LOKA äidit 2008

  • Viestiketjun aloittaja Neepu
  • Ensimmäinen viesti
Lumi81
Huomenta!!

Kävästiin eilen miehen kanssa varhaisultrassa ja sieltä se pikkuinen ihme löytyi! Sydän sykki hienosti ja pituutta oli 12mm. Viikkoja nyt 7+3. Kaikki siis hyvin!

Meille lääkäri sanoi että kun varhaisultrassa löytyy elävä sikiö niin keskenmenoprosentti on vaan 1-2, että erittäin todennäköisesti raskaus tulee päätymään synnytykseen. :)

Pahoinvointi on helpottanut jo, oikeastaan olo on ihan normaali mutta koko ajan on vaan hirveä nälkä!! Ehkä hieman ruokahaluttomuutta ja kahvi haisee tosi pahalle :)

Mulla on ennestään kaks tyttöä, toinen 6v ja toinen 5kk.
Näille nuoremmille tulee ikäeroksi aikalailla tasan vuosi. Kuopus siis syntyi 1.10 ja tämän vauvan la on 12.10.

Synnyttämisestä voin sen verran sanoa että se on maailman luonnollisin juttu, pitää luottaa vaan omaan kehoonsa, mut kyllä se on samalla tosi kipeetä hommaa, ei sitä kipua voi mitenkään kuvitella ennenku sen kokee. Semmoista ei koe missään muualla.
Ensimmäiseltä sain epiduraalin joka oli tosi hyvä! Toisen synnytin ilman kivunlievityksiä ja oli aivan kamalaa! Kipujani ei huomioitu eikä niitä hoidettu. En tiedä kumpi oli kamalampaa, se kipu vai se piittaamattomuus ja töykeä käytös kätilöltä.
Onneksi semmoisia kätilöitä ei varmaan ole kovin monta. En ole ainoa joka hänestä on valittanut.

No, kuitenkin tässä sitä taas ollaan!! Uutta synnytystä kohti menossa. Positiivisin mielin kuitenkin. Aika kultaa muistot tosi nopeasti ja synnytys on aina loppujen lopuksi todella ihmeellinen ja hieno kokemus!!

Lumi & "Onni" 7+3
 
mariella81
se vielä että synnytys rupesi mua jännitäämään vasta siinä vaiheessa kun kävimme sairaalassa tutustumassa. Oikeesti mua ärsytti kauheesti siellä se että tutusmiskäynnillä käytiin hyvin tarkkaan vaan noita lääkkellisiä kivunlievityksiä läpi, ja siinä se sit oikeestaan olikin. Mä kun oon ehkä vähän tämmönen "hörhö". Haaveilin kotisynnytyksestä siskoni tapaan mut mies ei suostu, joten sairaalaan ollaan menossa tälläkin kertaa, toivottavsti vaan eri kuin viimeksi.
 
Satu -81
Pahoittelut mindimandille! Sure rauhassa -tai tunne kaikki tunteet jotka tulee. Ja kun aika on, niin onnea uuteen yritykseen.

Tulin vaan nopeasti lukaisemaan palstaa ennen kauppareissua, pitäisi lähteä etsimään pojalle sänkyä, vaatekaappia ja välikausihaalaria kun kevät näyttää jo tulevan.
Onko muilla mielihaluja (jo)? Mulla oli ekassa raskaudessa mielihalu aivan kaikkeen, mielellään kaikkea rasvaista ja suolaista (painoa tulikin 25kg). Nyt huomaan himoitsevani APPELSIINIMEHUA! Ihan hassua.. jotenkin. Ja mitä aidompaa, sen parempi.

Palaan kertomaan mun synnytyksestä myöhemmin. Uusi synnytys on jo vähän mietityttänyt, kerron syynkin sitten samassa. Eniten mua mietityttää tää raskausaika.. menisi vaan nopeasti nää kuukaudet.

Lumille onnittelut ONNIsta!
 
