Loukkaannuinko turhaan isäni toimista???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wilma-73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wilma-73

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
3 570
0
36
Vietimme eilen lasten synttäreitä sukulaisten kesken.

Isäni tuli synttäreille avovaimonsa kanssa, mukanaan heillä oli avovaimon tyttären poika, pari vuotta nuorempi kuin meidän poika.

Pojan kaverisynttärit olivat viikolla ja hän sai lahjaksi pieniä legojuttuja ystäviltään, oli joku moottoripyörä jne. Kaksi näistä oli vielä kokoamatta kun poikamme säästeli niitä.

Isäni oli sitten käskenyt poikaamme antamaan nuo koottavaksi tälle avovaimon pojalle kun hän niin kovasti tykkää niitä koota ja onkin siinä tosi taitava. Siis mulla ei ole tätä poikaa vastaan mitään mutta mun mielestä tämä oli väärin meidän pojalle. Olisihan siellä ollut ihan tavallisia legoja millä leikkiä ja rakennella...

Itse en tilanteessa ollut vaan kuulun asiasta vasta illalla kun poika oli niin surullinen että ei itse saanut niitä koota. Ei hänkään ollut uskaltanut isälleni eli ukilleen mitään sanoa kun oli aiemmin ukin hermostuttanut...

Nyt mietin että haluan kyllä asiasta sanoa isälleni mutta mitä mieltä olette, loukkaannuinko turhasta? :/

Voih :(. Et loukkaantunut turhasta. Kyllä lapsellakin pitää olla jotain omaa - etenkin jos toinen oikein säästellyt, että kokoaa itse myöhemmin, niin tottakai tuollaisesta pettyy.

Mutta tajusikohan isäsi, että pojallesi olisi ollut tärkeää saada koota lelu itse? Jos hän ajatteli, ettei poikasi halua/osaa koota itse ja että toinen poika "auttaa" kokoamalla lelun hänen puolestaan? Kertoiko poikasi, miten tilanne meni?

Ehkä ukki ei tiennyt ettei poika ole niitä itse vielä koonnut (että on koottu ja purettu jo moneen kertaan), tai edes että ne on synttärilahjoja. Tai ehkä ei osannut ajatella että se on iso juttu kuka saa ne koota ekalla kerralla, kun ne voi kuitenkin purkaa.

Olisin loukkaantunut myös (ja loukkaannuinkin usein isälleni pojan puolesta, kun poika oli pieni), mutta enpä varmaan mitään olisi sanonut... Isovanhempia on vähän vaikea ojentaa.

Et loukkaantunut turhaan.

Tuo oli pojan isoisältä eli isältäsi todella ajattelemattomasti tehty, mutta en usko, että tahallaan satutti poikaasi, ei vain ajatellut vaikka se ei kyllä poista pojan mielipahaa.

Soita isällesi ja kerro miltä pojasta tuntui, jos isoisä on reilu niin käy ostamassa pojalle jonkun uuden koottavan lelun.
Kyllähän voi antaa sellaisialeluja koottavaksi jotka on päivänsankari jo kerran tehnyt, mutta ei sitä mennä toisen lahjaa räpeltämään.

Jos ei isäsi usko niin osta sille joululahjaksi konjakkipullo tai jotain herkkua mistä pitää, mutta käytä sisältö itse

Varmaan paha mieli tuli pojallesi, mutta en usko, että isäsi teki tahallaan.
Itse ainakin ajattelisin, että legot on koottavia ja purettavia, ja vielä yleensä kestäviä, eli eivät mene pilalle, vaikka joku toinen niitä käyttäisikin. Eli ehkä isäsi ei vain ole ajatellut asiaa pojan kannalta tai edes tiennyt, että niitä ei ole vielä koottu kertaakaan.

Minä en nyt ymmärrä miksi tuosta nyt tarvii noin suuri suru ottaa. Legojen ideahan on juuri se, että ne voi koota ja purkaa ja koota uudelleen. Isoisä ei varmaankaan tajunnut että lelu oli vielä käyttämätön ja jos lapsesi ei sanonut mitään, niin mistä hän olisi voinut tietää, että lapsellesi oli ehdottoman tärkeää että hän saa koota sen ensimmäisenä. Selitä pojalle, ettei isoisä tarkoittanut pahaa ja purkakaa lelu osiinja kootkaa uusiksi. Kun eihän tuossa oikeasti mitään vahinkoa tapahtunut.

Niin paketit olivat vielä ihan kiinni, siis nämä legolaatikot. Ukki oli siis nähnyt että tämä avovaimon poika oli repinyt paketit ja sisällä olevat pienet pussit auki, kaikki roskat oli levällään lattialla illalla.

Ja hmm....Sattui nyt niin että isäni soitti äsken...Enkä saanut itseäni pidettyä hiljaa... :whistle:

En tietenkään sanonut että häntä asiasta syytän. Olin kuin en tietäisi että hän ne käskenyt antaa, sanoin että poika oli surullinen illalla kun "nicopetteri" oli tehnyt hänen lahjaksi saamansa legot. Isäni sitten lupasi mennä pojan kanssa ostamaan uusia! :D

Että näin tällä kertaa.

Mun mielestä toi oli ihan turha loukkaantuminen.

Jos teillä on leluja joilla vieraat ei saa leikkiä, eikö olisi kohteliasta nostaa ne vierailun ajaksi piiloon, tai huomauttaa silloin kun ottavat ne että haluatte että oma lapsenne saa leikkiä niillä ensin ja vieraat vasta sitten. Legoleluthan on uudelleen koottavia, joten mikä estää purkamasta lelun palasiksi ja kasaamasta monta kertaa uudestaan, ei se siitä kulu.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilma-73:
Niin paketit olivat vielä ihan kiinni, siis nämä legolaatikot. Ukki oli siis nähnyt että tämä avovaimon poika oli repinyt paketit ja sisällä olevat pienet pussit auki, kaikki roskat oli levällään lattialla illalla.

Ja hmm....Sattui nyt niin että isäni soitti äsken...Enkä saanut itseäni pidettyä hiljaa... :whistle:

En tietenkään sanonut että häntä asiasta syytän. Olin kuin en tietäisi että hän ne käskenyt antaa, sanoin että poika oli surullinen illalla kun "nicopetteri" oli tehnyt hänen lahjaksi saamansa legot. Isäni sitten lupasi mennä pojan kanssa ostamaan uusia! :D

Että näin tällä kertaa.

Kiva, että homma järjestyi. Aikuiset (tässä tapauksessa isäsi) eivät aina ymmärrä pienten ihmisten maailmaa, eli vahinkoja sattuu. :) Pääasia on, että niistä saadaan puhuttua ja "vahingot" korjattua.

Yhteistyössä