Lokavauvat 2007

  • Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti
Sini1977eikirj
Iikalle heti alkuun paljon voimia tytön epilepsian osalta! Tuo selvittelyvaihe se on varmaan se raskain, mutta kun lääkitys saadaan kohdalleen niin varmaan helpottaa.

Toivottavasti myös Jellybeanin ja Irenen lääkärireissu on mennyt hyvin ja asiaan olisi tullut selvyyttä.

Meillä oli eilen neuvola ja mua ottaa se täti nykyään niin päähän. Se ei ole kahtena viime kertana kysynyt mitään, että mitä meille kuuluu vaan ollaan otettu mitat ja sitten häivytty pois. Ennen se oli sentään paikka, jossa äiti sai hölöttää väsymystään yms. Syömisistä ja mistään vauvan taidoista ei kysynyt mitään, enkä saanut suunvuoroa joten jäi niin kökkö olo koko käynnistä. No ihan hyvin poitsu nykyisin kasvaa, vaikkei mikään painava olekaan. 7,5 kk mitat siis: 8,2 kg ja 70,6 cm. Painoa on vähemmän kuin esikoisella vastaavan ikäisenä ja pituutta taas enemmän.

Nyt on tuo pikkumies jo oppinut kiipeämään polvilleen ja yrittää nousta seisomaan, mutta se ei vielä onnistu. Kolhuja tulee yrityksistä jonkun verran. Konttauksen opettelu on nyt unholassa, kun kiipeilee vaan polvilleen tuoleja yms. apuna käyttäen. Oli puhetta tuosta jokeltelusta. Meillä poika ei paljoa jokelte, nauraa ääneen ja pörisee ja itkee, mutta tosi hiljaista on toisaalta välillä. Välillä tuntuu, että noiden itkujaksojen aikana koko jokeltelu aina "taantuu" jonnekin, mutta siitäkään ei neuvolassa ollut mitään puhetta ja samaan tapaan se taisi esikoisen kohdalla mennä.

Itse olen ollut viime päivät tosi väsynyt, nyt alkaa tuntua että yli puoli vuotta on herätty öisin ja valvottu. Pikkupoitsun yöt on myös nykyään lyhyempiä kuin ennen eli noin 9-9,5 tuntisia ja oma unimäärä jää senkin takia pienemmäksi. Pakko on ollut ottaa itsekin päiväunia. Ajattelin myös imetyksen lopettamista, mutta kun ei tuo pullosta syönti luonnistu niin taas se jäi. Jos en päivisin imetä niin poitsu syö kerran päivässä desin verran pullosta korviketta ei yhtään enempää ja sitten vähän ruuan kanssa mukista huolii, jos huolii. Ei se imetyskään kovin hyvin suju eli päivisin syö ehkä pari kolme kertaa tissiä ja yöllä vastaavasti, mutta muistan lukeneeni, että viisi kunnonen imetystä kattaa vuorokauden maitotarpeen. Jos on häiriötä ympärillä niin tuo poitsu myös puree tissistä ja iiks se sattuu, hampaita on nyt seitsemän ja lisää taas kai tulossa.

Lumen Sanni on kyllä tosi söpö :) ja hienon kuvan olette uudesta tulokkaastakin saaneet.
 
Maarit74
Iikalle tuosta vauvan "osaamistasosta", meidän 7 kk. neiti ei ryömi eikä istu itse myöskään, kierii kyllä joskus lattialla, naputtelee vatsallaan jaloilla lattiaa, hytkyttelee itseään ja joskus yrittää vetää jalkoja vatsan alle, mutta ei pääse konttausasentoon, vaan nassu on aina lattiassa kiinni, kun vetää jalkoja alleen. Motivaatio eteenpäin on suuri ja saa pikku hepuleita turhautuneisuuttaan, mutta tätä on jatkunut kohta kaksi kuukautta eikä oivallusta etenemisestä ole syttynyt. Ja lapsi on lattialla AINA kun ei nuku tai syö. Mäkin olen lastentarhanopettajan työssä kohdannut epileptikkolapsia ja kun lääkitys on saatu kohdalleen, on kehitys edennyt ihan normisti eteenpäin. Jos kohtauksia on usein, ne väsyttävät ja alavireinen lapsi ei tietysti jaksa kiinnostua samalla lailla asioista, eihän sitä itsekään ole kipeänä tai väsyneenä kovin skarppi suuntaumaan uusiin asioihin. Kyllä kaikki varmasti menee hyvin, nyt kun tiedetään, mistä on kysymys. Meillä tyttö syö sitä oikeanpuoleista tissiä pari-kolme kertaa yössä ja päivällä ehkä sen kolmisen kertaa. Vettä on alkanut juoda myös hieman paremmin. Olen harkinnut korvikettakin, mutta katsotaan nyt kolmen viikon päästä se neuvolan painokäyrä ensin. Luulenpa, ettei se ole hengenvaarallista, paljonko lapsi sitä maitoa saa, kunhan ylipäänsä saa. Tuttujen lapsilla on ollut kaikenlaisia allergiaongelmia ja imetysongelmia, eivätkä lapset ole aina syöneet ja juoneet ihan oppikirjan mukaan, joskushan oikein mikään maito ei lapselle sovi tai mikä sopii, ei huoli. Imetys on toisaalta helpompaa ja edullisempaa kuin korvikkeet, joten mukavuudenhaluisena yritän vielä sitä jatkaa. Kolmen-viiden kuukauden päästähän lapsi voi pikkuhiljaa siirtyä normaaleihin maitotuotteisiin, huh, miten nopeasti aika rientää! Tutulta kuulosti myös tuo Sinin puremisjuttu, lapsen pää pyörii kuin poranterä jos pienintäkään häiriötä ilmenee imetettäessä, olen yrittänyt suhista isillekin että suksisi jonnekin Nevadaan höpöttämässä juuri silloin, kun imetän, mutta ne miehet...
 
Jelli
Huh, ollaanpas pudottu!

No, nostelen ja samalla toivottelen jaksamista likalle! Onneksi Suomessa ollaan ja teidän prinsessa saa varmasti parasta mahdollista hoitoa!

Meillä on nyt tullut kaksi hammasta alas eteen ihan peräkkäisinä päivinä. Eipä ukkeli kyllä ollut juurikaan pahalla päällä, ehkä hieman raivokkaammin puri leluja. Nyt viimeistään alan miettiä imetyksen lopettelua. Lähinnä mietityttää, pitäisikö ihan kerrasta lopettaa, kun luulen, että se voisi jopa mennä helpommin. Päivätissit on ihan helppo lopettaa, mutta se ilta voi olla hankalampi, jos ei oel kunnolla väsynyt poika.

Kävin kunnon lenkilläkin tänään pitkästä aikaa, kun sain pojan nukkumaan vaunuihin pitkästä aikaa. Meinaa haluta vaan katsella rattaista istuen ja meidän rattata ei ole ihan niin hyvät lenkkeilyyn kuin vaunut.

No, hauskaa kesän alkua!
 
Jellybean
Meillä viimein tuli ylhäältä hampaat läpi. Tyttö on oppinut "konttamaan", en tiedä lasketaanko tuota oikein konttaamiseksi kun liikkuu konttausasennossa vaan takaperin. Parin viime päivän aikana on alkanut tukea vasten nouseminen kiinnostaa. Ei onneksi osaa vielä vetää jalkoja alleen, eli mahaltaan vaan kurottelee matalien pöytien ja tuolien reunoille. Torstaina tulevat tulokset verikokeistakin. Käytiin muuten rakenneultrassa ja selvisi, että meille on tulossa toinen pikkutyttö! Ihanaa, pienet tytöt on niin ihania!
 
Niiskulainen
Onpa mukava, että saatte toisen pienen tyttösen taloon, onnea. Noin pieni ikäero kun on siskoksilla, niin heistä varmasti tulee läheiset ja ovat seurana toisilleen piahkoin.

Meillä teranssinvalmistus on aikalailla finaalissa ja kohta pääsee sinne nauttimaan kesästä.

Tyttöä käytettiin 8 kuukauden lääkärineuvolassa ja mitat oli 8700g ja 70 cm. Pitkäkestoinen flunssa (2vko.) on menossa jo onneksi ohi, hieman vielä nenä vuotaa. On konttaillut jo kuukaudenpäivät ja nousee tukevasten ja kävelee, mitäs sitä muuta.... niin ja alhaalla on ne kaksi hammasta ja yläikenien turvotuksesta päätellen myös ylhäälle on tulossa kaksi hammasta samaan aikaan. Isosiskollaan vuosi aina nenä kun hampaita oli puhkeamassa, että olisiko tuo vähäinen nenän vuodatus vain siitä enää johtuvaa.

Nyt takaisin ulos, kun on niin ihana ilma...
 
Sini1977eikirj
Poitsut viimeinkin unilla. Lähdettiin vasta ruuan jälkeen ulos. Pienempikin vaan keinui, möyri hiekassa ja nurtsilla ja kävi vasta äsken unille, kun tultiin sisälle.

Meillä jotenkin rytmit ihan hukassa edelleen. Pikkumies käy kyllä nykyisin yöunille yleensä tasan klo 21, mutta päikkärit vaihtelee jatkuvasti. Yöllä heräilee tosiaan tiheään, kuuten tuntiin - kahdentoista ja aamukuuden väliin mahtuu yleensä viisi herätystä. Ihan samanlaista kuin esikoisella tässä iässä, varsinaisesti ei öisin tarvisi varmaan tissiä, mutta kitisee ja valittaa ja sitten tissillä välillä "tainnutan". Viime yönä nukutin sitten kokonaan vieressa ja sain siinä tutin nopeesti heitettyä suuhun ja itse aina jatkettua unia ja pikkumies nukkui jopa yhden kolmen tunnin pätkän. Esikoistahan en tosiaan enää tämän ikäisenä imettänyt, mutta silti se nukkui yhtä huonosti. Nukkumaankäynti on myös tosi hankalaa varsinkin illalla ja poitsu heräilee alkuillasta itkemään ja pitää käydä usemaan kertaan rauhoittelemassa.

