LOKAKUUN ÄIDIT 13

  • Viestiketjun aloittaja Airi
  • Ensimmäinen viesti
Kylie
Heipat taas!

taustalla olen juttuja seuraillut, mutten ole jaksanut kommentoida.
Täällä menossa rv 18+3 ja vauvan liikkeet tuntuu jo selvästi. Muksaisuja satelee varsinkin töiden jälkeen kun otan rennosti sohvalla.

Tuohon Tunisian reissuun. Itselläni jäi hepattiitti A:n toinen rokote ottamatta tämän raskauden takia. Enkä kyllä lähtisi matkalle ilman voimassa olevia rokotteita. Kaverini Tunisian tuliainen oli salmonella ja voimakas ruokamyrkytys (hän söi pelkästään hotellin ravintolassa) joten omat kokemukset ko. maasta ei niin positiiviset. EU:n alueella voisin matkaa harkitakin.

Mutta itse kukin tehköön päätökset. Mulle riittää nää nykyiset helteet ja aurinko. Välillä kovin tukalalta tuntuu tämäkin.
 
Lalaa
Hei,

Kiva kuulla mitä muiden ""omaan napaan"" kuuluu. Osa tuntuu nolostellen kirjoittavan omia kuulumisiaan, mutta minua ainakin kiinnostavat muiden kuulumiset, siksihän tätä palstaa luetaan.

Jos olisin Manna niin varmaan lähtisin Tunisiaan, jos vain oma vointi antaisi myöden siten että jaksaa matkasta nauttia. Mutta ruokien kanssa on oltava tosi tarkka. Pohjois-Afrikasta kokemusta minulla on ainoastaan Marokosta ja siellä maha meni helposti kuralle mitä hirveimmällä tavalla. Kaikki varovaisuusruokaohjeet pitää ottaa siellä tosissaan ja poikkeuksia ei tule sen viikon aikana sallia itselleen, mutta jos ohjeiden mukaan elää, niin hyvin se menee.

Mutta kyllä kotimaassakin on kaikkia vaivoja: söin juuri antibioottikuurin virtsatietulehdukseen, mutta kuuri ei auttanut, nyt odottelen labratuloksen vahvistumista ja uutta kuuria. Sain neuvolasta mukaan myös pari eri allergialääkereseptiä. Hillitöntä lääkkeiden käyttöä raskausaikana!

Iloitsin viimeksi että pahoinvointi on hellittänyt siitä mikä tilanne oli pahimmillaan, ja onhan se vähentynyt, mutta viime viikollakin oksensin taas viisi kertaa että ei tässä vielä ihan elämän kunnossa olla. Ja väsymys on tietenkin edelleen hirveää. Hohhoijaa.

Vauva on kuitenkin voinut koko raskausajan moitteettomasti ja se lohduttaa. Ei pelottanut yhtään vaikka sydänääniä etsittiin tänään neuvolassa pitkään. Ajattelin vaan että sählä lekuri. Myös teidän palstalaisten hyvät uutiset kaikkien hirveiden epäilysten jälkeen ovat lisänneet luottamusta siihen että marraskuussa meilläkin juhlitaan isänpäivää.

Mahan pullistumisen myötä koen yhä useammin että en ole enää minä vaan me. Kaupassa pohdin mitä ""vauva"" haluaisi tänään syödä (ja kun ruoka ei pysy mahassa niin ajattelen että onpa nirso lapsi kun se nakkaa kaiken ylös). Ongelma on että mitään ei tee mieli mitä vasta on syönyt. Hirveän vaikea keksiä enää uusia ruokia. Tänään kaupasta kuitenkin löytyi retiisejä, greippiä, kokonaisia maissintähkiä, luumuja ja karpalomehua. Huomenna varmaan nekin ovat ällöjä ja pitää taas keksiä uutta. Ihme mielihaluja meidän vauvalla... :)

Lalaa 15+0
 
Manna
Kiitos kommenteista!

Joo kyllä mä taidan sinne reissuun lähteä. Ainakin tiedän mitkä riskit siinä on ja missä niitä eniten kohtaa. Aion vielä soittaa pariin paikkaan tarkistaakseni vielä näitä riskejä. Muuten oma vointini on ollut mitä parhain ja vauvakin on eläväinen pikku potkunyrkkeilijä!

