LOKA äidit 2008

  • Viestiketjun aloittaja Neepu
  • Ensimmäinen viesti
Neepu
No niin, hyviä uutisia täältä. Varhaisultrassa käyty ja syke näkyi hienosti, vastasi viikkoja. Nyt hivenen levollisimmin mielin nauttimaan raskaudesta. Kyllä se on uskomatonta kun niin pienestä näkyy jo sydämen syke. ekassa raskaudessa oli rinnat tosi kipeet, mut nyt tässä ei yhtään. Muuten kyllä sama etova olo jatkuu ja vessassa ramppaaminen yöllä. Täällä kaupunki tarjoaa np-ultran ja rakenne ultran. Neuvolassa vaan dopler, ei ultraa. Täytyy varmaan huomenna soitella neuvolaan ja varailla aikaa.
 
Amilda79
Ihania uutisia Neepulla! Kiva, että pikkuinen löytyi ja syke saatiin kuulumaan. Nyt voikin sit levollisimmin mielin jatkaa eteenpäin...
Mulla tuohon varhaisultraan on vielä melkein kuukausi aikaa :( Millää ei malttaisi odottaa, että saisi tietää, onko kaikki hyvin... Oireettomuus täällä jatkuu edelleen, mitä nyt sitä pientä rintojen arkuutta on - siinä kaikki. Jotain pientä sitä toivoisi tulevan, että tiedostaisi olevansa raskaana. toisaalta tässä ollaan kuitenkin vielä niin alussa, että oireet voi olla vasta tuloillaan.

Mukavaa työ-/koulu-/loma-/lasten hoito-päivää itse kullekin!!! (mitä nyt kukin sit tekee..) Tää painuu nyt "sorvin ääreen"...
 
rib
Ihanaa kuulla Neepu, että syke löytyi! :) Mulla on ekaan ultraan vielä muutama viikko, mutta onneksi neuvola ensi viikolla.

Eilen illalla iski kauhea huoli ja paniikki: Kävin vessassa ja pönttöön tuli muutama tippa verta!! En ole vuotanut aikaisemmin ollenkaan ja tietenkin pahin on nyt kokoajan mielessä. Olen kyllä lukenut että alkuraskaudessa voi tulla pientä verenvuotoa, mutta silti pelottaa.. Onko täällä kukaan tiputellut? Mulle tuli viimeksi keskenmeno heti plussauksen jälkeen, mutta nyt tämä on jo mennyt sen verran pitkälle että olisi ihan kauheaa jos keskeytyisi.. Nyt kokoajan päässä pyörii pelko että mitä jos verenvuoto kohta alkaa..?
 
*lennu*
Ihanaa Neepu!!! Varmasti sykähdyttävä tunne kuulla sydän. Mun pitäis vielä malttaa kaks viikkoa ultraan. Sitten varmaan rauhoitun kun minäkin kuulen että kaikki on okei.
Nyt on helpottanut rintojen arkuuskin. Olen taas palannut normioloon, mikä taasen ei yhtään kevennä mieltäni, päinvastoin huolettaa kun vähäisetkin oireet katoaa. Pahoinvointia en ole lainkaan tuntenut minkäänlaista. Pissalla tosin on käytävä tiuhempaan kuin ennen, vai kuvittelenkohan vaan..? Ihonikin on parantunut, no se on kyllä ihan vaan positiivista.
Ei auta kuin odotella. Raastavaa... Inhottava pelko on persiissä kaiken aikaa.

Kertokaas muutkin kuulumisianne ja fiiliksiänne!

 
*lennu*
Rauhoitu Rib. Mitä jos soittaisit neuvolaan ja kysyisit asiasta? Saisit mielenrauhan.

Tuttavallani tuli parit kuukautisetkin (niukat) plussan jälkeen. Terveen vauvan saivat.
Älä panikoi, se on vielä enempi pahasta. Soita neuvolaan.
 
rib
Kiitos lohdullisista sanoista Lennu! Koitin soittaa neuvolaan mutten saanut yhteyshenkilöäni kiinni. Onneksi verta ei ole tänään enää tullut ja sen sijaan raskasoireet ovat voimistuneet todella paljon. Pidättelen kokoajan oksennusta töissä! Huh.. aikaisemmin on vaivannut vain lievä kuvotus, nyt oksettaa ihan tosissaan. Täytyy ottaa nyt vain rauhallisesti.
 
Aurora83
Täällä on vielä yksi plussannut.. Olemme vasta aloittelemassa, 5. viikolla. Laittelen meidät tuonne jonon jatkoksi--

Tiikeri /kolmas/la 1.10./tyttö 10/97, tyttö 10/06
sweetpearll / la 1.10?
Neepu /kakkonen / la 3.10. /tyttö 09/06
Mariella /kakkonen la /tyttö 04/07
stinde79 /kakkonen la /tyttö 04/07
silkkimaki /kakkonen la 8.10
kesä1 /kolmas, la 9.10 /poika 07/05, tyttö 09/06
Lumi81 /kolmas, la /tyttö 03/02, tyttö 10/07
Satu -81 /toinen la 11.10 /poika 08/06
Rosa78 /esikoinen la 11.10
rib /esikoinen la 13.10
*lennu* / esikoinen la 15.10.
Hilmaliina / esikoinen la 18.10
eeviliina / esikoinen la 19.10?
Aanu / esikoinen? 19.10.
Amilda 79 / esikoinen 20.10.
Ofelia82 kakkonen la / Tyttö 10/05
Piupaupou77/ esikoinen la 25.10.
Noa / esikoinen la 27.10
Aurora83 / esikoinen la 29.10.
 
Hilmis
Terveisiä flunssavuoteelta, jäin tänään sairastamaan kotiin töistä kun väsytti niin kovasti. Hyvää on tehnyt nukkuminen!

Onnea Neepu sykkeestä! Varmasti hieno tunne ja tosiaan rauhoittaa hieman tätä alkuraskauden jännitystä :) Itselläni varhaisultraan vileä 3 viikkoa tasan, kunpa aika menisi nopeasti ja kaikki olisi hyvin.

Rib, toivottavasti kaikki on hyvin ja huolesi on turha!!! Sitäpaitsi toi pahoinvointi kuulostaa todella "hyvältä"!

Lennu: itselläni on sama, että oireet on vähän laantunut. Tissit on edelleen kuin melonit, heh, mutta vatsan viiltely ja nipistely on vähentynyt. Muistan kuitenkin lukeneeni, että monilla on näin, että oireiden määrä ja laatu vaihtelevat. Varmasti kaikki on hyvin sinullakin :)

Tervetuloa Aurora83 ja onnea plussasta!
 
Noa
Nyt "tyhmä" kysymys: miksi te käytte yksityisellä ultrassa? Onko se oman mielenrauhan takia vai voiko sieltä löytyä jotain (tai olla löytymättä)? Siis mitä hyötyä siitä on?
 
Aurora83
Jätin pillerit pois pikkujoulujen alla.. Samoin alkkomahoolin ja pitkäaikaisen ystäväni Tupakan. Oli yllättävän helppoa pysyä sillä linjalla, kun oli sen verran hyvä syy.

Meillä tärppäsi sitten kolmannesta kierrosta. On pikkasen huono omatunto, kun tietää miten joillakin menee paljon kauemmin. Toisaalta, sietää vaan toivoa, että tämän kanssa menee kaikki hyvin. (Pelottaa)

Neuvolan soitin, heti plussan jälkeen. Siihen on aikaa vielä kokonainen kuukausi. Täytyy kai vaan kärvistellä. Raskauskin on niin aluillaan, ettei vaivoja juuri ole. Mitä nyt rinnat on kipeenä (varsinkin aamulla kun herää), ja alavatsassa viiltelee (yllättävän vähän tosin)..

--Aurora83 rv 4+2
 
rib
Alkuperäinen kirjoittaja Noa:
Nyt "tyhmä" kysymys: miksi te käytte yksityisellä ultrassa? Onko se oman mielenrauhan takia vai voiko sieltä löytyä jotain (tai olla löytymättä)? Siis mitä hyötyä siitä on?
Varhaisultrassa voi todentaa raskauden varmasti oikeaksi. Raskaustestihän näyttää positiivista myös tuulimunan kohdalla, jolloin vasta ultrassa saa varmuuden ettei kyseessä ole tuulimuna. Myös kohdunulkopuoliset raskaudet voidaan todentaa varhaisultrassa. Mutta ei kai sinänsä muuta hyötyä varhaisultrassa ole, kuin saada varmuus raskauteen. Jos jaksaa odottaa ensimmäiseen varsinaiseen ultraan, niin samat tiedot saa sieltäkin. :) Toki esimerkiksi tuulimunan kohdalla olisi kivempi että se selviää jo vaikkapa viikolla 7 kun 12, jolloin yleensä ensimmäinen varsinainen ultra on...
 
Amilda79
Oh-hoh! Mehän oltiin tiputtu jo toiselle sivulle (jos ei siis joku ole avannut jo uutta kej´tjua ja se meni multa ohi).

Täällä alkaa vihdoista viimein tuntua, että ehkä sitä raskaana ollaan. Täällä meinaan tänään iski ekaa kertaa kunnon aamupahoinvointi... Tuli tuossa joku reilu puoli tuntia sit meinaan Ihan järkky oksetusolo. Kävelin ympyrää tuolla pitkin toimiston käytäviä ja puhaltelin ja kävin jo vessan puolellakin, et josko nyt... Onneks mulla oli mukana aamupalaleipä, niin sen kun vetäsin tuossa vähän niinkuin väkisin naamaani, niin olo helpottu... Sitä täytyy näköjään varautua vaikka ylimääräsiin hedelmin ja jugurtein tänne töihin vastasuudessa.
No, voipi olla, että tuolla mun eilisellä ruokavaliolla voi olla osuutta asiaan. Kävin meinaan töitten jälkeen Mäkissä syömässä Big mac -aterian ja sit en ookkaan syönyt tähän mennessä sen jälkeen mitään. Ei ihan mee noiden taiteen säänöjen mukaan, et pitäis syödä vähän, usein ja terveellisesti.... Ehkä opin tuosta äsköisestä olosta jotain!!!
 
Mindimandi=)
Mä tulin kurkkimaan vähä etukäteen tätä odottajien puolta. Tänään tein testin, johon sain tosi haaleen viivan, mutta viivan kuitenki. Oon ihan sekasin, kun en tiiä mitä ajatella. Toivottavasti pian saisin testattua vahvemman viivan ja siirryttyä virallisesti tänne!
 
Aanu
Heipä hei kaikki!

Olen ollut viikon reissussa honeymoonia viettämässä, menin siis naimisiin 16.2! :) Tervetuloa kaikki uudet plussanneet ihanaa kun olette liittyneet joukkoomme.

Minäkin olin vielä viimeksi kun kirjoittelin (1ja½ viikkoa sitten) oireeton ja nyt on parina aamuna ollut kuvotusta kunnolla. Rinnat vaan ei niin arat ole kun edellesissä raskauksissa (jotka siis meni kesken) mutta muuten on olo kyllä "enemmän raskaana" kuin viimeksi :) Ihanaa olla kotona!

Täälläkin on palattu takaisin odotusjutustelu arkeen pienen kränän jälkeen onneksi. Harmi vaan kun jotkut taisi lähteä sitä myötä sitten. Mutta porskutetaan me jäljelle jäänet sitten kimpassa TOIVOTTAVASTI loppuun asti.

