Lonkkaan tekonivel puudutuksessa???

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Luin tuota vihkosta minkä sain sieltä missä mut leikataan ja siinä lukee " Leikkaus tehdään yleisemmin selkäpuudutuksessa. Puudutuksen lisäksi on mahdollista saada nukuttavaa lääkitystä"

Siis ei jumaliste! :o :o Mä en todellakaan mene tekonivelleikkaukseen pelkällä puudutuksella!! Kammottaa jo nyt ajatus!! :o :o :$ En mä kestä olla hereillä tuollaasen operaation ajan. Teki jos häjyä kun fysioterapeutti selitti, että liha irrotetaan luusta...

Kun mä kävin Tampereella ortopedilla niin ei mulle tuollaasesta mitään puhuttu ja mä en edes tajunnu kysyä tuollaasesta, koska oletin että totta kai nukutetaan. :|

Mie oon ollu mukana leikkurissa sekä lonkka että polvinivel leikkaukisissa jotka on tehty puudutuksessa :) se on paljon paljon vähemmän riskaabeli homma kuin nukutus. Jos ite saan valita niin ikinä ikinä ei nukuteta.

Näin kerran ohjelman jossa tetiin lonkan tekonivelleikkaus, puudutuksessa. Oli se hommaa, luu kirskui jne. Ei olisi mustakaan siihen... Pyydä kunnon tropit, että tuntuu vaan mukavalta you know.

nii ja lissään vielä et esilääkitykseksi saa kunnon tropit diapamia niin ei se paha homma ole :) tai ei ainakaan niiden immeisten mielestä ollu jotka noissa oli missä olin mukana.

Mäkin olen ollu mukana ko operaatiossa. Niissä ainakin potilas kuunteli korvaläpillä musiikkia, ettei äänet kuulu. Onhan siinä muutenkin hyvät lääkkeet, ei pikkujutut haittaa niin kauheesti. Oon kyllä samaa mieltä etten ikinä antais nukuttaa jos vaihtoehto on puudutus!

Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti:
Miksi sulle tehdään lonkkaleikkaus? (Tai siis eikö täällä palstaile aika nuoria, ja tollanen tehdään kai yleensä aika vanhoille)

Mulla on vasemman reisiluun päässä sisällä verenkierto huonontunut ja siellä on kuoliota, lisäksi siinä reisiluun päässä on pykälä kun se pinta pitäisi olla tasaisen pyöreä.

Mulle on nyt kaksi ortopedia sanonut, että tuo johtuu varmaankin mun saamista sytostaattihoidoista. Mut leikkaava ortopedi sanoi vielä, että syynä voi olla syömäni kortisoni ja/tai ne sytostaatit.

Mä täytän kesällä 30, että en mikään vanha ole.

Mun äitiin eivät nukutuslääkkeet tehoa, puudutuksella tehtiin lonkkaleikkaus. Sai käydä juttelemassa leikkauksesta mahdollisesti jääneitä pelkotiloista psykologin kanssa. Tuohan on aika raju operaatio, ja monet jutut voivat jäädä mieleen kummittelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mua silti kammottaa tuo ajatus. :/ Saako sen nukutuksen kuinka helposti jos haluaa?

Kaipa ne suosiolla nukuttaa jos sanot vakuuttavasti et nukutus tai en ala :) mut nukutus on aina iso riski elimistölle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mua silti kammottaa tuo ajatus. :/ Saako sen nukutuksen kuinka helposti jos haluaa?

Kaipa ne suosiolla nukuttaa jos sanot vakuuttavasti et nukutus tai en ala :) mut nukutus on aina iso riski elimistölle.

Mutta kun en mä halua olla hereillä sen operaation ajan. :snotty: :ashamed: Nukutus ja vintti pimenee, herään leikattuna kun kaikki on ohi.

moi!
mä teen työtä leikkaussalissa ja hoidan myös teitä lonkkaleikattavia puudutuksessa :)
sä saat esilääkkeen jo osastolla ja lisäks kun laitetaan leikkaussalissa kanyyli käteen, mä annan kaikille jo siinä lisää rentouttavaa lääkettä suoraan suoneen. puudutusta ennen laitan aina kipulääkettä. että on kivempi olla siinä. sit kun homma alkaa, annan lisää rentouttavaa lääkettä ja yleensä laitan musiikkiluurit korville jos potilas haluaa :)
nukutuksessa noita proteeseja laitetaan aika harvoin. pitää olla syy siihen. nukutus on kuitenkin iso riski sinulle ja toipuminen puudutuksesta moninkerroin nopeampaa. etkä kyllä näe sinne leikkausalueelle millään konstilla, sen sortin sermit on edessä!

Mutta kun en mä halua olla hereillä sen operaation ajan. :snotty: :ashamed: Nukutus ja vintti pimenee, herään leikattuna kun kaikki on ohi.

Joo luulen että ne ihan kuuntelee mitä asiakas toivoo, juttelet vaan siitä siellä lääkärissä kun sitä leikkausta suunnitellaan. Ei se oo mukavaa jos pelottaa.

Joo luulen että ne ihan kuuntelee mitä asiakas toivoo, juttelet vaan siitä siellä lääkärissä kun sitä leikkausta suunnitellaan. Ei se oo mukavaa jos pelottaa.

Mulla on leikkaus 8.7, menen osastolle edellisenä päivänä. Sitä ennen en siellä käy pitkän välimatkan takia eli siellä sitten pitää vasta puhua asiasta.

Mä ehdotan jotain rentouttavaa lääkitystä. Mä pyysin kerran nukutusta pienempään toimenpiteeseen, ja sain jotain... en tiedä mitä, mutta sen lääkkeen jälkeen tuli hyvin hauska olo ja sellainen "hälläväliä, tehkää mitä haluatte" -tunne :D Oikeasti, se oli jopa hauskaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja anestesiahoitaja :):
moi!
mä teen työtä leikkaussalissa ja hoidan myös teitä lonkkaleikattavia puudutuksessa :)
sä saat esilääkkeen jo osastolla ja lisäks kun laitetaan leikkaussalissa kanyyli käteen, mä annan kaikille jo siinä lisää rentouttavaa lääkettä suoraan suoneen. puudutusta ennen laitan aina kipulääkettä. että on kivempi olla siinä. sit kun homma alkaa, annan lisää rentouttavaa lääkettä ja yleensä laitan musiikkiluurit korville jos potilas haluaa :)
nukutuksessa noita proteeseja laitetaan aika harvoin. pitää olla syy siihen. nukutus on kuitenkin iso riski sinulle ja toipuminen puudutuksesta moninkerroin nopeampaa. etkä kyllä näe sinne leikkausalueelle millään konstilla, sen sortin sermit on edessä!

No niin ja siinä yksi ihanuus lisää, nimittäin tippakanyyli. :snotty: Mulla on todella huonot suonet ja niitä on pitänyt ronkkia ja tökkiä ennenkuin vetävä suoni on löytynyt. :snotty:

En mä sitä näkemistä ajatellutkaan, mutta ajatus leikkauksesta ilman nukutusta on jotenkin kammottava. Kun mä oikiasti olen ollut ajatuksessa, että mut nukutetaan ja olen autuaan tietämätön mistään. Kun mä en haluaisi olla hereillä. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Mä ehdotan jotain rentouttavaa lääkitystä. Mä pyysin kerran nukutusta pienempään toimenpiteeseen, ja sain jotain... en tiedä mitä, mutta sen lääkkeen jälkeen tuli hyvin hauska olo ja sellainen "hälläväliä, tehkää mitä haluatte" -tunne :D Oikeasti, se oli jopa hauskaa :D

Mulle on laitettu joku helkatan "portti" tuohon solisluusta alaspäin ja se meni laskimoon. Mä luulin pärjääväni puudutuksella, mutta vähän ennenkuin mut kärrättiin toimenpiteeseen, niin paniikki iski. Mä yritin rauhoittaa itteni ajatuksillani, mutta mä en pystynyt siihen. Mä jännitin koko juttua aivan kauhiasti. No mä sain sitten rauhoittavan lääkityksen ja homma meni helposti ohi.

Mutta nyt on kyse isommasta jutusta. :snotty:

mulla olkapää leikattiin puudutuksessa. puoli istuvassa asennossa piti kököttää pitkään, ja suoja paperi kiristi ihoa niin paljon että sattui todella paljon. oli todella inhottava leikkaus. lonkka leikkausta en uskalla edes ajatella. mutta saat kyllä rauhoittavia niin paljon että kyllä sinulla ajatus on jossain muualla kuin siellä salissa.

Minulla luudutettiin ranne puudutuksessa, mutta rauhottavia kun sain niin ei se ollut paha juttu. Ja jälkeen päin ei tarvinnut niin paljon lääkettä kun se letku pidettiin paikallaan ja aina kun kipu alkoi palata laitettiin kaulasta lisää puudutetta. Päivää ennen kotiin lähtöä piti sitten alkaa opetella lääkkeitä syömään.

Yhteistyössä