Tuosta ruuasta, että en aio syödä katukeittiöistä ja pidän omia eväitä mukana, ettei huiko iske. Ollaan kuitenkin ihan 100% turisteina ja hyvässä hotellissa, mutta eihän sitä tosissaankaan voi tietää mistä ja milloin niitä pöpöjä voi saada. Voi olla että mahatauti voi olla todennäköisempi. Mutta vinkkinä sain kuulla, että kannattaa syödä maitohappobakteereja ennen reissua että vatsa kestäisi paremmin. Sitten voi ostaa sellaista jauhetta mahatautiin (Osmosal?), jossa on ravinteita, jos mikään ruoka ei pysy sisällä. Sitten oma käsihygienia on tärkeä eli desinfioivia tuotteita pitää kysellä apteekista.

Mä kaipaan muihin maisemiin ja kuumalle hiekalle aurinkoon, vaikken mikään auringonpalvoja olekkaan ja väsyn herkästi kuumassa. Jos meille ei olisi tälläistä työkomennusta tullut niin tuskin olisimme lähdössä mihinkään ulkomaanreissuun.

Kyllähän tämä on tosi kiva ja hyödyllinen palsta! Kiva lukea muitten elämästä ihan muutenkin kuin raskauden merkeissä. Sitä aina jotain oppii toisilta ihan vaikka vain toisten pohdinnoista. Ja toisaalta tässä säästää omia kavereita, varsinkin sellaisia, joilla ei ole nämä asiat ajankohtaisia.
 
Manna
Multakin kyseltiin rokotuskorttia, jota en ole viiteentoista vuoteen nähnyt! Sitten mistään rekistereistä ei läydy rokotustietoja kuin jos vain on käynyt yksityisellä esim. terveystarkastuksessa. Toisaalta eihän meitä nyt edes rokoteta, joten ainoa on mikä multa puuttuu on Tetanus eli jäykkäkouristus. Poliota ei enää anneta.

Pitää vaan reissuun ottaa neuvolakortti mukaan ja tarkistaa vakuutukset. Myös apteekista ajattelin käydä täyden arsenaalin kaikkiin varotoimenpiteisiin.

Kotonakin voi jotain pahaa tapahtua ja eniten ehkä pelkään nykyään autossa kun ajetaan pitkiä matkoja Espoosta Itä-Suomeen.
 
_hilti_
olettepa ahkeraan kirjoitelleet... me oltiin vanhempieni luona viikon loppu joten ei olla koneelle päästy.

hankinnoista: vaunut hankitaan uusina koska äitini on luvannut maksaa.
turvaistuin saadaan tod.näk. ostettua tutuilta halpaan hintaan ja siinä on se hyväpuoli että tiedetään jopa tarkkaan missä se on ollut eikä ole kolaroitu. vaatteita on jo jonkin verran ja lisää tullaan varmaan saamaan tutuilta. sänkyjä valmiina kaksi toinen vanhempieni luokse toinen meille, molemmat suvussa kulkeneita, loppuja varmaan hankitaan aika paljon käytettynä, niin ja tietysti kestovaippoja joka tulee meillä aika isoksi rahareijäksi ja kantoliina...

katsoo sitten lähempänä ja miettii tarkemmin että mitä ja mistä.. mutta hyviä vointeja kaikille ja jaksamista itse olen nyt touhottanut koulun loppumisesta, viimeisetkin jutut vihdoin suoritettu, ja siitä kun olin perjantaina uimassa ja aavistelin tuntevani potkuja kun olin veteen mennyt :)

tuli aika paljon omaa napaa anteeksi
hilti ja vatsa 16+5
 
Maija74
Aurinkoista huomenta äidit!

Mulla viikkoja kasassa nyt 17+0 ja kysyisinkin muilta, että onko teillä ollut näihin aikoihin sellaista vaivaa, että saa rampata pissalla jatkuvasti? Aika ärsyttävää varsinkin jos on jossakin liikkeellä... Asiaan liittyen oletteko muuten treenailleet lantionpohjan lihaksia? Itsellä on jäänyt liian vähiin, mutta yritän nyt korjata asian päivittäisillä harjoituksilla.
Muuten on aivan mahtava olo! Vauvamaha ilmestyi kuin yks kaks yllättäen viime viikolla esiin. Ehkäpä johtuu myös siitä, että ostin ensimmäiset mammahousut, joten nyt mahalla on vapaasti tilaa pullottaa just niin paljon kuin haluaa...:)
Liikkeitä en ole vielä osannut tunnistaa, mutta toivottavasti pian. Huomenna kolmas neuvola!
 
hipsu
Ei sitten muuta kuin oikein mukavaa reissua! Itsekin palasin juuri Espanjasta, ja oli kyllä todella rentouttava reissu. Söin myös maitohappobakteereja ennen matkaa ja matkan ajan, jotta vatsa toimisi kunnolla (näin kyllä teen aina muulloinkin). Ja varmasta kannattaa tosiaan ostaa jotain käsipyyhkeitä tms., niin saa helposti pestyä kätensä kaikkialla.

