Lokakuiset 2007 (8)

  • Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti
Iikka76
Onnea Iidaleenalle komeasta pojasta!

Mullakin eppari ja repeämä (..käsittääkseni toistakymmentä tikkiä) olivat kovasti elämää rajoittavia alussa, että renkaan päällä pystyin vain hetkittäin istumaan ja seisominen aiheutti kans painetta. Mut nyt reilun kolmen viikon päästä olo on jo selvästi parempi ja istuminen ja kävely sujuvat jo suht normaalisti. ...mustelmilla kyllä paikat ovat vielä. Toivottavasti sullakin paikat paranee nopeasti ja hyvin!

Meillä 2 vkon vanhana aloitetut D-vitamiinitipat ovat aiheuttaneet pikkuiselle kamalia ilmavaivoja, joita sitten itkeskellään iltaisin ja välillä yölläkin. ...ihan sydäntä raastaa, kun vaikka mitä tekisi, ilma tulee aivan liian hitaasti masusta pois. Viime viikonloppu oli kaikkein hirvein, kolmisen tuntia tais huutaa/kitistä enemmän tai vähemmän tauotta molempina öinä. Nyt ollaan pienennetty annettavaa annosta kahteen tippaan päivässä ja annettu Disflatyl-masuvaivatippoja pari kertaa päivässä, niin on ollut selvästi mukavampaa kaikilla. Viime ilta/yö olikin ensimmäinen pitkään aikaan, kun ei itketty ollenkaan ja oli tosi ihanaa katsella tyytyväisesti nukkuvaa lasta, jota eivät siis kamalat masuvaivat kiusanneet. Äitikin on selvästi pirteämpi ja pitkästä aikaan pääsin tähän koneen äärellekin.

Mä en ole vielä ehtinyt kokeilemaan kantoliinaa, kun tuntuu, että meidän neiti tykkää masuvaivojen kiusatessa, että asentoa vaihdetaan vähän väliä. ...eli sehän ei kantoliinassa onnistu. Nukahtaminen kyllä sujuu imettämisen jälkeen syliin tai kantaessa, mutta sit ei enää kantoliinaa ehdi/viitsi viritellä. Mut täytynee tässä pian opetella, kun sitä niin kovasti kaikki tuntuvat kehuvan.

Iikka ja Kaunokainen, reilu kolme viikkoa
 
Niiskulainen
Onnea Iida-Leena isosta poijasta =), toivottavasti synnytyksestä palautuminen olisi nopsaa noiden repeytymien kans.

Voi vitsi, pahimpaan räkäkauteen tosiaan lasukaiset tupsahtivat ja paska puhetta että flunssa ei tartu vauvoihin jos imettää....sehän nyt riippuu siitä mitä vasta-ainetita äidinmaidossa on ja vähän kaikesta ravintopitoisuudesta. Mä oon kyllä edelleenkin vähän vihainen tuolle miehen siskolle kun tulivat tänne vaikka heidän poikansa oli räkätaudissa ja senpä johdosta meidän kummatkin tytöt saivat räkätaudit tai aika suurella todennäköisyydellä sai juuri heiltä sen. Onneksi oli vauvalla vain sellaista lievää flunssaa ettei sairalaan tarvinnut lähtee, mut kauhea pelkohan se oli että joudutaan sinne.

 
Tehotyttö.
Iikka, mikä d-vitamiini teillä käytössä? Nimittäin kannattaa suosia vesipohjaista Jekovittia, pitäisi olla vatsaystävällisempi, koska on vesipohjainen. Hirveen makuista, mutta vauvat kyllä kelpuuttaa ja meillä vetelee tuo 2-vuotiaskin edelleen niitä.

Onnittelut Iidaleenallekin vauvan syntymän johdosta!
Varmaan moni muu jäänyt paitsi näistä onnitteluistani, joten nyt kaikille yhdellä kertaa :)

Meillä tänään neiti kolme viikkoa tasan. Lastenneuvolan terkka olikin kotikäynnillä tänään. Tytöllä painoa nyt 3,7kg. Syntymäpainoon siis vähän reilu 400g tullut lisää. Täällä kovasti jo hymyillään ja yritetään saada jotain ääntä aikaiseksi :)
Haaveet viidennestä alkaa olla jo melkoiset... Onneksi ei hormonitoiminta taida tälläkään kertaa ihan hetkeen käynnistyä;-) Viimeksi menkat alkoi vasta tasan vuoden päästä synnytyksestä.