Jelli kirjoitteli tuosta imetyksen lopetuksesta. Vielä jokunen viikko sitten meillä olisi imetyksen lopetus käynyt helposti, mutta nyt tuo poitsu on oikea tissitakiainen, mikä tuntuu ihan hassulta sen imetystaistelun jälkeen. Toisaalta on vielä helpompi päivisin imettää, kun temppuilla pullon kanssa, kun sitä ei edelleenkään oikein huoli. Vettä kyllä juo pullostakin. Viime viikonloppuna oltiin mun äidin ja poikien kanssa autolla reissussa ja pikkumies sitten päätti oikein urakalla huutaa autossa. Tarjottiin pulloa pysähtyessä, mutte herrapa huusi loppumatkan anopin mökille asti, kunnes taas pääsi siellä tissille. Mökille mennessä sitten sanoin, että voisinko imettää ensin rauhassa sisällä ennenkuin muut sinne hyökkää niin kuinka ollakaan appiukko pamahti kahvinkeittoon ja minä kiroilin itsekseni hammasta purren. Ei taas kerran mennyt viesti perille, mä olen monta kertaa polttanut päreeni, kun ei voi aikuiset ihmiset tollasta tajuta ja lähdin siitä sitten ulos pihisten ja jätin appiukon sinne pupisemaan (kun vielä jutteli kaikkea sieltä keittokomerosta), sitten autoon imettämään, anoppi huuteli sinne autoonkin pihalta, mutta ah vihdoinkin poitsu rauhoittui tissille sen huudon jälkeen. Mutta loukkaantunut appiukko ja anoppi.. Mun oma äiti oli vielä komentanut huutelevaa anoppia, että pidä nyt se suusi kiinni. ;)

Meillä tuo poitsu ei vielä konttaa, ryömii ja kiipeilee polvilleen ja kaatuu aika usein, kun yrittää nousta seisomaan. Jalkojaan yrittää vetää alleen, ja välille pääsee sellaiseen haara-asento seisontaan. Kylässä käydessä huomasin, että siellä hytkytteli itseään paljon enemmän konttausasennossa, mutta kotona taas oikeastaan vaan kiipeilee, kun täällä on sopivan korkuisia tasoja, joita voi käyttää apuna.

Jellybean on saanut iloisia ultrakuulumisia :)
 
Ainu=+x
Jellybean: Onnittelut toisesta tytöstä, paljonko oli viikkoja kun kävitte rakenneultrassa?? meillä vasta varhais ultra 18.6. Tuntuu että pitäisi vielä saada pää tyhjäksi näistä uusista vauva jutuista kun kaikki on vielä mahdollista!!

Jokos muilta on plussa höpinää kuulumassa??

Meillä eilen noustiin ensimmäistä kertaa minua vasten jaloilleen ja jo tänä aamuna ollaan sohvaa vasten noustu... !!MISTÄ NIITÄ KYPÄRIÄ SAA!! vielä ei ole seisoviltaan kaatunut mutta voi sitä muksujen määrää mikä ehtii tulemaan! Aika nopeasti se nousemaan oppi kun ei nyt mitenkään ihmeellisesti sitä ole näyttänyt harjottelevan. No ikää huomenna 7kk ja isänsä on kävellyt 8kk ja minä 10kk, että edellytykset on hyvät...
 
Jellybean kirjautumatta
Viikkoja taisi olla 20+0 jos en väärin muista.

Ite ostin jo valmiiksi Lastentarvikeliikkeestä kypärän, vaikka ei Irkku vielä sellaista tarvitse. Isommissa marketeissakin olen nähnyt Pikku-Pian kypäriä. Meillä ei edelleenkään kontata muuta kuin takaperin. Nousee polvilleen sohvia ja sittereitä vasten ja sitten lyö nenänsä kun ote lipeää. Tänään on ollut ihmeellinen kiukkupäivä. Niin mikään ei miellytä vaan venkoilee sylissäkin ja kitisee. Mikähän nyt taas on? Minä olen neuvolakortin mukaan kävellyt 8 kk iässä, mut ei tästä Irkusta vielä ole kävelijäksi. Jospa sitten vuoden tienoilla.
 
alkup MissPiggy
Kirpparilta löytyi kypärä meille. Vauhti on hurjaa jo, ryömitään ja noustaan seisomaan jne.
Yöhärdelli: täällä kans yöt on muuttuneet huonoiksi! Ennenhän meillä oli suht helppoa ;-(
 
Jellybean kirjautumatta
Käytiin tänään Irenen kanssa silmäpolilla kun kehityskontrollissa oli lääkäri näkevinään karsastusta. Ite en kyllä huomaa mitään, mut niin se kuulemma karsastaa. Se on onneksi piilokarsastusta, ettei sille tarvitse ainakaan tässä vaiheessa tehdä mitään muuta kuin tarkkailla. Sitten lääkäri huomasi että oikea silmämuna on suurempi kuin vasen! Sanoi kuitenkin ettei siitä mitään haittaa ole. Onneksi. Kaikkea sitä kuuleekin...
 
maxiina
Heipsis!

täällähän tapahtunut yhtä ja toista eikä kaikki nyt niin mukavia juttua ole. Toivottavasti Iikan tyttö saadaan kuntoon lääkityksellä, eihän tuo yhtään mukavaa ole kun pientä noin koetellaan mut onneksi täällä on rautainen osaaminen niin hommat hoituu =)
Ja samoin Jellybeanille ja Irenelle voimia kun nyt kaikkea tuntuu tulevan vastaan. eikös tuohon karsastukseen on nykyään hoitona joku tosi nopea laserhoito. siis silloin tietysti kun se alkaa vaivaamaan. meillä on miehelle tehty joku laserjuttu nuorempana kun mun muistaakseni silläkin oli karsastusta tai joku vastaava... kiva dementia taas näköjään vaivaa ;)

meillä on nyt sit puhjennu ylös eka kulmahammas =) alhaalta löytyy ne kaksi nököä ja ylös pikkuäijä alkoi tekemään samaan aikaan neljää hammasta josta nyt on sitten kulmahammas tullut ekana läpi. kolme on siellä viittä vaille tulossa.

meillä oli kaikki kolme viikonloppuna hoidossa mummuilla kun meillä oli täällä sellaiset aikuisten kekkerit. kivaa oli =) lapsillakin meni tosi kivasti, meillä vain tuo kolmevuotias ei tahtoisi millään ensin mennä, tulee kuulemma tosi ikävä mut kyllä se sitten siellä oli rauhottunut ja alkanut leikkii normaaliin tapaansa =) pienin oli mun vanhemmilla ja kyllä mummilla oli alkanut kädet puutumaan kun oli poikaa siellä kannellut... mä mummille sanoin kyllä että pitää mahdollisimman paljon lattialla mut kun ne mummit tiedetään, koko ajan täytyisi olla hiplaamassa ja paijaamassa =)
meillä on se painokontrolli perjantaina, katotaan nyt joudutaanko dieetille... ;)
 
maxiina
up up up =)

mä näköjään vastailen itselleni =o) heh

kävimme pojan kanssa siellä painokontrollissa. juupatijuu ja painoa pukkas sitten jo 13 165g ja pituuskin oli venähtäny 75cm. eipä siellä muuta sit ollutkaan, 10 kk neuvolaan päästään vasta elokuun puolivälin jälkeen kun oma terkka jää lomalle ja sovittiin että mennään sitten vasta kun hän tulee takaisin niin ei tarvi vaihdella hoitsuja siin välissä. niin et heppu on sit jo melkein 11kk mut ei sen niin väliksi =)

oletteko te kaikki muut kesälaitumilla ottaas aurinkoa kun on meillä täällä niin hiljasta...?
 
Sini1977eikirj
On se Maxiinan poika kyllä komian kokoinen, kun vertaa meidän poitsuun. :)

Me ei olla ainakaan mihinkään lomille karattu, mutta ihan arkipäiväiset puuhat pitää kiireisenä. Pikkumies oppi myös nousemaan seisomaan ja sen myötä katosi taas päiväunet ja nyt nukkuu hätäsesti aamupäivällä 20-30 min rattaissa, kun ollaan ulkona ja sitten yleensä kahden jäljestä taas 30 min ja nyt tässä kuuden maissa vielä 30 min. Nyt vein tuonne sänkyyn hillumaan, seisaaltaanhan tuo siellä näkyy olevan, mutta jossain vaiheessa toivottavasti asettuu.

Meillä meni tässä välillä ja kolme yötä paremmilla yöunilla, mutta nyt taas tuo seisomaan nousu sotki kaiken. Hampaita tulee myös ja syöminen on aika takkuista, hyvä jos sellaisen pikkupurkillisen verran aterialla syö. Nyt olen ollut myös tosi laiska tekemään itse soseita. Pitäisi siinäkin kunnostautua, mutta tuntuu että aika ei riitä, kun noita poikia paimentaa, vielä kun tuo pienempi tuntuu olevan aina hereillä. Isompi poitsu kiusaa tätä pienempää edelleen urakalla - kaataa kumoon, menee päälle istumaan yms. jos ei ole joka hetki vahtimassa. Yritä siinä sitten olla tasapuolinen äiti.

Mies jäi nyt onneksi lomalle. Tosin karkasi heti viikonlopuksi moottoripyöräreissulle, mutta sitten ensi viikolla on onneksi apuna. Mitään ihmeempiä autoilureissuja ei aiota tehdä, koska meidän pikkumies ei viihdy tällä hetkellä autossa yhtään vaan karjuu hikipäässä, jos yli 10 minuutin matka autoillaan. Mies lähtee kyllä sitten viikoksi tuon esikoisen sekä anopin ja apen kanssa tuonne lappiin sukuloimaan, minä jään kotiin. ;)
 
Laura79
Ehdinpäs vähän käydä täällä muiden kuulumisia lukemassa. Kiirettä on riittänyt kun palasin töihin. Ihmeen hyvin on menny vaikka pelkäsin ikävöiväni tytteliä hirveästi. Töissä niin kiirettä ettei ehdi kauheasti ikävöidä ja toisaalta on mukavaa kun on jotain muutakin "elämää" kuin vain koti ja vauva. Isi on suoriutunut hoitotehtävästä ihan hyvin vaikka vähän väsyneeltä vaikuttaakin ;). Itsekkin on kyllä tosi väsy kun yöt vielä vähän levottomia ja työt vaatii paljon keskittymistä ja miettimistä. Välillä kyllä tuntuu että aivot on ihan seis väsymyksestä.

Meidän neiti on voinut hyvin vaikka nyt onkin tehnyt juomalakon. Ei suostu juomaan mitään eikä mistään (pullo, muki, nokkamuki, lusikka) mutta ruoka menee hyvin. Ihan ihme homma... Vähän huolestuttaa mutta tyttö vaikuttaa ihan hyvinvoivalta. Hampaita ei ole vieläkään näkynyt joten johtuisiko siitä sitten et olis tulossa... en tiedä, luulis kyllä et silloin myös tuo syöminen olis huonoa...

Laura
 
maarit74
Hoh hoijaa, käytihinpä 8 kk. neuvolassa...lapsi kasvaa hyvin omalla käyrällään (7980 gr. ja 68,5 cm.), mutta motoriikasta (jonka hitaus huolettaa) ei ehditty puhua sanakaan, kiireessä kysäisin, kuinka monta kertaa vauvan tulisi syödä rintaa päivässä, en saanut vastausta, mutta huoleni nesteen riittävyydestä (tissitän lasta päiväsaikaa "väkisin") kuitattiin ohjeella antaa ylimääräinen hedelmäsosepurkki, koska siinä on nestettä. Eli tissitaistelu jatkuu tai aloitan ominpäin pikkuhiljaa vieroituksen. Ärsyttävintä on, että vauva syö vain makuullaan eli jos ollaan reissussa kesällä, mun pitäisi päästä johonkin rauhalliseen paikkaan pitkälleen, jotta lapsi keskittyisi syömään, tyhmää. En ehtinyt kysyä myöskään karkeampaan ruokaan siirtymisestä, meidän sihtikurkku tukehtuu heti, jos puurossakin on isompi hiutale. Opaskirjasta luin, että 8 kk. iässä voisi syödä kaksi liha- tai kala-ateriaa päivässä? Lääkäri kuunteli sydämen ja kysyi, onko sivuääntä ennen kuulunut. No, eipä ole. Ei kuulema tod.näk. vakavaa, mutta hyvä seurata lapsen vointia, väsyykö helposti tai sinertääkö suunympärys esim. syödessä. Tätä sitten puntaroimaan seuraavat kymmenen kuukautta ennen seuraavaa lääkärineuvolaa 1,5 vuotiaana... Toinen korva ei reagoinut ääniin, lääkäri katsoi lampulla ja sanoi korvakäytävän olevan todella vaikussa ja heikon kuulon johtunevan siitä. Niin, että annetaan olla vaan? Kysyi kuitenkin jokeltelun monipuolisuudesta heti perään. Eipä tuo kielenkehitys ainakaan heikosta kuulosta vahvistu. Mä läksin huolestuneena ja yrmeänä neuvolasta pois, kotona istuin keittiön pöydän ääressä ärtyneenä, univeloissa ja suurta yksinäisyyttä tuntien, mies tietenkin töissä klo. 22 asti eikä ehdi puhelimessa jaarittelemaan. Kysynkin sitten täältä, onko kellään kokemusta noista kuulo- tai sivuäänijutuista? Ei tuolta neuvolasta taaskaan tukea hirveästi saanut, päinvastoin.
 
Sini1977eikirj
Mun kaverin lapsella löytyi sivuääni rokotetutkimuksen yhteydessä, mutta ei taas sitten neuvolaseurannassa kuukauden päästä eli ota siitä sitten selvää. Kaverilla jo monta lasta ja osalla on ollut näitä harmittomia sivuääniä.

Meillä ei tosiaan poika paljoa jokeltele, mutta en siitä ole huolissani, koska esikoinen oli samanlainen. Rasittavaa oli kyllä aikanaan muutamien tuttujen vertailu muihin hyvin puhuviin. Nyt 3-vuotiaana tuo poitsu puhuu tosi hyvin, osaa värit jne. ja sitä taas kehuttiin neuvolassa eli kaikki aikanaan.

Mutta tosiaan ei ole tarkoitus väheksyä huoltasi, koska itselle jäi viime neuvolasta ihan samanlainen fiilis. Vaikka itsellä on toinen lapsi niin tuntuu, että olen ihan unohtanut nuo ruokajutut kokonaan ja olisin niistä halunnut kysellä, mutta ei ollut aikaa. No aloitin sitten kaksi liha-ateriaa itsenäisesti, kun poitsu muutenkin aika hoikkanen.

Meillä syödään tissiä taas öisin urakalla. Juhannuksen jälkeen alkaa sitten vieroitus näin ole päättänyt. Todennäköisesti meillä käy niin, että tissivieroituksen myötä juotu maito jää vähiin, mutta minkäs teet, yötissistä pitää päästä eroon ennen töiden alkua. Maidon sopivuuden testauskin ihan p:stä, kun ei tuo juo mitään maitoa kunnolla. Joten kaiketi sitten heinäkuun lääkärineuvolassa todetaan, että tavallinen maito sopii, mutta käytännössö lapsi ei sitä juo. Mutta samanlaistahan se oli tuon esikoisen kanssa ja on edelleen.

Meillä tosiaan lääkärineuvola vasta 9 kk ikäisenä.
 
maxiina
maarit, suurin osa noista sivuäänistä on ihan harmittomia, menee itsellään ohi tai sitten niistä ei vain ole mitään haittaa. mutta meillä todettiin keskimmäisellä lapsella sivuääni synnärillä, siitä jatkotutkimuksiin ja havaittiin sydämmen kammionvälisessä seinämässä reikä. nekin on suurin osa harmittomia ja menevät itsestään umpeen. mutta juuri tuota hengästymistä ja huulien sinertävyytta kannattaa tarkkailla, jos ne alkavat vaivaamaan niin silloin sydän ei toimi niinkuin pitäisi. meillä tytöllä kun tutkiskeltiin tuota sydäntä, niin lääkäri totesi että on sellaisessa kohdassa ettei mene umpeen mutta jos reikä ei ala laajenee niin ei hätää. mitään oireita ei missään vaiheessa onneksi tullut ja kas kummaa kun menimme sydänlääkärille kun neiti täytti kaksi niin oli mennyt reikäkin umpeen =) näin se luonto joskus korjaa =)

ja ruokailusta... meillä menee ilta- ja aamupuuro, kaksi liha-ateriaa ja välipalaksi hedelmäsose ja ennen päikkäreitä, joita on yleensä kaksi, haluaa tissiä ja joskus päivisin imuttelee tissiä muutenkin. iltaisin menee vielä puuron lisäksi pullollinen maitoa, öisin haluaa tissiä kun herää mutta yksi niistä on se varsinainen syöpöttelykerta, muut lähinnä sitä että kun tutti ei kelpaa niin äiti toimikoon tuttina ;)

musta tuntuu että meilläkin on jokeltelu vähentynyt, tilalle saatu ärhentely ;) istuu pää punaisena syöttötuolissa ja ärisee... ja nauraa päälle. nyt tehdään niitä hampaita kyllä urakalla, ylös puhkesi kolmas, neljäs siellä on jo viittä vaille valmis joten saattaa olla että se vaikuttaa myös. meillä myös ainakin kahdella edellisellä oli aina välillä tuollaisia taantumia jokeltelussa ja puheen opettelussa, yleensä silloin tuli joku muu uusi juttu opittua.

jaahas, pikkuherra alkoi haisemaan joten jatketaan taas myöhemmin =)
 
Jellybean kirjautumatta
Meilläkin keskola-aikana löydettiin sivuääni Irenen sydämestä ja se ultrattiinkin. On kuulemma ihan harmiton. Lääkäri sanoikin, että kolmasosalla ihmisistä on sydämessä sivuääni ja suurin osa ei edes tiedä siitä.

meillä tekee viidettä hammastaan. Ylös on tulossa oikealle kulmahammas. Koko yläien on muhkuroita täynnä, mut ei kai ne kuitenkaan kaikki aio tulla? Harmittaa, kun ollaan rautalääkkeellä vuoden ikään saakka ja se värjää hampaat ikävän ruskeiksi. Olisin toivonut että hampaat tulisivat raudan lopettamisen jälkeen. Haittahan on vain kosmeettinen, mut silti..

Meillä syö maitoa heti herättyään ja kun aamu-unet on jo kumminkin tunnin kuluttua heräämisestä niin niitten jälkeen tehdään aamuhoidot ja syödään aamupuuro. Lounas ja päivällinen liha-kasvissosetta maitoineen ja hedelmäsosejälkkäreineen, välissä välipala hedelmäsosetta ja maitoa. Iltapala on riisivelliä, kun jostain syystä puuro tekee nukahtamisen levottomaksi ja vaikeaksi. Liekö jotenkin liian tuhtia evästä.

Tänään mennään katsomaan taloa. Viimeinkin löytyi sopiva ehdokas. 5 huonetta ja keittiö, rinnetalo järven rannalla. Tonttikin on kohtalaisen suuri ja hyvän matkan päässä kylän keskustasta (2,5km). Talo on melko vanha, -76, mutta meidän budjettiin "halpa" joten remontoimiseen jää rahaa. Jospa vain olisi rakenteiltaan kunnossa ja terve, koska sijainti on todella hyvä ja maisemat upeat.

Jellybean ja Irene 10kk
 
Ilona -79
Myös meidän Mintulla todettiin sivuääni sydämessä kolmen päivän ikäisenä. Ultrassa selvisi, että kyseessä kammioiden väliseinässä oleva aukko, josta kohtalainen oikovirtaus. Käskettiin tarkkailla mm. hengästymistä, sinistymistä ja hikoilua (mm. syödessä). Olin aika paniikissa aluksi, mutta onneksi turhaan. Viiden kuukauden iässä oli kontrolli sydänpolilla ja siellä todettiin, että aukko oli lähes umpeutunut. Seuraava käynti polilla on vasta kolmen-viiden vuoden iässä.
 
Ainu =+x
Heipä hei kaikille!!

On jäänyt hiukan vähälle tämä palstalla käynti mutta mukana ollaan kuitenkin!
Ke käytiin varhaisultrassa (vko10) ja viikkoja piti olla 10+3 mutta olikin vaan 8+4. No kierto oli 37 niin kai on ihan on. Syke löytyi, mikä nyt on tärkeintä. 2vkon päästä uusinta ultra kun oli niin pieni.
Laskettu aika muuttui 24.1.2009... ompa siihen vielä pitkä aika. Sairaalaan luultavammin saan piankin lähetteen arvioon miten sektio "arpi" on parantunut. Mitäs jos se ei kertäkkään?? Onko täällä kellään asiasta kokemusta??

Sitten tähän pikku herraan. 7kk neuvolassa käytiin ja painoa oli 8.6kg ja pituutta 71.7cm (tarkkaa...) Nousee nyt tukea vasten jo ylös ja seisominen on ihan ykkös juttu. (toivottavasti ei vielä lähde kävelemään kun ei ole järkeä ollenkaan...)
Neuvolan täti kehui kovasti kun tulee jo äitiäitiäiti ja täitäitäi, papapa ym puheen alkua ja silti on lähtenyt niin aktiivisesti liikkumaan (pitäisi kai kehittyä jompi kumpi). On se niin ihana "vauva" kun jaksaa olla melkeimpä aina iloinen ja hyvin tuulinen. Toivottavasti tästä toisesta ei tule mitään termiittiä...

No nyt nukkumaan niin jaksaa taas aamulla. (kuulemma hiukan väsyttää...)

Hyvää juhannusta.
 
Sini1977eikirj
Hei vaan!

Meillä pikkumies koheltaa päivät pitkä eli nousee koko ajan seisomaan joku lelu kädessään ja sitten leikkieessään unohtaa kokonaan pitää edes toisella kädellä kiinni ja kups. Olen pahimmissa tilanteissa yrittänyt ennakoida ja laittanut pojan takaisin lattilalle, mutta hetken päästä tuo seisoo jossain toisessa paikassa taas joku lelu kädessään. Joten järkeä noissa touhuissa ei ole yhtään mukana. Äsken poitsu yritti veivata esikoisen leikkikeittiön lieden nappuloita ja hirvitti, jos kaatuu laattalattilalle. Minä aina laitoin pojan lattialle jonkun lelun kanssa ja toinen taas kipusi ylös ;)

Päikkäreitä meillä ei nukuta kuin kolme kertaa 30 min ja muu aika mesotaan. Yöunet ovat taas onneksi sitten vastaavasti pidentyneet ja muutamat yöt ovat olleet ruhtinaallisia, kun olen aamulla saanut nukkua yhdeksään asti. Meillä mies ja esikoinen ovat lapissa sukuloimassa ja olen vauvan kanssa ihan kahdestaan tämän viikon.

Yösyötöt on nyt poissa, mutta en tiedä pysyykö vielä kokonaan. Mutta eihän tuo poika paljoa omassa sängyssään nuku vaan vieressä joten ei tää mikään ihan onnistunut vierotus ollut. Viereen ottamalla saa vaan itse nukuttua paremmin ja voi kammeta pojan takaisin makuulle ja paijata niin nukahtaa uudelleen. Omassa sängyssään vaan seisoskelee öisin.

Meillä poika ei edelleenkään konttaa, vaan ryömii ja seisoskelee. Muutaman konttausliikkeen saattaa ottaa, mutta sitten alkaa ryömimään. Ruoka ei taas oikein maita.
 
Jellybean kirjautumatta
Meillä tänään nousi seisomaan tukea vasten. Siitä tietenkin muksahtelee, kun en joka kerta ehdi ottamaan kiinni. Onko teidän muiden lapset takiaisia? Ehdittekö tehdä kotitöitä? Kun Irene roikkuu ihan koko ajan lahkeessa kiinni huutamassa jos yritän tiskata tai tehdä jotain. En pääse tekemään yhtään mitään ilman että se alkaa huutamaan. Pyykkejä jos yritän laskostella lattialla Irenen seurana niin kiipeilee sitten syliin ja jos yritän laskostella niitä sohvalla niin roikkuu sohvan reunalla parkumassa.
 
Maarit74
Mun on pakko tulla taas tänne purkautumaan, kun tuntuu, että pää hajoaa. Tyttö ei huoli rintaa kuin iltaisin ja öisin, vasenta rintaa ei ollenkaan, puree heti, jos rinta tuntuu tyhjältä eikä se kyllä hylkimisestä yhtään enempi täyty. Rinnat ei heru enää lainkaan pumpulle, hiki päässä saan sen 20 ml. läjään. Olen yrittänyt nan-korviketta maanantaista lähtien mukista, pullosta, äidinmaitoon sekoitettuna, lämpimänä, huoneenlämpöisenä, jääkaappiviileenä, illalla ja päivällä, kun lapsi on uninen tai pirteä ja EI HUOLI! Nyt tuntuu, että pitkähkö imetys on kussut nilkoille eli jos olisinkin antanut välillä korviketta ei ehkä ongelmaa olisi. Kesälomareissut jää väliin, kun tyttö syö taistelulla tissiä vain korkeintaan omassa sängyssä, ei vieraassa ympäristössä eikä istuma-asennossa edes kotona. Onko kellään muulla touhu mennyt näin hulluksi? Musta tuntuu tosi pahalta, haluaisin jotenkin tästä maitohelvetistä eroon ja kurkkua kuristaa...kiitos muuten lohduttavista sivuäänikommenteista, asia ei enää niin huoleta kuin heti neuvolasta tultua, mutta huolten määrä on näköjään vakio, vain kohteet muuttuu.

-hermoraunio, väsynyt Maarit-
 
Sini1977eikirj
Maarit, ei meilläkään enää tissi kelpaa kuin pari kertaa päivässä ja sitten poika juo päivällä mukista ehkä desin maitoa. Iltapuuron olen sitten tehnyt maitoon usein ihan noista valmisjauheista ja nyt mietin vielä kalkkilisän antamista. Mulle sanoivat neuvolassa, että pitäisi alkaa kalkkia antamaan, jos imetys entisestään vähenee.

Meillä siirryttäneen siis vähälle maidolle ja kalkkilisälle. Olen tästä murhetta kantanut, mutta toisaalta mikään lääkäri ei pysty lasta pakottamaan maitoa juomaan, enkä myöskään minä ja imetys ei nyt poikaa nappaa, vaikka joku aika sitten söi tissiä halulla.

Joten kun saman taistelun kävin jo esikoisen kanssa niin ehkä sitä osaa nyt tässä vaiheessa ottaa rennommin - toivottavasti, kun koko kevään ja alkukesän on taistellut ja välillä taas iloinnut, kun syöminen on helpompaa.

Meillähän poitsu on syönyt tissiä vaan kotona omalla sängyllä, sitten alkoi tuossa kesäkuussa syödä kylässä ihan ok ja oli oikea tissitakiainen, mutta sekin "ilo" meni näköjään ohi.

Jos teet itse soseita niin lisää niihin maitoa tarjoiluvaiheessa, samoin voit tehdä esim. puuron kaupan jauheesta maitoon niin ainakin vitamiinit säilyy, juotat maitoa sen minkä mukista juo ja voithan yrittää pulloa aina välillä tarjota (itse en enää jaksa). Meillä esikoinen joi sitten yöllä nukkuessaan parissa erässä pullosta maitoa ja sitä jatkoin jonkun aikaa. Sitten tein esikoiselle aikanaan myös pirtelöitä korvikkeesta ja hedelmäsoseista ja ne joskus kelpasi mukin reunasta, tälle kakkoselle ei kelpaa.

Jellybean, tuo pyykkien viikkaus Irenen kanssa kuulosti tutulta :)
 
Ainu =+x
Moikka moi!!

Ollaanpas sitä kauaks pudottu...

Eipä tainnut täällä olevilla olla tietoa tuosta sektiohaava hommasta...

Täällä poitsu tekee ekaa hammastaan =) ja kohta ikääkin on jo 8kk!! Tuli kutsu hammas tarkastukseenkin joka on ensi kuussa niin onhan se hienoa että etes yksi hammas olisi!

Jaa-ha... se on tuo känkkäränkkä taas kylässä!! -paremmalla ajalla sitten...
 

Yhteistyössä