Loop-hoidon jälkeen, mitä kuuluu teille?

  • Viestiketjun aloittaja Cin 3
  • Ensimmäinen viesti
Cin 3
Itselläni kävi niin, että yllätyksekseni papa oli synnytykseni jälkeen luokka 3 syksyllä. Kolposkopiassa kävin ja vastaukseksi koepaloista tuli, että keskivaikeita ja vaikeita solumuutoksia. Eilen kävin loop-hoidossa ja kiinnostaisi tietää millaisia tuloksia olette saman kokeneet saaneet tuon toimenpiteen jälkeen patologilta? Oletko joutunut uudestaan samaan hoitoon miten pian? Onko kaikki saatu pois jo tuolla yhdellä hoidolla? Miten jatkossa mennyt? Onko papa pysynyt puhtaana?

Kamalasti kysymyksiä mutta itseäni järkyttänyt tämä kokemus ja nyt odottelen kärsimättömänä tuloksia..
 
fififi
Moikka! Tuolla pari sivua taaksepäin on keskustelua just näistä jutuista, sellanen kun "paha paha hsil..."

Mulla nyt tammikuussa eka kontrolli, elokuussa oli loop. Jännitän aika kovasti kolposkopiaa, se kun oli niin kivuliasta.
 
Cin 3
Mie lukasinkin sen ketjun. :) Mut jos jotakin kokemuksia vielä tulee tästä niin laittakaa ihmeessä! Olen jo miettinyt tässä kaikenlaista mikäli ne esiasteet uusii.. :( Kohdunpoistosta lähtien kun kaksi lasta onneksi. Olen muuten 27 vuotta.
 
Cin 3
Ei vieläkään tuloksia.. :( Soitin tänään, mutta sairaanhoitaja ei voinut antaa puhelimessa tietoja tuloksista..jota suuresti ihmettelen.. Sanoi että odotella vain sitä kirjettä..! Olen hermoraunio ja nyt vasta alkoikin pelottaa että siellä on vieläkin niitä muutoksia!!
 
Osa-aikaduunari
Minulla hoidettiin kohdunkaulansyövän esiaste laserilla ja sähkösilmukalla noin kahdeksan vuotta sitten. Yksi hoitokerta riitti. Hoidettu alue parani hyvin, eikä solumuutoksia ole tämän jälkeen havaittu. Aluksi kävin irtosolunäytteessä kerran vuodessa, nykyään kerran kahdessa vuodessa.

Itse pelkäsin aikoinaan kolposkopiaa, mutta helpotuksekseni se ei sattunut yhtään. Myöskin laser- ja loop -hoito oli kivutonta, koska kohdunkaula puudutettiin toimenpiteen ajaksi. Itse kohdunkaula on tunnotonta aluetta, joten pelkäsin aivan turhaan myös puudutuspiikkiä! :)
 
1 x loop
Hei!

Minulle tehtiin vajaa kaksi vuotta sitten loop-hoito dysplasia moderata -muutoksen vuoksi (siis keskivaikea esiaste, todettiin koepaloilla, jotka otettiin kolposkopiassa). Loopin jälkeen patologin vastaus oli "pienelle alueelle rajoittunut dysplasia levis (lievä esiaste), puhtaat marginaalit". Ensimmäinen kontrolli oli 6 kk myöhemmin ja siinä todettiin eri kohdassa pieni muutosalue, josta otettiin yksi koepala. Koepalan vastaus oli taas dysplasia moderata. Loopia ei kuitenkaan tehty, koska muutosalue oli niin pieni, että se melkein kokonaan poistui jo koepalan otossa. Seuraava kontrolli oli äskettäin, 9 kk edellisestä, ja nyt ei koepaloja otettu, koska kolposkopiassa ei näkynyt mitään erityistä. Papa-tuloksia odottelen vielä, mutta lääkäri kehotti olemaan huolehtimatta niistä - ei uskonut, että siinäkään mitään ihmeitä on. Seuraava kontrolli on papakoe vuoden päästä, joten kolposkopiat loppuivat toistaiseksi tähän. Kyllä sinäkin varmasti alkuperäinen selviät hyvin! Toivon sinulle onnea!
 