Vauvantuoksuisia hetkiä kaikille!

Tehis ja "Lahja" 3vkoa
 
Ainu =+x
Heipä hei kaikki!!

Elikkä synnytys käynnistyi aamu kolmelta 9.11 ja Poika synty hätäsektiolla 13.56 eli eipä mennyt sitten taas putkeen... Kone antoi stan hälytyksiä useamman ja siksi päädyttiin hätä sektioon. Syy kai oli napanuora oli hartioiden päällä (ei kaulan ympäri). Poika sai pisteet 9/9 ja painoa oli 4240g ja pituutta 52cm.
Pahan kohtutulehduksen sain sitten kaupan päälle (tulehdusarvot yli 300 parhaimmillaan) ja siitä johtu näin pitkä sairaalassa olo (6pvä) ja eilenkin "karkasin" kotiin kun tulehdusarvot edelleen 160 ja kätilö sano että 60 olisi vasta ollut lukema jolla olisi päässyt kotiin!! Aika hienoa olla kotona nyytin kanssa!! Eiköhän tämä tästä kun saa antibiotit syötyä niin pääsee elämän reunaan kiinni taas.

Nyt kutsu käy... ruokapöytään...
Ainu + Jannu 1vko 1pvä
 
maxiina
No niin, iiiiiiisot onnittelut iidaleenalle ja ainulle komeista pojista ja pikaista paranemista molemille äideille! nyt vain vaipparumba käyntiin =) tai taitaa olla täysillä käynnissä jo, itse kullakin kun on palsta aikas lailla hiljentynyt.

meillä alkaa leipomistuohut kun huomenna "simo" saa sen oikean nimen. eikä tule kiire... mitään en ole vielä tehnyt, tavarat olen kaupasta hakenut, en muuta. mä kun en ole niitä jotka jättävät mitään viime tippaan ;)
joulun kanssa taitaa käydä samoin. jokaisen joulun jälkeen mä lupaan alkaa lahjaostokset yms. hyvissä ajoin mutta kaksi viikkoa ennen joulua mä sitten juoksen pää kolmantena jalkana hakemassa tuota ja tuota ja tuota... ;)

meillä jäpikkä kasvaa ihan silmissä. ihan tajutonta... yöt menee kivasti, pari kolme kertaa heräilee, yleensä.. mahavaivoja edelleen on, kunnon kakka kun ei tule kuin joka toinen päivä. ja voitte kuvitella mitkä määrät kun on oikein pantannut... vaatteet saa vaihtaa pari kolme kertaa ja sitterinkin olen pessyt ja pedin ja... varsinainen sinappikone! =) ja eikös mulla ole kivat jutut ;)

ruokailupuoli pelaa hyvin mutta nyt olen joutunut antaa kyllä iltaisin jo lisäksi korviketta. illalla alkaa kauhea tankkaaminen ja joutuisi tissittämään monta tuntia ja kun täällä on noi kaksi vauhdikasta ennestään niin on aika mahdoton yhtälö istua rauhassa syöttämässä pienintä ja pelkäämättä että mitäs nämä kaksi saavat sillä aikaan aikaiseksi... vähän huonolla omallatunnolla olen pullosta antanut kun imetyskin sujuu mutta ei yksinkertaisesti voi istua montaa tuntia paikallaa kun nämä kaksi muutakin tarvitsee hoitoa. ja meillä mies tekee pitkiä päiviä joten ei hänestäkään ole iltaisin kauheasti apua. mut tosi positiivista tuossa pulloruokinnassa on se että imetyksen ja sen pullon jälkeen "simppa" vetelee tosi pitkät unet =)

nyt kyl täytyy alkaa valmistaa huomista varten voileipäkakut sun muut, tulee muuten yö ennen kuin mä saan ne valmiiksi =)

iloista viikonloppuja kaikille =)

maxiina ja "simo" 7vko 1pvä
 
Lumi81
Onnea Iidaleena ja Ainu!!!! :D Tsemppiä vauva-arjen alkuun!