Mukavaa lomaa!
 
Nessu
Tämä mamma on täällä sairaslomalla kun käsi reistaa. Saapahan viikon verran hoidella näitä suppareitakin sitten kunnon levolla. Ulkonakin on niin nätti keli että tekis mieli jo hakee se lepotuoli tuohon terasille :)

Kyllä mäkin lähtisin reissuun jos pääsisin. En oo mitään rokotuksia ottanut erikseen kun olen reissannut, maitohappobakteereja oon vaan syönyt ja kaikki on mennyt hyvin.

 
nanna
Niistä maitohappobakteereista haluaisin vielä sanoa, kun monet ovat kirjoittaneet, että kannattaa syödä ennen reissua ja reissun ajan. Oma kokemukseni on, et kannattaa vielä reissun jälkeenkin syödä niitä, ja tämä neuvo tuli lääkäriltä, kylläkin minun tapauksessa liian myöhään, silloin kun vahinko oli jo tapahtunut....

Kävimme vuosi sitten intiassa ja söin ohjeiden mukaan ennen reissua ja reissun ajan maitohappobaktereja. Kun reissusta kotiuduin lopetin tabut. Pari päivää meni ja iski aivan kaamea ripuli (mulla ei ruukaa ikinä olla oksennustautia tms. vaan sama tauti tarkoittaa mulla ripulitautia). Luultiin että olin saanut jonkun taudin tai myrkytyksen reissusta. SItä tutkittiin, mutta lopuksi lääkäri totesi, et mitään vikaa ei sinänsä ole, et johtuu melko varmasti bakteerikannan muutoksesta intian kannasta suomen kantaan ja se aiheutti oireet. Siinä hän sanoi, että noita pillereitä pitäisi syödä vielä viikon verran reissun jälkeenkin, jotta elimistö tottuu uudelleen suomen /oman paikkakunnan bakteerikantaan. Vaikka se ei vaarallinen olekaan, mutta on niin erilainen kuin reissussa, että voi samalla tavalla aiheuttaa ongelmia kuin ulkomaillakin.

Kaikilla elimistö ei tietenkään välttämättä ole noin herkkä, mutta kerta se oli mullakin ensimmäinen. Vaikka tuo oli eka kerta kun yleensä söin ulkomaanreissuilla maitohappobakteereja, aion todellakin seuraavilla matkoilla myös syödä sekä niiden jälkeen! =)

Mukavaa reissua!!
 
Jenny
Itse olin muutamia vuosia sitten Hammametissa Tunisiassa eikä tullut minkäänlaisia vatsaoireita eikä muitakaan ongelmia. Meillä oli puolihoito hotellissa ja loistavat ruoat. Kaikkea syötiin siellä.

T: Jenny
 
Manna
Tosi hyvä vinkki tuo maitohappobakteerien syönti ja että sitä kannattaa jatkaa reissusta palattuakin. Onhan se loogista, että vatsa reagoi myös paluuseen tuttuun bakteerikantaan.

Vitsi kun koskee päähän! En tiedä onko tämä tavallista raskausoiretta vai nestevajausta. Koetan kyllä juoda koko ajan...



 
Pinni
Heippa!

Ja terveisiä rakenneuä:sta ja neuvolasta!

Ultrassa kaikki hyvin, koko vastasi viikkoja, tärkeät mitat oli normaaleja ja pikkuinen huitoi ja liikkui vilkkaasti. Oli hellyyttävä nähdä hänet taas, sniif. ;)

Neuvolassa katsottiin vielä pikuisen syke, joka oli huimat 160-170. Kuulemma niin liikuvainen, että pulssi siksi aika korkea. Mulla hemppa ok, mutta verenpaineen alapaine vaan 54... pitää kuulemma ottaa aamut iisisti. Paino nopussut 600 g /4 vko, joten kohta kuulemma vois nousta enemmänkin. No parempi näin päin, mulle sanottiin. Mitattiin myös ekan kerran fundusmitta ja se oli 16,5. Yläkäyrällä mennään. Sain myös mukaani lainaksi tukivyön, koska alaselkä on vähän vihlonut ja reistaillut.

