LOKAKUUN ÄIDIT 13

  • Viestiketjun aloittaja Airi
  • Ensimmäinen viesti
Lotta
Pienet tytöt ovat ihania, onnea Craviz. Itselleni kävi niin, että kun koko raskauden ajan odotettiin poikaa, niin kyllä siinä tuli se sekunnin pettymys, että tyttö vai. Tuo pieni tyttö on nyt kietonut meidät ja koko suvun pikkulillinsä ympärille, aivan ihana pikku neitonen.
 
Tiffany
Ihanaa, monet on jo niin pitkällä että on rakenneultra ajankohtainen.

Meillä on tasan neljän viikon päästä. Tänään oli taas lääkäri ja voi että oli kyllä pöllö käynti. Täti mittasi verenpaineen, painon, koitti sormella kohdunsuuta, liuskalla mittasi kohdun ph:n, sekä kuunteli 2 sekuntia sydänääniä. Olisin ihan hyvin voinu jättää väliin koko käynnin. Meni koko aamupäivä reissaamiseen ja vastaanotolla olin about 3 minuuttia.

Täti oli lomasijainen ja oikein epäystävällinen. Kysyi lopuksi että onko kysyttävää. Kysyin, mitä parit harakanvarpaat neuvolakortissa tarkoittaa. Täti vastasi että no sitä ja sitä, ja jos on jotain poikkeavaa niin kyllä me ilmoitetaan. Tyyliin että eipä kannattaisi paljon vaivata pikku päätään lääkärien jutuilla eikä vilkuilla kotona sitä neuvolakorttia ihmeissään.

No, ensi kerralla taas omalle lekurille rakenneultraan. Se on ihan kiva tyyppi onneksi.

Kevätaurinkoa kaikille, ja erityiset sympatiat niille jotka yrittävät saada väikkärin kasaan ennen vuoden loppua. Täällä sama juttu, mutta keskittymiskyky on kyllä niin vähissä että tiukkaa tekee.

Tiffany 16+3 ja Idulla kaikki kondiksessa
 
Airi
onnittelut tytöstä cravizille! Voi kun meidän vauvelikin rohkeasti ensi viikolla näyttäisi ""pissavehkeensä"" äitille. Mä jotenkin olen aina alitajuntaisesti toivonut poikaa, mutta tyttökin on ihan yhtä tervetullut! Mun äiti sanoo koko ajan että tyttö tulossa, mutta katsoo nyt. Aluks mulla oli ihan poika fiilis..nyt ei ole oikein mitään fiilistä kumpaankaan suuntaan.

Tänään on olut hyvä päivä! Ensinnäkin mulla on enää 16 työaamua kesälomaan. ajallisesti toi on sit 3 ja puoli viikoa, mutta toi 16 kuulostaa paljon paremmalta, siiten kun vielä niistäkin varmaan 5 on sellaisia päiviä jolloin on jotain speciaalia ohjelmaa koulussa..urheilupäivää, konsertteja, teatteria, luokkaretkipäiviä jne. Joten aikas hyvä juttu. ;-)

Toiseksi mun oppilaat oli menestynyt yhdessä kilpailussa! Ja nää oppilaat oli vielä koko porukan heikoimpia! kyllä tuli hyvä mieli! varmasti heillekin.

Kolmanneks syys riittää ihan toi aurinko joka jaksaa paistaa ja mun masuni joka jaksaa kasvaa ja kerätä ihailevia katseita. ;-)

Tiffany: Olen kanssa tollasten kokeneemmien äitien suusta kuullut kuinka toi neuvolassa ravaaminen on turhauttavaa kun siellä menee se 3 minuuttia ja monesti kiire on niin valtava että ei ehdi edes kysyä niistä mieltä painavista asiosta joista oli tarkoitus kysyä. Mä olen käynyt nyt ekassa ultrassa yksityisellä ja menen tohon rakenneultraanki, kun siellä jotenkin jaksetaan kertoa ja panostaa vähän enemmän tohon asiakaspalveluun..tietty sieltäkin puolelta löytyy varmasti poikkeuksia.

Hyviä vointeja kaikille!


Airi ja salamatkustaja 17+2
 
Pinni
Onnea Craviz tyttösestä! Meillä rakenneuä:ssä ei lääkäri oikein uskaltanut sanoa, että kumpi tulossa. Hän oli melkein jo sanomassa, mutta sitten ei kuitenkaan oikein sanonut sitä eikä tätä. Mieheni kanssa kovasti sitä ruutua töllisteltiin ja hän ihan näytti paikankin, että missä näkyy jos näkyy ja me mielestämme näimme siinä pienenpienen pippelin :) mutta niin,voihan se vielä muuttua, niinkuin Craviz sanoit ja varmaahan se on vasta sitten kun lapsi on ulkona (jos ei muita kokeita tehdä)

Mulla on alusta asti ollut poikafiilis, miehelläni taas tyttö, mutta molemmat ovat tervetulleita. Ehkä ootan itse ihan millin enemmän poikaa, en tosin tiiä miks.

