Lonkka kipuiset? minkä diagnoosin olette saaneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 33v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

33v

Vieras
Oikea lonkka kipuillut jo pidempään. Keväällä lääkäri totesi että siinä limapussintulehdus ja sain kortisooni piikin. se helpotti joksikin aikaa, kunnes kipu palasi mutta ei niin pahana. lääkäri piti niitä vain iskias kipuna jota minulla oli aikaisemmin ollut. Mutta itse kyllä tunnistan iskias kivun, se erilaista ja eri paikassa.

Fysioterapeutti tutki lonkkaa ja totesi että ei kuulemma kaikki kipu ole iskias kipua, että kipu kuulemma tulee lonkasta ihan selvästi. Ei osannut sanoa onko limapussintulehdus kun kaikki oireet ei täsmää.
Lonkka kipeytyy jos joutuu istumaan tai seisomaan pitkään paikallaan. ei kestä rasitusta, rappusten ylös nouseminen välillä tuskaa. Tavalliset särkylääkkeet ei auta mitään. Fysioterapeutti sanoi että lonkka pitäisi kuvata. ensi kuussa lääkäriin aika, millä lääkärin saa laittamaan lähetteen kuvauksiin? alaselkä magneettikuvattu, eikö siinä muka näy lonkkaa?

Onko jollain samoja oireita? minkä olette saaneet diagnoosiksi?

Juuri tulin lekurista. Kipuja ollut jo vuosia, kuvauksia tehty. Ala selän nikaväleissä rappeumaa ja lonkissa kulumaa. Kuvien lausunnoissa lukee, että voivat olla normaalia ikään liittyvää (ikä tuolloin 29v). Reumalääkärillä joskus kävin joka oli sitä mieltä ettei välttämättä ikään liittyvää, mutta voi liittyä siihen että olen joka puolelta vino mm.jalkojen pituus ero. Myös reilua yliliikkuvuutta nivelissä totesi. Hlab-27 on positiivinen, lisäksi suvusta löytyy selkäranka reumaa.
Nyt on taas lonkka kivut tosiaan olleet niin inhottavia että päädyin käymään lääkärissä. Viikonloppuna kävely oli tuskaa. Sain lausunnot matkaan työterveyshuollosta ja huomenna varaan ajan tk-lääkärille, nykyinen työnantajani kun ei maksa erikoislääkäri käyntejä (hitsi vie).

Kannattaa vaatia myös lonkkien kuvaamista. Tulehdusarvot ja ns.reumageeni eli Hlab-27 kannattaa myös katsoa.

Minulta on kuvattu ja ultrattu lonkat. Jos istun risti-istunnassa kovalla alustalla, ei lonkat enää ota painoa päälleen. Kuvauksissa ei näy muuta, kuin lieviä kalkkeutumia limapussintulehdusten jäljiltä. Fyssari käski pitää keskivartalon lihakset kunnossa, että tukisi kunnolla lonkkia. Välillä juoksulenkin jälkeen kipeytyy, mutta ei juurikaan, jos juokseen pehmeällä alustalla, asfalttilla juoksu on yhtä tuskaa. Joskus esim . pidemmän automatkan jäljiltä on kipeet, särkylääke auttaa.
Isällä on molemmissa lonkissa pahat kulumat, toisessa jo tekonivel, toisen leikkausaikaa odotetaan. Siinä on tod.näk. mun tulevaisuudenkuva lonkkineni...

Mulla oli aamuisin lonkkakipua aina silloin tällöin siten, että aamulla sängystä noustessa ei meinannut jalka pitää alla. Siirryin vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle ja vaiva jäi pois. Kesällä tuli lomailtua ja söin ja herkuttelin normaalisti ja taas oli lomalta palattua yhtenä aamuna lonkka kipeä. En ole sataprosenttisen varma, että ruokavalio paransi vaivan. Kyse voi olla myös sattumasta, mutta suosittelen kokeilemaan ruokavalion muutosta. Ei siitä ainakaan haittaa ole. Siis sokerit ja vehnäjauhot vähemmälle, niin se saattaa auttaa.

Yhteistyössä