Joten enköhän jatka samaan malliin, olokin on pirteä ja iloinen, kun taas sai tietää, että kaikki ok!

Nyt tuli aika oma napa-viesti, mutta ajatukset just aika tavalla tuolla oman navan seutuvilla ;)

Niin, tuohon tunisia/ulkomaanmatka keskusteluun kommentoisin, että itse olen lähdöösä Portugaliin parin viikon päästä. Rokotteet on kyllä ok, muta varmaan lähtisin vaikka ei ihan olisikaan. Hyvä käsienpesuaine on käsidesi, jota saa apteekeista. Tosi hyväksi todettu. Ja ne maitohappobakteeripillerit myös!

Hyvää oloa kaikille!

Pinni 18+2
 
Matkannut
Manna! Mulle sanottiin et maitohappokuuri aloittaa pari pvä ennen matkaa ja syödä pari pvä paikan päällä. Ja mitään mahatautilääkettä ei saa kuulemma syödä kun on raskaana, näin valaisi minua apteekin täti kun kävin ostaan lääkkeet matkalle. Ja rokotuksista vielä, mulla ei ollut voimassa olevia rokotuksia ja lääkäri sanoi et on turvallisempaa lähtä matkaan ilman rokotuksia mitä ottaa rokotukset raskaana. Oikein hyvää matkaa jos matkalle aidot. Mä ainakin lähtisin vaikka heti jos vain olisi mahdollista!
 
orvokki
Heipsan!

Voi kun olisi ihanaa lähteä matkalle!! Varmasti voi lähteä, kunhan ei ota turhia riskejä ruuista ja huolehtii mm. käsihygieniasta. Täällä mie vaan pakerran, enkä mihinkään pääse...

Nyt tulee taas omaa napaa... Kovasti mietityttänyt tuo astma. Näköjään pitää aina olla joku, mikä ahdistaa. Milloinhan pääsisin nauttimaan? Neuvolalääkäri siis kaksinkertaisti astmalääkitykseni, kun keuhkot vinkuivat. Sitkeä flunssa vaivannut monta viikkoa, nyt helpottaa. No, siitähän minä tietysti ahdistuin, että onkohan siis tullut aiheutettua jotakin vauvalle, kun lääkitys on ollut liian pieni?? Soitin nyt suoraan keuhkopolille ja sain ensi viikoksi lääkärin soittoajan, jolloin nämäkin asiat toivottavasti selviää. Ottaa vaan päähän, kun heti ekalla neuvolakerralla+terv.kesk.lääkärissä+neuvolalääkärissä jo pyysin päästä sinne suoraan, mutta minua ei päästetty! Itse täytyy näköjään kävellä suoraan sairaalaan ja iskeä nyrkkiä pöytään, että saa apua. Luin kyllä netistä, että hoitamattomanakin hapen puute/astma aiheuttaisi ""vain"" verenpaineen nousua ja sikiön kasvun hidastumista, kun itse olen maalaillut piruja seinille ties mistä aivojen surkastumisesta, autismista ym.... Taas tuli paatosta, kiitos, että jaksatte lueskella. ""Toivo"" kuitenkin elää, potkuja satelee! Esikoisemme (n.2,5 v.) kysyi tänä aamun sängyssä loikoillessamme yllättäen (ei olla vielä paljoa vauvaa mainostettu), että saanko äiti koputtaa vauvalle? Ihanaa...
 
Äiskä
Minä kävin Karibialla rv.8-9, eikä ongelmia ollut. Minulla on kyllä pistettynä A- ja B-hepatiittirokote jo entuudestaan. Ainoa vaikeus oli ruuan hajun etominen noilla viikoilla.
Nyt olen pohtinut jaksaako kesällä enää lähteä minnekään, kun on tällainen ""kehäraakki"". Vähän kun liikkuu niin kyllä koskee ja supisteleekin.
Minä olen sairastanut astmaa vähän yli 10 vuotta. Minulta on nyt raskauden ajan pois tablettilääkitys Singulair, jota ei voi käyttää. Nostin itse nyt kortisonilääkitystä, kun vinkuu aikalailla. Oiskohan sen ansioista nyt verenpainekin laskenut, kun oireet helpottuivat. En ole isommasti ottanut paineita. Suun kautta aloitan Prednisolon-kuurin lääkärin ohjeiden mukaan, jos todella tiukkaa.
Hyvin varmaan voivat vesselit. Nyt joitakin jo tosi mojovia potkuja tullut. Kesken asiakkaankin ähkäisin, että voih...
Huomenna työreissulle Keski-Suomeen. Pitää olla paikalla kello 9 aamulla. Ajettavaa suuntaansa n.150 km. Onneksi on ilmastointi.
Meillä on Harrikka. Kohta voisi lähteä vaikka kyytiin. Täytyy varmaan laittaa miehen housut jalkaan, kun omat ei mahdu kuin viereen. Mies kiusasi, että täytyy varmaan hankkia pari sivuvaunua...

Äiskä hikoillen rv 18+4
 
Craviz
Sairasloma jatkuu...
Hemon olin saanut nostettua takaisin 130:een, eli ihan loistava, silti ihmettelin pyörryttävää oloa.
Lisätutkimuksissa selvisi että verenpaine on 106/58 eli aika alhainen ja veren sokeriarvo 4,2...sekin aika alhainen..
Loppujen lopuksi on ihan hyvä olla kun ottaa rauhassa mutta silti laittoivat vielä lepoon perjantaihin asti..

No huomenna rakenneultrassa aion ohimennen kysäistä miten aletaan nostelemaan näitä arvoja..
Vauva voi onneksi ihan hyvin, semmosta möyrintää on tänään taas pitänyt että ulospäinkin näkyy jo :)

Huomenna jatketaan..

Myös hikoileva Craviz ja pikkuinen 19+1
 
Äiskä
Minulla oli nuorempana ongelmana alhainen verenpaine. Keskimmäiseltäkin laski 85/35:een. Samoin verensokeri oli välillä pohjalukemissa. Nyt hirveä makean himo. Ruokakärryn sisältö muuttunut täysin...
Muistahan Craviz syödä pieniä määriä säännöllisesti. Minulle ei aamulla maistu vielä oikein mikään, mutta iltapuolesta kyllä.
Olen yrittänyt varata sarjassa toista neuvola-aikaa, mutta vaikeasti on täti tavoitettavissa. Ei siitä liene paljon muuta hyötyä, kuin että saa hempan kontrolloitua. Oli näköjään tänään tulleen epikriisin mukaan kohdunkaulaakin jäljellä yli 4 cm ja kohdunsuu kiinni, vaikka supisteleekin. Nyt on uusi vaiva. Jomotus on siirtynyt nivusista lantioon. Ei taida olla helpotusta luvassa. Normaalisti sikiö vähän lakkaa painamasta, kun siirtyy ylöspäin. Taitaa olla 156 cm:n mitoilla olla tuo väli aika varattuna. Seuraava ä-poli minulla on 31.5. Tulee tietenkin hurjan lämmin kesä, että saadaan oikein kärsiä. Vähän harmi, että minulla meni tuo syksyllä alkanut raskaus kesken. Olisi jo nyt kohta synnyttänyt. Kesälapsi olisi niin helppo hoitaa. Nyt meillä heti talvi vastassa. Onneksi meillä on iso kokonaan katettu, tarvittaessa umpinainenkin terassi. Voi nukuttaa pienet siellä. Meillä on farmariauto, mutta vähän kauhistelin, että miten siihen mahdutaan. Pari turvaistuinta vie takapenkin ja kaksi koiraa tavaratilan. Mihinkähän kaksotenvaunut ja muut roinat. Meillä on asuntoauto, mutten ole sillä koskaan ajanut, eikä sillä oikein kaupungissa viitsi ajella. Pitemmille matkoille kyllä hyvä. Se hyvä puoli kaksosraskaudessa on, että saa peräti 2 kk lisää vanhempainlomaa. Ensi kesänä voisi sitten lähteä ""rentouttavalle"" lomamatkalle vaikka Keski-Eurooppaan.
Toivottavasti teillä kaikilla tulevissa rakenneultrissa asiat ok. Sen jälkeen tämä jonkin aikaa lähinnä vauvojen kasvattelua, kunnes jännitys tulevasta synnytyksestä alkaa vaivata. Minulla kaikki edelliset käynnistetty. Nyt ei liene sitä ongelmaa, mutteihan sitä koskaan tiedä.
Taas kummasti kirjotuttaa, kun pitäisi lukea työhön liittyviä juttuja...
Hyvät yöt kaikille !
 