Niin, eilen vielä unohtui ultraterveisissä kertoa, että meidän pikuinen painaa 230 g.

Mukavaa, että äityleillä on hyvä fiilis ja mieli korkealla! Jatketaan samaan malliin.

Pinni 18+4 (hui! kun aika menee nopeasti...)
 
aino
Tulinpa vierailemaan tänne kun itsellä on lokaihme vuosimallia 05:)

Tuntuu jotenkin niin kaukaiselta kasvava maha ja ensimmäiset liikkeet. Poika on jo reilu 6 kk ja iso vesseli.

IHanaa odotusaikaa kaikille ja toivottavasti vältytte turvotukselta! Muistakaa juoda paljon vettä ja syödä mansikoita kun niitä kotimaisia saa!

aino ja poika 6 kk 1 vko
 
Nessu
Onnea pikkuprinsessasta Cravizille :)

Voi kun meilläkin rakenneuä:ssä kahden viikon päästä näkyis tulokkaiden sukupuolet. Mulla on ihan tyttö olo, mutta ois ne pojatkin kyllä kivoja. (kuulemma pojat helpompia lapsia kuin tytöt, tiedä sitten)

Eilen oli taas paska päivä, mahaan sattui niin että meinasin jo lähtee lääkäriin. Ihan sama missä asennossa oli niin sattui vaan. Toisena on tullut nut ihme kutinaa, mahaa kutittaa niin että järki meinaa lähteee. Hepatoosista ollaan huolestuneita vasta vk 26 jälkeen (ainakin täällä) joten täytyy vaan rasvata masua paljon. Hyvä rasva on muuten se Bodyshopin cocoa stick. Edellisessä raskaudessa käytin sitä eikä tullut raskausarpia ollenkaan.

Nessu, rv 18+3
 
lotta
Tuohon Bodyshopin kaakaovoihin minäkin luotan raskausarpien ehkäisyssä, mulla oli vain ihan rasvamuodossa. Pitäisi käydä hakemassa. Mullekaan ei tullut arpia viimeksi, joten en voi jättää rasvaamista väliin, vaikkei siitä ole täysin todistettavasti hyötyäkään. Viiemeksi mulle tuli kiloja niukasti ja odotin normaalikokoista tyttöä. Musta tuntuu, että tällä kerrallla kyllä turvotaan vähän enemmän, ainakin tällä syömisellä.
 
orvokki
Onnea tyttöuutisesta!

Itsellä tasan viikon päästä rakenneuä, saa nähdä sanovatko tällä taas mitään, viimeeksi oli ehdottomasti kielletty henkilökuntaa kommentoimasta. Mieheni, joka on tottunut katsomaan ultrakuvia tosin huomasi, että poikahan siellä taitaa olla ja niin olikin! Nyt kyllä myöskin poikaolo, tosin tyttöä vähän salaa toivon... Kunhan kuitenkin olisi terve ja jompaa kumpaa sukupuolta, muulla ei väliä!

Viimeeksi kiloja tuli tosi vähän, puoleen väliin mennessä ei ollut tullut grammaakaan. Nyt sitten on... Tosin nyt on ihan eri elämän tilanne, on töissä, opiskelee siihen päälle, on esikoinen jne. Lenkille ei vaan ehdi niinkuin viimeeksi. Eilen tosin vielä jaksoin tehdä kunnon lenkin, mutta juoksu onnistui vain 10 min. kerrallaan. Niin ja nyt tulee syötyäkin ihan eri tavalla, kun esikoiselle on pakko tehdä kaksi lämmintä ruokaa päivässä. En ota stressiä, tuskin sentään 20 kiloa paisun, joku 15 olis ihan ok, lähtee nopeasti pois!
 
Craviz
Kiitos kaikille!

Tosiaan nyt jännätään kovin pitääkö paikkansa tuo ennustus...Se siitä poikaolosta :)
No kyllä se vieläkin pojalta tuntuu, niin voimakkaita potkuja sieltä satelee ja paljon..Tosin monet ovat mahan muodostani todenneet että taitaa olla tyttö tulossa, niin ylhäällä on mahani..poikamaha kuulemma kasvaa alemmas?!
Tiedä sitten, onhan näitä ns. päätelmiä olemassa vaikka kuinka, niin ja toiset sanoo että tyttömaha leviää sivuille ja poika kasvaa suoraan eteen...No onhan mulle nuo hauskat jenkkakahvat kyllä kasvaneet yllättäen ja lantio hieman kadonnut..

