M
Maarit74
Vieras
Onkohan tällainen yletön ahdistus normaalia loppuraskaudessa (vko.34+1), kun tuntuu, että mielessä pyörii vain synnytys, huoli siitä, että kaikki menee hyvin ja pelot vauvan kuolemasta kohtuun tms.??? Mä olen jännittänyt koko raskauden ajan, ensin keskenmenoa ja sitten raskauskomplikaatioita ja kohtukuolemaa, ja nyt tuntuu, että ei enää jaksa, voimavarat on ihan lopussa. Tämä on mun neljäs raskaus, mutta edelliset on menneet kesken ja ne oli luomuraskauksia, mutta tämä sisässä pysynyt koeputkihedelmöitys ja niitäkin tehtiin useampia ennen kuin raskaustesti näytti plussaa. Tavallaan olen järjettömän onnellinen, mutta samaan aikaan varaudun henkisesti koko ajan pahimpaan, jotta en tulisi hulluksi, jos niin kävisi. Kauheat paineet muutenkin, kun mieskin on ihan peloissaan ja kireä, anoppi ja äiti virkkaa innoissaan vauvan lapasia kädet ruvella, kaikki kyselee, milloin on laskettu aika ja lisäksi olen diabeetikko eli saan jatkuvasti tarkkailla sokereita ja ravata lääkärissä (mikä siis toisaalta hyvä, mutta henkistä puolta ei kyllä kysellä missään), mikä sekin saa nämä viikot matelemaan. Vaunut on varattu, mutta mitään en ole uskaltanut ostaa vauvalle, vaikka juuri sitä haluaisin. Kaupoissa hiplaan vauvan vaatteita vedet silmissä ja tekisi mieli ostaa, mutta luonne ei anna myöten. Selkäkivut valvottavat ja yön hiljaisina hetkinä panikoin, kun vauva nukkuu mahassa eikä liiku. Niinkuin sen pitäisi olla joku Duracell-pupu jatkuvasti...Neuvolassa olen hieman yrittänyt puhua, mutta jotenkin en saa lohtua mistään. En ymmärrä, kuinka voisin kokea synnytyksen jälkeisen masennuksen, kun tämä synnytystä edeltävä aika on ollut jo yhtä helvettiä. Jos vain saisin terveen lapsen syliini, ei mikään kipu tai menetys enää tuntuisi miltään..