Loppuraskauden pohdintaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Smile"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Smile"

Vieras
Ensinnäkin, mulla on nyt rv 38+4 ja nää helteet on tappavia, miten te muut selviätte?!

Sitten kiinnostais kysellä supistuksista yms. tuntemuksista, kun mulle on vähän hämärän peitossa asia...eli kun joka paikassa lukee että "maha jännittyy palloksi" tms., mutta itse en ole varma olenko tuntenut mitään sellaista, joten vaihteleeko se miltä ne tuntuu??? Mulla on kyllä ekoja kertoja jo keväällä tuntunut kipua alavatsassa jos riehuin liikaa, ja vähän sellaista kiristystä.

Nyt viime aikoina on tuntunut välillä ihan rennosti ottaessa melko tuntuvaa vihlontaa, myös menkkamaista jomotusta ja jotain muuta kipua. Välillä kipu jotenkin säteilee peffaan tai reisiin pudosti, ihan kuin kramppaisi siellä? Ja tietty se ah niin ihana paineentunne kävellessä yms. -.-

Ja vielä, varotteko raskaana ollessanne kovasti mahaanne? Etenkin loppuraskaudessa? Tuntuu etten saa mitään selkeää tietoa asiasta kun jotkut ei uskalla suunnilleen koskea mahaan, mutta vielä vähän aiemmin terkkari sanoi että mahallaan nukkuminen on ihan ookoo, eilen taas kun sanoin siitä että en uskalla enää mahallani nukkua niin eri terkkari sanoi ettei tietenkään mahallaan saa nukkua. Onko siinä joku raja viikoissa tms. että milloin pitäis alkaa enemmän varoa??

MITEN SINÄ OLET PYSTYNYT NUKKUMAAN MAHALLASI?!? Eiköhän sitä masua kannata varjella, siellä on kallis aarre. Ja normaaliälyllä varustettu ihminen niin toimiikin.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;24301209:
MITEN SINÄ OLET PYSTYNYT NUKKUMAAN MAHALLASI?!? Eiköhän sitä masua kannata varjella, siellä on kallis aarre. Ja normaaliälyllä varustettu ihminen niin toimiikin.

Siis en nyt ole kyllä nukkunut vähään aikaan enää mahallani, vaan nukuin aiemmin :D Ja oikein hyvin onnistui kun olen hoikka ja masu oli pieni, sille en voi mitään jos jollakin isommalla se ei ole onnistunut...eipä ole minun ongelma..ja sillon ainakin sanoi oma terkka että et pysty vauvaa sillä vahingoittamaan kun ei ollut iso mahakaan. Valitukset sitten sinne suuntaan jos jollekin se on ongelma..

Ja, tottakai olen varonut mahaani, mutta nähtävästi ainakaan sinä et tajunnut pointtia, eli KUINKA PALJON sitä pitää varoa...kun pitäisi tässä elää tätä elämääkin eikä se valitettavasti onnistu minkään hamsterien muovipallon sisällä..

Mahallaan saa nukkua niin kauan kun se tuntuu mukavalta. Harva sitä pystyy enää loppuraskaudesta tekemään, Itse en ole voinut mahaa varoa kovinkaan paljon, koska edellinen lapsi on ollut aina alle 2v ja häntä olen hoitanut, ja lapsi on myös "riehunut" sylissä jne. Lapsivesi suojaa vauvaa. Tietekään mitään potkuaj ja kovia iskuja ei mahaan sais tulla. Mullakaan supistukset ei tunnu mahan kiristymisenä vaan just menkkamaisina kipuina alavatsalla ja -selässä sekä reisissä.Mä olin viime hesänä viimeisilläni ja helteet ei ollu kovin paha koettelemus kun ei tullut turvotusta. Yhtä tukalaa se loppuraskaus on talvellakin, ei saa nukuttua sen kummemmin, ja vielä kun pitää pukea (itsensä ja lapset) ulos menoa varten niin sekin on raskasta. Ei meinaa saada kenkiä jalkaan jne.

No ei sitä nyt herranen aika tarvii mikään hysteerinen olla... Miten sä ylipäätänsä enää lasketunajan tienoilla alat tälläsiä kelailemaan, luulis että olis jo aikasemmin tullut mieleen tollaset... Mulla oli pieni ja siro maha, kätilöidenkin mukaan, mutta ei olis tullut kuuloonkaan että olin pystynyt nukkumaan mahallani

Harjoitussupistuksia on paljon. Välillä herään niihin yöllä ja pitää oikein puhallella. Minäkään en muuten tuntenut mitään esikoista odottaessani, ennenkuin synnytys sitten alkoi.;)

En ole nukkunut mahallani koko raskauden aikana. Välillä puolikyljelläni, ylempi jalka hieman alemman edessä. Tyynyjä pitää pitää sekä jalkojen völissä että mahan alla.

Mahaa en ole varonut ollenkaan. Eihän sitä pysty pienten lasten kanssa. Rääkyvän ja potkivan uhmaikäisen kannan toisessa kainalossa, ettei potki mahaan. Se ei tuntuisi kivalta.