Orvokki: kyllä sitä painoa täälläkin...itsekin olen ottanut tavoitteeksi sen max 15kg..ja mitä sen väliä, sen kaiken saa pois..se on niin omassa päässä..:)

Aurinkoa ja ihanaa odotusta..

Vielä sairaslomalla Craviz ja pikkuinen 19+3
 
Lotta
Tyttö ja poikaolosta. Itse uumoilin jotain erilaista tässä raskaudessa, kun ihoni ei ollenkaan räjähtänyt kuten viimeksi, mutta saattaa se olla tottumustakin näihin hormonimuutoksiin. Viiimeksi odottaessani tyttöä, mahani ei levinnyt ollenkaan sivuille, edessä vaan jökötti, että se sitä poikamahasta. Mutta mulla fysiikka pistää mahan kasvamaan ulospäin, kun mittaa on vain 159 cm ja on lyhyt selkä. Viimeksi ei ollut minkäänlaista ällötystä, tässä oli enemmän, mutta vaan ällötystä, ei varsinaista pahoinvointia.

Meillä saattaisi pitää se paikkansa, että jos sekstailu osuu ihan ovikseen, niin pojat olisivat nopeampia uimareita. Koska tärppiovulaatiossa bongasin pitkästä aikaa vahvasti ovulaation ja se osui vielä viikonloppuun, että taidettiin osua just siihen.

Mutta nyt on helppo spekuloida, kun tietää odottavansa poikaa. Siskoni odotti poikaa voiden pahoin yli puolenvälin ja iho huonona loppuun saakka.

Mä täällä spekuloin tutkimustuloksia kotona kaameassa flunssassa. Nyt on jo parempi olo, kun nukuin päikkärit, mutta töihin lähdöstä ei tullut mitään, kun sydän vaan hakkasi pienestäkin liikkeestä. Onneksi voin tehdä hommia kotoapäin.

Mä en muistanutkaan kuinka paljon hymyileviä katseita ja iloista mieltä kasvava vauvamaha aiheuttaa ihmisissä. Toki viimeksi odotin talviaikana, että aika paljon maha sai olla piilossa.

Onnea kaikille rakenneultraan, sekä hyvää oloa ja voimia olonsa kanssa tuskaileville. Meillä on rakenneultra viikon päästä.

Lotta 18+1 (joutuu tarkistamaan menevän viikon kalenterista = kuluva viikko - 1)
 
Äiskä
Minulla kun on jo molempia sukupuolia, niin ennusteista. Poikia odottaessani todella kukoistin. Hiukset ja iho todella hyvässä kunnossa. Maha pallona edessä. Tytöltä naama kukki ja hiukset repsottivat. Selkä leveni... Mies sanoi, että varmaan saat tytön, kun olet nuin rupsahtanut.
No mitenkähän nyt. Maha ei edellisissä raskauksissa repeillyt. Ehkä kudokset hieman joustavammat silloin :) Nyt ""vyötärönympärys"" tasan metrin. Pojalta, joka paino 4500 g saman verran käynnistykseen mentäessä. Taitaa eteenpäinlaajeneva sukkula repeillä jossain vaiheessa, vaikka kuin rasvaisi. Minullakin kun on tuota ""pituutta"" peräti 156 cm.

Minulla on muuten kokemusta talvi-ja kesävauvoistakin. Pojat syntyneet talvella ja tyttö kesällä. Kyllä molempien kanssa selviää, mutta kesävauva helpompi. Sukupuoleen liittyvästä helppoudesta en mene sanomaan mitään. kaikki olleet helppoja. Paitsi aluksi vanhin ennekuin selvitettiin, että itkun takana oli virtsatietulehdus.

Itsellä nyt huono olo. Pyörryttää ja heikottaa sekä vähän etoo. Pitäisköhän lähteä kotiin huilimaan.

Hyvää vointia teille, Äiskä 18+6
 
orvokki
Apua, oltiin tipahdettu vallan toiselle sivulle!! Nyt viestiä naiset!

Näin viime yönä todella omituista unta. Synnytin jo ja vauva oli tyttö ja 4kg 1 g. Just joo. Se oli niin iso jötkäle, että kun yritin imettää, en jaksanut nostaa sitä syliin vaan melkein kaaduin lattialle! Mikähän enneuni tuokin on :).

Jotain positiivista! Palkka nousee! Saatan jopa tällä kertaa saada jonkin verran äippärahaa, viimeeksi minimillä apurahan takia. Nyt väikkärin pariin!
 
Lisko
Mäkin huomasin, että mistes noin kauas oli tiputtu ja valmistausuin jo nostamaan, mutta jouduin töihin :( En nyt ehtinyt kerrata, mistä sitä eilen olikaan juttua. Ainakin tyttö/poikaoloista ja, että toiset jo tietää kumpi tulee. Aika hurjaa! Me ei vielä olla päätetty halutaanko tietää sukupuoli. Mä toisaalta haluaisin, kun se vähän konkretisois tätä vauvaa lisää. Mies ei taida haluta tietää. Mulla on se ""ongelma"", etten tiedä kumman haluaisin. Haluaisin pikkutytön, teini-ikäisen pojan ja sitten taas aikuisen tytön. ;) Mulla ei ole erikoisemmin kumpikaan olo, mutta sen yhden vauvaunen peruusteella, jonka olen nähnyt, on tullut ehkä kuitenkin hieman enemmän poikaolo.

Mä oon miettiny, että pitäis varmaan alkaa nosteleen n. 4 kg käsipuntteja, kun mun käsilihakset (mies kai sanois: ""ai mitkä?"") on aika onnettomat. Jaksais sitten nostella vaikka tota Orvokin unen 4 kg 1 g kokoista vauvaa. (Aika huvittava toi 1 g! Yksityiskohtainen uni.)

Lisko 16+1 (edelleen liikkeitä odottaen)
 
Kylie
Heissan!

Täällä myös ihan poikafiilikset, vaikka tyttöä muka toivonkin. Tässä vaiheessa huomaa jo kuitenkin, että olipas tulokas kumpi vaan niin en ole pettynyt :) Meillä rakenne ultra tunnilleen tasan viikon päästä, joten sitten sukupuoli hyvällä tuurilla selviää.

Sitten kysymys. Mulla oli silloin alkuraskaudesta hirveää pahoinvointia, jonka seurauksena painotippui reilusti alle 50kg. Nyt joudun sit ravaamaan neuvolassa kokeissa kun paino ei nouse. Kuin paljon se teillä muilla on noussut? Itse olen vieläkin 3kg alle lähtöpainon. Olen siis tod. pieni kokoinen, joten siksi kai tätä seurataan niin tarkkaan. Ja kuinka paljon kaloreita te syötte päivässä? Sain neuvolasta ohjeet syödä 1600-1800kcal/pvä ja tarkat listat siitä millaisia annoksia milläkin aterialla. En kyl tiiä miten ikinä saan ahdettua tuommoisen määrän ruokaa mahaani! Koska jos syön mahan ihan ähky täyteen siitäkin tulee huono olo (ei kuitenkaan oksentaa tarvii).

Masussa on kaikki ok. Syke normaali ja kohdunkorkeus on hieman isompi kuin keskiarvo, joten itseltäni tämä voimia vie.
 
orvokki
Jossain aiemmassa viestissä sanoinkin, että edellisessä raskaudessa mulle ei puoleen väliin mennessä ollut tullut yhtään painoa lisää. Olin myös n. 50 kg (painoindeksi n. 17), mutta ei sitä erityisemmin silloin seurattu kuitenkaan. Nyt neuvolantäti kuitenkin (sama täti) kehoitti kyllä vähän pulskistumaan, ja tämä onkin kyllä tällä kertaa onnistunut :)). Oli oikein tyytyväinen viimeeksi, kun painoa oli tullut vähän lisää (n. 1kg). Kyllä mä Kylie uskon, että sun paino alkaa nousta. Pitää kuitenkin oikeasti muistaa syödä, jos ollaan näin hoikkia. Rasvakerrosta pitää olla vähän niinkuin varalta, koska sitten kun alat imettää, kulutus on todella hurjaa! Toisille sopii tuo kalorien laskeminen, mulle ei. Yritä vaan syödä se pari lämmintä ateriaa päivässä+välipalat, ei mun mielestä pidä ruveta ahtamaan vaan syödä normaalisti.
 
Pinni
Moikka kaikille!

