Lokavauvat 2007

  • Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti
Jellybean
Oisko sappisaippuasta tai sitruunahaposta minkäänlaista apua tahroihin? Niillä ainakin rauta- ja porkkanatahrat lähtee vaatteista.

Mulla tuli reippaasti kiloja raskausaikana. Jotain 16 kiloa varmaan. Niistä on lähtenyt vasta kuusi..
 
Ainu =+x
Mulla painoa tuli raskausaikana 25kg ja niistä 11 on jälellä, liikunnan kun on aloittanut niin ajattelin painon putoavan mutta kyllä se on ennemminkin noussut! Saisi tuon ruokapuolen vaan terveellisemmäksi niin jos se paino sitten tippuisi. Minä kun en tuota imettämisen iloa saanut kokea niin ei siitäkään ole hyötyä painon tippumisessa!!
Meillä vasta 3kk neuvola ensi kuussa... Ollaan teistä niin jäljessä!, voinpahan lukea paremmin teifän kokemuksia ja hyötyä sitten niistä! Täytyy ajatella positiivisesti!

Mukavaa talvipäivää
Ainu ja Arttu
 
Jellybean
Meilläkään ei imettäminen toiminut niin ei tullut mitään apuja siitä tähän laihdutusurakkaan. Ennen joulua käytiin joka päivä muutaman kilometrin vaunulenkillä, mutta joululomalla kun mies oli vapaalla niin jotenkin tämä arki meni sekaisin ja lenkkeileminen jäi. Eilen sitten mies palasi töihin niin pitäisi taas saada itseään niskasta kiinni.
 
Ilona -79
Käytiin toissapäivänä ottamassa se Rota-rokotteen eka osa. Samalla Minttu myös mitattiin ja punnittiin:59,1 cm ja 4960 g. Höyhensarjassa siis edelleen. Mutta pituus kuitenkin ihan keskikäyrällä ja painoakin tulee koko ajan hitaasti mutta varmasti.

Oma paino on suunnilleen samoissa kuin ennen raskautta, ehkä kilo olis pudotettavana. Mutta eipä niitä kyllä juuri raskausaikana tullutkaan, jos oikein muistan niin hiukan yli 6 kiloa kaikkiaan, jotka lähes kaikki häypyivät heti, kun vauva otettiin ulos. Imetysaikana en ainakaan voi tuota viimeistä kiloa pudottaa, sillä maidon tulo huononee heti jos syön vähänkin huonommin/vähemmän. Joudun siis tankkaamaan oikein kunnolla niin kauan, kun aion imetystä jatkaa. Tuntuu, että tätä menoa pikemminkin lihon kuin laihdun imettäessäni!

Meillä neiti kakkaa edelleen monta, keskimäärin ehkä kolme, kertaa päivässä. Päiväunet ovat tällä viikolla menneet aivan pipariksi; ei nuku enää edes vaunuissa. Tai jos nukkuu niin ainakin herää heti, kun vaunut pysähtyvät. Aika rasittavaa, kun toinen on selvästi väsynyt, mutta ei vaan nuku. Onneksi yöt kuitenkin nukutaan hyvin…

Ilona & Minttu (huomenna 12 vkoa)
 
MissPiggy
Lisäilen tuonne minäkin:

Jellybean TYTTÖ 15.8, 1805g ja 42cm
Maxiina, POIKA 28.9, 3170g ja 49cm (Poika 5v ja tyttö 2,5v)
Niiskulainen, TYTTÖ 30.9, 3520g ja 51cm (Essikoistyttö 2,3v)
Lumi81 TYTTÖ 1.10.07, 3420g ja 49cm (Esikoistyttö 5,5v)
Laura79 TYTTÖ 4.10.07, 2900g ja 47cm
Pia78 15.10.07 Tyttö 2720g ja 46cm,POIKA 3490g ja 50cm (Esikoispoika 1v10kk)
Sini1977 POIKA 16.10, 3590g ja 51,5 cm (Esikoispoika 2,5 v)
Entu82 TYTTÖ 18.10, 3230g ja 49cm (Esikoistyttö 1,5v)
Ann77 POIKA 18.10. 4410g ja 53cm
Ninni83 TYTTÖ 18.10 2900g ja 48cm (Esikoistyttö 4v)
Ilona79 TYTTÖ 19.10.07, 3320 g ja 50 cm
Iikka76 TYTTÖ 23.10. 3935G ja 51,5cm
Tehotyttö TYTTÖ 25.10.07, 3265g ja 49cm. (Poika96, tyttö98, poika05)
Ainu =+x POIKA 9.11. 4240g ja 52cm
MissPiggy POIKA 17.10. 4795 g ja 57 cm

Meillä on mennyt kivasti, nukkumaan yleensä klo 21-22 välillä, herätys keskimäärin klo 3:n aikaan yöllä syömään ja joskus 5-7 aikaan uudestaan. Vauva nukkuu päikkäreitä, jolloin mun tietysti kannattaisi ottaa pienet torkut myös, kun usein valvon kuitenkin johkin klo 23:een enkä aina saa unta vauvan syömisen jälkeen, mutta eihän sitä malta. Osaimetys+korviketta, ollut alusta asti vauvan ison koon takia. Meillä tais olla isoin vauva, vaan hyvin on Maxiinalla mennyt ohi;-)) Meidän heppu nyt 6,7 kg, on pitkä mutta hoikahko. Tosin onhan Maxiinan poju aika paljon vanhempikin.
 
Jelli
Omista kiloista...Mulle tuli aika tarkasti 20 kiloa, joista kuusi jäi laitokselle. Kymmenessä päivässä lähti 13 kiloa, joten suuri osa oli nestettä ja turvotusta. Nyt on jäljellä kolmisen kiloa, joten mielettömän hyvin lähtee. Jouluna nimittäin söin ihan kamalasti herkkuja ja se on jäänyt vähän päälle...Ollaan lenkkeilty, mutta lähinnä pikkupätkiä ja kuluneeella viikolla jatkoin ratsastusta. Itse haluaisin entisestä pari kiloa vähemmän painoa.

