Hae Anna.fi-sivustolta

Loppiaiseksi herkkuja

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä yks tavis, 02.01.2016.

1. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Aion valmistaa loppiaispäivälliseksi Kanaa minun tavallani
    Ohje:
    Valurauta pannuun kunnon nokare voita ruskistumaan kullan ruskeiksi
    Marinoimattomia kananrintafileitä jokaiselle ruokailijalle varataan 1 kpl, jokaiseen ripotellaan sormisuolaa ja pippurirouhetta ja asetellaan pannulle paistumaan. lisätään seuraavaksi
    silputtua sipulia, - paprikaa, ananasmurskaa, puolikkaita kirsikkatomaatteja ja annetaan kaikkien paistua samalla pannulla. Kun kananfileet ovat täysin kypsiä, molemmilta puolilta paistettu, nostetaan fileet tarjoiluastiaan ja pannulla olevat höysteet kuten tomaatti litistetään pannulla ja joukkoon lorautetaan hieman valkoviiniä tai olutta, niin, että saadaan muodostettua maukas kastike.
    Lopuksi joukkoon loraus kuohukermaa tai lusikallinen smetanaa ...

Kanaruoka nautitaan curryriisin ja / tai salaatin kera

2. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Meillä ei enää loppiaisena herkutella kuin ehkä tortuilla, joita on vielä pakastimessa ja samoin on pipareita ja chocolate chips shortbread pikkuleipiä. Ruokana on mitä nyt sattuu sitten olemaankin. Nyt on herkuttelut herkuteltu ainakin vähäksi aikaa.

• Tykkään Tykkään x 1
  3. Meillä taas on tapana aina viikonloppuina sekä juhlapyhinä herkutella ympäri vuoden. Olen ajatellut, että kaikki satsaavat viikonloppujen aterioihin. Meillä ei aina niin kalliisti syödä silloinkaan, mutta usein tehdään suuritöisiä ruokia kuten esimerkiksi moussakaa tai hyvinkin arkista lasagnea. Kumpaankin kastikkeiden keittäminen vie aikaa ja moussakassa tietysti munokoisoviipaileiden itkettäminen ja paistaminen.

Loppiaisen ruokalista on vielä suunnitteluasteella, kun en tiedä, mitä kalaa tuoreena saa. Säistä riippuu, ovatko kalastajat päässeet merelle ja millaista saalista sieltä tulee. Mutta siis kalaa on tarkoitus syödä ja todennäköisesti salaattipedillä. Jälkiruokana varmaankin jonkinlaista rahkaa, kun sitä ei pitkään aikaan ole ollut. Huomenna on lammaspataa, perunoita ja uunijuureksia. Ei jälkiruokaa.

4. Meillä taas on tapana aina viikonloppuina sekä juhlapyhinä herkutella ympäri vuoden. Olen ajatellut, että kaikki satsaavat viikonloppujen aterioihin. Meillä ei aina niin kalliisti syödä silloinkaan, mutta usein tehdään suuritöisiä ruokia kuten esimerkiksi moussakaa tai hyvinkin arkista lasagnea. Kumpaankin kastikkeiden keittäminen vie aikaa ja moussakassa tietysti munokoisoviipaileiden itkettäminen ja paistaminen.

Loppiaisen ruokalista on vielä suunnitteluasteella, kun en tiedä, mitä kalaa tuoreena saa. Säistä riippuu, ovatko kalastajat päässeet merelle ja millaista saalista sieltä tulee. Mutta siis kalaa on tarkoitus syödä ja todennäköisesti salaattipedillä. Jälkiruokana varmaankin jonkinlaista rahkaa, kun sitä ei pitkään aikaan ole ollut. Huomenna on lammaspataa, perunoita ja uunijuureksia. Ei jälkiruokaa.

5. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Alle puolituntia menee lasagnen kastikkeisiin aikaa ainakin minulla ja teen molemmat erikseen.

6. bolognese Vierailija

Luin äskettäin paristakin lähteestä, että munakoisoja on jalostettu vähemmän vetisiksi ja karvaiksi, joten niitä ei enää tarvitsisi itkettää. Oletko itse huomanut, että niistä lähtee nykyään vähemmän nestettä suolalla?

7. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Näin on!

8. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Jostain ihmeen syystä, en ole koskaan pitänyt munakoisoista ruoanlaitossa.
    Ne ovat jotenkin suutuntumassa niin ihmeen löllöjä, ja valmiissa ruoassakin niiden ulkonäkö on jotenkin ällö! Mitäs mieltä muut ovat?

9. ei pikaruokaa Vierailija

'
    Hyvänen aika. Pitäähän sen tomaattikastikkeen kiehua pidempään kuin puoli tuntia. Ja johan niiden kasvisten kuoriminen ja pilkkominenkin vievät oman aikansa. Juustokastike tulee nopeasti, mutta tomaattikastikkeen täytyy antaa muhia, jos aikoo saada hyvää. Sitä paitsi pitäähän lasagnenkin vielä olla uunissa hyvä tovi eli ei se ihan arjen ruokia ole. Tai jos on aikaa odottaa useampi tunti. Minä tulen töistä kuuden tienoilla ja nälkäiset lapset (osaavat toki välipalaakin syödä) odottavat saavansa ruokaa viimeistään seitsemältä.

10. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ei kypsän tomaatin tarvitse yli puolta tuntia kiehua.
    En tosiaan alkaisi arkena lasagnea tekemään sinun tilanteessasi. Kyllä se enemmänkin viikonloppuruokaa on muutenkin, kun meillä se on tunnin uunissa kokoamisen jälkeen. Hyvää lasagnea olen aina tehnyt.

