Lokavauvat 2007

  • Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti
Maarit74
Hei!
Minä täältä ketjua seuranneena, mutta ulkopuolisena lokakuun mammana kyselen, onko kenenkään muksu pulauttanut rotarokotteen ulos? Mun tyttövauva on aika kova pulauttelemaan ja pulautukset jatkuu joskus pitkäänkin maidon juomisen jälkeen. Kun oltiin viimeeksi neuvolassa sai rotarixista sen kakkosannoksen, nieli satsin hyvin ja ei mennyt kuin hetki, kun heitti valtavat puklut lattialle. Neuvolan terkka ei osannut sanoa, antaako pelkkä ykkössatsi rotarixia suojaa virusta vastaan, uuden olisi voinut antaa heti perään, mutta jo 160 euroa lääkkeeseen käyttäneenä ja lapseni tuntien, en raaskinut hakea uutta satsia heti lattialle yökättäväksi, typy kun pukluttelee pieniä ja väliä suuria yrjöjä koko valveillaoloaikansa, varsinkin jos "voimistelee", mitä tietysti tekee koko ajan, kun opettelee kääntymään jne. Harmittaa, kun raha TOSI tiukalla ja pidin rokotetta kuitenkin niin tärkeänä, että päätin kiikuttaa roponi apteekkiin...
 
Jellybean
Meillä myös on ahkera pulauttelija. Ennen rotarokotteen antamista oltiin muistaakseni tunti syömättä, rokote annettiin makuullaan ja siitä nostettiin pikkuisen että pienemmällä todennäköisyydellä pulauttaa. Rokote oli ehtinyt olla varmaan pari minuuttia mahassa, kun terkka jo sanoi että nyt ei enää haittaa vaikka pulauttaisikin. Kuulemma imeytyy tai menee läpi niin nopeasti.
 
Entu82
Pikaista paranemista Irenelle! Meillä oli esikolla vuosi sitten sen verta paha vatsatauti, että suhtaudun koko tautiin nyt jo vähän vainoharhaisesti. En varmaan vie lapsia kauppaankaan, jos epidemia iskee :/. Niin, silloin meille kanssa sanottiin, että tuo 50ml/ripuli tai oksennus, olisi hyvä saada sitä osmosalia menemään, mutta että jokainen tippa jonka sitä alas saa on hyödyksi. Kutsuivat sitä ihmelääkkeeksi ja niin se kyllä sitten olikin kun vihdoin sain tytön sitä nielemään. Silloin oltiinkin jo sairaalassa ja tippa olisi typsylle laitettu, jos ei olisi suostunut juomaan 350millilitraa osmoa. Sairaalaan mennessä tyttö oli ihan kalpea ja voimaton ei jaksanut edes yrittää leikkiä tai nauraa, kun sitten joi osmon niin oli muutaman minuutin päästä jo ihan täydessä touhussa.

Meilläkin on vähän sairastettu, yskää ja nuhaa kaikilla vuoronperään. Vauvaa käytin varuilta lääkärilläkin, kun oli jo viikon köhinyt, mutta kaikki oli onneksi kunnossa. Höyryhengitystä vaan suositteli koko perheelle :). Öihin on nyt vakiintunut kahden syönnin rytmi. Nukkumaan käydään 20.30-21.30 ja syö 1.30-2.30 ja toisen kerran 4-5.30. Seitsemän jälkeen heräävätkin sitten molemmat tytöt, eli ihan aika hyvin saa itsekin nukkua. Minä en siis todellakaan edes yritä valvoa illalla kymmentä pidempään.

Onko muuten kukaan muu koukussa täydellisiin naisiin? Minä olen ihan riippuvainen maanantai- annoksestani. Olen onnesta soikea, kun jatkoivat suoraan neljänteen tuotantokauteen, eikä tullut mitään typeriä taukoja :D.

Jee ensi viikolla on miehen talviloma! Ihanaa, kun tulee vähän vaihtelua tähän arkeen, vaikka ei olla kyllä minnekään edes menossa. Mulle ihan lomaa sekin, kun saa joka aamuisiin puuronkeittoihin kaverin :D!
 
