Lomaoikeuden kertyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zxc
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

zxc

Vieras
Kun puhutaan että 2 lomapäivä kertyy kun työssäolopäiviä on kuukaudessa vähintään 14. niin tarkoittaako se sitä että 14 päivä pitäisi tehdä töitä vai olla töissä 1-14.(esim.) kesäkuuta.

esim. (siis se mitä en ymmärä). olen vaikkapa kesätöissä 1.6-15.8. olen kuitenkin lähdössä lomalle (eli ihan palkaton vapaa, kun työsuhde on vasta alkant) 17.7-31.7. Montako lomapäivä olen ansainnut kesätyökaudelta? kertykö minulle heinäkuustakin lomapäivät? ja jos saisin perustelut myös, kiitos, jotta ymmärtäisin...

Vuosilomaa kertyy 2,5 päivää jokaista työssäolokuukautta kohti tai 2 päivää mikäli työsuhde on lomanmääräytymisvuoden tai työsuhteen päättyessä jatkunut alle vuoden. Työssäolokuukaudeksi lasketaan kuukausi jolloin työntekijä on ollut vähintään 14 päivää työssä (tai esimerkiksi vuosilomalla, sairauslomalla tai vanhempainvapaalla). Siis sen kuukauden sisälle jos kertyy 14 työpäivää, niin tulee 2 lomapäivää. Ehtii hyvin vaikka olis viikon poissa välissä.

Osa-aikatyössä ja lyhytaikaisissa työsuhteissa vuosiloma maksetaan usein rahakorvauksena ja sen kertymistä lasketaan pääsääntöisesti prosentteina palkasta, jolloin alle yhden vuoden työsuhteissa lomakorvausta kertyy 9 % palkasta, ja vähintään yhden vuoden työsuhteissa 11,5 % palkasta. Osa-aikatyössä lomakorvausta kertyy jo vähintään kuuden tunnin työsuhteessa.

Lomanmääräytymisvuosi on 1. huhtikuuta – 31. maaliskuuta, jolta ajalta lasketaan työntekijälle kertynyt lomaoikeus.

Ei oo sun kesäloman kannalta mitään merkitystä montako päivää lomaa kertyy. Kesän lomat kerätään etukäteen. Eli kesän kuukausilta kertyvän loman voi pitää sitten ens kesänä. Käytännössä pätkätyöläisille maksetaan rahana. Toki jotkut työnantajat voi antaa niitä pitää. Tämä kannattaa selvittää esimiehen ja palkanlaskennan kanssa.

Ei oo sun kesäloman kannalta mitään merkitystä montako päivää lomaa kertyy. Kesän lomat kerätään etukäteen. Eli kesän kuukausilta kertyvän loman voi pitää sitten ens kesänä. Käytännössä pätkätyöläisille maksetaan rahana. Toki jotkut työnantajat voi antaa niitä pitää. Tämä kannattaa selvittää esimiehen ja palkanlaskennan kanssa.

mutta onhan sillä väliä maksetaanko 2 vai 4 lomapäivärahaa..

Siis häh.. Ajatteles nyt ap vähän. Jos lomapäivien kertymisen ehtona olis olla töissä kuukauden 1.-14.päivä,niin sehän tarkottais että pitäis olla aina 2 viikkoa putkeen töissä. Eli kyllä,lomapäiviä kertyy niiltä kuukausilta jolloin on töissä neljänätoista päivänä.

Yhteistyössä