Loukkaannuinko turhasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Sisko soitti et pitävät pojalleen tänään mummolassa synttärit kun ovat nyt täällä päin käymässä. ja mummo oli tilannut leipomosta kakun.
Ilmoitti et veljemme perhe tulee sinne koko perheellä (5 lasta) joten et jos voisit tulla "Pekan" kanssa (on samanikäinen heidän poikansa kanssa) . Sanoin et joudun ainakin tuon pienimmän ottamaan lisäksi. Se vielä kävi. Mutta sitte sanoi et liikaa hälinää jos tuun kaikkien kans (meillä 6 lasta) .
Ja kyllä sen tajuankin mutta että miksi aina meidän perheen pitää osallistua vajaalla porukalla? Ja kyllä meillä muutkin haluaisivat heitä nähdä kun käyvät vain pari kertaa vuodessa täällä päin Suomea. samasta syystä ei olla edes voitu ajatella että heillä käytäisiin kaikkien kanssa.
Jotenkin vain tuli sellanen olo et meen joko kaikkien kanssa tai en ollenkaan..

ei kai se ole siskosi asia määrätä ketkä sinne mummolaan saa tulla? soita mummolle ja kysy voitko viedä mukanasi tarjottavaa, että varmasti riittää sekä veljesi että sinun koko perheelle.

Juhlat on siis mummolassa, mahdollisesti pieneissä tiloissa ja sinne tulee jo porukkaa aika kivasti, eli ihan ymmärrettävää jos joutuvat vähän karsimaan. Tietty silloin olisi varmaan pitänyt karsia molemmista vierasperheistä.

Oikeasti en tiedä mitä tekisin jos toisella sisaruksellani olisi viisi lasta ja toisella kuusi. Me asutaan pienessä kolmiossa 70m2 ja meillä kaksi lasta ja koira. Aika tiukkaa tekisi jos kylään tulisi isovanhempien lisäksi kaksi noin isoa perhettä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No höh, viet kaikki vaan ja et ota tollasia juttuja kuuleviin korviin :whistle:

Mun m ielestä tuo ei ole ihan kohteliasta, niin kuin ei yleensäkään tuoda mukanaan kyläpaikkaan kutsumattomia vieraita. Voi olla myös inhottava tunne isäntäväellä jos ei tarjottavia sun muuta ole koko porukalle.

Mutta tottakai voit sanoa että jos tulette niin tulette koko perheellä, sisko voi sitten itse päättää oletteko tervetulleita.

Juttelisin kyseessä olevien henkilöiden kanssa ja kertoisin avoimesti että minusta tuntuu pahalta että vain meidän perhe jaetaan osiin. Sen jälkeen kutsuisin kaikki ihmiset omaan kotiini karsimatta ketään viettämään juhlia vaikkapa uudestaan! :) Elä suotta loukkaannu. Asioille on aina luonnollinen selitys. Tuskimpa kenelläkään on tarkoitus loukata. Itseäsi vain siinä vaivaat jos loukkaannut.

Miksei synttäreitä voi pitää kahdessa erässä? Ensin veljen perheelle ja sit teille, jos on siitä kiinni, että kaikki ei mahdu yhtä aikaa samoihin tiloihin. Mä en kyllä menis, jos joutuisin jättämään osan perheestä kotiin. Kiva selittää muille lapsille, et Pekka pääsee, mut teitä ei huolittu. Siltä se kuitenkin kuulostaa, vaikka miten kauniisti asian esittäis.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No höh, viet kaikki vaan ja et ota tollasia juttuja kuuleviin korviin :whistle:

Mun m ielestä tuo ei ole ihan kohteliasta, niin kuin ei yleensäkään tuoda mukanaan kyläpaikkaan kutsumattomia vieraita. Voi olla myös inhottava tunne isäntäväellä jos ei tarjottavia sun muuta ole koko porukalle.

Mutta tottakai voit sanoa että jos tulette niin tulette koko perheellä, sisko voi sitten itse päättää oletteko tervetulleita.

No onko kohteliasta kutsua alle puolet perheestä?
Mun mielestä jos esim. meidän perhe kutsutaan johkiin, niin se tarkoittaa koko perhettä ei osaa siitä.

mummolaan mahtuu suht kohtuudella. Mummoa ja pappaa eniten rassaa se lapsista lähtevä hälinä. Enkä usko että tarjottavienkaan kohdalla tulee ongelmia.
Sen oisin ymmärtänyt että molemmista perheistä tulisi ne jotka lähinnä siskon pojan ikää..
Mutta täs vielä mietinnässä mitä tehdään. mies tuossa jo mulle hermostu ja sano et mun soittaa ja sanoa et ei tulla kun ei olla tervetulleita.

Alkuperäinen kirjoittaja outoa toimintaa:
Miksei synttäreitä voi pitää kahdessa erässä? Ensin veljen perheelle ja sit teille, jos on siitä kiinni, että kaikki ei mahdu yhtä aikaa samoihin tiloihin. Mä en kyllä menis, jos joutuisin jättämään osan perheestä kotiin. Kiva selittää muille lapsille, et Pekka pääsee, mut teitä ei huolittu. Siltä se kuitenkin kuulostaa, vaikka miten kauniisti asian esittäis.
Samaa mietin. Mulla on se ongelma, että ruokapöytään mahtuu hyvin vain 8 henkilöä. Jos on esim ton teinin synttärit, saan siihen mahdutettua niukin naukin kaksi ylimääräistä jakkaraa. Jos omat lapseni joskus hankkivat paljon lapsia, joudun kutsumaan heidät erikseen. Siis perheittäin erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja outoa toimintaa:
Samaa mietin. Mulla on se ongelma, että ruokapöytään mahtuu hyvin vain 8 henkilöä. Jos on esim ton teinin synttärit, saan siihen mahdutettua niukin naukin kaksi ylimääräistä jakkaraa. Jos omat lapseni joskus hankkivat paljon lapsia, joudun kutsumaan heidät erikseen. Siis perheittäin erikseen.

Aikuiset voi juoda kahvin vaikka seisaaltaan tai kahvit/mehut voi tarjota kahdessa erässä: ensin lapset, siten aikuiset, tai toisinpäin.
Ei kaikkien tarvi yhtäaikaa pöytään mahtua!

No joo.. Tälleen kun mietin, niin meitä on yleensä aika paljon. Kun mä esim järjestän mun lapsille synttäreitä, kutsua pitää mun viisi sisarusta, yhden veljen kaksi lasta ja vaimo, toisen sisaruksen avopuoliso sisaren mukana, mun veljien äiti, isä ja isän uusi avovaimo, äiti ja äidin uusi puoliso... Äkkiä kun lasken, yhteensä 15 henkilöä, pelkästään mun perhettä. Ikävä sanoa, mutt kyllä välillä pistää hikoiluttamaan ja usein luotan siihen, että onneksi joku aina jättää tulematta kuitenkin. :ashamed:

Mutta ymmärrän toisaalta sunkin pointin ja loukkaantuisin: ei mulla olisi ketään pokkaa jättää kutsumatta siksi, että ei ole tilaa tai ei kestetä hälinää. Järjestäisin kutsut jotenkin niin, että kaikki voidaan kutsua, vaikka sitten erissä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mummolaan mahtuu suht kohtuudella. Mummoa ja pappaa eniten rassaa se lapsista lähtevä hälinä. Enkä usko että tarjottavienkaan kohdalla tulee ongelmia.
Sen oisin ymmärtänyt että molemmista perheistä tulisi ne jotka lähinnä siskon pojan ikää..Mutta täs vielä mietinnässä mitä tehdään. mies tuossa jo mulle hermostu ja sano et mun soittaa ja sanoa et ei tulla kun ei olla tervetulleita.

Tuota minäkin olisin pitänyt järkevänä ratkaisuna, omituiselta tuntuu jos toinen perhe kutsutaan kokonaisuudessaan ja toisesta vain pieni osa. Varsinkin jos tuota siis on tapahtunut usein. :/

Toinen idea olisi ne kahden kutsut, isovanhemmatkin näkisivät siinä sitten kaikki lapsenlapset eikä kerralla olisi tuollaista hälinää. Aikuisetkin saisivat keskustella paremmin rauhassa eikä päivänsankarillakaan varmaan ole mitään kahtia kutsuja vastaan.

Hen.koht tuossa tilanteessa taitaisin jättää menemättä, olisi kuitenkin paha mieli koko juhlien ajan. Eli soittaisin ja kysyisin vaikka siskolta että miksi meidän perhe joutuu aina väistämään ja toteaisin että voidaan tulla koko perheellä tai sitten ei ollenkaan, kompromissina tuo että molemmat perheet "puolitetaan". myös toinen juhlapäivä käy.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aikuiset voi juoda kahvin vaikka seisaaltaan tai kahvit/mehut voi tarjota kahdessa erässä: ensin lapset, siten aikuiset, tai toisinpäin.
Ei kaikkien tarvi yhtäaikaa pöytään mahtua!
No jos niitä lapsia on vaikka 11, niin ei ne mitenkään mahdu tohon pöytään vaikka aikuiset eivät pöydässä olisikaan. Mutta en näe ongelmana järjestää kaksia kekkereitä...kivaahan juhlien järjestäminen on =)

Yhteistyössä