Nyt ukolle ruokaa, eli tissi suuhun!
 
Tehotyttö.
Nostellaas vähän ketjua...

Ilona, meillä on kyllä tosi samankokoiset tytskät. Meidän neiti oli viimeksi 0,6cm lyhyempi ja 90g painavampi kuin teidän typy :)

Täällä neiti on kovasti ruvennut jo tarttumista harjottelemaan. Helistin saadaan jo hienosti suuhunkin välillä :)
Tuo pirpana on tosi kova nukkumaan. Siis varmaan poikkeuksellisen paljon nukkuu. Öisin hän ei ole koskaan jäänyt hereille kukkumaan. Jatkaa heti unia tissin suuhun saatuaan. Pari kertaa yöllä syö. Päivisin nukkuu myös paljon edelleenkin. Yöunet hällä n. 22-09. Aamupäiväunet n. 10-13/14. Muut unet vähän vaihtelevasti. Useimmiten tunnin torkkuja.

Tehis ja "Lahja" vähän yli 2,5kk
 
Aurinko*
Jellybean TYTTÖ 15.8, 1805g ja 42cm
Maxiina, POIKA 28.9, 3170g ja 49cm (Poika 5v ja tyttö 2,5v)
Niiskulainen, TYTTÖ 30.9, 3520g ja 51cm (Essikoistyttö 2,3v)
Lumi81 TYTTÖ 1.10.07, 3420g ja 49cm (Esikoistyttö 5,5v)
Laura79 TYTTÖ 4.10.07, 2900g ja 47cm
Pia78 15.10.07 Tyttö 2720g ja 46cm,POIKA 3490g ja 50cm (Esikoispoika 1v10kk)
Aurinko TYTTÖ 15.10. 4020 g ja 52 cm (Esikoispoika 10/05)
Sini1977 POIKA 16.10, 3590g ja 51,5 cm (Esikoispoika 2,5 v)
Entu82 TYTTÖ 18.10, 3230g ja 49cm (Esikoistyttö 1,5v)
Ann77 POIKA 18.10. 4410g ja 53cm
Ninni83 TYTTÖ 18.10 2900g ja 48cm (Esikoistyttö 4v)
Ilona79 TYTTÖ 19.10.07, 3320 g ja 50 cm
Iikka76 TYTTÖ 23.10. 3935G ja 51,5cm
Tehotyttö TYTTÖ 25.10.07, 3265g ja 49cm. (Poika96, tyttö98, poika05)
Ainu =+x POIKA 9.11. 4240g ja 52cm
MissPiggy POIKA 17.10. 4795 g ja 57 cm


Hei kaikille pitkästä pitkästä aikaa!

Olen käynyt lukemassa teidän muiden kuulumisia viikottain, mutta en ole ehtinyt kirjoittelemaan. Meillä on tietokone samassa huoneessa, jossa poika nukkuu, joten en ole pystynyt uniaikojakaan hyödyntämään. Nyt ostin miehelle syntymäpäivälahjaksi läppärin, joten ehdin paremmin kirjoittelemaan. Äkkiä tämä aika on mennyt, meidän pikku neiti täyttää huomenna jo kolme kuukautta. Mulla jäi synnytyskertomuskin kirjoittamatta, enkä sitä nyt enää taida viitsiä kirjoittaakaan.

Meidän neidin mitat oli tänään 5415 g ja 60 cm eli ei mikään jättiläinen tämä meidänkään tyttö ole. On hyvin samansorttinen kuin isoveljensä. Nyt kolmen kuukauden iässä on reilut 300 g painavampi ja 1 cm:n lyhyempi. Painossa tyttö on hiukan miinuksella ja pituuskasvun suunta on hiukan alaspäin. Poika oli painossa enemmän vielä miinuksella ja pituuskasvun suunta oli hänelläkin alaspäin. Esikoinen oli kuitenkin hyvin touhukas ja iloinen, samoin kuten tämä neiti, joten yritän olla tämän toisen kohdalla stressaamatta asiasta.

Meillä on tosiaan hyvin touhukas neiti. Perusluonteeltaan on hyvin tyytyväinen ja iloinen tapaus. Jos asiat ovat huonosti, ilmoitus asiasta tulee hyvin ponnekkaansti, määrätietoisesti ja äänekkäästi. Sitterissä ollessan jalat ja kädet käy koko ajan ja hoitopöydällä potkii minkä kerkiää. Joulun aikoihin alkoi tarttumaan esineisiin ja oma nyrkki on suurinta herkkua. Tänään juuri neuvolassa melkein kääntyy mahalta selälleen. Tytöllä on tapana laittaa toinen käsi melkein mahan alle, jolloin tasapaino hiukan heittää. Ehkäpä tässä lähiaikoina keksii homman ja oppii kääntymään ihan tarkoituksella eikä vain vahingossa.

Meillä arki sujuu oikei mukavasti. Esikoinen ei ole ollut ollenkaan mustasukkainen. Hoitaa siskoaan innokkaasti ja yllättävän hellästi. Jos neiti itkee, enkä ole ihan vieressä, menee lähelle ja sanoo, ettei ole hätää. Laittaa myös tuttia nätisti suuhun. Tyttö on ihan hyvä nukkumaan. Yöunille mennään kello 21 ja 22 välillä. Ensimmäinen unipätkä on noin viisi tuntia eli syödään siinä kolmen hujakoilla. Toisen kerran syödään sitten kuuden-seitsemän aikoihin ja aamulla herätään 9 ja 10 välillä. Ensimmäiset päiväunet kestävät noin neljä tuntia, toiset kaksi-kolme tuntia, riippuen hiukan ensimmäisten unien kestosta. Hereillä neiti jaksaa olla unien välillä noin pari tuntia. Aamupäivällä, kun tyttö menee nukkumaan, lähdetään pojan kanssa ulos. Kannan vain tytön kopassa parvekkeelle, kun tullaan sisälle. Toisten unien aikoihin toimitaan samalla tavoin. Välillä kyllä ulkoillaan iltapäivällä pojan kanssa ihan kahdestaan ja saatan käydä tytön kanssa myöhemmin lenkillä, mutta yleensä puen molemman samaan aikaan ulos. Useimpina päivinä lapset nukkuvat päiväunia samoihin aikoihin, ainakin osaksi. Nytkin sain pojan hetki sitten nukkumaan ja tyttö on nukkunut melkein kaks ja puoli tuntia. Alussa tyttö ei tahtonut nukkua unia parvekkeella, mutta nykyään nukkuu oikein hyvin ja pojan päiväunien siirto sisälle onnistui todella hyvin. Poikakin nukkuu vielä n. 1,5-2 tuntia päikkäreitä. Yöunia poika nukkuukin sitten vähän huonommin, heräilee vieläkin 1-3 kertaa yössä ja kipittää meidän makkariin. Miehelle on pojan huoneen sohva tullut tutuksi, sillä "joutuu" jäämään pojan seuraksi aina siksi aikaa, että poika nukahtaa. Usein mies nukahtaa itsekin sohvalle ja saattaa nukkua siellä useamman tunnin. Meidän poika ei ole nukkunut vielä yhtäkään yötä heräämättä ja ikää tuli eilen täyteen 2 vuotta 3 kuukautta. Toivotaan, että tyttö olisi parempi nukkumaan. Tässä vaiheessa tuntuu nukkuvan yhtä hyvin kuin esikoinen. Toivotaan, että neidillä ei jää yöheräilyt päälle, niinkuin pojalla on jäänyt.

Itse olen jaksanut ihan hyvin, vaikka välillä nukkuminen on todella katkonaista, kun herään kuitenkin pojan tuloihin ja sitten tyttö kuitenkin syö vielä sen pari kertaa. Yllättävästi sitä kuitenkin aina päivät jaksaa touhuta, jos pysähtyy silloin väsymys iskee. Usein lepäilen sohvalla, kun lapset nukkuvat ja välillä jopa nukahdan. Kotihommat pyrin hoitamaan, kun lapset ovat hereillä ja ihan hyvin ne on siinä hoitunut. Siivonnutkin olen aina sillä aikaa, kun mies on töissä. Ehkä sitten, kun neiti alkaa liikkumaan ym. enemmän, täytyy viikkosiivous hoitaa, kun mies on kotona, mutta vielä olen sen pystynyt lasten kanssa hoitamaan. Tosin ei se mitään rentouttavaa ole...

Täällä oli puhetta omasta painosta. Täällä on vielä noin yhdeksän kiloa ylimääräistä kannettavaa. Mulle tuli painoa n. 23 kiloa, joista vain seitsemän jäi sairaalareissulla. Seuraavat seitsemän kiloa lähti melko nopeasti, sitten tuli stoppi ja siinä stopissa ollaan edelleen. Mulle on maistunut karkki liian hyvin, on tullut sillä palkittua itseään, kun on päivistä selvinnyt. Viime viikolla just päätin, että nyt sen on loputtava. Paino onkin lähtenyt nyt viimein hiukan laskuun. Yritän syödä jatkossa karkkia vain kerran viikossa. Tuntuu, että maha on vielä tosi iso, muuten tuntuu, ettei ylimääräistä nyt niin kauheasti ole. Olen kyllä huomannut, että nyt kun on ollut useamman päivän ilman karkkia, niin maha on hiukan pienempi. Ehkä se karkki turvottaa mahaa, kun sitä oikein paljon syö. Lenkillä olen yrittänyt käydä muutamia kertoja viikossa, joko yksin tai vaunujen kanssa, muuten sitten tulee päivisin touhuttua pojan kanssa ulkona sen kaksi kertaa. Yritän myös hoitaa pienet kauppa ym. asiat kävellen. Inhottavaa on, kun tuota ylimääräistä on just tuossa mahassa, kun se on niin näkyvä paikka, mutta siihenhän sitä tietysti on kertynyt. En ole koskaan ollut mikään pyykkilautavatsa, vaikka olenkin lähes aina ollut hoikka. Mies muistelee, että esikoisen aikana maha pieneni enemmän vasta, kun lopetin vuoden kestäneen imetyksen, vaikka paino oli silloin jo alle lähtöpainon. Ehkä mun kroppa sitten varastoi tuohon mahaan, tiedä häntä.

No tässähän tätä juttua tuli melkein kirjaksi asti. Ehkä mun nyt tulee kirjoiteltuakin enemmän, kun on tämä läppäri tässä olkkarissa. Nyt taidan mennä hetkeksi sohvalle ennen kuin neiti herää.

Aurinkoisia päiviä kaikille! Muistetaan nauttia meidän pienistä ihmeistä, aika kun menee niin hirmuisen äkkiä!

Aurinko ja pikku-neiti (huomenna tasan 3 kk.)
 
Niiskulainen
Heippa! Olen jo tässä miettinytkin, että minne ne aktiivisemmin odotuspuolella kirjoitelleet ovat. Ihan mukava olisi jos vielä sattuis uusia samanikäisten vauvojen vanhempia innostumaan kirjoittamaan tänne keskusteluihin, niin mukava kuitenkin saada vertaistukea ja lukea samassa elämäntilanteessa olevien juttuja =).

Meillä on haaveissa, että ensikesänä mentäisiin naimisiin ja ollaan puhuttu siitä jo aika vakavasti, mutta mentäisiin niin ettei mitään suurempaa puhuttaisi muille. Tahtoisin kyllä toisaalta ihan kunnon häätkin vieraineen päivineen, olisi ihana saada olla laitatettava ...meikit, hääpuvut ja kaikki, mut toisaalta kaikki se kiva maksaa niin paljon että sille ei nyt ole varaa ja lainaa ei tälläiset käytännön ihmiset sellaiseen raaskilaittaa...ois tuo keittiöremppakin tekemättä että rahaa sais palamaan =).

Aurinkoinen: meillä esikoinen 2v 6kk heräsi vielä viikko siitten 1-2 kertaa yöllä, mut nyt viikkoon tosiaan nukkunut lähes kokonaisia öitä. Meillä esikoisella jäi reilu viikko sitten myös yövaippa pois, että olisikko parempiin yöuniin salaisuus meillä ollut tässä tai sitten vaan ikä. Tuntuu että tämä vauva olisi parempi yönukkuja kuin siksonsa aikanaa.

Hassua kun nämä vauva on tosi paljon saman näköinen kuin isosiskonsa, mutta niin eri luotoinen. Isosiskonsa oli vauvan jo temperamenttinen ja koko ajan menossa, liikunnallisesti kehittyi huimaa vauhtia jo vauvana. Tämä vauva on sellaine lepsumpi, aina on hymyssä suin, sellainen vain erilainen. Kumpikin on kuitenkin omina persooninaan niin ihania, että en voisi kuvitella parempaa =). Tänään miehelle puhuin että on kova vauvakuume, mut ei se oikein innostunutkaan, mut ei kyllä ollu niin vastaankaan. Mut kyllähän sitä pitää miettiä tarkaan, kun ei mitekään helppo ollut tämäkään raskaus kellekkään meidän perheessä.

Mulla raskauskilot jäi melkein kaikki synnärille. Syön kyllä hyvin ja herkkujakin on joulun alla tullut popsituksi, mut mulla on jo paino puonut 2 kilolla siitä mitä se ennen raskautta oli. Käyn kyllä päivittäin illalla koiran kanssa lenkillä ja päivällä ulkoillaan ja touhutaan isosiskon kanssa ja vauvaa kannan lähes koko päivän sylissä ja nostelen, että kait se riittää ja sitten tietty imetys. Sit pitää alkaa kohottaa kuntoo ja kiinteyttää kroppaa paremmin, kun imetys loppuu sitä ennen en jaksa murehtia, nyt riittää tää liikunnaksi.

Nyt pitää mennä suihkuun ja tekemään ilttistä. Hyvää yötä!
 
Niiskulainen
Sori mulla jäi tuo isosisko sana näköjään niin pahasti kirjoituksiin että laitan sitä joka paikkaan, siis en ulkoile oman isosiskoni kanssa vaan rakkaan lapseni eli vauvan isosiskon kanssa. Taitaa olla jo hyvä aika mennä nukkumaan niin ei tule kirjoiteltua mitä sattuun
 
Jellybean
Meillä oli tarkoitus ennen Irkun syntymää käydä pyörähtämässä maistraatissa. Suunnitelmat oli elokuun loppuun/syyskuulle, mutta tämä raskaus ei sitten mennyt ihan niinkuin kuviteltiin niin ne suunnitelmat sitten jäi. Itse haluaisin ihan kahdenkeskisen tilaisuuden, mutta mies suuret kirkkohäät. Saas nähdä. Minä en halua ottaa monen tuhannen lainaa sitä varten että saadaan sukulaiset syötettyä ja juotettua, kun sitä rahanmenoa on muutenkin. Parhaillaan etsitään taloa tai tonttia, että päästäisiin tästä loukosta.

Irene alkoi eilen illalla todenteolla harjoitella tarttumista. Pikkuinen treenasi monta tuntia leikkimatolla ja sohi roikkuvia leluja. Sitten alkoi kädet pelaamaan ja se nyki niitä ihan innoissaan, kun leluista kuuluu rallatusta kun nykäisee. Nyt on taas nukkumisissa parempi jakso menossa. Mennään illalla yhdeksän maissa nukkumaan ja noin tunnissa on unessa. Nukkuu 5-7 saakka jolloin on syönti ja sen jälkeen pikku-unet ja kahdeksalta ylös. Pitää äipänkin nyt kerätä voimia seuraavaa huonojen unien pätkää varten.
 
Sini1977
Yritän nyt kirjoitella vähäsen, kun viime viikkoa jäi aika hiljaiseksi. En ymmärrä miten tuo viime viikkoa olikin jotenkin niin kamala ja olin ihan väsynyt. Tuntuu, että palattiin taas lähtötilanteeseen ja vauvaa sai kanniskella kaiket illat, kun se vaan itki. Sitten puklua tuli myös hullunlailla. Kolmen kuukauden iässä on kai myös tiheän imun kausi, mutta en tiedä oisko voinut olla vähän ennakkoon ja tuleeks siitä sitten tommonen huutoruljanssi.

No nyt on onneksi ollut pari päivää vähän helpompaa ja vauva on kahten ilta käynyt nukkumaan jo ennen iltayhtätoista. Mutta varmaan, kun nyt tänne "kehun" niin ensi yö ja tää ilta menee ihan toisin ;) Itse en tosin saa unta vielä yhdeltätoista, kun kai tää oma unirytmikin kiepahti sekasin, kun aina piti yöhön valvoa.

Meillä on tällä hetkellä sellanen nukkumajärjestys, että mies nukkuu esikoisen kanssa meidän makkarissa, koska esikoinen heräilee öisin ja mä nukun vauvan kanssa lastenhuoneessa, koska esikoinen taas herää helposti vauvan itkuun. Pottailu ei suju tän esikoispojan kanssa alkuunkaan. Pitäisi varmaan laittaa kyselyä ihan omaan ketjuunsa siitä mitä tämmösen kanssa tekis.

Huomenna ois sitten 3 kk neuvola. Kiitos Jellybean sullekin siitä, kun vastasit mun kyselyyn rotarixin antamisesta pulauttelijalle! En jaksanut silloin kirjautua, kun ketjua aloitin. Täytyy yrittää huomenna aamulla olla syöttämättä ennen neuvolaan lähtöä, että pysyis rokote mahassa.

Kiloista oli puhetta. Mulla on 2-3 kiloa jäljellä, mutta kroppa on aika löllössä kunnossa ja selkälihakset on jotenkin tosi surkeat ja rasittuvat vauvaa kanniskellessa. Nyt on jäänyt kävelylenkkikin kolmena päivänä väliin, kun tuolla sohjossa on niin raskasta työntää noita tuplarattaita. Lähipuistoon kyllä kävellään päivittäin. Esikoinen on ollut riemuissaan taas, kun on vettä ja voi tehdä vedestä "keittoa" ym., mutta äiti nauttisi kyllä enemmän lumesta ja pakkasesta.

Niiskulainen: Ymmärsin kyllä ihan sun isosisko jutun eli mulle ei ainakaan tullut väärinkäsitystä siitä :)
 
Entu82
Ihana kun Sini kirjoitti tuosta kolmen kuukauden tiheän imun kaudesta, kun minä olen juuri kolme edellistä yötä ollut vähän epätoivossa, koska vauva syö puolentoistatunnin välein :(. Kolme kuukautta tulee tällä viikolla täyteen, eli nyt laitan toivoni siihen, että kyse olisi siitä kaudesta vaan. Aiemminhan tuo neiti söi vain kahdesti yössä.

Huh esikoisen muskariin pitäisi tänään jaksaa lähteä, vaan kyllä aikalailla painavat nuo rikkonaiset yöt, mutta toisaalta enpä minä nukkua saisi kuitenkaan joten parempi oikeastaan lähteäkin ulos talosta. Mummi tulee vauvaa hoitamaan, saadaan esikon kanssa ihan kahden lähteä musisoimaan :).

Enpä tässä enempää osaa... Aivot kuulemma tarvitsevat kolme tuntia yhtenäistä toimiakseen kunnolla ja sen kyllä huomaa :/...

Entu ja neiti 3kk
 
Aurinko*
Moi!

Sini puhui esikoisen pottailusta, meillä näin: pottailu meillä sujuu, siis ainakin siinä mielessä, että poika suostuu potalla istumaan. En ole kuitenkaan saanut aikaiseksi, että opeteltaisiin todenteolla vaipatta oloa. Mun niin piti "opettaa" poika kuivaksi ennen vauvan syntymää. Alkaa jo kohda stressi iskemään, kun poika kulkee edelleen vaipoissa. Kakat on tehny pottaan 10 kuukauden ikäisestä ja pyytää vessaan, kun on kakkahätä. Vaippaan ei suostu kakkaamaan, vaan mieluummin on kakkaamatta, jos ei pääse potalle esim. kylässä ollessa. Pissaa pottaan usein, esim. aamulla ja ruoan jälkeen, mutta vaippaankin pissaa tulee edelleen aika paljon. Tuntuu, että ei jotenkin vielä tunnista pissahätää. Onkohan se normaalia? Muutamana päivänä, kun pidin ilman vaipppaan, pissa lirahti housuun ja sitten vasta ilmoitti, että pissa tuli.

Olisi kiva kuulla miten muilla pottailu sujuu? Niiskulaisella tyttö on ilmeisesti ihan kuiva, kun kerta yövaippakin on jo jäänyt pois. Olen jostain lukenut, että pojat oppivat kuivaksi hiukan tyttöjä myöhemmin, mutta en tiedä pitääkö se oikeasti paikkansa. Meillä on nyt pojalla ikää 2 v. 3 kk.

Niiskulainen: Kiva kuulla, että teillä nukkuminen on alkanut sujumaan paremmin, ehkä meilläkin on vielä toivoa.
 
Tehotyttö.
Tuosta pottailusta... Meillä poitsu nyt 2,5v ja on kokonaan kuiva. Meillä oli tarkoitus kesällä jo jättää vaipat ja harjotella kuivana olemista. Se ei silloin vain kertakaikkiaan kolahtanut yhtään vielä. Satunnaisia pissoja teki pottaan ja unien jälkeen ihan hyvinkin. Päätin silloin, että tässä ei nyt kenenkään hermoja menetetä. Pidettiin ihan luova tauko koko hommassa. Syksyllä alkoi tuo homma aivan kuin itsestään sujua. Vaippaa pidettiin varalta kuitenkin vielä muuten paisti kotona päivisin. Vauvan synnyttyä tuo kolahti taas ihan uudemman kerran vielä paremmin eli silloin poitsulla ikää oli 2v4kk. Nyt ollaan jätetty myös yövaippa pois, koska ei sinne vaippaan ole vauvan syntymän jälkeen yhtään pissa tullut. No, tietysti sen jälkeen pari vahinkoa on osunut. Yleensä kyllä herää yöllä pissahätään, mutta välttämättä ei sitä tajua sanoa, eikä me unenpöppöröiset vanhemmatkaan tajuta :) Mutta tosin harvoin yöllä noita pissahätiä edes on!
Mun ohje siis olis, että ANTAA AJAN KULUA ja odottaa, että lapsi on KYPSÄ. Silloin se menee kyllä aivan kuin itsestään.
Meillä pojat molemmat olleet tässä iässä kuivia. Muistelisin, että tyttö ois vähän aiemmin ollut.
 
Sini1977
Kiitti Tehikselle pottakommenteista! Alkaa vaan itestä tuntua, että meidän poika on kaveripiirin ainoa tän ikäinen lapsi, joka ei ole koskaan vielä tehnyt kotona mitään pottaan ja ikää kohta 2 v 10 kk... Mun kaveri joka on päiväkodissa töissä paasas viimeksi käydessään herkkyyskausista tietysti ihan hyvää tarkoittaen eli että pitäis alkaa potattamaan ennen kuin herkkyyskausi menee ohi. Musta kun vaan tuntuu, että meillä sitä herkkyyskautta ei ole tullut.

Silloin kun olin töissä ja poika säännöllisesti hoidossa niin poitsu saattoi joskus hoidossa tehdä pissat pottaan, kun siellä muutkin kävivät potalla. Nyt homma ei toimi yhtään, ei suostu potalle istumaan tai jos sen saa houkuteltua potalle muutaman kerran viikossa niin ei sinne mitään tule. Mutta ehkä annan asian nyt kuukauden verran olla, ettei tule poitsulle pottakammoa. Tosin osa lapsistahan menee suoraan vessanpöntölle, mutta ei meidän poika suostu siihenkään.
 
Niiskulainen
Pitää mullakin kertoa nopsaan esikoisen kuivaksi opettelu juttu. Eli meillä alettiin jo reilun yhden vuoden isässä käyttää potalla ja ei sinne mitään kyllä tullu ekoilla kerroilla....luettiin satuja ect. ja sit kun eka kakka tuli niin koko perhe ihailtiin sitä ja siitä se sit lähti hitaasti mut varmasti. En muista tarkalleen milloin päivävaippa jäi, olisikko ollut 1v8kk, käytettiin säännöllisesti potalla, vahinkoja sattui luonnollisesti. Kesällä oli helppo kun ei tarvinnut vaippaa ulkona käyttää. On ollut pitkään jo kyllä päiväkuiva, mut yöllä tuli vaippa aina täyteen pissaan ja nyt sitten yöpissaaminen on täysin loppunut. Vauva kun syntyi tuli kyllä vähän takapakkia, pissoja tuli päivällä housuun kun ukkeli lähti takaisin töihin ja me jäätiin kolmisteen. Eli meillä on ollut aika pitkä tie tohon täysin kuivaksi tuloon, ollaan menty pienin askelin ja takapakkeja on tullut ja välillä ollaan pidetty taukoa kun tytöllä ei ole kiinnostanut, pakotettu ei olla koskaan potalle. Tuo yövaipattomuuskin lähti ihan tytön puolelta, itse sanoi illalla iltapissalla että ei enää vaippaa tahdo ja niin me sitten jätettiin se kokokaan pois ja hyvin on mennyt nyt ilman vaippaa. Mut lapset on niin yksilöllisiä tossa kuivaksi oppimisessa ja sanotaan että vasta 3 ikävuoden jälkeen lapsen suolisto on niin kehittynyt että se kykenee hyvin kuivaksi opetteluun ja liian aikaisin aloitettu kuivaksi opettelu voi vaan saada hallaa koko hommalle. Muutenkin on vielä ihan normaalia jos 7 vuotiaalle sattuu vielä satunnaisia vahinkoja, tuohon ikään asti nuo toiminnon kehittyy koko ajan. Munkin neuvo on kyllä että kärsivällisyyttä, lapsen omat vanhemmat kyllä tietää milloin oma lapsi on valmis aloittaa pottailun. Ystäväni poika oppi kuivaksi reilun kolmen vuoden iässä ja samoi toisen ystäväni tyttö.

Kävin nyt hampaat tarkistuttaa ja onneksi ei ollut paikattavia reikiä, viimeksi 5 vuotta siitä kun on oma purukalusto tarkitettu.

 
Juulia´77
Tohon pottailuun kanssa kommentoisin samalla tavalla, kuin Tehiskin, että antakaa ajan kulua, kyllä sen huomaa milloin lapsi on siihen valmis. Meidän tyttö on nyt 2v 8kk ja täysin kuiva, mutta siltin laitan aina yöksi hänelle vaipan kaiken varalta, vaikka ei siihen ole mitään tullut moneen kuukauteen. En tarkkaan muista, että miten ja milloin tyttö pottailun oppi, mutta sen muistan, että helppoa se ei ollut ja sitten vaan yht´äkkiä, tyttö kuin itsestään oli potalle valmis. Taisi oppia joskus elokuun paikkeilla ja aluksi pissaaminen sujui pottaan ihan hyvin, mutta kakkaaminen vaati enemmän aikaa... vähän väliä oli kakat housuissa ja housuja pestiin urakalla, välillä taidettiin kanssa antaa koko homman olla. Jossain vaiheessa lahjottiin tyttöä karkillakin (ei ole hyvä neuvo =0) ), kun hän ei muuten silloin vielä saanut karkkia. Nykyään meillä on kakkipäivä ja silloinkin syödään vain hiukan jotain hyvää. Onx teillä muilla jo karkin syönti alotettu taaperoilla? Mentiin taas asian vierestä... Mutta en usko Sini, että teillä on mitään hätää tuon pottailun kanssa vielä!