Tosiaan nuista neuvola-asioista. Käytäntöjä niissä taitaa olla yhtä monta kuin on neuvoloitakin. Meillä täällä on siis sellainen vatsapeitteiden päällys ultra ja ainakin viime kerroilla on yritetty kattoo sillä (ja onneksi niin koska sitten huomattiin tarpeeks ajoissa että kaikki ei oo ok.) Anteeksi nyt kun kirjoittelen näin negatiivisia välillä mutta itsellä kun on niin pelokas olo koko ajan :( Itse en ole neuvolaan vielä soitellut... Ehkä vasta viikon 7 tai 8 kieppeillä (nyt 6) Nyt taidan mennä saunaan pesemään matkan pölyt pois! IHANAA

-Aanu-
 
Satu -81
Tervetuloa kotiin, Aanu.
Oliko hyvä häämatka?

Ja tervetuloa myös mindimandi joukkoon armaaseen (tai ehkä kuitenkin toistaiseksi vähän harmaaseen.. ;))!
Mä tein kanssa TOOOOSI haalean plussan arviolta pari päivää ennen "menkkoja". Silmät sirrissä sitä katselin. Ja kun sitten piti lähteä viikonlopuksi työmatkalle (jossa illanviettoa) olin ihan kysymysmerkkinä että mitä oikeen tekisin.. Olin sitten kuskina ja taisi olla tiistai kun tein uuden testin, josta vahvempi viiva.

Oma napa voi ihan vanhaan malliin. Nyt on (kai onneksi..?) jotain oireita, nimittäin VÄSYMYSTÄ (sen luokkaista että seuraava aste on kooma), rintoja välillä "piukoo" ja alavatsaa kanssa. Ja varsinkin iltaisin maha on "turvonnut". Oikeastaan sellainen olo että olisi painoa tullut 5 kiloa lisää. Perjantaina uskaltauduin vaakaan ja onneksi näytti yhä suunnilleen samaa vanhaa.. Mistä ihmeestä se kaikki turvotus tulee.. jos kyytiläinen on puolisenttinen nyt.
Olen "ei-juu-ei-juu"aillut sitä varhaisultraa edelleen. Äsken päätin että soitankin neuvolaan jo ensi viikolla ja pyydän nopeaa aikaa ja pikaista pääsyä np-ultraan. Vetoan mielenterveyteeni! Meillä on sellainen malli että neuvolassa on doppleri, sairaalaan saa kaksi lähetettä ultraan. Miehen sisko oli np-ultrassa vasta viikolla 15 tai 16. Ja normaalisti se on kai rvk 10-13. Ja rakenneultra sitten viikolla 20.
Oon tainnu selittää tätä jo aikaisemmin.. sorry.

Mitähän piti viellä..
Kerrohan rib, mitä kuuluu? Onko kaikki ennallaan? Saitko aikaa lääkäriin/neuvolaan?

Tervetuloa viellä Aurooralle! Ja noalle! En (ehkä) ole viel toivotellut. Tietysti tarrasukkia ja iloista mieltä teillekin :)

Mun pää on ihan pehmee. Väsyttää vaan.
Voikaa hyvin!
Satu 7+ jotain
 
Satu, mene varhaisultraan
NT-ultra pitää tehdä rv 10-13. Jos sen tekee myöhemmin, tuvotusta ei näy enää yhtä hyvin. Aikaisemmin kuin mieluiten viikon 10 lopulla, ei myöskään saa kovin luotettavaa tulosta. Eli turha sinun pyytää mielenterveyssyistä niskaturvotusultraa ennen kuin se voidaan oikeasti tehdä. Varhaisultrat ovat juuri tuota varten Itse menin rv 7 varhaisultraan juuri siitä syystä, etten olisi peloiltani pystynyt odottamaan nt-ultraan joka viikolla 12. Satanen on pieni summa varmuudesta ja stressin poistumisesta.
 
*lennu*
Pyhäiltaa tytöt!

Tervetuloa kotio Aanu, toivottavasti oli ihana hanimuun! Ja vielä Islannissa, ollaan miehen kanssa haaveiltu siellä käymisestä. Meidän häämatka on vielä tekemättä, just oli puolvuotis"hääpäivä" :) Oliko kallis maa, kuten olen kuullut? Siipallani on psoriasista joten ne kuumat mineraalikylvyt olis varmaan ihan omiaan hälle. Kävitkö niissä? Mikä se olikaan nimeltään se kuuluisa allas siellä?
Omassa navassa ei uutta, alkaa jo tympiä tämä oireettomuus. No tosin unta piisaa, nukuin viime yönä about 10h ja kahdet päikkärit tänään päälle... ja nyt sitten ei väsytäkkään. Ja koira hyppäsi innoissaan rintojani vasten kun tulimme ulkoa syömästä tänään, tähtiä näky pari minuuttia..niin kipeetä kävi.
Eli ei mitään uutta.

Ja tervetuloa taas uusille! Vähän on hiljentyny tää meidän ketju mutta puhalletaankos uutta tuulta purjeisiin?
Palaillaan huomenna!
 
Mindimandi=)
Aanu: Ihanaa varmaan, kun pääsee lomailee varsinkin häämatkalle. Me mentiin samalla naimisiin, kun oli pojan ristiäiset, mutta en oo päässyt vielä mihinkään matkalle.

Satu: Mulla kans maha turpoo tosi paljon iltasin. Kokeilin huvin vuoksi mitä aamulla ja illalla mahan korkeimman kohdan. Lopputulos oli, että maha paui iltaan mennessä 5cm normaalista....aika paljon!

Tein tänään uuden testin ja tuli samanlainen haalee viiva. Vähän jännättää, että miten käy, mutta täytyy vain odottaa ja testata vielä uudestaan. Tänään kyllä olis jo menossa rv5+0.
 
Satu -81
Mindimandi; aika lukema se 5cm, mulla varmaan enemmänkin kun on esikosta kengurupussi jäljellä. Ihme, että vähän housut kirraa iltasella... :)
Millaisia testejä sulla on? Niissä on eroja, olen huomannut. Kyllä sä raskaana taidat olla, ei sitä haaleetakaan viiva tule jos et ole! Senkun vaan lisäät itsesi listaan :)

Niistä ultrista.. kuten kirjoitinkin, np-ultra on suositusten mukaan viikoilla 10-13. Mulla on reilu 2 viikkoa siihen kymppi-viikkoon.
Ja ajattelin tarjoutua erittäin-halukkaaksi np-ultraan jo viikolla 10 tahi 11! :)

Mulla kohtuullinen mielenrauha tällä hetkellä. Yritän ajatella jotain muuta.
Tsemppi päällä että kaikki menee hyvin. Niin kauan olen raskaana kunnes toisin todistetaan (kuten joku hienosti kirjoitti jo viikkoja sitten).

Edellisella sivulla taisi olla keskustelua miesten reaktioista, osallistumisesta jne.
Mun mies oli jo esikoista odottaessani jotenkin "etäällä" (omaan toiveeseeni verrattuna). Keskusteltiin asiasta ja yritin aina sille kertoa miten menee, miltä tuntuu jne. Mutta sanoi usein että se ei ole hänelle niin kongreettista.
Nyt tiedostan että en kyllä kestäisi hätiköintiä ja paapomista. Hyvä että hoitaa pojan illalla ja antaa mun levätä, se riittää.
Luultavasti fiilikset muuttuu -piankin- tän asian suhteen. On tää niin erilaista nyt.

Mun selityksillä ei ole taas mitään jakoa. Jättänette huomioitta!
Lähden lenkille, aurinko paistaa :)
 
Aurora83
"The old wives say that a field well ploughed in spring will yield a full harvest before the year is out"

Heh.

Huomenna tulee 5 viikkoa täyteen. Tein periaatepäätöksen olla hinkumatta varhaisultraan, vaikka mielessä kummittelee ajatukset kaikesta mikä voisi mennä pieleen. Sitten kun näen paaperomme ensimmäistä kertaa, kuulen sen sydämen laukkaavan, annan itselleni luvan intoutua. Nyt vaan odotan, ja hymyilen sitä sisäistä hymyä..