Maxiina: Meillä on ihan samanlaista ku teillä :D täälläkin kakka tulee vaan joka toinen/ joka kolmas päivä ja sitä tulee sitte kerralla PALJON! Siis vaatteista läpi ja sit ku avaa sen vaipan ni voi jeesus..se ei edes enää "imeydy" sinne vaippaan vaan lelluu siinä ja valuu yli :D huhhuh..ja voi sitä parkua ja kippurointia kun se äheltää monta tuntia sitä kakkaa....syö ja huutaa ja syö ja huutaa ja sitte kuuluu prrrrrrrrrrrrrt!!!!

Ja meilläkin tissitellään aina koko ilta. Parhaimmillaan viidestä yö yhteen puolen tunnin välein. Ja minäkin olen välillä iltaisin pullosta antanut tuttelia että edes vähän paremmin saisi mahan täyteen eikä tarvitsisi niin koko ajan tississä roikkua. No, huomasin että jos antaa koko illan pullosta niin syö ehkä 5 kertaa, mutta jos pelkästään tissittää niin syö n. 10 kertaa sen muutaman tunnin aikana. Että pääsis ehkä helpommalla ku antas vaan pullosta, mut mullekki tulee vaan niin huono omatunto ja sillai paha mieli...että ajattelin yrittää vaan tissitellä....tai en tiiä....katotaan..
tuntuu että vauva-aika on kuitenki niin lyhyt...että miks pitää aina vaan itteä ajatella..hohhoijjaa..auttakaa

kutsuhuuto soi...beibi heräs
 
Iikka76
Onnea Ainu komeasta pojasta ja hienoa, että piina vaihtui onnelliseksi oman ihanan nyytin kanssa! :)

Meillä on Jekovit-D-vitamiinitipat ollut käytössä alusta alkaen, kun kuulin kans useammalta taholta, että toi vesipitoinen olis ehdottomasti parempi. Nyt on mennyt vaihtelevalla menestyksellä päivät ja yöt, pe-la yönä en nukkunut oikeastaan ollenkaan, kun joko istuttiin tuntikaupalla imettämässä tai sitten itkettiin ilmavaivoja. Noh, onneksi on sitten aamu ja päivä, jolloi me tän esikoisen kanssa saamme rauhassa nukkua. Viime yö ja iltakin ja tää päivä on mennyt kokonaan ilman itkuja, että kovasti vaihtelee neidin päivät ja yöt. ...ja sama määrä tippoja, samat konstit käytössä ja suht samanlaista ruokaakin mä olen syönyt ym. että tiedä sitten mistä ero johtuu. Meillä kans imetys kestää yhdellä rinnalla vähintään 30 min ja välillä kun neiti nukahtaa rinnalle ja kun yritän siirtyä nukkumaan, niin sitten taas jo halutaanki lisää, jolloin yksi yöimetys voi parhaimmillaan venyä 2 tuntiseksi, kun molemmat rinnat käydään läpi. Yritän toki houkutella syömään enemmän, jos heti meinaa nukahtaa. Neiti on välillä oikea nautiskelija, välitorkkuja ja välillä villipeto, että ei koskaan tiedä millä rytmillä mennään milloinkin. ;) Samoin imetysvälit vaihtelee kovasti, mut annan mennä sillä rytmillä, minkä hän haluaa, kun vauvantahtisuutta kovasti imetysohjeissa suositellaan. Mut kiva kuulla, että muillakin on välillä oikeaa imetysmaratoonia ja kestää muutenkin pitkään. Mä olen sinnitellyt pelkällä rintamaidolla, kun sitä kuitenkin tuntuu riittävän. ..pitemmillä imetysväleillä rinnat tuntuu pakahtuvan ja sit kun pääsevät tyhjennykselle, niin neidillä ja mulla voi olla maitoa vähän siellä sun täällä. Eli jos ei muuten, niin sitten vuoroaan odotteleva rinta innostuu itekseen. Pikkasen olen yrittänyt pumpata ja lypsää pahimpia pakkautumia pois, ettei tuu sit sen takia pikkuselle ilmavaivoja, kun maito on tullut liian nopeasti. Mut ei sitäkään aina ehdi tekee, kun pitäis olla aina valmiina, kun neiti niin haluaa. :)

Maidontuoksuisia päiviä ja öitä kaikille! ...jokohan me kaikki aktiiviset ollaan jos odotuksemme saatu päätökseen, jolloin voitais melkein siirtyä tuonne toiselle puolelle!?

Iikka ja "Kaunokainen" 3 vko 5 pvä
 
Sini1977
Ainulle ja Iidaleenalle onnittelut vauvojen johdosta!