Cin 3
Kiitos kun kerrotte kokemuksenne! Antaa luottoa tulevaan omallakin kohdalla! Olen pelännyt niin paljon tätä asiaa ja itkenyt ja masentunutkin ollut.. Koko viimeinen puoli vuotta ollut ihan kamalaa ahdistusta ja nyt tosiaan odottelen tuota loopin vastausta, 3 viikkoa jo mennyt eli ensi viikolla pitäisi tulosten tulla. Loppu äitiyslomani mennyt siis ihan vain tulosten odottelussa, papasta aina tähän asti. :/ Kärsivällisyyttä tämä on ainakin opettanut ja pistänyt elämän arvot uusiksi. Ei sitä olisi omalle kohdalle voinut uskoa käyväksi.. :( Mutta ihanaa, että teille on käynyt hyvin! Antaa tosiaan voimaa minulle tämä tieto! Ja näin olen ymmärtänytkin, että 90 % ekan hoidon pitäisi onnistua! Mutta ainahan sitä miettii, että kuulunko tuohon pieneen prosenttiin.. No mutta kerron kuinka käy kunhan saan tuloksen!
 
Toinen cin3
Minulla papassa hsil luokka ja kolposkopia antoi tuloksen cin3 yhdessä koepalassa. Muutoin oli asia ok, ainoastaan yksi koepala oli tuo cin3. Tiedän miten pelottavaa tuo on. Minä kanssa itkin, pelkäsin ja itkin. Se on yllättävän pitkä aika, mikä menee siinä kieputuksessa: papakokeen tuloksesta-kolposkopiaan-kolposkopian tuloksista-loophoitoon-ja loop-hoidon vastausten odotusta.

Minulla meni kanssa pitkään. Toukokuussa tieto papamuutoksista ja lopullinen cin3 tulos tuli syyskuussa. Se oli erittäin pitkä aika pelätä ja odottaa. Samaa minäkin sanoin, että kärsivällisyys kasvoi, paineensietokyky ja elämänarvot menivät myös uusiksi.

Nyt olen siinä vaiheessa, että maaliskuussa ensimmäinen kontrolli. Kyllä se ahdistaa ja pelottaa. Yritän olla ajattelematta asiaa, mutta meinaa se silti ahdistaa. Jotenkin tuo pelkääminen oli niin raskasta, että ei millään enää haluaisi näin pian alkaa taas pelkäämään, mikäli kolposkopiassa on jotain vikaa. Se vetää kyllä sitten maahan.

Mistä olet kuullut, että 90% eka kerta riittäisi? Sehän kuulostaa ihan todella hyvältä!

Minulle sanoi kanssa lääkäri, että 5-8% uusiutuu jossainvaiheessa.

Lisäksi lääkärin neuvot olivat nämä: ei tupakkaa, paljon liikuntaa, terveellinen ruokavalio ja mahdollisimman vähän stressiä.

Näin yritän elää sitten täällä. Kerrothan vastauksen kun saat sen:)

Ja ihan haluan kaikille vinkkinä sanoa, että välttäkää se virhe, minkä minä tein. Elikkä painelin samantien suomen syöpäjärjestön keskustelufoorumilla ja siellähän oli ihan kohdunkaulansyöpätapauksia. Niiden lukeminen lietsoi minulla pelot kymmenkertaisiksi ja olin ihan 100% varma jo jossain vaiheessa, että minulla on syöpä. Olin jo varma, että se on levinnyt kaulaan. Eli ei kannata lukea niitä ollenkaan.

Loop-hoito on ihan yleisimpiä naisille tehtäviä toimenpiteitä lääkärini mukaan suomessa. Ja lääkäri rohkaisi minua ainakin silläkin, että nyt olen niin hyvässä seurannassa, että yhtään ei tarvitse pelätä. Elikkä jos nyt jotain pahaa tulee, se löydetään heti seurannassa ja asia voidaan korjata. On suuri etu sikäli saada niin hyvää hoitoa kuin me täällä suomessa.

Jatkossa, sitten kun käynnit loppuvat sairaalassa, (itse käyn naistentautien polilla keskussairaalassa) niin on tärkeää käydä siellä papakokeessa joka vuosi. Itse mietin jopa saako siellä käydä puolen vuoden välein hehe..Mutta jos nyt sairaalan seurannassa kaikki on hyvin, sitten kai vuoden välein riittää. Nyt kuulemma seurataan 6kk välein.
 
Cin 3
Kiitos sinullekin kun kerrot kokemuksestasi! Minä en ole vieläkään vastausta saanut mutta toivottavasti jo huomenna tulisi.. Nyt jo rauhallisempi ja levollisempi mieli. Ihme kyllä!

Olen lukenut tuosta 90 % seuraavasta:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/Dlehti2.tunnista?a=Y&t=H&fname=duo96025.htm

"Muutosten hoito

Nykyisin yleisin hoitotapa on sähkösilmukalla tehtävä ns. loop-konisaatio, jossa muuntumisalue poistetaan kokonaan (kuva). Koko poistettu kudospala lähetetään patologille. Yli 90 %:ssa tapauksista muutokset ovat kokonaisuudessaan poistetussa kudospalassa ja välittömiä komplikaatioita on vähän."

Myös sairaanhoitaja kertoi puhelimessa, että yleensä nämä toimenpiteet ovat sellaisia, että saadaan kaikki jo kerralla pois mutta jatkoseuranta tule asian tiimoilta. Mikä onkin ollut jo selvää ja tietysti hyvä asia! Tämä kyllä opettaa loppuelämän kärsivällisyyteen.. Ainahan sitä saa "pelätä" jatkossa, onko taas muutoksia vai ei.. Minä olen alkanut harrastaa liikuntaa ihan toden teolla ja ikinä en ole polttanut. Myös ruokavaliota joudun tarkkailemaan loppuelämäni diabetesriskin takia vaikka BMI on 21. Mulla on tässä ollut siis muitakin terveyshuolia mutta tämä on kyllä ollut kaikista pahin!! En muuten tullut edes kyselleeksi, että kuinka monessa koepalassa minulla oli tuo vaikea solumuutos. 5 koepalaa otettiin ja kirjeessä luki vain keskivaikeita ja vaikeita solumuutoksia. Mutta ilmoittelen miten käy minulle kunhan vastaus tulee.
 
cin3 täälläkin
Minulla on ollut tuo tupakointi sellainen seikka joka on todella huono. En ole edelleenkään pystynyt täysin lopettamaan, vaan välillä yhtä poltan. Kumpa pääsisin siitä irti. Olen lähes vihannut itseäni ja joutunut toden teolla hämmästymään heikkoudestani. Luulisi, että kun saa sellaisen syövän esiasteen, johon tupakointi vaikuttaa, olisi lopettaminen helppoa. En voi käsittää itseäni tämän asian tiimoilta. Maksoin 170euroa lääkkeistä, joiden pitäisi auttaa lopettamaan. Minua ei auttaneet.

Onneksi on jo päiviä ilman tupakkaa. Itse olen kanssa hoikka 165/53 ja se on kai positiivinen asia tämän suhteen. Samoin aktiivisesti harrastan liikuntaa jo koirien takia. Minulla ei ole lapsia ja elämäntilanne ei ole otollinen sille tällähetkellä.

Olen aina ajatellut, että en välttämättä tee lapsia, mutta kun tämä tuli eteen, päätin ensin mieheni kanssa, että teemme heti lapsen kun tämä on selvä. Nyttemmin se hätä meni ohitse, mutta edelleen mietityttää sellaiset asiat, että monesti loop-hoito voidaan tehdä ja entä jos joskus kuulee ne sanat, että kohtu poistetaan.

Kuinka koville se silloin ottaa. Se on sitten lopullinen niitti mahdolliselle perheenperustamiselle.

Minulla luki siinä kirjeessä silloin, siis kolposkopian kirjeessä niin että:

Vaikea-asteisen, joskin hyvälaatuisen solumuutoksen takia loop-hoito.

Ja sitten loop-hoidon jälkeisessä kirjeessä luki, että koko alue saatiin pois reunoja myöten, seuraava kontrolli maaliskuussa 09. Ja edelleen oli loopin tuloksissa se cin3.