Himppasen mietityttää, mitä omat porukat sanovat. Opiskeluni on ollut tapetilla jonkin aikaa, siis perheeni lemmikkihuolenaihe. "Olet 28 kun valmistut, ja SITTEN voit ruveta perustamaan perhettä.."-- äitini suusta kuultua-- (valmistumiseen on siis vielä vuosia aikaa!!) Veljen vaimo sen sijaan tuossa toivoi, että aikani koittaisi pian, että serkusten ikäero olisi sopivan pieni.. (niillä on 2 tyttöä ja poika)

Oireilusta: mietityttää vatsan alueen tuntemukset, kun ei ole varma mistä ne johtuu.. Epämääräisiä tuntemuksia, juilimista ynnä muuta oli jo ENNEN raskautumista. Virtsatientulehduksen voisi käydä ainakin sulkemassa pois.
--Rinnat on edelleen kipeät, etenkin aamulla.. ja ensimmäistä kertaa lämmöt koholla, 37,1.
--Näin kun tarkemmin ajattelee, niin onhan sitä kaikkea pientä. Mutta niistä huolimatta, olo on ihan loistava.

Aurinko paistaa! Tekisi mieleni lähteä kirmaamaan ulos, mutta tenttiin on luettava.

--Aurora 4+5 (Geez, kun aika menee hitaasti..)
 
Piupaupou77
Täällä mennään tasaista tahtia. Eilen tuli 5. viikko täyteen. Hui kun huikea määrä :) Edelleenkään ei ole juuri muita oireita kuin vatsan juilinta, joka yleensä alkaa vasta iltaa kohti. Ja rinnat on nykyään todella arat. Ja edelleenkin nukun aika huonosti mutta sitä en tiedä johtuuko se tästä raskaudesta vai mistä. Mutta oikeastaan etomista ei ole ollut sitten viime viikon. Silloinkin oikeastaan vain yhtenä päivänä. Kaikki ruoka maistuu, mikään ei ällötä jne. Melkoisen normaali olo on. Jos en tietäisi, niin en tietäisi :)

Toisaalta olisi hyvä jos kaikki menisin näin helposti, toisaalta tästä asiasta tulisi ehkä vähän todellisempi jos alkaisi tulla muitakin oireita. Mutta hulluhan mä oisin jos alkaisin toivomaan jotain pahoinvointeja tai muuta. Pääasia että toukka lilluu masussa ja voi hyvin. Eipä tässä muuta oikein voi kuin toivoa, ensimmäistä neuvolakäyntiä odotellen.

 
rib
Huomenta kaikille!!

Tänne olikin tullut paljon juttuja sitten viikonlopun! Ja tervetuloa kaikille uusille... :)
Satu -81, mulla tuli silloin viikko sitten se muutama tippa verta, eikä sen jälkeen onneksi mitään. Koitin soitella neuvolaan seuraavana päivänä mutta en saanut sitä mun yhteyshenkilöä kiinni. Mulla on onneksi kuitenkin huomenna varattu aika ensimmäiseen neuvolaan, joten pääsen sitten kyselemään sydämeni kyllyydestä :) ... Ainakin raskausoireet on jatkuneet ihan samanlaisina; huono-olo, palelu ja väsymys, joten toivottavasti se veri oli jotain harmitonta. Luin netistä hulluna tietoa tästä ja aika monessa paikassa sanottiin että alkuraskauden aikana voi jotain pientä vuotoa esiintyä.

Mä olen myös päättänyt jaksaa odottaa siihen np-ultraan. Neuvolatäti sanoi että ne tekevät sen jo viikolla 10, eli enää pari viikkoa pitäisi jaksaa odotella.