11. ei pikaruokaa Vierailija

Minusta nyt jotenkin logiikkasi ontuu. Ensin lyttäät lasagnen työläyden yhdelle kirjoittajalle todeten, että teet kastikkeet alle puolessa tunnissa. Sitten sanot minulle, ettet todella tilanteessani alkaisi arkena lasgnea tekemään (turhaan, koska totesin sen itsekin ja osaan toki päättää ihan itse, mitä teen arkena). Ja sitten toteat, että se on viikonloppuruokaa, koska sen pitää olla tunnin uunissa kokoamisen jälkeen. Lopulta olet siis samaa mieltä sen kirjoittajan kanssa, joka piti lasagnea liian työläänä arkiruoaksi.

Muuten millaista tomaattia käytät, kun sanot, ettei kypsän tomaatin tarvitse yli puolta tuntia kiehua. Ainakin minä teen kastikkeeni tuoreista tomaateista. Ihan samoin niitä haudutetaan kastikkeiksi kuin vaikka sinä ruskeaa soosiasi, jota sanot keittäväsi pitkään. Tai sanot, ettet saa porkkanan palasia puolessa tunnissa kypsäksi.

12. 2791 Vierailija

Minä kyllä oikaisen ja laitan lasagnen jauheliha/tomaattikastikkeeseen tomaattimurskan purkista. Se voi olla yrttimaustettu tai valkosipuli tai chili - mitä nyt kaapista löytyy. Tomaattimurskaa on yleensä aina kaapissa jonkunlaista. Lasagneen voi upottaa vaikka kaapista kesäkurpitsaa tai fetaa tai jotain mitä sattuu löytymään joku jämä.

Lasagnea meillä tehdään usein mutta toki sen valmistus vähän kestää (uunissa) eli useimmiten se on vapaapäivän ruokaa. Tärkeintä on että siinä on tarpeeksi nestettä ettei se ole kuivaa.

Minusta lasagne ei ole työläs mutta aikaa siihen menee ennen kuin ruoka on pöydässä.

• Tykkään Tykkään x 1
  13. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ei se ole mitenkään työläs vaan se on aikaa vievä. Kastikkeiden tekoon menee tosin vähän aikaa, kun pitää kaksi tehdä ja sitten tunnin uunissa. Eli noin puolitoista tuntia menee ennen kuin lasagne on pöydässä.

Last edited: 06.01.2016
  14. ei pikaruokaa Vierailija

Päätin jo, etten enää tätä kommentoi, mutta pakkohan se on. Mitä tarkoitat lauseella "Kastikkeiden tekoon menee tosin vähän vaikka"? Minulle ei ihan auennut.

Minusta tomaattikastike on työläs, koska siihen pitää ensin kaltata tomaatit, kuoria ja pilkkoa porkkanat, sipulit ja paprikat, kuullottaa ja freesata kasvikset, paistaa liha (minä käytän sekä pekonia että jauhelihaa) ja lopulta keittää kaikkia mausteiden kera. En minä tuota ihan puolessa tunnissa tee. Toista tuntia siihen kuluu ennen kuin lasagne on lopulta uunissa. Mutta tietty jos pläjäyttää purkista tomaatit, ruskistaa jauhelihan ja maustaa suolalla ja "viidelläkymmenellä kierrolla mustapippurimyllystä", eihän siihen kauan mene. Maku on kuitenkin kaukana siitä, että tekee kastikkeet kunnolla.

15. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Siinä saa aika ison satsin tomaatteja kaltata, jos aikoo lasagnen tehdä,
    kilo tuskin riittää. Enpä viitsi tuota tehdä kuin edullisemmin ja nopeammin homma hoituu, kun käyttää valmista tomaattimurskaa.

16. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    K-kaupassa ainakin on monenlaisia tomaattimurskia; on luomua, on yrttimaustettua, on valkosipulilla maustettua... ihan hyviä raaka-ainesosia nimenomaan erilaisiin kastikkeisiin ja pata-ruokiin ym...

17. 2791 Vierailija

En kyllä lasagneen laittaisi porkkanaa enkä paprikaa, saati pekonia tms. Se on jo aikamoinen makujen sinfonia, etenkin jos siinä on perinteisen reseptin mukaan vielä jauhelihaa, sipulia, valkosipulia, juusto(j)a...

Veikkaan, että itse erottaisi valmiista lasagnesta onko ne tomaatit kaltattu itse vai onko tomaatit purkista. Meillä lasagne on kuitenkin aika arkista ruokaa, pastaa ja jauhelihaa vaikka miten vääntäisi.

Tietty jokainen voi tuunata mielensä ja makunsa mukaan, voihan sitä tehdä vaikka kasvisversion.

18. lasagne al forno Vierailija

Bolognese ilman porkkanaa, sipulia ja selleriä on aika ankea. Kannattaako lasagnea edes tehdä, jos siihen tulee vain pastaa ja jauhelihaa, sehän on makaronilaatikko...

19. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Olen usein tehnyt kasvislasagnea ja se on yllättävän hyvää, mutta on kyllä aikamoinen kaloripommi, kermakastikkeineen ja juustoineen...
    Kyseistä herkkua valmistan vain pari kertaa vuodessa!

20. Järjenkäyttöä Vierailija

Usein - vs. 2 x vuodessa. ??

21. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Vuosien mittaan lukumäärää on kyllä tullut, että voinen sanoa, että useasti, eli lukuisia kertoja, hehheh..:)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri