Hae Anna.fi-sivustolta

Lopettamisen jälkeinen sairastelu..

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Romuliini, 25.03.2008.

1. Romuliini Vierailija

Hei! Lopetin n. 5kk sitten tupakoinnin ja sen jälkeen olen ollut jatkuvasti sairas. Hemoglobiini laskenut alle sataan ja olo vetämätön ja uupunut, uskomattomia turvotuksia tulee yhtäkkiä (6kg nestettä vuorokaudessa jne). Keuhkoputken tulehdusta, nielutulehdusta ym jatkuvasti. Tuntuu ettei viiteen kuukauteen ole tervettä päivää nähnyt:( Tupakointia ei ole tarkoitus aloittaa uudelleen, ei se tätä ongelmaa ratkaise, eikä näin sairaana ole kyllä mieli tehnytkään. Lääkäri yrittää auttaa tautien selättämisessä, mutta kiinnostaisi tietää onko muilla vastaavia kokemuksia ja kauanko tautiaikaa sitten kesti.

2. sätkä elli Vierailija

hei! hiljaista täällä ainakin on. mä olen nyt ollut jo kolme ja puoli kuukautta tupakoimatta ja muuta en sairastelussa ole huomannut,kuin että ikenistä tulee verta(mikä on aika ikävää)ja liittyy kai siihen,että veri kiertää paremmin.avokkini lopetti kaksi vuotta takaperin tupruttelun,ja hänellä on koko sen ajan ollut "räkää kurkussa".sorry,ikävästi sanottu. avokki justiinsa sanoi,että tupakoinnin aikana ei koskaan ollut mitään terveydellisiä "ongelmia". mutta,tsemppiä sulle ja eiköhän ne vaivat joskus katoa!

3. Kohtalotoveri Vierailija

Ihan sama tilanne minulla kuin aloittajalla eli sen jälkeen kun reilut 4 kk sitten lopetin tupakanpolton, minulla on ollut kova flunssa kuumeineen pari, kolme kertaa, virtsatientulehdus, parhaillaan poskiontelontulehdus. Jatkuvasti yskittää, limaa tulee kurkusta koko ajan, nenä tukossa, väsynyt ja haluton olo. Silloin kun poltin, minulla ei juuri koskaan ollut flunssaa, ehkä kerran 5 vuodessa, nyt on jo toinen flunssa kuukauden sisällä menossa. Tupakoimattomuuden motivaatio on täysin kateissa, kun en mitään hyviä puolia tässä näe enkä koe. Joka päivä on hirveätä taistelua olla polttamatta, ei voi mennä ulos aurinkoon pihalle, kun heti alkaa tehdä mieli tupakkaa. Tää on tosi vaikeata, alku on paljon helpompaa, mutta prl en polta!

4. Romuliini Vierailija

Kohtalotoverille piti tulla tsemppiä lähettämään! On tää erikoinen juttu. Taas odottelen nieluviljelyvastauksia, ilmeisesti joku superbakteeri jyllää kurkussa. Halvemmaks tulis polttaa, kuin juosta tohtoreilla ja syödä lääkkeitä. Antibiootit tuhoo sitten viimesetkin vastustuskyvyt elimistöstä:( Hohhoijaa... mun ei edes tee pätkääkään mieli tupakkaa, mutta tekee mieli palata tupakoivan elämään kuitenkin. Ei hajuaistia (kaupungin hajut ei aina inspiroi;), ei jatkuvaa syömisen himoa (lihonnut 10kg), ei jatkuvasti sairaana, eikä ainaista vit.. eiku viiksetystä... Anteeksi todella, pitäisi olla kannustava näillä palstoilla.. Kyllä tupakoimattomuudessa täytyy olla hyviäkin asioita.. löydän ne taas huomenna;)

5. sohvis Vierailija

Tupakoin lähes 40v.aski päivässä keskimäärin.20.4.2005 puolen päivän aikaan poltin viimeisen tupakan.Silloin totesin ,tämä tyhmyys riittää.Kolmas vuosi ilman tupakkaa.Tästä ei hengissä selviä.

6. tupakoimatta Vierailija

koskaan , astman sain palkaksi lopettamisesta . nyt yli neljä vuotta polttamatta ja astmalääkitys päivittäisessä käytössä.
    tupakoivana ei henki pihissyt eikä vinkunut, vituttaa hiukan tämä terveellinen elämäntapa

7. entinen älämmä Vierailija

-olisiko tuo kaikki kuitenkin tupakan syytä, paljastuu näin pikkuhiljaa jälkikäteen. Itse olen ollut polttamatta hieman vajaa neljävuotta, poltettuani kolmisenkymmentä vuotta sitä ennen. Muutamaa lisä kiloa lukuun ottamatta kaikki on ollut pelkkää plussaa lopettamisen jälkeen.

8. Irtitupakasta Vierailija

Olen nyt ollut tasan vuoden tupakoimatta. Tupakointihistoriaa noin 40 vuotta.

Aikaisemmalla lopettamiskerralla toistakymmentä vuotta sitten sain muutama kuukausi lopettamisen jälkeen tosi vahvat astmaoireet. PEF suurikokoisella aikuisella luokkaa alle 300, joka pistää huohottamaan lauseen kesken. Määrättiin astmalääkitys ja sillä pystyi tulemaan toimeen. Reilu vuoden kuluttua lääkitys vei äänen. Retkahdin polttamaan uudelleen ja silloin voin jättää astmalääkityksen kokonaan pois. Lääkärit kieltävät että asialla olisi mitään tekemistä tupakoinnin lopettamisen kanssa, kunnes pitkällisten keskustelujen jälkeen kertovat että tapauksia tunnetaan muitakin ja asiaan liittyviä tutkimuksiakin kuulemma on olemassa.