Kiloista: Mulla jäi laitokselle n.8kg ja edelleen on 2-3 kg tallella ja silti olo on sellainen, että kiloja olisi enemmänkin tallella, kun edelleenkin joudun käyttämään äitiyshousuja =0( Jotenkin tuntuu toi lantion seutu tosi paljon leveämmältä, juin ennen raskautta ja onhan mahakin vielä aikast löysä. Kiloja mulle tule odotusaikana n.13kg. Kävelemässä olen yrittänyt käydä muutaman kerran viikossa ja vauvan kanssa käyn jumpassa sekä joskus uimassa. Aikaa ei vaan tunnu enää riittävän kovin paljon harrastuksiin, mutta toivon, että edes kesäksi saisin vanhoja housujani jalkaan!!! Eikö sitä sanota, että raskaudesta palautumiseen menee vuosi? Että ei meillä sitten vielä kovin isoa hätää ole... ;0)

Juulia
 
Niiskulainen
=D Lueskelin tossa Juulian juttuja ja saihan tässä tälle päivään hymyn suupieleen. Oon alooittamassa siivoilua, kun esikoinen lähtee mummolaan, kunhan mummi nyt töistä pääsisi. Mies on tänään pitkään töissä, niin tänään olisi kyllä sinällään hyvä päivä siivoilla, mutta nyt vauva on luultavasti päättänyt että tänään on sylipäivä, kaivoin kaapista kantoliinankin, joka on varmaan ollut siellä ainakin viikon. On viihtynyt vauva nyt paljon sylissä ja eilen nukahti jopa kesken lelukaaren lelujen katselun ja nukkui siinä 30 minuuttia =). Niin tosta siivomisesta...oon kyllä päättänyt etten ala stressaamaan sellaisista asioista mitä ei voi tehdä, että jos tänään siivousta ei onnistu käynistämään niin sitten joskus toiste, mut oon kyllä sellainen luonne että jos omassa kotona on paikat sikinsokin niin en pysty rentoutumaan tippaakaan, sitten jatkuvaan asettelee jotain muka paikalleen ja pikkaisen vain pyyhkäistä pölyjä sieltä täältä =).

Meillä on taaperolla karkkipäivä kerran viikossa, mut mummo sortuu aina antamaan kaiksita kielloista huolimatta muulloinkin, peseevät kuulema hampaat hyvin hyvän jälkeen. Enää ei kyllä kai usein karkkia anna kun paasasin kerran sille siitä kun tyttö mummolasta tullessaan on ihan levoton, että olisikko sokerista johtuvaa. Nyt esikoinen lopetti nukeille leikin ja haluaa katsoa pingua youtubelta joten pitää kai laittaa yksi pingu näkymään. Youtubelta ollaan myös katsottu joskus myyrää (the mole)
ja Backkom sellaista ihanaa jääkarhua. Joulunaikaan kuunneltiin sieltä joululauluja.
 
Niiskulainen
Taas joudun korjaamaan kirjoittamaani, tästä onkin kai tullut tapa. Eli Vauva on viihtynyt paljon nyt lattialla itsekseenkin, ei siis ollut tarkoitus kirjoittaa että on viihtynyt sylissä.
 
Sini1977
Kiitos kaikille potta-tsemppauksesta! Juulia: Ollaan mekin yritetty lahjoa poikaa nallekarkeilla eli luvataan ostaa niitä, jos pottaan jotain tulee, mutta eipä ole vielä mitään tullut lahjomallakaan eli karkitkin ovat jääneet ostamatta... Paha kyllä poika oppi jossain vaiheessa pyytämään karkkia sitä nähdessään, mutta onneksi joulun aika ja älytön makean syönnin aika on taas ohi. Tosi kova vedätys tuntuu esikoisella kaikessa olevan eli esikoinen kokeilee rajojaan ja ehkä se pottajuttukaan ei tässä vaiheessa siks onnistu. Syöminen on onneksi taas alkanut sujua paremmin. Eilen vetäisi iltapalaksi puolet maksalaatikosta. Mentiin ottamaan iltapalaa ja näki kaapissa maksalaatikkoa ja halus sitä eli lämmitettiin sitten sellanen iltapala kunhan nyt sitten jotain söi. :) Söi vielä kaikki ihan itse ilman temppuilua eli oispa aina sellaista.

Mutta jospa palaisi vauvoihin. Meillä oli tänään se 3 kk neuvola. Painoa oli 6230 g ja pituutta 60,8 cm eli tämä kakkonen on lyhyempi kuin esikoinen vauvana ja silti painoa on jokunen gramma enemmän. Rota-rokotteen antokin sujui hyvin. Poitsu söi aamulla kotona puoli kymmeneltä ja rokote annettiin sitten vähän vajaan kahden tunnin päästä eikä enää pulautellut. Ennen kotiin lähtöä oli kyllä pakko imettää neuvolassa ja kotona tuli pieni puklu, mutta uskon että rokote meni mahaan.

Vaunuilla liikkuminen alkaa olla tän vauvan kanssa aika hankalaa, kun pysyy niissä 15 min hiljaa sitten alottaa hirveän ähräyksen ja kitinän. Aiemmin selvisi sentään 30 min kunnialla. Nukuttamisesta oli myös neuvolassa puhetta eli siitä, että tää meidän poitsu nukahtaa pääsääntösesti vain syliin. Ja syliin nukutuksesta voi sitten myöhemmin taas seurata niitä yöheräilyjä tiedetään. Mutta en mä voi pipo punaisena tätä poitsua huudattaa vaan pakkohan se on saada jotenkin sitten nukahtamaan. Kai tää kierre alkoi niistä ekojen viikkojen iltaitkuista. Tuttia ei huoli edelleenkään kuin harvoin eli siitä ei ole nukutuksessa apua.

Viime yö meni taas íhan hyvin. Tosin tokalla klo 6 imetyksellä en taaskaan saanut itse unta eli jäi unet taas lyhyeen, mutta jos pidempi yhtäjaksoinen uni sitten kompensoisi vastaavasti vähevän tuntimäärän.

Pitää mennä, 30 min kului netissä ja vauva heräsi.

 
Entu82
Jellybean TYTTÖ 15.8, 1805g ja 42cm
Maxiina, POIKA 28.9, 3170g ja 49cm (Poika 5v ja tyttö 2,5v)
Niiskulainen, TYTTÖ 30.9, 3520g ja 51cm (Essikoistyttö 2,3v)
Lumi81 TYTTÖ 1.10.07, 3420g ja 49cm (Esikoistyttö 5,5v)
Laura79 TYTTÖ 4.10.07, 2900g ja 47cm
Pia78 15.10.07 Tyttö 2720g ja 46cm,POIKA 3490g ja 50cm (Esikoispoika 1v10kk)
Aurinko TYTTÖ 15.10. 4020 g ja 52 cm (Esikoispoika 10/05)
Sini1977 POIKA 16.10, 3590g ja 51,5 cm (Esikoispoika 2,5 v)

Entu82 TYTTÖ 18.10, 3230g ja 49cm (Esikoistyttö 1,5v)
1kk 4410g ja 53cm
2kk 5395g ja 56.1cm
3kk 6180 ja 59.3cm
Ann77 POIKA 18.10. 4410g ja 53cm
Ninni83 TYTTÖ 18.10 2900g ja 48cm (Esikoistyttö 4v)
Ilona79 TYTTÖ 19.10.07, 3320 g ja 50 cm
Iikka76 TYTTÖ 23.10. 3935G ja 51,5cm
Tehotyttö TYTTÖ 25.10.07, 3265g ja 49cm. (Poika96, tyttö98, poika05)
Ainu =+x POIKA 9.11. 4240g ja 52cm
MissPiggy POIKA 17.10. 4795 g ja 57 cm

Ajattelin että jos vähän listattaisiin noita vauveleiden mittojakin....

Meillä siis tänään oli neuvola ja hyvin on tyttö kasvanut. Kehui että jäntevä tyttö on :). Ja onhan tuo, silloin tällöin onnistuu jo kääntymäänkin selältä masulleen. Siskonsa oli samanlainen alkoi kääntyillä 3 kuukauden iässä ja 5kk lähti ryömimään ja 10kuukauden iässä alkoi kävellä. Minä olin vähän elätellyt toivetta, että jos tämä neiti pysysi ns "vauvana" pidempään, mutta ainakin tähän asti on nuo liikuntapuolen asiat tulleet kovin samaan tahtiin.

Pottailusta on ollut juttua. Meidän esikoinen on vielä sen verran pieni etten ole asiaa vielä juurikaan ajatellut. Toukokuussa neiti täyttää 2v ja siinä voisikin sitten kesällä tuota pottahommaa alkaa treenaamaan. Nykyään tyttö on kuitenkin alkanut ilmoittamaan kun tulee kakka, mutta ilmoitus tulee sen verta viime tipassa ettei potalle enää ehdi.

Vauvan nukutuksesta Sini kirjoitteli, meidän vauva nukahtaa tosi hyvin vaunuihin, usein itkaisee vähän pukiessa, mutta tuiskahtaa sitten uneen jo ennen kuin saan kantokassia vaunuihin asti. Viimeistään vaunuissa nukahtaa heti kun ne yhtään liikahtavat ja jatkaa onneksi uniaan sittenkin kun vaunut ovat pysähdyksissä, esikko nukkuin aikoinaan vain liikkuvissa vaunuissa. Yleensäkin neiti päästää ennen nukahtamista ihan pienet väsyitkut (kestävät noin puoli minuuttia) ja uinahtaa sitten tuttia lupsuttaen. Yöunille saattaa nukahtaa tissiä syöden, mutta usein havahtuu siinä vielä hereille ja ottaa sitten tutin suuhun. Joskus neiti kyllä huiskii ja touhottaa omilla käsillään niin valtavasti, ettei uni millään tule ja tuttikin lentelee suusta. Sellaisina levottomampina hetkinä pitää sitten syliin nukuttaa. Esikoinen onkin sitten mutkikkaampi tapaus oli jo vauvana ja on edelleen, yöunille saanti on joka ikinen ilta ihan oma ohjelmansa :/.

Voihan kökkö... vetäsin tässä kirjottaessa kokonaisen suklaalevyn, nyt vähän äklöttää. Minun piti syödä ihan vaan muutama pala....

Entu ja tyttö3kk
 
Juulia`77
Jouku täällä taisi mainita jostain 3kk unettomuudesta/levottomuudesta!???? Meidän neiti on tässä valvoskellut kohta 3 viikkoa melkein joka yö sellaiset 2-3 tuntia ähisten ja kiljuskellen ja alan itse olemaan tosiaankin VÄSYNYT ÄITI. Yöunet jää sellaisiksi 3-4 tunnin mittaisiksi ja, kun ei esikoinenkaan nuku enää päiväunia niin ei itsekkään saa sitten päivisinkään nukuttua univelkoja pois. Plaaaahhh, alussa tämä meidän pikku-neiti nukahti hienosti takaisin, kun oli syönyt, mutta ei enää! Muuten neiti on kyllä tosi herttainen ja tyytyväinen vauva ja helppokin. Yksi syy valvoskeluun voi tietysti olla, kun hän on juuri oppinut kääntymään vatsalleen ja sitä sitten harjoitellaan varmaan unissaankin... tuntuu olevan samanlainen kuin Entun tyttö ja meidän esikoinen; esikoinen oppi kaiken tosi varhain, käveli jo 9kk 3vk ikäisenä ja samanlaisia jäntevyys kehuja saa tämä pikkuinen, kuin isomkin aikanaan. Että tiedä sitten vaikuttaako nää kehityshommat tohon nukkumiseen, kun esikoinen nukkui tosi huonosti ensimmäisen vuotensa ja nyt alkaa näyttää yhtä mahdottomalta tämänkin touhottajan kanssa... =0(

Mulle iski kanssa tänään hirvee suklaahimo ja johtunee varmaan tästä väsymyksestä! Kamalaa, kun laihduttaakin tarttisi... mutta nyt menen herättelemään pikkuista, että jättäisi edes jotain unen rippeitä yöksikin!

Juulia
 

Yhteistyössä