Manna
Joo pitää tarkistaa kaikki lääkkeet mitä meinaan matkalle ostaa, että ne on turvallisia. Toivottavasti löytyy jotain mahatautilääkettä joka sopisi. Näitä happosalpaajia ei suositella, niitä olen joskus syönyt ennen raskautta (ranitidiini ja lanzopratzoli tms...) Ihmeellistä miten rajoittunut tämä lääkintä todellisuudessa on raskaana olevalle!
 
Lotta
Myös mulla on ollut koko ajan alhainen verenpaine, samaa luokkaa Cravizin kanssa, mutta viimeksi neuvolassa yläpaine oli noussut jo 120:een, että se selittää mun vahvistuneen olon.

Mun paastoverensokeri mitattiin viime raskaudessa ja arvoksi saatiin vähän päälle neljä. Nyt en ole kärsinyt heikotuksesta, kun olen syönyt tosi usein ja välillä ihan luvattomankin paljon lähinnä herkkuja.

Mutta eilen iski kevätflunssa tai sitten se esikoisen kevätjuhlan luontopolku oli viimeinen pisara, kun yöllä heräsin kurkkukipuun ja olo on ihan tukossa. En ole varsinaisesti allerginen, mutta joskus keväisin oireilee, että jos tämä olisi vaan sitä ja häipyisi nopeasti. Viime raskaudessa herkistyin sitrushedelmille, vaikkei ruoka-aineallergioita normaalisti ole.

Äiskän tavoin olen miettinyt talvivauvan kanssa eloa, esikoinen kun on syntynyt keväällä. On se aika erilaista, kesällä on niin kätevää, kun voi imettääkin missä vaan ja koska vaan. Pelkään mökkihöperöityväni kokonaan sitten marraskuussa, kun Turussa on jatkuva loska ja pihalla olo on yhtä tuskaa.

Hassua, miten mun luottamus meidän pärjäämiseen vahvistui, kun kuulin tulokkaan olevan poika. Eihän hän mitenkään voi olla yhtä vatsavaivainen ja vaativa, kun tuo tyttäremme. Mieheni on kuulemma ollut unelmavauva, nukkui ja söi vain. Toisaalta kakkonen syntyy valmiiseen lapsiperheeseen, muutos ei ole vanhemmille enää niin iso ja perheessä on jo esikoisen asettama valmis rytmi. Ehkä se varmuus tekee usein noista pikkusisaruksista niin paljon ""helpompia"" vauvoja.

Jos tästä työpäivästä selviäisi, ei tullut yöllä oikein nukuttuakaan. Pyörin siihen malliin, että viereeni kömpinyt esikoinenkin päätti siirtyä omaan sänkyynsä nukkumaan :)

Lotta tasan rv18
 
orvokki
Heippa!

Täällä myös alhaisen verenpaineen kanssa painiva. Ei kai siihen oikein mitään kunnon keinoa ole tai ainakaan viime raskaudessa ei mitään ohjeita muistaakseni annettu, kuin että pitää vaan syödä pieniä annoksia, liikkua jne.

Mun esikoinen on syntynyt joulukuussa, joten mulla on kokemusta talvivauvasta. Itse asiassa se meni ihan kivuttomasti, koska oli pimeetä koko ajan ja itse oli ihan siinä sumussa samalla. :)). Sitten kun päivät alkoivat pidetä, vauvakin oli jo niin iso, että sen kanssa oli kiva olla ulkona. Kesällä sitten osasi jo kontata, joten nurmikollakin oli kivaa! Ainut mahdollinen lisätyö lienee tuo pukeminen, mutta eipä sinne vaunuihin niin kovasti tarvitse pukeakaan. Eli ei huolta Äiskä ja Lotta!