Lueskelin muuten yksi päivä helmiäitien ketjua ja oli hauska lueskella miten yksi toisensa jälkeen kävi synnyttämässä ja palaili sitten palstalle kertomaan kuulumiset. Jossain vaiheessa meillä sama edessä.. Iiiks. Jännää. Jännittääkö teitä muita synnytys?? Mua on ennen pelottanut se tosi paljon, mutta nyt ei onneksi niin kovasti huoleta. Varmaan kun se lähestyy niin alkaa taas jänskättää.

Mites te jotka olette synnyttäneet, kertokaa vähän kokemuksianne ja oliko pahempaa vai helpompaa kun odotitte. Eikä kaunisteluja! :)
 
Amilda79
Huomenta vain minunkin puolesta itse kullekin!
Täällä on aamupahoinvoinnit alkanut - ei oo kivaa ei!! Varsinkin kun täällä töissä on oltava :( Enää en harmittelisi, vaikkei mitään oireita olisikaan... Tosin tämän pahoinvoinnin myötä on ehkä hieman varmempi olo tämän raskauden kanssa.

Mä en rib uskalla edes miettiä vielä tuota synnytystä :eek: Pelkkä ajatas siitä, et tuolta jalkovälistä piäis jotain niin isoa ulos tunkea, saa mut voimaan pahoin! Mutta eiköhän ajatukseen kerkee tottua ja saada siitä opastusta ja tietoa lähemmin sit.

Mulla se neuvola-aika on vieläkin saamatta. Toissa viikon perjantaina soitin sinne ja siellä oli silloín se niiden ajanvaraussysteemi kaatunut ja lupasin laittaa sille mun yhteyshenkilölle sähköpostia, että saatais aika varattua. No, laitoin postia jo viime viikon keskiviikkona ja vastausta en ole vieläkään saanut. En tiä, pitäiskö tässä nyt sit soittaa uudestaan vai odottaa sähköpostiin vastausta vai mitä?
 
Noa
Huomenta!

Kyllä minäkin jotain oireita mielelläni ottaisin että tuntuisi olo vähän enemmän raskaalta :) Nyt ainoastaan rinnat kipeenä ja välillä alavatsaa juilii mutta sekin menee ohi. En tietenkään mitään kaameeta pahoinvointijaksoa halua, mutta jotain. Kahvikin maistuu entiseen malliin, tosin olen vähentänyt aika rajusti. Nyt juon max. pari pientä kupillista päivässä.

Minua ei ainakaan vielä yhtään synnytys jännitä, jotenkin sitä on aina ajatellut että se on niin luonnollinen asia että kyllä siitä selviää :) saa nähdä muuttuuko mieli kun se aika lähestyy ;)

Oikein mukavaa aurinkoisen päivän jatkoa, meikä suuntaa kohta tuonne jäälle luistelemaan :)
 
mariella81
Täällähän oli lukemista! Mies on ollut reissuhommissa joten pimu 10 kk on ollut sitä mieltä että äiti ei koneella päivystä, mutta nyt taas normaalia arkea?!

Pahoinvointia mulla oli parisen viikkoa,mutta se loppui kuin seinään. olo ei ole lainkaan raskaana oleva, iltaisin kyllä turvottaa mutta se nyt voi johtua syömisistäkin, ainut että raskausvitamiinien haju ÄLLÖTTÄÄ! No pari viikkoa vielä niin sitten olisi neuvola ja sydänäänien kuuntelu, tarkoituksella otin sen ekan ajan noin myöhään että sydänäänet kuuluu varmasti jos siellä jotain kuunneltavaa on... eli nyt ois rv 8+2??

rib: synnytyksestä kauhean vaikea kertoa realisesti, koska oikeastaan en muista mitään. Omasta ja miehen mielestä homma oli kuitenkin helpompi mitä mielikuvissa, ainoa negatiivinen asia toimituksessa oli henkilökunta meidän sairaalassa kun ei ole mitään lapsi/äiti myönteisyys juttua vaan äidit ovat potilaita ja tekevät niinkuin henkilökunta sanoo...