Stinde79
Moi kaikille,
täällä odotellaan ensi viikon ultraa - mulla viikkoja kasassa oman arvion mukaan nyt 9. Laskettuaika varmistuu siis vasta ens viikolla, kun niitä menkkoja ei ehtinyt tulla esikoisen ja tän uuden raskauden välissä.Oma arvio lasketusta ajasta on 1.10, mut saa nähdä.
Joku kyseli synnytyskokemuksia - tässä omani: (ja ihan kaunistelematta)
synnytys käynnistyi vesien menolla kotona (klo 01.30) rv 41+4. Eka kipea supistus tuli vähän vesien mentyä ja sairaalassa oltiin jo puoli tunnin kuluttua. Säännölliset supparit olivat jo käynnissä ja synnytys merkittiin alkaneeksi klo 02.30. Supistukset oli tosi tehokkaita eikä puudutusta oikein ehditty laittaa (lääkäri ehti laittaa kohdunkaulan puudutuksen toiselle reunalle kohdunkaulaa).Ponnistusvaihe kesti 10 minuuttia (tästäkin ajasta puolet odoteltiin supistusta ponnistuksen avuksi) ja tyttö syntyi klo 04.30. Eli minun ensimmäinen synnytys oli tosi nopea ja helppo - kipeäähän se kävi, mutta ei mitenkään sietämättömästi.
Kätilön mukaan osasin hyvin rentoutua ja ponnistaa oikein - olin kuullut kaverilta vinkin, että pitää ponnistaa samoin kuin paskalla ollessa (anteeksi karu kielenkäyttö) - mutta tämä toimi =)
itseä ehkä pelottaakin tän toisen kohdalla, että ehditäänkö ajoissa sairaalaan jos toinen synnytys tuosta kovin nopeutuu...
Hyviä odotuksia kaikille!
 
Noa
Alkuperäinen kirjoittaja Lumi81:
Huomenta!!


Meille lääkäri sanoi että kun varhaisultrassa löytyy elävä sikiö niin keskenmenoprosentti on vaan 1-2, että erittäin todennäköisesti raskaus tulee päätymään synnytykseen. :)
Helpottavaa kuulla, kun vain tuonne asti pääsisi! Paljonko niitä viikkoja pitää olla, että suurin keskenmenoriski on jo ohi? Oliko se jotain 10-12 viikon paikkeilla? Mulle on tullut nyt pelko keskenmenosta, joka vessassakäynnin yhteydessä katson ettei vaan vuoto ole alkanut. Ihan hullua kyllä, ei pitäisi ajatella näin. Viikkoja kasassa nyt 5+5 ja neuvola ensi viikon perjantaina eli silloin 7+1. Kuunteleeko ne siellä neuvolassa sydänääniä jo ekalla kerralla?
 
Neepu
Täällä lomaviikkoa vietellään ja kyllä on tullut nukuttua päikkärit esikoisin kanssa yhdessä joka päivä. Väsy on ihan hirmuinen, voisi vaan nukkua ihan koko ajan. Jospa tää tästä helpottais: etova olo jatkuu; ei onneks kovin pahana; kerran vaan oksennus tullut aamusella: laittelen lisää kuulumisia; kunhan saan näppäimet toimimaan; ku nyt hävin pilkku ja piste koneelta; eikä oo capslokc päällä: outoa::
 
Binkku-81
Moi, olen 26 v. esikoisen odottaja, rv 6+3 la n. 17.10. nettilaskurin mukaan.
Olen suurella mielenkiinnolla lukenut viestejänne, ihanaa että täällä on teitä niin monta :)
Itselläni ei ole minkään sortin oireita, todella outoa koska olen aina lullut, että sitten kun on raskaana niin kyllä sen huomaa kaikesta mahdollisesta, huonoista oloista sun muista.... Mutta pakkohan tämä on todeksi uskoa kun kaksi viivaa tuli eikä niitä menkkoja todellakaan kuulu.... Aivan ihanaa!!
Eka neuvola ens viikolla, hirvesti tekis mieli kertoo kaikille heti paikalla, mutta ei olla vielä kerrotu kellekään...
 
Hilmis
Heippa kaikki,
väsymys vain pahenee, nyt rv7. Viime yönä nukuin 10 tuntia ja on sellainen olo etten olisi nukkunut yhtään. Miten ihmeessä te muut jaksatte käydä töissä? Itse nojailen työpöytääni ja yritän pitää silmiä auki. Tekisi mieli laittaa vain huoneen ovi lukkoon ja valot pois. Mutta kun jotain pitäisi palkkansa eteen tehdäkin... :) Onneksi pomo tietää niin aina voin vedota siihen ;) Ja kauheaa päänsärkyäkin on jo toista päivää... Että missä se "ah niin ihana raskausaika" on? Ja yököttävää oloakin oli (ehkä) aamulla. Tämmöinen vuodatus tällä kertaa. Kirjoittelen myöhemmin lisää...
 
Hilmis
Heippa kaikki,
väsymys vain pahenee, nyt rv7. Viime yönä nukuin 10 tuntia ja on sellainen olo etten olisi nukkunut yhtään. Miten ihmeessä te muut jaksatte käydä töissä? Itse nojailen työpöytääni ja yritän pitää silmiä auki. Tekisi mieli laittaa vain huoneen ovi lukkoon ja valot pois. Mutta kun jotain pitäisi palkkansa eteen tehdäkin... :) Onneksi pomo tietää niin aina voin vedota siihen ;) Ja kauheaa päänsärkyäkin on jo toista päivää... Että missä se "ah niin ihana raskausaika" on? Ja yököttävää oloakin oli (ehkä) aamulla. Tämmöinen vuodatus tällä kertaa. Kirjoittelen myöhemmin lisää...
 
Hilmis
sorry, joku oli tulossa huoneeseeni enkä (tietystikään) voinut pitää tällaista sivua auki. Niinpä painelin "paniikissa" vastaa nappia näköjään kahdesti ;) Hoh hoh, koskahan työpäivä loppuis...
 
Aurora83
Voi ei! Nyt rupesi jännittämään.. Teen ensi viikolla ensimmäisen työvuoron pitkästä aikaa. Luennolta voi aina lähteä helpottamaan pahaa oloa tms-- Mutta työni on istua vastaanotossa, ja siinä täytyy edustaa ja jäpittää koko ajan. Vuoro on lisäksi ihan himopitkä (11 tuntia) ja paikalta ei saa poistua hetkeksikään. Tauko on kokonaista 25min. Nyt rv 5+0 ja olo erinomainen, mutta miten viikon päästä!?

Jaksamista siis kaikille työssä käyville (ja kotiäideille, tietenkin)..

Binkku: Onneksi olkoon ja tervetuloa joukkoon tummaan!

Noa: olen kuullut kerrottavan, että neuvolan dopplerilla ei vatsan päältä yleensä kuulu sydänäänet vielä noin varhain.. siispä ne ei siellä välttämättä edes yritä kuunnella niitä-- joku kertoi sydänäänien kuitenkin kuuluneen joskus rv:lla 8+jotain (siis edelleen dopplerilla).. aina kannattaa yrittää:)

Mikäli en ole väärin ymmärtänyt, mulla olisi kohonnut "riski" olla tuplasti raskaana. Tosin lukemani mukaan kaksostaipumuksen omaavallakin tuo todennäköisyys olisi vain 5%:n luokkaa.. Olisipa muuten aikamoinen ylläri!!
 
Lumi81
Terve!

Hilmiskö se kyseli että mistä mä luulin että ootan kaksosia?
No sen takia luulin ku mulla on semmonen hyvä ystävä joka on aikamoinen selvännäkijä. Se on tienny kaikkien raskaudet ja keskenmenot yms. Ja nyt sit näki et meille ois kaksoset tulos.
No, olen ihan tyytyväinen että yks on vaan. Mahtais olla melko hulinaa sit ku ois lapset 6v, 1v ja kaksoset!

Mun ei tarvi stressata työssä käymisestä ku oon äitiyslomalla siihen asti että tästä kolmosesta alkaa äitiysloma :D pomolle tietenki vois ilmotella parin kuukauden päästä että tuloo toinenki muksu etten oo tulossa töihin vielä tänä vuonna :) ihanaa olla kotona!

Hilmikselle tsemppejä työpaikalle! Alkuraskaus on oikeesti aina enemmän tai vähemmän kamalaa...väsymykset ja huonot olot on inhottavia!! Mutta ootas sitte ku koittaa se keskiraskauden ihana aika ku on ihan normaali ja hyvä olo!! Vauvan liikkeet alkaa pikkuhiljaa tuntumaan eikä mahakaan vielä paina...

Sydänäänten kuuntelusta vielä:
Meillä neuvolassa ei yleensä kuunnella ääniä ennen rv12 ku ei välttämättä kuulu. Edellisessä raskaudessa halusin kuunnella rv11 eikä kuulunu, mut rv13 kuului jo.

Joo, eipäs muuta tällä kertaa..voikaahan hyvin!!

 
Amilda79
Pahoittelut mindimandille!

Hirmu aikasin teillä monella tuo eka neuvolakäynti. Noallakin jo rv7+1... Mistä ihmeen kummasta nuo eri kaupungit arpoo noita ensimmäisen neuvolan ajankohtia?
Meillä eka neuvola sijoittuu vasta 10+ viikolle ja mulla siis vasta 27.3.!!! Kuukausi pitäis vielä jaksaa odottaa sitäkin... Ja kertoi jo nyt, että silloin ei kuulemma saada vielä sydänääniä kuunneltua, kun niiden koneilla ei siihen pystytä. Kyllä kuulostaa lupaavalta paikalta! Säästöhän alka S:llä...

Amilda79 & rv6+2
 
*lennu*
Osanotto mindimandi :(

Näyttää tosiaan vaihtelevan melkoisesti tuo ekan neuvolan ajankohta. Mulla se on siis viikon päästä, rv 8+0 (kait..) ja silloin on myös varhaisultra yksityisellä, tarkentuu sitten noi viikotkin toivottavasti. Tai sitten saan kuulla jotain kauheaa..

Esimakua olen saanut pahoinvoinnistakin, mulle se vaan tulee iltaisin. Kävin eilen Ikeassa (iiihania vauvansänkyjä ja pehmoleluja...) ystäväni kera. Kotiuduttiin iltasella ja söin lämpimän ruuan vasta iltakuuden jälkeen. Olis pitäny muistaa viime kerrasta kun söin tukevasti liian myöhään. Kuvotus hiipi pian syönnin päälle. Ei sentään oksentaa tarvinnut taaskaan, mutta lökötin sohvalla loppuillan nieleskellen.
Nyt siis iltasyömiseni sisältää hedelmiä, hapankorppuja, jugurttia yms. (suklaata.. jädeä :) Lämpimät sapuskat syön töissä.

Teki ihan kauheasti mieli eilen ostaa jo jotain ihan pientä toukalle. Päätin että jos ultrassa kaikki on ok, sitten ostan ekan pienen vauvajutun. Onko teillä muilla odottamassa nallea yms. nimenomaan masuasukille hankittuna? Milloin ehkä uskaltaisi ostaa?

Näppikset sauhuamaan,
lennu rv 7+0
 
Noa
En ole kyllä vielä uskaltautunut ostelemaan mitään. Mieli kyllä tekisi jotain ihania vaatteita ostaa, mutta taidan malttaa mieleni sinne asti kunhan ultrassa jotain näkyy. Isommat hankinnat kuten vaunut ym. voisi ostaa loppukesästä/alkusyksystä. Olisi kyllä tehnyt mieleni katsella vanhemmillani jo viimeksi vanhoja lelujani ja vaatteita mitä siellä on tallessa, mutta olisivat saattaneet arvata :) Vanhemmillekin ajateltiin tää uutinen paljastaa vasta ekan ultran jälkeen.

Noa rv 5+6
 
rib
Tervehdys!

Tulin juuri ekalta neuvolakäynniltä.. (raskausviikko 7+5, eli espoossa otetaan tosi aikaisin jo ekalle visiitille). Neuvolatäti oli tosi mukava jo oli ihanaa kysellä kaikista mieltä askarruttaneista asioista. Pienoinen shokki oli kyllä että mun piti valita synnytyssairaala samalla.. Tämä sen takia että np-ultra tehdään mielellään tulevassa synnytyssairaalassa. Mä valitsin Jorvin kun neuvolatäti suositteli sitä. Kertokaa ihmeessä jos tiedätte jotain hyviä tai huonoja kokemuksia Jorvista!

Jännä juttu miten paljon eroa noissa sydänäänten kuuntelussa ajoissa on. Mulle varattiin nyt samalla seuraava neuvolakäynti kahden viikon päähän ja siellä pitäisi kuulemma sitten sydänäänienkin kuulua. Eli silloin ois raskausviikko 9+5.. No, toivotaan että kanssa kuuluu!

Mullahan oli sitä verenvuotoa kerran vähän ja kyselin siitä. Neuvolassa sanottiin että pientä verenvuotoa voi tulla eikä sitä tarvitse pelästyä. Mutta tietysti jos paljon tulee niin sitten heti yhteyttä terkkariin..

Lennu kyseli onko tullut osteltua vauvalla mitään.. En kyllä vielä ole uskaltanut mitään hankkia. Luulen että ostelen vasta kesän lopulla / alkusyksystä kun en tiedä mihin varastoisi niitä kamoja. Nyt energiaa on palanut nimien miettimiseen. Tytölle nimi on jo melkein varmassa tiedossa mutta pojalle ei mitään hajua.. :S

 
rib
Tervehdys!

Tulin juuri ekalta neuvolakäynniltä.. (raskausviikko 7+5, eli espoossa otetaan tosi aikaisin jo ekalle visiitille). Neuvolatäti oli tosi mukava jo oli ihanaa kysellä kaikista mieltä askarruttaneista asioista. Pienoinen shokki oli kyllä että mun piti valita synnytyssairaala samalla.. Tämä sen takia että np-ultra tehdään mielellään tulevassa synnytyssairaalassa. Mä valitsin Jorvin kun neuvolatäti suositteli sitä. Kertokaa ihmeessä jos tiedätte jotain hyviä tai huonoja kokemuksia Jorvista!

Jännä juttu miten paljon eroa noissa sydänäänten kuuntelussa ajoissa on. Mulle varattiin nyt samalla seuraava neuvolakäynti kahden viikon päähän ja siellä pitäisi kuulemma sitten sydänäänienkin kuulua. Eli silloin ois raskausviikko 9+5.. No, toivotaan että kanssa kuuluu!

Mullahan oli sitä verenvuotoa kerran vähän ja kyselin siitä. Neuvolassa sanottiin että pientä verenvuotoa voi tulla eikä sitä tarvitse pelästyä. Mutta tietysti jos paljon tulee niin sitten heti yhteyttä terkkariin..

Lennu kyseli onko tullut osteltua vauvalla mitään.. En kyllä vielä ole uskaltanut mitään hankkia. Luulen että ostelen vasta kesän lopulla / alkusyksystä kun en tiedä mihin varastoisi niitä kamoja. Nyt energiaa on palanut nimien miettimiseen. Tytölle nimi on jo melkein varmassa tiedossa mutta pojalle ei mitään hajua.. :S

 
rib
Niin unohtui vielä sanoa että tämän vuoden alusta tehdään ainakin Helsingin alueella downin syndroomaa selvittävä veriseula np-ulran yhteydessä. Se on kuulemma tehty ennen vain kohonneen riskin kohdalla, esim. kun nainen noin 40-vuotias. Nykyään tehdään kaikille (vapaaehtoinen kuitenkin).. Koko maassa tämä käytäntö tulee voimaan vuonna 2010..

Mun kaveri on käynyt tässä veriseulassa ja sanoi että otettiin ihan hirvee määrä verta. Yöks!! Mä inhoon niiiiin paljon verikokeita. Mä varmaan tuun pyörtyy sinne. :S Mutta haluun ehdottamasti mennä kuitenkin.
 
Piupaupou77
Morjens vaan.

Ribin eka neuvolakäynti valaisi minuakin. Eilen just mietittiin miehen kanssa, että kuinkahan kauan sitä ekaa sydänäänten kuuntelua saa odottaa. Mekin nimittäin asutaan Espoossa ja eka neuvolakäynti on kun on kasassa 7+3. Eiköhän meillekin sitten aika nopsaan varata aikaa sydänäänten kuuntelulle. En nimittäin millään malttais kyllä odotella kovin pitkään. Haluan asap varmuuden siihen, että siellä köllii ihan elävä olento. Jorvi mekin varmaan valitaan sairaalaksi. Kai se ihan hyvä paikka on synnyttää, en tiedä :)

Oireisto laajenee pikkuhiljaa, eilen ja tänään on koko päivän ollut vieralaisena kevyt etominen. Mikään ei varsinaisesti ällötä, sellainen pieni huono olo on vaan koko ajan päällä. Tänään olen ollut myös ihan tappoväsynyt huolimatta siitä, että viime yönä nukuin pitkästä aikaa kunnon yöunet. Tuntuu että kaikki raajatkin painaisi kaksi kiloa enemmän kuin normaalisti. Päänkin pitäminen pystyssä vaatii kamalasti.

Mun ei tee vielä kauheesti mieli ostella toukalle mitään, mutta jatkuvasti saan taistella sen kanssa, että kerronko ihmisille raskaudesta. Ollaan miehen kanssa päätetty, että sitten vasta kun eka ultra takana mutta silti tekis mieli hölöttää tästä kaikille. Tosin päätettiin, että mä saan kertoa siskolleni vapaasti aikaisemminkin. Siskoni odottaa myös esikoistaan, hänen vauvelinsa syntyy kesällä. Siinä on sitten kunnon vertaistukea kummallekin :) Mutta aion nyt odottaa vielä ens viikkoon. Jostain syystä olen saanut päähäni, että se tuo huonoa onnea jos liian aikaisin menen kertomaan. Että saman tien kun suuni avaan, niin raskaus menee kesken. Rasittavaa taikauskoa tämmönen.
 
Satu -81
Kiva kuulla teidän neuvolakäynneistä. En oo saanu aikaa varattua omaani viel. Yritän henkisesti tsempata itteeni olemaan oikeen vakuuttava että tarviin sen ekan ajan vaikka ihan pian. Ed. raskaudessa, joka päättyi keskenmenoon, olin just ehtinyt varata neuvola-ajan ja sen oli määrä olla rvk:lla 13! Mä en ymmärrä että miten ihmeessä ne saisikaan sitten np-ultralähetteen viel samalle viikolle. Luuleekohan ne neuvolassa että sairaalassa odotetaan hanskat kädessä uusia ultrattavia -parin päivän varoitusajalla! Juuri siitä syystä mieheni sisko oli ekassa ultrassa viikolla 15! Mitä sitä silloin enää mittaillaan? What!?!
Mua turhauttaa tollaiset jutut. Ja sitten meihin mammoihin suhtaudutaan kuin aivottomiin pikkulapsiin. Haloo! Kuka se aivoton olikaan..?

Piupaupou; mä kerroin esikoista odottaessani muutamalle ihmiselle shokissani heti (Ei onneksi päättynyt km:n, sen takia juuri kerroin että JOS). Nyt oon sitten pitänyt asiat omana tietonani. Tunnistan ton taikauskon.. itselläni niin että mitä pidemmälle tää eka kolmannes joutuu, sitä hanakammin yritän pitää asian salassa.

Mun synnytyskokemukseni tähän mennessä.
Olin viikolla 41, käytiin päivällä sairaalassa kun neuvolan kesätyöntekijätyttö oli huolissaan mun verenpaineesta. Paineet oli kuitenkin ok. Mutta multa jostain syystä otettiin kaksi kertaa käyrät. (myöhemmin selvisi että vauvan sydän piti taukoa -> napanuora oli solmussa) Se käyrät ottanut kätilö antoi vinkkejä seksillä synnytyksen käynnistämisestä ja passitti kotiin. Oli aika..erikoista.
Mutta me kokeiltiin kun muut S:t oli jo loppuun kulutettu, siis sauna ja siivous.
Ja neljältä vessakäynnillä tuli limatulppa ja heti vedet. Supparit alkoi heikkona aamun valjetessa. Päätettiin että 10 mennään sairaalaan kun 6h vesien menosta on täynnä.
Siellä sit alkoi O-D-O-T-U-S! Juuri taloon tullut kätilötyttö laittoi meidät saliin "jo" kolmen-neljän aikoihin kun särkylääke ei tehonnut enää.
Yhdeksään asti sain kärvistellä ilokaasun kanssa kun supparit ei edistäneet mitään joten epiduraalia ei voinut laittaa. Se neljästä yhdeksään oli aika epämiellyttävää. Eli kipeää. Mutta mä keskityin rentoutumaan ja nukuinkin suppareiden välillä.
Sit ysiltä olin sen verran auki että sain epiduraalin ja sit helpotti kivut. Odotus jatkui. Pystyin olee jalkeilla ja torkahtelin välillä.
20 vaille 11 olin kokonaan auki ja sain alkaa ponnistamaan. Mulla oli kanssa ihan tuoreessa muistissa ystävän selitys ponnistamisesta, et ihan kun paskantais. Se oli ite uuvahtanut kun oli ihan hirmu kauan punnannut 2,5kg vauvaa.
Ja 10 minuutissa, 6 supparin jälkeen poika oli sylissä. 4040g 55cm Ei repeämiä. Porvoossa ei kai edes leikata ellei muuten repeis ihan hulluna.

Musta synnytys oli piiiiitkä mutta helppo kuitenkin. Uusi synnytys jänskättää ja mietityttää että jos syntyykin ihan salamana. En usko pärjääväni ihan niin reippaana ilman puudutusta.
Parhaan neuvon sain naapurin vanhalta mummolta (84v)jo kauan ennen synnytystä. "Pysyt ihan rentona, mitä enämpi panikoit ja jännität, sen kipeemmin ottaa!" Ei siinä nyt ihan rentona pysty olee mutta yrittää luottaa siihen eläimen vaistoonsa osata synnyttää. Sillä kivulla on tarkoitus, ilman niitä supistuksia vauva ei voi syntyä. Eli niitä vastaan ei kannata taistella.