Mä oon miettinyt tuota väitösjuttua myöskin. Toivoisin voivani väitellä ennen lokakuuta, mutta saapa nähdä miten saan kesällä hommat hoidettua. Nään jo sieluni silmin itseni viimeisilläni raskaana väitöstilaisuudessa, joss kesken kaiken kommentoin:"" Arvoisa vastaväittelijä, voisimmeko nopeuttaa väitöstä, lapsivesi meni juuri..."" En tiedä, miten sen stressin ja jännityksen kanssakin sitten viimeisillään jaksaa väitellä, mutta jos vaan mitenkään mahdollista, mieluummin tekisin sen nyt tämän vuoden puolella.

Hauskaa päivää!
 
nanna
Mulla kans raskauden alkuvaiheessa hemoglobiini putos 118:sta ja viimeksi oli pudonnut vielä 114:sta. Rautatabletit ei tunnu auttavan, mutta katsotaan nyt sitten ensi viikon neuvolassa, joko hemoglobiini tasaantunut tai vaikka jopa vähän nousis...

Alhaisesta verenpaineesta kans olen kärsinyt, jos saatte jotain neuvoja sen nostamiseen, kertokaa ihmeessä! =) Mulle sanottiin neuvolassa, ettei sille voikein voi tehdä mitään. Muuta ko et syö tasaisin väliajoin ja juo paljon, niin ja aamut ottaa rauhallisesti ja muutenkaan ei pompi ylös alas. Mutta ei kai noikaan auta siihen nousuun, vaan siihen ettei se laskis hetkittäin sit liian alas... Mutta, selvitäänhän sitä näinkin, pitää vaan muistaa varata joka paikkaan mukaan juotavaa ja jotain naposteltavaa... =)
 
Annu-76
Nyt on uutiset työpaikallakin kerrottu ja odotettua paremmin pomo otti asian, eikä ainakaan heti käskenyt kassan kautta kotiin (; , vaikka vielä koeajalla olenkin.

Joku kyseli tuosta vessassa ravaamisesta. Itse olen nyt reilun viikon aikana huomannut, että aamuyöstä pitää kertaalleen herätä vessaan, kun ennen olen nukkunut yön heräämättä. Päivälläkin jossain välissä yleensä ravaan vähän tavallista useammin pisulla.

Viikko sitten mulla oli jotain iskiasvaivaa(?). Kävellessä jalka meinasi yhtäkkiä mennä alta. Eilen tuo vaiva taas uusi. Kokoajan ei ole jalka kipeä, vaan kipu tulee yhtäkkiä kuin sähköisku ja saa linkuttaa muutaman minuutin ennen kuin jalkaan ""pito"" palaa.

Mutta ei parane valittaa, kun olen tähän asti tosi vähillä vaivoilla päässyt. En ole vielä lämmöstäkään kärsinyt, vaikka yleensä olen se, joka ensimmäisenä hikoilee. Mulla oli alkuraskauden oireena palelua, jota yleensä kuumaverisenä ihmettelin ennen testin tekoa. Edelleenkin välillä vedän illalla villasukkia jalkaan...

Annu 16+2 (ei vielä liikkeitä)
 
Craviz
Terveisiä rakenneultrasta :)

Tämä oli ihan toista kuin niskapussiultra..ihana.
Toinen oli kasvanut niin kovin että erotettiin jo varpaat ja sormet ja kasvot sekä suun aukomiset, aivan upeaa että tihrukin pääsi silmästä siellä.
Ja potki siinä samalla niin kovin että ultraajakin nauratti, hänkin meinaan oli raskaana!

Painoa on jopa 240g ja mitat vastaavat täysin viikkoja.
Koko pituutta oli noin reipas 20cm..

Ja voinhan nyt tämänkin sanoa...ollaan miehen kanssa alusta saakka oltu poika-olossa..miehellä 3 veljeä, yksi veljenpoika..isällänsä on vain veljiä jtn aika poikavoittoista..meidän suvussa on enemmän poikia mutta nyt sitten sanottiin että tytöltä vaikuttaa :O
Alkuun mietinkin että kun ollaan ns. poikaa odotettu niin mitäs jos onkin tyttö, tuleeko joku ihme sekunnin pettymys mutta nyt on suut kyllä NIIN isolla virneellä..
Oma pieni tyttö..ihanaa..

Mutta satavarmojahan nuo eivät ole..eli en painu nyt kauppaan ostamaan vaaleanpunaisia vaatteita, edelleen ne neutraalit kiinnostaa..voihan tuo vielä muuttua..

Siinä taas omaa napaa..

Craviz ja pikkuinen 19+2
 

Yhteistyössä