Jellybean
Meillä onneksi Irene on "hyvällä mielellä". (Yhtäkkiä katosi päästä sana jota haen!) Siis että on iloinen ja pirteä, eikä ollenkaan sairaan oloinen. Siksi olen jotenkin luottavaisella mielellä, ettei tämä ole mitään vakavaa. Pitää kuulemma lähteä suoraan päivystykseen jos alkaa oksentamaan, nousee kuume tai yleiskunto heikkenee.

Vähän oli kärttyinen tuossa ennen nukkumaan menoa, mutta kun meillä oli melkoinen tahtojen taistelu kasvis-broilerisoseen takia niin Irene taisi siinä pahoittaa mielensä. Jouduin siis päätä kääntämään jatkuvasti itseeni päin eikä se oikein miellyttänyt tyttöä. Ihan alusta asti olen huomannut että Irene on pitkävihaista sorttia. Kerran kun tulee paha mieli niin sen takia kenkkuilee monta tuntia. Itkukaan ei tule helposti, mutta kun kerran aloittaa parkumisen niin on todella hankala lepyteltävä.
 
Iikka76
Toivottavasti Irene paranee pian eikä pääse kuivumaan! Mä en ole ennen kuullutkaan tuosta osmosalista, mutta täytynee ostaa sitä jo varoiksi kotiin, jotta on sitten heti antaa, jos ripuli/mahatauti iskee. ...ja kyllä niitä ihan varmasti enemmin tai myöhemmin tulee. Me ei otettu sit rotavirusrokotusta, kun jahkattiin ens aikamme ja sit se pääsikin unohtumaan. ...vähän kyl harmittaa, mut toivottavasti pärjätään ilman.

Meillä on nyt yöt parantuneet selvästi. Nukkumaan mennään edelleen vasta klo 24 pintaan, mutta neiti herää syömään vain kerran (n. tunti) ja nukkuun 8.30-9 asti. Aivan taivaallista, kun saa nukkua piiiitkästä aikaa näin hyvin. En tiedä onko syynä "rasvakuurini", kun luin jostain, että vauva tarvitsee kasvuunsa energian lähinnä rasvan muodossa ja mä aloin epäilee, että mulla on liian vähärasvainen ruokavalio. Olen nyt syönyt viikon enemmän rasvaa, että en sitten tiedä onko tää sattumaa vai ei. Yöunien lisäksi päätarkoituksena olis saada tytölle myös painoa lisää, kun sitä oli neuvolan käppyröiden mukaan pituuteen nähden vähän liian vähän. Kun kaikki muu on kuitenkin ok ja kehitys iän mukaista, yritän sinnitellä edelleen täysin rintamaidolla.
 
Jellybean
Nyt ei ole ripulia tullut pariin tuntiin niin olen varovaisen toiveikas. Meinasi jo stressiä pukata kun ei enää suostunut osmosalia juomaan. Huomenna on onneksi heti aamusta neuvola niin saa terkka katsoa että onko kuivunut ja pitääkö tehdä jotain. Osmosalissa näkyy olevan päiväys vuodelle 2012 niin taidan hamstrata sitä muutaman pussin seuraavan ripulin tai oksennustaudin varalle.
 
Taustaileva lokamamma
Jellybean, en kysy ilkeyttäni, vaan ihan tietämättömyyttäni, onko suositeltavaa lähteä neuvolaan sairaan lapsen kanssa? Meinaan vaan että kun neuvoloissa käy paljon pieniä ja yleensä terveitä lapsia, niin onkohan riski että vie sen vatsataudin sinne mennessään ja tartuttaa helposti muita?

Olisiko hyvä soittaa ja kysäistä neuvolasta, että olisiko neuvola-aikaa syytä siirtää ja mikä on yleensä suositus tällaisessa tilanteessa. Neuvola ei kuitenkaan ole sairaan lapsen paikka, jos sairas lapsi tarvitsee hoitoa tai seurantaa, taitaa olla päivystyspoliklinikka oikea osoite?

Toivottavasti en kysymykselläni loukkaa, ihan pelottaa jo että minkälaisen ryöpyn saa tällä palstalla (en tarkoita tätä ketjua, vaan yleensä) vaikka yrittää ihan hyvässä hengessä kysyä..

Toivottavasti pikkuinen toipuu pian, noiden lasten sairastaminen on niin lohdutonta katseltavaa. :/
 
Tehotyttö.
Ihan hyvä huomio kyllä taustailevalla lokamammalla. Kannattaa Jellybean tosiaan kysäistä neuvolasta ennen kuin menette.
Tosi kurjia kyllä nämä taudit pikkuisilla.

Täällä myös ollut kuumetta. Eilen alkoi ja tänään ollu vielä tosi väsy, mutta kuume ei enää noussu. Meillä lapset niin tosi vähän sairastaneet, niin olen täällä kans ollut ihan hermona. Tarkistellut vaippaa, että tulee pissaa ja herätelly vähän väliä syömään. Ja välillä sitten muuten vaan käyny silittelemässä ja ihmettelemässä. En muista, että näin pienellä ois ennen kuumetta ollutkaan meidän perheessä. Johtuu varmaan siitä, että kaikki syntyneet huhti-elokuussa ja tautiaikaan ovat olleet jo isompia ;-)
Lapset myös reagoi tuohon kuumeeseen kyllä tosi eri tavoin. Tämä muutenkin herkkikseltä vaikuttava neiti taitaa olla kipeänä ollessaankin sitten tosi kipeä.

Aikas jänskä tuo Iikan rasvadieetti. Enpäs ole ennen kuullutkaan.
Varmaan myös riippuu imettäjästä, miten se rasva sinne maitoon sitten päätyy. Mulla kans ruokavalio on kyllä tosi vähärasvainen, mutta silti oma maito on rasvaista. (Muinoin luovuttaessa sen huomas painosta nimittäin.) Ja nuo muut lapset on kyllä kauheeta kyytiä kasvaneet tuolla maidolla. Tämä pienempigeeninen ei kylläkään...
Voi tosiaan olla, että joillakin sitä rasvaa on saatava reilummin ravinnosta, jotta sitä maitoonkin päätyisi. Ai niin, jospa mulla onkin sitä omaa rasvavarastoa (ei kylläkään oo,heh)...
Mutta hyvä homma, jos tuolla nyt saat yöt paremmiksi ja tytön kasvamaan!

Nyt täytyy lähteä herättämään syönnille, vaikkei tuota kuumetta nyt enää olekaan. On vaan liian monta tuntia viime syönnistä...
 
Jellybean
Jos tietäisitte tämän kunnan tilanteen niin ette ihmettelisi.. Terveyskeskus on suljettu ja siellä käy yhtenä päivänä viikossa terkka tarkastamassa ne kolme vauvaa mitä tällä kylällä on. Yhdelläkään neuvolakäynnillä en ole siellä muihin törmännyt. En neuvolan asiakkaisiin enkä muihinkaan. Lääkärineuvolat on toisessa kunnassa ja siellä onkin sitten vilkkaampaa.
 
Sini1977eikirj
Me käytiin taas tänään neuvolassa lääkärillä, kun palautin maidon omaan ruokavaliooni ja siitä seurasi taas armoton huuto, syöntilakko, pulauttelu ja vihreä kakka. Saatiin nyt lähete keskussairaalaan, saapa nähdä kauanko sinne pääsyä saa odotella.

Ninni: Jos ehdit käydä täällä niin kiinnostaisi kuulla miten teillä menee sun maidottoman dietin kanssa ja mitä ovat neuvolassa ohjeistaneet?

Tuo Iikan rasvan syönti varmaan on ihan toimiva, mun kaveri oli lisännyt öljyä omaan ruokavalioonsa, kun hänellä itsellään iho meni huonoon kuntoon ja samoin öljyn lisääminen heidän vauvansa ruokaan "paransi" myös vauvan atooppisen ihon. Joten päätin minäkin kaverini suosittelemana kokeilla öljyä meidän atoopikolle, joka syö kyllä tällä hetkellä maidon lisäksi maissia, johon siis öljyä voin lisätä. Mun oma maito ei varmaan kovin rasvaista ole, kun kilot karisi maidottomuuden takia, kun juustot ja kaikki herkut poissa ruokavaliosta. Illalla lypsetty maito on kyllä aina keltaisempaa kuin päivällä lypsetty.