Meitähän on täällä moneksi! Toiset kutsuvat itseään pulskaksi, toiset normaaleiksi ja toiset on hoikkeliineja. Kivaa kun on niin monennäköistä ja kokoista mammaa! Mulla toi paino on viiemiset vuodet pyöriny tossa 60 kg molemmin puolin, alle sais kyllä olla, niinku normaalitilanteessa. Painoa ei ollut tullut mullekaan kuin alusta 1,5, kg, joten täti vaan muistutti, että pitää syödä eikä sen kummemmin muuta. Sanoi myös, että kyllä se vielä ehtii nousta ;) Eli Kylie, ehkä ei ole syytä kovin isoon huoleen, kunhan vaan vähän enemmän keskityt syömiseen. sehän on vaan kivaa ;) Erityisesti kun grillikausi on alkanut!

Hyvää viikonloppua, ehkäpä la saan rillata meidän uudella rillillä ;)

Pinni 18+5
 
Kylie
Kiitos Orvokki ja Pinni vastauksista! Kiva kun kaikki eivät vain syyllistä, että et syö tarpeeksi.

Kyllä minäkin omasta mielestäni syön ihan riittävästi, säännöllisesti ja monipuolisesti, mut paino ei vaan nouse! Ja kropasta onkin nyt kaikki rasva lähtenyt niin, että lihakset ertottuvat tosi selvästi.

Mut eiköhän se tästä. Parempi kai se näin päin, että saa syödä oikein lääkärin määräyksellä pizzaa, hampurilaisia ja muita herkkuja kuin, että joutuisi joka suupalaa vahtaamaan ;) Ja grillikausi on todellakin mahtavaa. Viikonloppuna vois taas grillailla oikein urakalla. Ja yllättää neuvolatädin tiistaina positiivisesti monella sadalla grammalla :)
 
Äiskä
Täältä joutas vähän kiloja sinnepäin. Ehdin tuossa kehitellä hyvän varaston jo ennen raskautta. Nuo lapsettomuushormonit kyllä lihottivat ja turvottivat. Lisäksi lopetin tupakanpolton, josta varmaan siunaantui jokunen kilo. Omasta mielestä en syö paljon, mutta nyt paino noussut n. 4 kg. makea kyllä maistuu ihan eri tavalla kuin ennen. Mies vielä tuputtaa koko ajan ruokaa, kun hänellä on aikaa ja energiaa vapaalla olevana kokata. Välillä käydään kauheita kinasteluita, ettei nyt maistu. Se on myös kurja, kun tuo liikkuminen on jo nyt niin hankalaa.

Nyt huolestuttaa taas, kun liikkeet vähäisempiä. Pitää melkein käyttää mielikuvitusta, että jotain tuntis. Meinasin jo soittaa AVA:lle, että voiko tulla ultraan. Ne sanoi aikanaan minulle, että aina pääsee vastaanotolle samana päivänä, jos siltä tuntuu. No jospa ne vähän huilaavat välillä.

Hyvät voinnit Äiskä 19+0
 
neitonen
Hei,
seikkailin sivuilla ja löysin teidän ketjun. Olen myös lokaodottaja. Tuo teidän painokeskustelu pisti minut vähän miettimään. Painoindeksini oli ennen raskautta n.18 eli alarajoilla. Nyt on viikkoja 18+1 ja painoa tullut lisää melkein 7kg!! Neuvolatäti ei ole oikeastaan sanonut mitään tuosta painonnoususta. Seuraava neuvola on noin viikon päästä, saa nähdä tuleeko noottia.. Odotan siis ensimmäistä.
 
Anna 24
Mulla nyt viikkoja 16+1 ja painoa on tullut 1kg ja pari sataa grammaa. Viimeksi kun kävin neuvolassa, painoa ei vielä ollut tullut yhtään. Sanoivat, että on hyvä kun ei ole tullut!

Lähtöpaino minulla oli 54 ja pituus on 160.
 
Craviz
Bahama: kiva kuulla hyviä uutisia!!

Painosta..hmph..olettepa te lihoneet VÄHÄN!
Itsellä sellaiset +6,5 kg kummittelee taustalla..no huomaanhan mä itsekin hieman pyöristyneeni mutta en varsinaisesti lihoneeni (onko niillä eroa?)

Mutta myönnän..olen tuota nannaa vedellyt lohdutta mutta minkäs teet..karkkinarkomaani elää mussa aina.

Toisaalta, tiedän kokemuksesta kuinka helposti saan kaiken pois niin mua lohduttaa jo se että saan possuilla tuonne jouluun saakka surutta ja sitten alkaa kesäkuntoon hakeminen..:) Turha sitä nyt miettiä kun mieskin on ihan tyytyväinen vaikka itse onkin sellaista sorttia joka ei liho vaikka vetäisi läskiä suoraan ämpäristä..sellainen läpipaskoja :)
 

Yhteistyössä