Älä huoli kyllä sä sitten tiedät, kun alkaa oikeesti supistaa. Ei jää epäselväks. Kaikki kokee ne pikkusen erilailla ja jokaisella on oma kipukynnyksensä. Mutta kyllä sä tiedät.

Lähinnä nyt vaan ihmeteltiin, että kuinka oot pystyny nukkumaan mahallaan. Sinä onnellinen. Mäkin haluisin nukkua, jos voisin. Tai puolittain pystyy, mutta on tässä nyt vielä pari kuukautta kärvisteltävänä.

Kuuluisan maalaisjärjen käyttö on sallittua. Eihän sitä mahaa nyt varsinaisesti erityisesti tartte varoa normaalissa elämässä. Mä olin edellisestä muksusta vielä vko 38 tai 39 sienimetsässä ja ihan ok meni. Yritin kyllä saada poitsua syntymään mutta laihalla menestyksellä. Noilla viikoilla ei nyt oo kauheesti merkitystä alkaako synnytys vai ei.

Mulla 38+2, sää on ok, kevyt mekko vaan päälle ja paljon vettä ja hedelmiä. Helteiset yöt vain riesana, mutta nukun sit päivällä jos yöllä en saa unta.
Mulla ollut vain harjoitussupistuksia, maha menee kovaksi ja kiristää ja on kipeäkin. Kyllähän sitä sanotaan, että ne synnytyssupistukset sitten huomaa kun ne tulee, eli turha niistä stressata.
Mahallaan en ole nukkunut varmaan raskauden puolenvälin jälkeen, olen kyllä hoikka mutta maha keskiverron kokoinen. Mahalla ollessa paine kasvaa kohdussa niin sitä ei saisi tehdä, eipä tulisi mieleenkään muutenkaan kun tuntee sen paineen kohdussa.

[QUOTE="vieras";24301400]Mulla 38+2, sää on ok, kevyt mekko vaan päälle ja paljon vettä ja hedelmiä. Helteiset yöt vain riesana, mutta nukun sit päivällä jos yöllä en saa unta.
Mulla ollut vain harjoitussupistuksia, maha menee kovaksi ja kiristää ja on kipeäkin. Kyllähän sitä sanotaan, että ne synnytyssupistukset sitten huomaa kun ne tulee, eli turha niistä stressata.
Mahallaan en ole nukkunut varmaan raskauden puolenvälin jälkeen, olen kyllä hoikka mutta maha keskiverron kokoinen. Mahalla ollessa paine kasvaa kohdussa niin sitä ei saisi tehdä, eipä tulisi mieleenkään muutenkaan kun tuntee sen paineen kohdussa.[/QUOTE]

Niin ja ei sitä mahaa nyt ihan hulluna tarvitse varoa, paineleehan ne sitä neuvolassakin joka kerta. Kolhuja ei tietty saisi tulla, kova isku voi sattua vauvaan tai istukka irrota.

Mulla on ainakin annettu neuvolassa aikoinaan toi sama ohje, että nuku vaan mahallaan niin kauan kun tuntuu itestä hyvältä. Samoin kaikki muutkin aktiviteetit, ei sitä mahaa voi hysterian partaalle varoa. Mulla kans kaks pientä, nuorempi nyt puolitoista ja vanhempi kolme, la. syyskuussa, niin kyllä se maha väliin hölskyy ja rajusti, mutta sitä varten siellä on lapsivesi. Jos on normaali raskaus, niin ota vaan ihan rennosti ja nauti.

Ja supistuksista, kyllä sä sitten tiedät kun ne synnytyssupistukset alkaa. Ei mullakaan esikoisesta ollu supistuksia ennen kuin vasta synnytyksessä.

Koita vaan levätä mahd. paljon nyt viimesinä viikkoina, nauti elämästä ja siitä, että ei tarvi miettiä mihin vaatteisiin mahtuis jotta vois mennä ulkona poikkeemaan kun tulee muuten vilu... ;)

Kiitokset asiallisesti vastanneille :) lähinnä hainkin just näitä omia kokemuksianne kun osalla on jo ennestään lapsia yms. ja onhan elämässä muutakin mitä nyt vaan on tehtävä vaikka sattuu raskaana olemaankin...ja tosiaan en ole minäkään enää pystynyt aikoihin mahallaan nukkumaan kun nyt jo painaminen tuntuu epämiellyttävältä tietysti. Ikävä kyllä, koska en saa kunnolla nukuttua muussa asennossa, kyljelleen on paljon hankalampi nukahtaa itse kun on tottunut muuhun :)

Ja olen kyllä näitä pohtinut jo aiemmin, mutta tilaahan oli vauvallakin silloin paljon enemmän siellä olla ilman että sille tulisi tukalaa...ja nythän vauvan pää on ihan alhaalla niin sekin nosti aiheen pintaan kun meillä on kyllä seksiä harrastettu tähän päivään asti niin joutuu jo mielikuvitusta käyttämään :D

Yhteistyössä