Nyt lakkaan tän hakkaamisen ja pyrin kohti sänkyä. Varmaan tulee uni hyvin kun on koko päivän maannu sohvalla (yrittäjän erivapaus). Viimeyönä valvoin taas pari tuntia. Mitenköhän sitä jaksaisi jos poika olisi kotona..? Nostan hattua niille!

Koittakaahan paksuta :)
Satu
 
Neepu
Jokos teitä muita vaivaa raskausdementia? Minusta tuntuu, että en muista enää yhtään mitään. Kaikki täytyy olla isoilla näkyvillä lapuilla ylhäällä. Muuten kylllä kuuluu ihan hyvää, kun muistaa syödä tarpeeksi usein ja suolaista, ei makeaa. Sain jopa varattua neuvola ajan ensi viikolle. Huomenna tulee jo 9vk täyteen. Joten saattaa olla että neuvolassa jo sydänäänet kuuluu. Toki minulla se varhaisultra takana ja tiedän että eloa siellä on. Mutta kivahan se on aina kuulla, kun pieni sydän siellä jyskyttää :) Hyviä vointeja kaikille.. Nyt nukkumaan..
 
Amilda79
Siis ei pysty ymmärtään kyllä noita neuvolakäyntejä, ribilläkin ollut jo kaksi neuvolaa niihin viikkoihin mennessä, kun me mennään vasta ekaa kertaa... No, kai niissä joku loogisuus on! Varataankos siellä ekalla neuvolakerralla sit heti aika sinne np-ultraan vai kuin se menee? Onneks mulla on se varhaisultra varattuna rv9+0 (siihenkin viä reilu kaks viikkooooo... Mitä odotusta), kun jotenkin tuo kaupungin toiminta ei kuulosta kovin vakuuttavalta. No, toivottavasti kaikki tarvittava keritään tutkia tarpeeksi ajoissa...

Mulla pahoinvointia tulee lähinnä silloin jos vatsa pääsee tyhjenemään. Koko ajan pitäisi napostella jotain, etti öklötys iske. Pari kertaa on oksu ollut jo ihan tulemispisteessä, mut väkisin leivänkänttyrää nakertaen olen vielä säästynyt oksuilta. Väsymys on melkoista ja iltasin turvottaa vatsaa hulluna. Vatsa on ihan kuin joku rantapallo... Et kai tässä nyt raskaana ollaan, vaikkei mitään konkreettista ole vielä nähtykään/kuultukaan!
 
rib
Noissa neuvolakäynneissä taitaa olla tosi paljon vaihtelua kunnittain. Tämä eka käynti oli mulle vain papereiden pyörittämistä ja sain kasan ohjeita ym. Seuraava käynti on sitten lääkärin tapaaminen, missä on kyllä myös neuvolan terveydenhoitaja mukana. Lääkäri tekee mulle sisätutkimuksen.. Mulla on mieslääkäri! En ole ennen ollut miehen gynis tutkimuksesessa mutta ei voi mitään.. Kaipa se on niitä tavaroita ennenkin nähnyt! :)

Amilda79, meillä se np-ultra + veriseula tehdään tulevassa synnytyssairaalassa, joten sitä ei voinut varata siinä terveyskeskuksessa. Mä valitsin sen Jorvin, jonne mun pitää itse varata tänään aika. Jos olisin valinnut esim. naisten klinikan, niin sieltä olisi tullut lähete np-ultraan. Eli sekin käyntäntö vaihtelee näköjään paikasta riippuen.

Satu- 81, ihan älytöntä että sun viime raskaudessa eka neuvola-aika varattiin vasta viikolle 13. Miten siinä kerkeää enää np-ultraan? En tiedä tehdäänkö siellä Porvoossa myös ne veriseulat, mutta jos tehdään, niin ne veriseulat pitää tehdä viikkojen 10-12 välillä. Se on kuulemma ainoa aika kun down-riski näkyy äidin veressä...

Oli kiva lukea teidän synnytyskokemuksista. Kaipa se on juuri niin, että täytyy pitää mieli rentona... Naiset on kautta aikojen sen osanneet tehdä, joten enköhän minäkin.... :)

 

Yhteistyössä