4065g ja 52cm, toinen, tyttö 04/07 (la 3.10.2008)
Mariella81, tyttö 6.10.2008, 4550 g ja 53 cm, toinen, tyttö 04/07 (la 4.10.2008)
Silkkimaki, tyttö 7.10.2008, toinen, poika 06/06 (la 8.10.2008)
Satu -81, poika 10.10.2008 4188g ja 54cm, toinen, poika 8/06 (la 11.10)
 
Silkkimaki
Tiikeri /kolmas/la 1.10./tyttö 10/97, tyttö 10/06
Neepu /kakkonen / la 2.10. /tyttö 09/06 EKKS
kauris / kakkonen la 3.10. /tyttö 04/07
Mariella /kakkonen la 4.10 /tyttö 04/07
silkkimaki /kakkonen la 8.10 / poika 06/06 Haikaranpesä/Kätilöopisto Hki
kesä1 /kolmas, la 9.10 /poika 07/05, tyttö 09/06
Satu -81 /toinen la 11.10 /poika 08/06 HUS/PS
Rosa78 /esikoinen la 11.10
Lumi81 /kolmas, la 12.10 / tyttö 03/02, tyttö 10/07 OYS
*lennu* / esikoinen la 15.10. Kotkan sairaala
-Helinä-/esikoinen la 16.10
**Johanna** / kolmas, la 17.10. / tyttö 06/97, tyttö 01/06
Hilmaliina / esikoinen la 18.10 TAYS
Amilda 79 / esikoinen 20.10. HUS Hyvinkää
Caruba / kakkonen la 24.10. PHKS / Lahti
Marianne-78/ esikoinen (poika) la 27.10/ Uppsala
Piupaupou77/ esikoinen la 27.10./ Jorvi
katianna/ esikoinen la 28.10/
Aurora83 / esikoinen la 29.10. HUS / pk-seutu

Synnyttäneet:
Tiikeri
Neepu, tyttö 9.9.2008 3035 g ja 49 cm, toinen, tyttö 9/06 (la 2.10.2008)
kauris, tyttö 5.10.2008, 4065g ja 52cm, toinen, tyttö 04/07 (la 3.10.2008)
Mariella81, tyttö 6.10.2008, 4550 g ja 53 cm, toinen, tyttö 04/07 (la 4.10.2008)
Silkkimaki, tyttö 7.10.2008, 3805 g ja 50 cm, toinen, poika 06/06 (la 8.10.2008)
Satu -81, poika 10.10.2008 4188g ja 54cm, toinen, poika 8/06 (la 11.10)



 
Piupaupou 77
Yhdes koos ollaan täälläkin. Neuvola oli taas ja onneksi verenpaine oli nyt jo normaalilla tasolla. Viikon päästä sitten seuraava tsekkaus. Mutta viikonlopun aikana oli maha laskeutunut jonkin verran. Näin ainakin neuvolantäti väitti. Sf-mittakin oli pienempi kuin perjantaina. Itse en ole kyllä mitään huomannut mutta mielellään uskon kyllä, että näin on käynyt :)

Kovasti onnea Satulle poikavauvelista! Ja tsemppiä vielä meille muille jakautumattomille.

P 38+0
 
**Johanna**
Mariellalle onnittelut tytöstä!!!

Täällä se on käynyt kääntymässä päivittämässä listan, mutta ei muuta puumerkkiä?
Kait kuulemme lisää pian?

Mitäs Lumi, Kesä, Marianne? Katiannastakaan ei ole kuulunut hetkeen..
Johanna
 
Mariella81
On ollut vähän hektistä tässä. Pääsimme kotiin keskiviikkona ja torstaina pasahti 38,5 astetta kuumetta minulle ja esikolle. Perjantaina neiti tohtori diagnisoi sen kohtutulehdukseksi minulle ja lauantaina herra tohtori sanoi että ei ole mahdollista, että ei pelkkä kuume siitä kohtutulehdusta tee. No syön nyt kuitenkin antibioottikuurin loppuun, varmuuden vuoksi kun en tiedä kumpaa uskoisin. Tänään siis ensimmäinen kuumeeton päivä synnytyksen jälkeen, kauhea yskä jatkuu ja niistämisharjoituksia teemme.

Sitten synnytykseen... taisteluahan kävin hoitohenkilökunnan kanssa että tihkuuko lapsivettä vai ei, sunnuntaina 5.10 soitin sille ihanalle kätilölle joka meitä meinas laittaa synnytyssaliin jo torstaina joka komensi välittömästi sinne ja labroihin (meilläkin tuo sairaalamatka 40 km, joten ihan huvikseen ei viitsi ajella), no crp oli nousussa ja minulla se saaga+ (jonka takia ennen synnytystä olisin joutunut antibiiootitippaan jokatapauksssa), eli sunnuntaina sitten jäin jo sairaalaan ja antibioottitippaan. Lääkärin tekemä painoarvio vauvasta oli tuossa vaiheessa 3,8 kg :D ja lääkärin mukaan kohdunsuu kiinni!!! Mitä v****a, torstainahan se oli jo kolme senttiä auki!

Maanantaina aamulla lisää antibioottia ja puolikas käynnistystabletti, lähdin käymään kaupungilla kun oli niin upea keli. Kahden aikaan iltapäivällä olin käyrilla, kone piirsi supistuksia mutta ne eivät olleet kipeitä, joten sain toisen puolikkaan tabletista. 15.00 kätilö teki sisätutkimuksen, neljä senttiä auki, tulivat siihen tulokseen että kohdunsuu on niin pehmeä että se myötäilee täysin vauvan liikkeitä. Siitä alkoivat supistukset, iltavuoron kätilö oli vanha ja tympeä, päätin eten halunnut hänen vuorollaan synnyttää, yritin olla rauhassa pakoillani että supistukset ei tulisi niin voimakkaina. Puoli viideltä soitin miehelleni että missä pirussa se kuppaa, supistukset olivat jo kipeitä ja tulivat neljän minuutin välein. Seitsemältä menin suihkuun, autuaallinen kuuma vesi, jokaisen synyttäjän paras ystävä, tulin suihkusta pois kahdeksalta ja supistukset hyytyivät TAAAAAAS!! Pahempi kauhuskenaario tympeän kätilön avustamasta synnytyksestä olisi se että olisin vielä seuraavanakin päivänä yhtenä palana. Pyysin kätilöä tekemään sisätutkimuksen 21.00 ja tuloksena oli vain vaivaiset 4,5 cm auki, olin niiiin pettynyt! Mutta siitä supistukset alkoivat rytinällä, olin niiin niin kipeä. katsoin kelloa, hitto vasta puolikymmenen!

Milloin yövuoro aloittaa (tiesin sen mukavan kätilön olevan tulossa töihin) sitkuttelen vähän yli kymmeneen roikkuen mieheni kaulassa, tanssien hämärässä huoneessa, oksennan ja lapsivettä valuu. Kunnes käsken miehen soittaa kelloa, hitto vieläkin se tympeä kätilö! "ai oletko noin kipeä?" No juu rupeehan näissä supistuksissa oleen jo poweria. "tarvisitko jotain kipulääkettä?" tarvisin mutten halua! Käyrille hetkeksi, mukava kätilö tulee ottamaan tilanteen haltuun, auki vasta 5 senttiä. Pystyn kuitenkin kestämään supistukset paremmin kun rauhoitun vuoronvihdosta :) "tuntuuko painetta alapäässä?" jonkin verran, vastaan. Kätilö tuumaa että voisin siirtyä jakkaralle ja hän ottaa tarvikkeet esille. Kätilö tuumaa että sitten kun vaan rupeaa siltä tuntumaan niin voin ponnistaa (ihmettelen että kuinka jos se nyt vasta oli viisi senttiä auki??!!kätilö perustelee että kohdunkaulani on niin pehmeä etä kunhan nousen ylös niin vauvan pää painaa kohdunsuun auki hyvinkin nopeasti)

10 minuuttiin ei tapahdu yhtään mitään, ei supistuksia, olen aivan rento, saan hengähtää, kätilö kertoo että näin kuuluukin käydä, luonnon järjestämä juttu että äiti, kohtu ja lapsi saavat levätä pienen hetken ennen kuin loppurytinät alkaa. Pikkuhiljaa alkaa ponnistuttaa, ei niin kovasti kuin esikosta, mutta vähän, ponnistan juuri vain sen verran kuin miltä tuntuu ja 15 minuutin päästä minulla on ihanan ihana tyttönen rinnoilla!!! Synnytys oli ihana, raju mutta lopuksi lempeä, hämärässä, jakkaralla mieheni sylissä sain ottaa vastaan uuden elämän, ilman piuhoja, letkuja, lääkkeitä ja ennen kaikkea ilman pinniä ja reikää lapsen päässä!!!!

Neiti Tiiperön päänympärys oli 36 cm ja hänellä oli vielä käsi nyrkissä poskella syntyessään, mutta lempeän ponnistuksen ansiosta en revennyt enkä tarvinnut tikkejä, alapää oli täysin kunnossa (pystyin jo synnytyksen jälkisessä suihkussa istumaan) vaikka esikoisen jälkeen, joka sentään oli 600 g pienempi olin kuukauden päivät lähes liikuntakyvytön. Eikä tullut verenpurkaumia silmiin eikä kasvoihin.

Synnytyksestä jäi siis todella hyvä mieli! mutta senverran raju oli tuo kaksituntinen ennen neidin tuloa että kolmatta emme ala ihan heti suunnittelemaan.