Ainun synnytyskertomuksesta tuli mieleen, että mullakin oli esikoisella napanuora jotenkin hartijan ympäri ja sydänäänet poukkoili ja sitten tarvittiin lopulta imukuppi. Nyt tällä toisella vauvalla oli napanuora kaulan ympärillä, mutta siitä ei tullut onneksi synnytyksen aikana mitään ongelmia.

Iikan kirjoukset päivien erilaisuudesta ja vauvan itkuisuudesta on just kuin meillä. Viime päivät vauva on pääsääntöisesti vaan itkenyt ja ottanut 10 minuutin torkkuja ja huutanut puoli kahteentoista tai yhteen yöllä. Mulla ei ole varsinaista tuntikausia kestävää imetysmaratonia, vaan tuntuu että poika syö reippaasti mitä haluaa ja sylkee sitten tissin pois, mutta huutaa taas puolen tunnin-tunnin päästä uudelleen tissille tai sitten mahavaivojaa, kun tietäs...

Tänään vauva on sitten jostain syystä nukkunut lähes koko päivän. Me alotettiin myös disflatylin antaminen ja välillä tuntuu, että siitä on apua ja välillä taas ei mitään apua. Tosin poika puklailee eli kai ne lääkkeet voi myös tulla sieltä saman tien pois ja siksi välillä auttaa ja välillä ei.

En mä osaa ainakaan sanoa, että onko tää koliikkia vai ei. Välillä tuntuu, että vauva on vaan illalla niin totaalisen väsynyt ja vatsakipuinen, että karjuu sen takia suoraa huutoa ja mikään ei auta.

Nyt täytyy yrittää saada esikoinen päikkäreille viimeinkin.
 
Jelli
Hei vaan!
Mukava lukea itse kunkin vauvailuista! Meillä oli juri täään lastenneuvolan kotikäynti ja painoa oli tullut 800 g kahdessa viikossa. *Isäntä painaa nyt siis 4900g. Meillä on jonkinlainen rytminpoikanen päiviin löytynyt. Aamusella herätään aamupalale seitsemän tienoilla ja sitten nukutaan uudestaan yhdeksän ja kymmenen välille. sitten menemme yleensä kävelylle, jossa hän nukahtaa pitkille unille ja koisii yhteen kahteen asti. Loppuopäivä on lyhyempiä unia ja tissittelyä, nyt on alkanut syödä molemmat rinnat kerralla. minulla maitoa riittää oiein suihkuksi asti....olen pumpannut jonkin verran pakastimeen ja eilen äidlleni, kun poika oli muutaman tunni hoidossa. Syö pullosta reippaasti, mutta tähän asti sis vain rintamaitoa. Yöunille mennään viahtelevalla menestyksellä kymmenen ja yhdentoista välillä. olen ollut nyt sen verran energinen, että olen nukuttanut omassa sängyssä, vaikka tutin suussa pysyminen vaatii hieman valvomista toisinaan... Öisin nukkui välillä jo viisikin tuntia, mutta nyt lähiöinä on syönyt kolmen tunin välein aika tarkasti.

No, nyt puutuu käsi, kun poika makailee sylissä...ainulle onnea hienosta palkkiosta!

Jelli ja pupu huomenna 1kk
 
Lumi81
oisko mahdollista että voisit laittaa mulle sähköpostiin ne akupainanta-ohjeet???
Auttoiko se paineleminen hyvin kipuihin? Ajattelin vaan että pitää laittaa mies painelemaan sitten seuraavassa mahdollisessa synnytyksessä. :D s-posti on elina.seppanen@hotmail.com

Enpä ois uskonut että tämän synnytyskokemuksen jälkeen enää haluan uutta synnytystä kokea, mutta ollaan miehen kans sitä mieltä että ensi keväänä saa tärpätä uusi muksu jos on tärpätäkseen. Että tulis aika pieni ikäero.

Meidän vauveli on vaativa tapaus edelleen ja syö tiheästi. Mutta on oppinut jo ihanasti hymyilemään :) sulattaa kaikkien sydämet. Ylihuomenna on ristiäiset ja tulen sitten nimen kertomaan teillekkin!

Hei perustan nyt tonne vauvan hoito-puolelle meille oman ketjun! Mikä laitetaan nimeksi?? Lokavauvat 2007??? joo!

Lumi & tyllerö 7,5vk (kai) :D
 

Yhteistyössä