No joka tapauksessa synnytys kesti n.17 tuntia viimeiset 3-4 tuntia oli kivuliasta, siinä vaiheessa kun kivunlievitystä olisin halunnut se oli jo myöhäistä. Ponnistus vaihe kesti 40 minuuttia, ponnistus asento oli aivan surkea mutta kätilö ei halunnut suorittaa jakkara synnytystä joten yritin pingertää sen 4 kg pihalle kyljelläni, ja kyllähän se vihdoin sieltä sitten tulikin, kasvoissa ja silmissä oli kyllä viikon verran ikäviä verenpurkaumia... mies sanoi pelänneensä että multa pullahtaa silmät päästä kun ponnistin ;o)

revennyt en, 3 tikkiä ompeli kätilöopiskelija "harjoituksen vuoksi". Synnytyksen oltua ohi olin tyytyväinen etten sitä kivunlievitystä saanut koska se oli ihan siedettävää ilmankin, itsellä normaalisti matala kipukynnys mutta kun tuoreessa muistissa oli keuhkoleikkaus jonka jälkeen kivunlievitys (epiduraali) ei toiminut, niin synnytyskipu oli siihen verrattuna kuin hyttysenpisto ;) Mutta toi on niiiin tosi yksilöllistä, ja tosi paljon kätilöstä kiinni. Seuraavassa synnytyksessä toivelistaan laitan että saisimme olla mahdollisimman paljon miehen kanssa kaksistaan, hämärässä valaistuksessa ja että saan synnyttää joko sängyllä polvillaan tai jakkaralla, sillä synnytyksessä on tarpeeksi tekemistä ilmankin että taistelee fysiikan lakeja vastaan.

Jossakin vaiheessa on ottanut todella kipeää sillä olen vannottanut miehelle että siinä vaiheessa kun haluan toisen lapsen niin muistuttaa mua kuinka karseeta se oli, mutta kun vauva oli rinnalla olen sanonut kätilölle kiitoksia ja että katotaan jos seuraavas synnytykses tavataan.

Synnytys käynnistyi 6 päivää lasketun ajan jälkeen, olimme miehen kanssa 1,5 tunnin kävelylenkillä, olin paremmassa kunnossa kuin muuten koko raskauden aikana. Lenkin aikana housut rupesivat kastumaan lapsivedestä, kotiin suihkuun ja pakkaamaan. Sikiökalvossa oli reikä jossain ylempänä niin että lapsivettä lorotteli hiljalleen. Sairaalassa oli ruuhka päivä, jouduin siinä kaameassa kaavussa odottelemaan AULASSA(!) supistusten tullessa noin 10 min välein (supparit alkoi välittömästi sisätutkimuksen jälkeen mikä tehdään tullessa). Siinä olimme noin 3 tuntia kunnes pääsimme perhehuoneeseen, saimme ruokaa ja juomaa, katselimme Mies vailla menneisyyttä telkkarista, minä oksensin ja maha oli muutenkin ihan sekaisin (ei siis tarvittu peräruisketta ;)). Illalla olin todella väsynyt ja tuntui että synnytys ei etene (tähän mennessä kipuja ei ollut juuri menkkoja enempää) mutta kun kätilöt meinasivat antaa lääkettä että supistukset loppuu ja saisin nukuttua niin olinkin jo 6 cm auki, sitten vaan synnytys saliin jossa vauvalle laitettiin "pinni" päähän, siis se sydänanturi, eka sen laittoi opiskelija ja ei siinä onnistunut joten sitten sen laittoi kätilö, joten sitten meidän vauvalla oli 2 reikää päässä :( ja tästä äiti oli kovin suruissaan..

siinä niitä päällimäisiä tuntoja, muuta ei tuu nyt mieleen, sakava sepustus taisi tulla, mutta niin oli nuppi sekaisin synnytyksessäkin että ei kai sitä voi kummempaa odottaakaan..

 

Yhteistyössä