Rinnat tuottavat maitoa taas yliäyräiden, olen joutunut joinakin öinä herättämään esikon tyhjentämään rintoja. Ovat niin täynnä että tiiperö ei tahdo saada otetta, ja lupsuttelee sitten rinnanpäät hajalle. Rintakumitkin piti käydä ostamassa, että saamme niiden avulla aloitettua imetyksen niin että minun ei tarvitse itkeä. Terkkari kävi meitä jo kotona katsomassa ja paino nousee hienosti, perjantaisesta punnituksesta jo +90 g. Muuta ei nyt tule juuri vauvanhuuruiseen hattarapäähän mieleen. Jakaantumattomille oikein paljon tsemppiä tulevaan koitokseen ja jakaantuneille oikein paljon onnea, käyn täällä kunhan vain imetys showlta kerkiän!

Mariella ja Tiiperö 7 päivää :D
 
mom<3
Yhdessä osassa täälläkin, mikä ei toki ole yllätyskään. Neuvolassa kävin ja kaikki on hyvin, paitsi jos teillä muilla maha laskeutuu niin minulla tämä pikku pallo on päinvastoin noussut ja sf mittaa tullut viikossa 2cm lisää. :))

Sellaista kysyisin että kun minulla on nyt alkanut tulemaan satunnaisia suppareita (jo on aikakin harjoitella) niin silti en pysty määrittämään mitään aikaa että kuinka usein tulee ja millä välillä. Miten te laskette niitä. Itselläni vaan alkaa masu kiristää ja sattua alavatsaan tai alaselkään ja sitten tulee tuskanen olo ja se menee ohi kun rentoutuu ja hyräilee mutta en pysty ollenkaan sanomaan että tuleeko niitä tietyin väliajoin. Se "menkkakipu" vaan tulee ja on päällä pidemmän aikaa ja sitten loppuu. Miten niitä suppareita sitten lasketaan? Vai onko ne minulla vaan niin lieviä etten siksi pysty laskemaan....? Ensisynnyttäjänä kun ei ole kokemusta näistä entuudestaan... :)

Onnea synnyttäneille ja tsemppiä taas muille loppupäiville/viikoille!

t.mom3

 
**Johanna**
Mom, satunnaisia suppareita tulee ja menee.
Oikeat supistukset tulevat säännöllisesti, esim. aluksi 15-20 min. välein ja kipu ja kiristyksen tunne kestää n. 30-60 sekuntia. Kun odotin esikoista ja supistukset alkoivat, kirjasin niitä paperille, ja niitä tuli sitten ihan hassusti, välillä 12 min. väliä, sitten 17, 12, 15 jne. Mutta kyllä ne siitä sitten tihenivät ja kovenivat niin, että tiesi toden olevan kyseessä.

Tsemppiä, tsemppiä!

Johanna
 
Marianne -78
Ei mitään uutta täältäkään taholta. Neuvolassa kävin tänään ja verenpaine on korkealla edelleen, mutta pienen 30 min. levon jälkeen laski normaalin puolelle. Kaikki muut näyttävät normaalia. Lapsi painaa tällä hetkellä eniten kylkiluita vasten, varsinkin oikealle puolelle, joten ei ole kait vielä laskeutunut.
"Tuskaista" odotteluahan tämä on, mutta töitä tehdessä aika kuluu nopeammin.

38+0
 
Listan päivitys
Tiikeri /kolmas/la 1.10./tyttö 10/97, tyttö 10/06
kesä1 /kolmas, la 9.10 /poika 07/05, tyttö 09/06
Rosa78 /esikoinen la 11.10
Lumi81 /kolmas, la 12.10 / tyttö 03/02, tyttö 10/07 OYS
*lennu* / esikoinen la 15.10. Kotkan sairaala
-Helinä-/esikoinen la 16.10
**Johanna** / kolmas, la 17.10. / tyttö 06/97, tyttö 01/06
Hilmaliina / esikoinen la 18.10 TAYS
Amilda 79 / esikoinen 20.10. HUS Hyvinkää
Caruba / kakkonen la 24.10. PHKS / Lahti
Marianne-78/ esikoinen (poika) la 27.10/ Uppsala
Piupaupou77/ esikoinen la 27.10./ Jorvi
katianna/ esikoinen la 28.10/
Aurora83 / esikoinen la 29.10. HUS / pk-seutu

Synnyttäneet:
Tiikeri
Neepu, tyttö 9.9.2008 3035 g ja 49 cm, toinen, tyttö 9/06 (la 2.10.2008)
kauris, tyttö 5.10.2008, 4065g ja 52cm, toinen, tyttö 04/07 (la 3.10.2008)
Mariella81, tyttö 6.10.2008, 4550 g ja 53 cm, toinen, tyttö 04/07 (la 4.10.2008)
Silkkimaki, tyttö 7.10.2008, 3805 g ja 50 cm, toinen, poika 06/06 (la 8.10.2008)
Satu -81, poika 10.10.2008 4188g ja 54cm, toinen, poika 8/06 (la 11.10)
 

Yhteistyössä