loma-ajan palkasta kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chrissy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chrissy

Aktiivinen jäsen
07.09.2005
20 219
6
38
lahti
nyt kun ekaa kertaa pääsee viettämään töistä kesälomaa niin mites se palkka-asia nyt menee oikeesti?

työkaveri sano mulle et kannattaa säästellä lomarahoja et ku seuraava palkka onki sit vaan 2vkon palkka. ( mulla 2vkoo lomaa).

Mies eilen sano et eiiiiiiiiiii et saan kuulemma ihan normaali palkan niiltäkin päiviltä eli peruspalkka. Tosin oon tuntityöläinen et laskeeko ne sit keskivertotuntimäärän per päivälle?

ja sit mies sano et mun pitäs kuulemma niiltä kahelta viikolta saada 1,5x palkka/ viikko??

jotenki kuulostaa tosi utopistiselle!

miten se nyt menee? kaupan ala on kyseessä

Työkaverisi on kyllä oikeassa, eli nyt sä saat sen loma-ajan palkan, niin et sitten seuraavassa tilissä saa kuin palkan siltä kahdelta viikolta, minkä olet töissä. Mutta tietysti sä saat vielä lomarahan, eli entiseltä nimeltään lomaltapaluurahan, eli ei sitä lomapalkkaa ihan pihtaaman ruveta tarvitse.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sulla tuntuu olevan kaikki perusasiat hukassa,ota ja soita sinne liittoosi, täältä saat niin erilaisia vastauksia ettet tiedä mitä uskoa.

no aattelin et pomolta kysyn tänään jos se sattuu olemaan paikalla.

elämäni ensimmäinen vakituinen työpaikka ja sen kautta ensimmäistä kertaa kesälomaa kun aina aikasemmin ne on tullu rahana. Joten voin kyl sanoo et nää asiat ei oikein oo selvillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:
Työkaverisi on kyllä oikeassa, eli nyt sä saat sen loma-ajan palkan, niin et sitten seuraavassa tilissä saa kuin palkan siltä kahdelta viikolta, minkä olet töissä. Mutta tietysti sä saat vielä lomarahan, eli entiseltä nimeltään lomaltapaluurahan, eli ei sitä lomapalkkaa ihan pihtaaman ruveta tarvitse.

se maksetaan vasta marraskuussa.

Mun miehellä ainakin menee niin, että kun loma alkaa, niin loman alussa maksetaan koko loma-ajan palkka + lomarahat. Loman aikana (4vkoa) tulee sitten vielä yksi palkka, mutta kun hän menee takaisin töihin jää yksi 2viikon palkka maksamatta (koska se on maksettu loman alkaessa). Heillä siis palkanmaksu 2 viikon välein 2viikon "viiveellä". Itsellä on kuukausipalkka ja ihan normaalisti tulee kuukausipalkka joka kuukausi ja lomarahat sitten vaan ylimääräisenä keskitetysti tämän kuun lopussa.

Alkuperäinen kirjoittaja DixieChick:
Itsellä on kuukausipalkka ja ihan normaalisti tulee kuukausipalkka joka kuukausi ja lomarahat sitten vaan ylimääräisenä keskitetysti tämän kuun lopussa.

tätä mietinki et kun on puhuttu et se lomaraha on ns. ylimääräistä, nii eihän se ole jos saan vaan kahen viikon liksan elokuus.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Itsellä on kuukausipalkka ja ihan normaalisti tulee kuukausipalkka joka kuukausi ja lomarahat sitten vaan ylimääräisenä keskitetysti tämän kuun lopussa.

tätä mietinki et kun on puhuttu et se lomaraha on ns. ylimääräistä, nii eihän se ole jos saan vaan kahen viikon liksan elokuus.

Näin sen pitäisi mennä jo sulla on kiinteä kuukausipalkka.

Siis lomaraha on ylimääräistä, se minkä sä saat vasta marraskuussa (kurja systeemi), koska se lomapalkka korvaa sen puuttuvan kahden viikon palkan.

Alkuperäinen kirjoittaja tes:
http://www.pam.fi/tyoelama/tyoehtosopimukset/kaupan_ala/

Tuolta löytyy hyvä lyhennelmä. Miehesi on kyllä pääpiirteittäin oikeassa.

Ai miten mies on oikeassa? En mä ainakaan ole koskaan saanut muuta palkkaa ajalta, jolloin olen ollut lomalla, enkä varsinkaan mitään kertoimilla laskettua palkkaa... Kaupan alalla olen töissä.

Siis lomaraha on ylimääräistä, se minkä sä saat vasta marraskuussa (kurja systeemi), koska se lomapalkka korvaa sen puuttuvan kahden viikon palkan.

Miten niin vasta marraskuussa?!? Kyllä meille (mulle ja miehelle) ainakin maksetaan lomarahat loman yhetydessä ja ihan eri firmoissa ollaan töissä. Mies saa lomarahansa loman alkaessa ja meidän firmassa lomarahat maksetaan keskitetysti tämän kuun lopussa. Eiköhän tuo maksuajankohta ole ihan työnantajakohtaista...

Miten niin vasta marraskuussa?!? Kyllä meille (mulle ja miehelle) ainakin maksetaan lomarahat loman yhetydessä ja ihan eri firmoissa ollaan töissä. Mies saa lomarahansa loman alkaessa ja meidän firmassa lomarahat maksetaan keskitetysti tämän kuun lopussa. Eiköhän tuo maksuajankohta ole ihan työnantajakohtaista...

No ap sanoi itse, että se maksetaan marraskuussa....

Lomaraha maksetaan VIIMEISTÄÄN marraskuussa, mutta se voidaan maksaa aiemminkin. Ja se on ylimääräistä... Eli lomalle lähtiessä saa ETUKÄTEEN loma-ajan palkan. Siis jos normaalisti saa kahden viikon palkan, niin lomalle lähtiessä saakin neljän viikon palkan, mikäli palkkapäivät niin osuvat.

Tunti- ja kk-palkkaisilla menee erinlailla. Meillä (kunnalliset sopimukset) kk-palkkaisille maksetaan vuosilomapalkka kesäkuussa,siis kaikilta ansaituilta lomapäiviltä. Ja saavat sitten normaalin kk-palkan esim. elokuulta, vaikka tuolloin olisivatkin lomalla. Tuntipalkkaisille, lomapalkka maksetaan aina vain niiltä päiviltä kuin lomaa pitää ja aina ennen lomalle jäämistä. Ja noilta päiviltä ei sitten makseta myöhemmin muuta palkkaa. Lomalta palatessa meillä ei ole ns. lomaltapaluurahaa, vaan sekin korotus maksetaan jo lomalle jäädessä. Toisilla aloilla vielä lomalta palatessa saa lomaltapaluurahan. Eli kun pidät kaksiviikkoa lomaa, et saa täydeltä kuulta, jos olet tuntipalkkainen, seuraavassa tilissä palkkaa, vain todellisilta työpäiviltä.

Ai miten mies on oikeassa? En mä ainakaan ole koskaan saanut muuta palkkaa ajalta, jolloin olen ollut lomalla, enkä varsinkaan mitään kertoimilla laskettua palkkaa... Kaupan alalla olen töissä.

Saat siis loma-ajalta normaalia palkkaa ja se lomaraha on ylimääräistä, 50% loma-ajan palkasta, eli periaatteessa loma-ajalta saa 1,5 kertaisen palkan. Se, koska lomaraha maksetaan riippuu ihan työpaikasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
kertyykö ne lomapäivät vaan täysiltä kuukausilta? oli sijaisuus tässä ja aloitin 25.5 ja loppuu 26.6, eli ei yhtään lomapäivää?

Lue tuolta ylempänä olevasta linkistä, mikä on täysi lomanmääräytymiskuukausi...

Alkuperäinen kirjoittaja :

Saat siis loma-ajalta normaalia palkkaa ja se lomaraha on ylimääräistä, 50% loma-ajan palkasta, eli periaatteessa loma-ajalta saa 1,5 kertaisen palkan. Se, koska lomaraha maksetaan riippuu ihan työpaikasta.

No niin just, mä ajattelin, että se mies meinas ap:n saavan sen 1,5 kertasen palkan niiltä kahdelta työviikolta...

Mutta ap:ta se ylimääräinen lomaraha ei paljon lämmitä nyt kesällä, jos maksetaan vasta marraskuussa, eli silloin kannattaa vähän sitä lomapalkkaa säästellä, jos se nyt ennen lomalle jäämistä maksetaan. Koska sitten se seuraava tili onkin puolet pienempi.

lomarahan saan nyt ens kuun alussa mut sen lomaltapaluuurahan vasta marraskuussa.

sorryt taisin sanoo sen epämääräisesti.

eli siis kk-palkkalainen saa lomakk normaalin kk-palkan mut tuntityöläinen jos pitää 4vkoo putkeen niin saa vaan lomarahan ja ei muuta palkkaa siltä kk:lta?

Yhteistyössä