Mutta tiedätkö mitä minä hermoilen ja josta ahdistuin ihan hirveästi. Luin iltalehden terveys-sivuilta hpv:sta ja sen syöpäriskistä. Minusta luettu asia oli todella järkyttävää ja aion kysyä naistentautien polin lääkäriltäni mitä hän on siitä mieltä.

http://www.iltalehti.fi/terveys/200901068870117_tr.shtml

Papilloomavirus aiheuttaa jopa 12 prosenttia syövistä
6.1.2009 16:08

Papilloomavirukset aiheuttavat jopa 12 prosenttia kaikista ihmisen syövistä.

Kohdunkaulansyövän lisäksi myös suuri osa peräaukon, genitaalialueen ja nielun syövistä on papilloomaviruksen aikaansaamia, arvioi viime vuoden lääketieteen Nobel-palkinnon saanut Harald zur Hausen.

Saksalaisprofessori löysi aikoinaan papilloomavirusten ja syövän yhteyden. Hän havaitsi, miten nämä virukset aiheuttivat pitkittyviä infektioita ja saivat aikaan solujen muuttumisen syöpäsoluiksi.

Maailman muut tutkijat saivat zur Hausenilta vaarallisten papilloomatyyppien tunnistamiseen tarvittavat menetelmät, joten tutkimus eteni nopeasti.

Ihan järkyttävää.
 
Cin 3
Olethan sinä jos pystynyt onneksi vähentämään sitä tupakan polttoa, että sehän jo auttaa asiaa!! :) Hienoa, olet jo oikealla tiellä! Saanko kysyä minkä ikäinen olet? Itsekin mietin tuota, että miten olisin reagoinut jos ei olisi lapsia ollut.. Olisi varmasti ollut vieläkin pahempi paikka. Diabetesriskin takia minulle ei enää lasten tekoa suositellakaan koska insuliinihoito voisi jäädä päälle raskauden jälkeen. Nyt olen pärjännyt ilman sitä! Sen puolesta ajattelinkin, että kohdunkin voivat poistaa mikäli muutosalue sinne asti yltää. Mutta onhan sekin päätös aika kamala jos sen eteen joutuisin.. :(

Minun kirjeessä ei ollut mainintaa mistään hyvänlaatuisuudesta. Siinä luki tosiaan vain että koepaloissa keskivaikeita ja vaikeita solumuutoksia. Hoitona loop. Luin muuten itsekin tuon artikelin ja pisti vielä enemmän mietityttämään.. Tuli pelko, että sitä solumuutosta voi olla tosiaan tuon mukaan missä vain.. Huhhuijaa.. :( Mutta pelon kanssa ei auta alkaa elämään! Nyt mennyt äitiyslomasta loppu puoli vuotta ihan piloille huolehtimisen takia ja töihin paluu edessä kuukauden päästä.. Toivottavasti se kirje tulisi huomenna niin saisi tiedon miten jatko! Ilmottelen.
 
cin3 täällläkin
Olen 24 vuotias. Minulla oli silloin oireina tiputteluvuotoa ja pelkään kokoajan, että se alkaa uudestaan. Tiputteluvuoti jäi sinne loop-leikkauspöydälle, eikä sitä ole esiintynyt sen jälkeen. Söin puoli vuotta cerazette pillereitä, jotka jättivät vuodon kokonaan pois. Sitä ennen en ollut aikoihin käyttänyt mitään hormonaanista ehkäisyä. Nyt olen ollut siis noin reilu 2kk syömättä näitä minipillereitä ja kuukautisia ei ole ollut vielä kertaakaan.

Nyt stressaan tuota, että mistä syystä niitä ei tule. Odotan vielä viikon ja soitan sitten lääkäriin ja kysyn asiaa. Mieheni mielestä olisi pitänyt soittaa jo kuukausi sitten, mutta olen nyt vain ihmetellyt tässä tätä asiaa. Se on hassua, että mitään merkkejä niiden alkamisestakaan ei ole yhtään. Ei turvotusta, ei kipuja, ei mielialan vaihteluita, ei mitään joita minulla normaalisti on jo viikko ennen vuotoa.

Minultahan otettii silloin kolposkopiassa jokin imunäyte kohdun sisältäkin jostain syystä. Se sattui ihan hirveän paljon. Sillä tutkittiin onko kasvaimia tai mitään syöpään viittaavaa kohdunsisällä. En tiedä miksi lääkäri teki sellaisen kun ei muillekaan kolposkopiassa olleille ole tehty? Jokatapauksessa sen vastaus oli, että täysin normaali, ei mitään poikkeavaa.

Minua stressaa tässä selainen asia, että voiko se hpv mennä suuhun ja sieltä nieluun yms. Ajattelee vaikka sitä, että onhan tässä harrastettua suuseksiäkin miehen kanssa molemmin puolin. Mitä jos jommallekummalle tulee syöpä jonnekkin nieluun...Huoh ei tällaisia saisi hermoilla kun ei voi elää elämäänsä ollenkaan...monia ajatuksia mielessä. Maaliskuussa minulla on paljon kysyttävää lääkäriltäni.

Oma lääkärini on sellainen todella mukava nainen, vastaa kyllä ja kertoo vaikka mitä. Muuten minähän osallistuin sellaiseen tutkimukseen. En muista tarkalleen millainen se edes oli, mutta minun tietoja tämän cin3 asian puolesta käytetään siiihen tutkimukseen. Sillä tutkitaan tätä asiaa ja yritetään parantaa sen hoitoa.
 
Cin 3
Nuori sinäkin olet. Minulla ei ollut tuota tiputteluvuotoa mutta runsasta valkovuotoa oli kyllä.. Nyt huomaan sen loppuneen oikeastaan kokonaan!! Hyvä juttu nämä hoidot senkin takia! Jännä ettei sulla ole tullut kuukautisia nyt normaalisti sitten. Onkohan sulla liikaa stressiä? Elimistö mennyt senkin takia sekaisin? Ja kyllähän nuo hormonaaliset lääkkeet on sellaisia, että elimistöllä voi mennä kauan ennen kuin kierto palautuu normaaliksi. Mutta kannattaahan siitä lääkäriltä kysellä!

Minä en ole saanut vieläkään vastausta.. Alkaa jo ärsyttää! Jospa se huomenna jo olisi postiluukussa Niin joo, sulta on oettu myös se imunäyte. minulta sitä ei ole ainakaan vielä otettu! Ihanaa, että olet saanut siitäkin varmuuden, että kaikki kunnossa siellä!!

Kyllähän se varmaan mahdollista on, että sitä voi myös suussa esiintyä.. Mutta eiköhän ne aika harvinaisia ole? Tai toivottavasti!! Mietin sitäkin ettei se kohdunpoistokaan ratkaise ongelmia kun se tauti voi muhia tosiaan myös muualla emättimessä. Onneksi nyt ei huomattu muualla mitään kuin tuossa kohdunkaulalla! Mutta pelolle en aio antaa kyllä valtaa enempää! Muuten ei osaa nauttia kohta tästä elämästä ollenkaan! Mutta varmasti jatkoseurannat ym. tulee huolestuttamaan jollakin tavalla. Hienoa kuitenkin että niitä seurataan jatkossa! Kiva, että autat osaltasi tutkimusta! Minäkin olisin voinut olla vapaaehtoinen mutta ei esitetty mitään tällaista.

Minulla kun liittyy tähän asian käsittelemiseen vielä niin paljon muutakin.. mieheni petollisuus (monta kertaa), että olen joutunut miettimään sitä, että olenko saanut häneltä tämän taudin 9 vuoden aikana kun ei oikein muuta mahdollisuutta ole.. Inhottavaa olla sitten uhri tässäkin asiassa kun tiedän vielä sen, ettei mieheni ole käyttänyt kumia näiden naisten kanssa.. :( Elämä osaa välillä olla julmaa.. :(

 
Cin 3
Hei! :) Tulin kertomaan, että muutosalue on saatu minulta nyt kokonaisuudessaan pois! Tänään tuli tieto! Olen kiitollinen ja onnellinen tästä tiedosta. :) Puolen vuoden päästä kontrolli.
 
Cin3täälläkin
Onnea! Ihana oli kuulla hyviä uutisia. Niin hyviä, kuin tässä tilanteessa voi saada! Kaikki siis saatu pois, eli sama tilanne, mikä minullakin oli puoli vuotta sitten. Nyt jännätään sitä ekaa kontrollia sitten, toivottavasti ei ole mitään siinä.

Onnea ja koita unohtaa tuo asia nyt puoleksi vuodeksi niin hyvin kuin mahdollista. :)
 
loopkonisaatio
Itselläni kävi niin, että yllätyksekseni papa oli synnytykseni jälkeen luokka 3 syksyllä. Kolposkopiassa kävin ja vastaukseksi koepaloista tuli, että keskivaikeita ja vaikeita solumuutoksia. Eilen kävin loop-hoidossa ja kiinnostaisi tietää millaisia tuloksia olette saman kokeneet saaneet tuon toimenpiteen jälkeen patologilta? Oletko joutunut uudestaan samaan hoitoon miten pian? Onko kaikki saatu pois jo tuolla yhdellä hoidolla? Miten jatkossa mennyt? Onko papa pysynyt puhtaana?

Kamalasti kysymyksiä mutta itseäni järkyttänyt tämä kokemus ja nyt odottelen kärsimättömänä tuloksia..

Hei! Mulla oli luokka neljä papassa ja järkytyin ja mullakin sen jälkeen kun olin synnyttänyt. Ja olin tänään loophoidossa. Luin aikasempia palstoja ja muutamat oli käynyt uudestaan, toivottavasti itse ei tarvi mennä, nyt vaan odottelen vastauksia. Toivottavasti kaikki saatiin yhdellä kertaa pois ja mullakin oli paljon muutoksia. Sama täällä järkytti kokemus ja odottelen kans tuloksia!!
 
Viimeksi muokattu:
willeriina
Hei! Mulla oli luokka neljä papassa ja järkytyin ja mullakin sen jälkeen kun olin synnyttänyt. Ja olin tänään loophoidossa. Luin aikasempia palstoja ja muutamat oli käynyt uudestaan, toivottavasti itse ei tarvi mennä, nyt vaan odottelen vastauksia. Toivottavasti kaikki saatiin yhdellä kertaa pois ja mullakin oli paljon muutoksia. Sama täällä järkytti kokemus ja odottelen kans tuloksia!!

Mulla oli vuosi sitten vaikea dysfasia ja kävin loopissa, vastauksena tuli että muutosta ei oltu saatu kokonaan pois, lekuri sanoi että katsotaan saadaanko enää utta looppia tehdyksi koska kohdunkaulasta ei ole enää paljoa jäljellä!!! No, se saatiin kuitenkin tehtyä ja sitten oli puhdas vastaus. Oireena sen jälkeen ollut aina ennen kuukautisia ruskeaa vuotoa, lekuri arveli sen johtuvan siitä että alue on jo niin ahdas ettei vähäinen verenvuoto oikein pääse kunnolla läpi ja tulee ruskeana vuotona. Nyt kävin 19.12.11 papa-kokeessa ja siitä tuli vastaus että hyvälaatuisia solumuutoksia, eli eiköhän se tarkoita että papa2. Joten puolen vuoden päästä on uusi papa. Aion ehdottaa että otetaan kohtu pois, en jaksa koko ajan pelätä että milloin ne muutokset muuttuu pahalaatuisiksi, olen kuitenkin jo yli 40, joten tuskin paranevat itsestään, vaikka lekuri niin sanoikin.
 
Viimeksi muokattu:
Nippanappa
Löysin tämän vanhan ketjun kun etsiskelin kokemuksia loop hoidon onnistumisista ja jatkosta.

Itse olen 40-vuotias nainen ja loop hoito tehtiin 4kk sitten jonka jälkeen tuli kotiin tieto ettei kaikkia vaikeita solumuutoksia ollut täysin varmasti saatu pois, ja tammikuussa vasta uusi käynti!

Ihan kamalan ahdistavaa odottaa niin kauan ja miettiä miten se alue leviää sinä aikana ja miksi sitä ei saatu täysin pois ja ja ja...
Itse hoitohan ei tosiaan koskenut yhtään, tunnottomaan kohdunkaulaan kun laitettiin puudutukset ennen silmukkahoitoa,toisin kuin ne koepalan otot ennen diagnoosia!

Jos viestini tavoittaa ketjun aiemmat keskustelijat, kuulisin enemmän kuin mielelläni miten teillä on jatko mennyt, onko uusinut missään vaiheessa?
 

Yhteistyössä