NIin olen minäkin aika jumissa vauvan kanssa, kun ei huoli pulloa. Käytännössä en oikein pääse mihinkään, mutta toisaalta omaa syytä, kun en ole pullolle opettanut. Vähän oli mies saanut lypsettyä maitoa meidän vauvalle syötettyä, kun olin asioilla ilman vauvaa ja tuli nälkähuuto, tulin sitten tissillä jatkamaan niin pian kuin pääsin.

Meillä vauva on tuntuu olevan liikkeelle lähdön suhteen vielä hitaapi kuin esikoinen. Osaa nyt kääntyä vatsalleen, mutta viitsii tehdä sen vaan pari kolme kertaa päivässä. Äsken tosin innostui esikoisen dubloja jahtaamaan lattialla eli kääntyilee kyllä sinne tänne napansa ympärillä.

Jellybeanin neuvola kuulostaa samalta kuin mun sukulaisten kotikylän terveystalo, jossa käy kerran viikossa hoitsu vanhuksia ja lapsia ja pitkäaikaissairaita katsomassa. Itse pähkäsin viime flunssani aikaan, että voinko itse sairaana mennä viemään vauvaa tänne meidän neuvolaan, mutta huomasin että nuhaisia ne ovat hoitajatkin, kun eivät varmaan voi kuitenkaan joka nuhasta kotiin jäädä. Toivottavasti Irene voi jo paremmin, meillä esikoinen oli pahassa ripulissa joskus 8 kk ikäisenä, mutta ei osmosalia huolinut, mutta hyvin siitäkin selvittiin (oli tietysti jo isompi kuin Irene).
 
maxiina
no voihan itku, yhdellä jos toisella tuntuu olevan jotain kipuja =(

meillä alkaa olemaan kolmen viikon sairastelujen ja lääkekuurien ansiosta taudit ainakin hetkeksi voitettu. viime sunnuntaina jouduin vielä käymään keskimmäisen kanssa päivystyksessä ja saatiin kuuri joka jouduttiin kuitenkin vielä maanantaina vaihtamaan mutta nyt (jos uskaltaa ääneen sanoa..) tuntuu että ohi alkaa olemaan. pienin on onneksi välttynyt mahataudilta, ainoastaan oli se flunssa ja kurkkukipu mut on onneksi menneen talven lumia.
mä muistan tuon osmosalin antamisen kun keksimmäinen oli pienenä mahataudissa. ei mennyt sitten millään alas. eikä todellakaan siinä määrin kuin sitä olisi pitänyt mennä. mutta onnea oli silloinkin matkassa, tauti meni ohi ilman mitään isompia.
toivotaan että irene siitä nopsaan paranee =)

missäs me tehotytön kanssa ollaan mahdettu olla kun tuo rasvadietti on mullekin ihan outo ja uusi juttu? heh, no joka päivä jotain uutta ;)

voimia sinille, toivotaan että pääsette sairaalaan mahdollisimman pian. ei kuullosta lainkaan kivalta. jätitkö sä nyt sitten sen maidon uudestaan pois?

jaahas, kutsu kuuluu joten taas mennään =)

kaikille tosi paljon jaksuja ja pikaisia paranemisia!
 
Jellybean
Kun ei huoli osmosalia pullosta niin pitää laittaa ruiskulla suuhun. Melko raakaa. Tuo ripulikakka on todella äkäistä kun polttaa pyllyn nopeaan. Tätä ennen ei ole ollut mitään ongelmia pepun ihon kanssa, mutta nyt on TODELLA palanut. Vauva pidättää henkeä kun laitetaan rasvaa tai kosketaan niin päättelen että on kipeä. Unet sekä yöllä että päivällä on nyt risaisia kun Irene rupeaa huutamaan kun kakka on tullut. Vissiin polttaa niin ikävästi.

Painoa oli muuten 7750 grammaa ja pituutta 66,4cm. Painonnousu oli hidastunut, varmaankin ripulin takia. Irene näyttää olevan todella laiska liikkuja. Ei vielä käänny selältä mahalleen ollenkaan. Mahalta selälleen kyllä pääsee. Ei ole jalkojaankaan vielä löytänyt eikä pyöri napansa ympäri. Ei ne neuvolassa mitään ole kehityksestä sanoneet niin kaipa tämä on normaalia kuitenkin. Ja sitä paitsi yhden tutun vauva (nyt 7,5kk) oppi kuusikuukautisena saman viikon aikana sekä istumaan että nousemaan tukea vasten ja siitä eteenpäin kehittyi hirmuisella vauhdilla. Jospas meidän Irkkukin, kunhan vauhtiin pääsee, alkaa oppia uusia taitoja.

Meidän kunnan terveyskeskus lopetti toimintansa viime syksynä. Tiedossa asia oli jo pitkään, joten osaksi sen takia haluttiin vauvalle vakuutus. Päästäänpähän sitten suoraan yksityiselle lähimpään kaupunkiin, eikä tarvitse arpoa että minkä kunnan terveyskeskus ottaa vastaan. Nyt on enää tuo pienten vauvojen neuvola kerran kuussa täällä, isommat täytyy kuljettaa toiseen kuntaan.
 
maxiina
pikkukaveri heräsi ja päätti jatkaa uniaan vielä lisää niin äiti pääsi vielä koneelle takaisin ;)

jellybean: meillä on auttanut noihin ripulipunoituksiin kaikista parhaiten talkki. muutenkin mä laitan talkkia ennen kuin rasvaa, meillä toimii. rasvana meillä on bepanthen. mä en tiedä kuinka helposti se kakka pääsee sinne virtsaputkeen noin pienellä mutta meillä on neidillä kaksi kertaa lyönyt ripulin jälkeen pissatulehdus, nyt on juuri kuuri siihen. vaikka heti mennään pesulle jos pöksyihin on tullut, mutta ei se paljon vaadi kun se sinne väärään putkeen pääsee. kannattaa olla tarkka.

meillä on myös tosi laiska liikkuja. napansa ympäri pyörii mutta ei käänny selälleen eikä mahalleen. mut siihen taitaa olla nuo "lihakset" syynä ;) enkä ole todellakaan vielä huolestunut, eipä ollut silti terveydenhoitajakaa. mä vain naureskelin että kun poika kerran pääsee pyörimään niin tuskin heti pysää, sen verran on pyöreä ;)
 
Jellybean
Kiitos maxiina vinkistä, kokeilen sitä. Olen tähän saakka laittanut kahdesti päivässä sinkkivoidetta ja muuten vuorannut bepanthenilla. Yritän myös putsata vielä huolellisemmin kaikki kolot ripulista, kun en ole tiennytkään että voi vielä virtsatietulehduskin tulla.

 
Ann77
Meillä poika pian 4,5kk, eikä käänny vielä kumminkaan päin. Eipä kai olis tarviskaan aivan vielä. Me kyllä pidetään poikaa ehkä liian vähän lattialla, ei niin ollen pääse harjoittelemaankaan kääntyilyä. Ja sit kun on lattialla ja jos tv on päällä, niin kääntää päänsä töllöö kohti vaikka olis miten päin tv:hin nähden.
Eiköhän tuo vielä kääntymään opi, en ota siitä sen suurempaa stressiä!
 
Jellybean
Viimeisessä Kaksplussassa oli että kääntyä pitäisi osata vasta kahdeksaan kuukauteen mennessä. Joten ei tässä ole vielä hätäpäivää. Mut itellä ne on niitä arjen pieniä iloja kun vauva oppii jotain uutta. Viime aikoina ei ole tullut mitään niin alkaa vaan äippä olla kärsimätön. Meillä ei Irkku viihdy lattialla ja jos viihtyykin niin vaan telkkaria katsomassa..
 
Sini1977eikirj
Joo en tosiaan tarkoittanutkaan, että vauvojen pitäisi vielä kääntyä. Meidän esikoinen vaan oppi 4 kk ikäisenä kääntymään sujuvasti, mutta kaikki muu tapahtuikin sitten tooosi hitaasti. Eli vertasin vaan tätä meidän kakkosta esikoiseen ja mietin itsekseni, että tapahtuuko muu kehitys sitten vielä hitaammin.

Jätin kyllä maidon uudelleen pois ruokavaliostani. Hiukan meinasi neuvolassa huvittaa, kun kyselin neuvolan lääkäriltä, että kuinkahan pian sinne keskussairaalaan pääsee ja se lääkäri sitten totesi ettei uskalla mitään luvata ja jatkoi "Me täällä neuvolassa seurataan, vaan näitä mittoja" ja jos on muita ongelmia on voisin odotellessani kääntyä sen lastenspesialistin puoleen jolla aluksi käytiin. Ei tainnut lääkäri todella ihan ajatella mitä sanoi, välillä tosin itsestäkin tuntuu, että siellä vaan seurataan niitä mittoja... Meilläkin on vakuutus, mutta näin päivisin autottomana asioin mieluitin neuvolan kanssa (jos asia vaan sellainen), kun sinne on aina helpoin mennä.
 
Maarit74
Hei taas!
Mä ajattelin vähän kysyä, missä vaiheessa puolivuotiaaksi täysimetystä suunnitelleet äidit olette ajatelleet ottaa "lehmänmaitojohdannaiset" jutut vauvan ruokavalioon tai siis oletteko ajatelleet esim. sekoittaa sitten tulevaisuudessa vellin omaan rintamaitoon vai korvikkeeseen? Mulla on jokin tissi-burn out meneillään, maitoa tuntuu piisaavan juuri vauvalle vaikka rinnat tuntuvat tosi tyhjiltä, mutta pumpatessa ei tule kuin 10 ml...eli jos aion vaikka huomenna mennä illalla ilman vauvaa jonnekin käymään, täytyy pumppaus aloittaa jo nyt ja tehdä sitä parin tunnin välein, että huomenillalla olis 60-80ml. kasassa. Olen ajatellut, että ei tule mitään, jos pitää vellintekokin tehdä saman kaavan kautta eli musta olis järkevää puolen vuoden jälkeen jättää rintamaito juomaksi suoraan tissistä ja ne ruuat, johon tarttee lisätä maitoa höystää korvikkeella. Tyttö täyttää huhtikuun 23. päivä sen 6 kk. ja täytyy myöntää, että odotan jo napanuoran heltymistä noissa ruokakysymyksissä, niin suloista kuin se onkin, kun vauva imee rintaa. Täällä meidän neuvolassa on ihan järkyttävä propaganda kiinteiden aloittamista vastaan vielä tässä vaiheessa ja samalla rintamaidon puolesta, kun korvikkeessa on "se elimistölle vieras proteiini", joka suurin piirtein tuhoaa vauvan koko elämän. Kun vauva oli vastasyntynyt, en kirjaimellisesti nukkunut ensimmäiseen kolmeen-neljään viikkoon kuin noin tunnin yöllä ja saman verran päivällä, lapsi itki rinnalla koko ajan ja mä olin ihan rikki ja väsynyt. Neuvolassa kehottivat vaan harrastamaan pumppausta ja miehen valvomaan mun sijasta. Pumppaus takkusi ja jos nukuin neljä tuntia yössä syöttämättä, rinnat pakkautu niin kipeiksi ja täyteen, että vauvaraasu huusi, kun meinasi tukehtua maitovirtaan syödessään. Tässä vaiheessa, kun vaavi on 4,5 kk. tuntuu kuin olisi jo pitempikin taistelu rintaruokintaelämässä takana. Ehkä olen huono äiti, mutta musta tuntuu, että sielunmaisema jotenkin kapenee, kun päivät pääksytysten miettii tissejään ja maitotalouttaan kuin jokin huolestunut lypsykarjatilallinen...
 
Sini1977eikirj
Hih, toi sun loppukommentti osui vaan niin jotenkin omalla kohdalle.. Mulla oli tuo "tissi burn out" varmaan flunssan jälkeen. Nyt taas jotenkin maitoa on ihan liikaa, mikä ottaa päähän. Eli taas saa miettiä tissejään ja pohtia, että lypsääkö vai ei, vai söiskö poitsu mahdollisesti jo kohta ettei tässä ihan räjähdä. On taas öisinkin pitänyt lypsää, mutta lypsän käsin sen minkä lypsän ja suoraan vessan altaaseen... Mutta parisen viikkoa sitten ei meinnannut irrota mitään pumpulla, käsin lypsämällä sain enemmän varastoon. Mutta ei sitä maitoa sitten niin paljoa tarvittukaan, kun eihän tuo poitsu osaa pullosta syödä ja iskä sai aika vähän syötettyä.

Meillä on tilanteestasi poiketen kiinteät jo mukana ja tissistä nyt sitten ruuan sekaan maidot suoraan puristan, tai tietysti vähän sivummalle menen sen tekemään. Meillä kun on tuo maitoallergiaepäily niin ei voi nyt sitten tavallista korviketta soseiden sekaan lisäillä.
 
Tehotyttö.
Heippa!

Maarit, mun mielestä teet siten kuin sinusta parhaalta tuntuu... Et ole ollenkaan huono äiti, jos otat sen korvikkeen kaveriksi. Kyllähän monet vauvat kasvavat hienosti sillä pelkästään. Ja tosi monet ottaa tosiaan ensimmäiseksi lisäksi ne vellit.
Ei näissä ole yhtä oikeata tapaa...

Meillä tyttö nyt siis n. 4,5kk ja vielä mennään täysimetyksellä. Näyttää siltä, että näin mennään vielä edelleenkin ehkä jopa sinne puoleen vuoteen asti. Itse aion siinä kohtaa lisätä sitä maitoa käsilypsyllä esim. perunan sekaan. Viljatuotteet meillä tarjotaan puurona, jota löysennän myös omalla maidolla. Tai näin on ainakin muiden kohdalla menty... Korviketta alan lisätä vasta siellä 9-10kk iässä. Sillon vähennetään tissittely aamu- ja iltaimetykseen, muu maito mukista hörppimällä. Vuoden iässä sitten vain jompikumpi imetys ja siitä sitten vähitellen parin kuukauden sisällä irti kokonaan. Tällä kaavalla ainakin on menty tosiaan ennen, toivottavasti sama tällä kertaa.. Mullakin sitä maitoa kun tulee tosi hyvin.

Mulla on ihan syynsä siihen, miksi tuota lehmänmaitoa yritän välttää. Kaikilla lapsilla on tuossa TYKS:ssa menevässä tutkimuksessa todettu korkeat riskitgeenit diabetekseen. Ei ole osoitettu, mutta yksi tekijä taudin puhkeamiseen voi olla tuo lehmänmaidon proteiini. Ja kun sen välttäminen ei ole ollut mitenkään ongelmallista, niin sen teen.
 
Jellybean
Meillä on Irene edelleen ripulissa. Lääkärissäkin käytiin mutta ei tultu hullua hurskaammaksi. Onneksi on edelleen hyvävointinen kuitenkin. Päiväunet on vaan sekoittuneet, kun ennen nukkui kaksi pitkää pätkää ja nyt vaan lyhyitä pätkiä.

Onneksi meidän neuvolassa ei väkisellä laitettu imettämään. Sanoivat kyllä, että vauvalle parasta ravintoa on oman äidin maito mutta että jos ei imetys syystä tai toisesta onnistu niin korvikkeellakin kasvaa.
 
Ninnieijk
Sinille..Olen edelleen maidottomalla. Käskivät neuvolassa saamaan ensin tytön ihon kuntoon, ja lisäillä sitten vähitellen maitoa ruokavalioon. Olen lukenut, että monet maitoallergisetkin sietävät hieman maitoa jossain muodossa. Miten sinä kokeilit sitä maitoa?oireitten perusteella taitaa olla aika selvää, että teillä allergia on. Toivottavasti pääsette pian tutkimuksiin.

Mun maito on muuten tosi laihaa, eikä kilot ole karissut ennen maidotonta, joka vienyt 4kg. Käytän jonkun verran kasvisrasvoja ja öljyjä. Mun mielestä kuulostaa kyllä ihan loogiselta, että maito sitä rasvaisempaa, mitä enemmän syö rasvoja. Ja myös se, mitä Tehis sanoi, että toisilla vaan on rasvasempaa maitoa vaikka ei itse niin rasvaa käyttäiskään ja toisilla sitten ihan vettä vaikka söis kuinka rasvaa. Mutta mistä esim.Tehiksen kroppa sen rasvan sitten nappaa??

Meillä on otettu kiinteitä kanssa. porkkanasose on herkkua samoin hedelmäsoseet.
Päiväunet sujuu hyvin, nukahtaa melkein heti kun saa vaunut ulos. Illalla vaikeampaa ja sit kun nukahtaa saan puolen -tunnin välein käydä laittamassa tissin suuhun ja olla siinä 5-30min. Joten illat on aika rankkoja! Mutta ennen 12 pääsee nukkumaan, ei ole enää tarvinut aamuyölle valvoa. Aamulla 8 herätys ja 3 päikkärit.
Tulipas sekavaa tekstiä..odotan, et milloin kutsu taas käy ja painun sitten itsekin nukkumaan.

Öitä! Ja jaksamisia kaikille!! Ei nää meidän pienet kauaa ole pieniä.

T.Ninni
 
Kyselen jo vähän töihinpaluusta
Mä pähkäilen vielä noita hoitojuttuja... meinaan jos saan tästä läheltä hoitopaikan, olen valmis joustamaan työhönpaluuta kuukaudella tms. suuntaan tai toiseen... eli alunperin tarkoitus olis mennä duuniin 1/09.
Miten teillä muilla on suunnitelmat ilmoittaa yleensä työnantajalle, ettette tulekaan kesällä? Lomat varmaan kannattaa ottaa suoraan tähän perään ja siirtyä sitten hoitovapaalle, tosin Kelahan maksaa hoitorahaa (ja kaupunki omaa lisäänsä) lomien aikanakin tietysti... toisaalta jos jättäisi vaikka tämän vuoden talviloman ensi vuoteen, kun kesälomaa ei kerry niin paljoa... pähkäilyä...
 
Entu82
Voi kurja tuota Irenen tautia :(. Toivottavasti nyt alkaisi viimein hellittää.

Imetyksestä, minä yritän mahdollisimman pitkään pitää pelkällä tissimaidolla ja pumppailenkin tarvittaessa. Ihan siksi, että itse olen allerginen astmaatikko ja pitkän imetyksen pitäisi antaa lapsille suojaa allergioita vastaan. Maaritille pitää kyllä antaa täysi kymppi, kun on jaksanut sinnitellä noiden imetysvaikeuksien kanssa. Tiukkapipoiselta kuulostaa teidän neuvolan meininki. Meillä neuvolan terkka lähinnä kannustaa tekemään omia päätöksiä ja muistaa aina sanoa, että "pidä huolta itsestäsikin". Imetykseen tottakai kannustetaan, mutta ei painosteta. Muutenkin ärsyttää hirveästi nykymaailman tyyli tehdä äitiydestä niin järkyttävän suorituspainotteista. Kaikesta pitäisi suoriuta itse ja päälle vielä näyttääkin kauniilta, jos valittaa väsymystään, niin ei rakasta lapsiaan tarpeeksi jne.. Hohhoijaa, voisin äksyillä aiheesta enemmänkin, mutta en viitsi.

Olikohan muuta... Tyttelin päivärytmi alkaa nyt olla aika hyvä. Tulee unta ja valvetta sopivassa suhteessa ja sen huomaa kyllä illoissa. Iltaitkut ovat nyt jääneet tosi vähiin ja se on todella hyvä asia jo esikoisenkin kannalta, kun äidin kaikki aika ei enää mene väsyneen vauvelin mielenhyvittäjänä toimimiseen. Aika hurjalle kyllä tuntuu ajatella, että reilun kuukauden päästä typy on jo puolivuotta! Alkaa isumisharjoitukset ja liikkeelle lähdöt ja tosiaan on sitten muitakin ruokalähteitä kuin äippä. Minä se aloin eilen illalla jo haaveilla kesästä. Silloin on kaksi rattaissa istuvaa neitiä ja voi kärräillä auringonpaisteisilla kaduilla ja käydä jädellä torilla ja kaikki lähtemiset ja pukemiset ovat paljon helpompia.... No joo nähtäväksi jää mikä se oikea tilanne sitten kesällä on :D.
 
Entu82
Töihin paluusta vielä. Minä kävin jo työpaikalla ilmoittamassa, että aloitan työt vuoden päästä helmikuussa. Lomia en aio pitää ennen sitä, vaan säästän ne kesään 2009. Niin ja teen 80% työaikaa siihen asti kun kuopus täyttää kolme. Nämä asiat siis ihan vaan reilusti ilmoitin pomolle, eikä hän siihen muuta sanonut, kuin että "hyvä tietää" ja "käyhän viimeistään marraskuussa sopimassa yksityiskohdista". Minä olin vähän häkeltynyt, kun homma sujui niin mutkattomasti jännitin nimittäin käyntiä etukäteen aika paljon...
 

Yhteistyössä