Vuosi sitten poltin viimeksi. Lääkäreiltä ei saa tämän asian kanssa apua koska kaikki negatiivinen lopettamisen yhteydessä kielletään. Rasitusastman oireita tuli taas ja minulle määrättiin avaava lääkitys. En ole halunnut sitä käyttää aikaisemmista kokemuksista johtuen. Olen lisännyt liikuntaa, mutta nyt sykemittareiden aikakaudella havaitsin että rasitusastma tuli päälle vasta sykkeen noustessa tietyn rajan ylitse. Pystyin siis ulkoilemaan ja liikkumaan runsaastikin kunhan pidin sykkeen alle tuon tunnistamani rajan. Liikunnan myötä tuo raja on myös vähitellen hieman noussut. Tunnistan kyllä astmaoireet edelleen ja ne eivät ole siis poistuneet. Olen aika varovainen sen suhteen. Edelleen vasta jälkikäteen asiaan paneuduttuaan lääkäri tunnistaa että asiasta on myös tutkimuksia olemassa.

Minua harmittaa että tupakoinnin lopettamisen haittoja ei saisi tunnistaa. Se on akateemisesti epärehellistä. Omaa olettamaa haastavien havaintojen pitäisi olla mielenkiintoisia. Nyt sen sijaan kaikki tupakoinnin lopettamiseen liittyvä hankaluus halutaan vaientaa. Jätetään aktiivisesti huomiotta asiat jotka eivät tue omaa päähänpiinttymää. Mielummin tuetaan vaikka vieroitustuotteiden myyntiä. Pahinta siinä mielestäni on, että näin toimien ei voida löytää auttavia tietoja ja keinoja niiden avuksi, jotka haluaisivat todella irrottautua tupakoinnista.

Korostaisin edelleen että tällä kommentilla en kannusta ketään tupakoimaan, itsekin haluaisin pystyä olemaan tupakoimatta (ilman merkittäviä terveysongelmia). Tämä asia voi liittyä pitkään tupakointiin tai aikaisempaan astmataustaan, joten väitän ettei tämä kuvaus koske kuin osaa tupakoijia. Viestiketjussa edellä olevia kuvauksia flunssasta en tunnista. Sen sijaan yskiminen jatkuu edelleen ja uskoisin että krooninen keuhkoputken tulehdus ei aivan helpolla häviä. Olisi toisaalta mukava kuulla hieman tietojakin terveydentilan muutoksista tupakoinnin lopettamisen jälkeen, ei pelkästään yksipuolisia "valistusviestejä". Jos kysyttäisiin kuka ei ole niitä kuullut riittämiin, ei varmaan löytyisi tästä maasta ainuttakaan tupakoijaa, joka niitä ei olisi kuullut.

9. Pete 66 Vierailija

Lopetin tupakoinnin 15.10.2004 Olin aloittanut v.1977,ja eikö mitä paksusuoli tulehtui,Verta tuli ana kun kävin vessassa,sitten erään keskiviikko iltana kävin työ paikka lääkärillä,Lääkäri oli sisätautilääkäri,jolle kerroin,että lopetin tupakoinnin.minut määrättiin paksusuolen tähystykseen.Täyttävää Lääkäri sanoo,että kun hän opiskeli Lääkäriksi, niin hänelle sä kotiin, että kun keski-ikäinen mies lopettaa tupakoinnin , niin paksusuli tukehtuu.Olin 3 v tupakoimatta.Kaiken näköisiä lääkkeitä tuli kokeiltua,viisine miitti oli solunsapaajat,pari kertaa tuli housuihin,ja yhden yö vietin vessassa.Tähän kyllästyneenä aloitin tupakoinni uudelleen, en käytä enää lääkkeitä,enkä myös aio lopettaa enää koskaan.

10. vierailija Vierailija

Osuin tänne juurikin etsiessäni tietoa että onko joku muukin kokenut tupakoinnin lopettamisen jälkeisiä sairauden fiiliksiä. Itse olen nyt pitkän tupakointihistorian jälkeen ollug 3kk ilman eikä vielä ole yhtään tervettä päivää ollut. Jatkuva räkä kurkussa ja nenässä olo. Ääni menee päivittäin ja nuha jatkuu. Paino noussut sen verran että housut alkanu puristaa. Vatsa turpoilee, on kipeä herkästi ja suolisto toimii tai ei toimi. Millonkahan se mahtava terveellinen oli tulisi... toivottavasti pian koska kesä kun lähenee, en aio olla sairas jos se tupakalla loppuu.

11. vierailija Vierailija

Se räkä nousee sieltä sinun keuhkoistasi, kun se nyt yrittää puhdistua tupakoinnin jälkeen sinne vuosien aikana kertyneestä kuonasta. Keuhkosi ovat mustat ja täynnä töhnää, kuten kaikilla muillakin tupakoitsijoilla. Katsele vaikka kuvia täällä netissä terveystietojen sivuilta.

Nyt, kun keuhkot alkavat toimia normaalisti ja puhdistua, menee ehkä jopa jokunen kuukausi, ennen kuin ne alkavat olla terveet. Tosin jää sinne aina jonkin verran muistoa elämästäsi savustettuna. Alkuaikana liman eritys on valtavaa, mutta muista, että se kuuluu asiaan. Tupakka lamaa keuhkoja ja suurentaa keuhkorakkuloita epäterveesti, puhutaan keuhkolaajentumasta. Se on syynä niin astmaan kuin hengästymiseenkin, koska hapensaanti on heikentänyttä. Valitettavasti ne laajentumat jäävät pysyviksi, mutta ei enää lisäänny, kun et enää polta.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri