Lsten "peruskasvatuksesta"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mutsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mutsi"

Vieras
Minkä ikäisille lapsille olette alkaneet opettaa, että lelua ei saa ottaa toisen kädestä tai että ei saa lyödä toista? Itse olen aloittanut näiden(kin) opettamisen jo yksivuotiaalle. Pidin tätä ihan itsestäänselvänä asiana. Onko olemassa paljonkin vanhempia, joiden mielestä tuollaiseen käytökseen on puututtava vasta kun lapsi on isompi, kenties jo neljänkin ikäinen? Olen tällaista seurannut ja ei tuossa iässä tunnu oikein menevän perille. Minäkin jouduin luonnollisesti toistamaan kieltoja, mutta lapsi oppi tämän jo pienenä, eikä myöhemmin ole tarvinnut asian kanssa kipuilla.

On kyllä puututtu asiaan jo lasten ollessa hyvin pieniä. Iänmukaisesti tietenkin. Kaverini ei puutu vieläkään ja lapsensa ovat jo 4- ja 6-vuotiaat -> vievät aina muilta lelut käsistä ja kaveri ei puutu asiaan mitenkään. Tosi rasittavaa.

Heti aloin tuohon puuttumaan kun tuollaista käytöstä ilmeni, eli siinä n. 1-vuotiaana. En mä mitenkään etukäteen kasvata vaan siinä järjestyksessä kun asiat on ajankohtaisia.

Ja joo ettei kukaan ala saivartelemaan, niin aion puhua lapselle sitten kun lähestyy teini-ikää, että alkoholi ja huumeet on pahasta, ennen kuin kokeilee.

Nyt lapsi on vähä reilu 2v, ja olen opettanut että naapureita tervehditään. Oma esimerkki auttaa tietysti ja lapsi sanookin reippaasti naapureille heipat. Ärsyttää kun yhden naapurin alakouluikäiset lapset (3kpl) eivät tervehdi vaan mulkoilevat tai katselevat maahan kun heitä tervehtii.

Viimeksi muokattu:
Iän mukaan jo pienestä. Miten ne muuten oppisi jollei opeta. Hoidan töissä yhtä 3v jota vissiin ei oo kotona mitenkää opetettu ja pidetty rajoja. Repii lelut surutta, puree, raapii, potkii, räkii jne...Lapsia ja aikuisia. Hoitopaikan työ ei tuo tulosta kun kotona ei lapsella ole mitään rotia. Meillä kyllä on ryhmässä säännöt ja johdonmukaiset seuraukset aina, tälle vaan ei mene kaaliin.

Tottakai on lasta alettu kieltämään heti jos on tehnyt jotain mikä on väärin, muutenhan lapsi menee sekaisin jos ensin vuositolkulla saa jotain tehdä ja sitten yhtäkkiä kielletään. Eihän sitä tietenkään itselläkään aina johdonmukaisuus ole täydellistä, mutta periaatteessa näin.

Iän mukaan jo pienestä. Miten ne muuten oppisi jollei opeta. Hoidan töissä yhtä 3v jota vissiin ei oo kotona mitenkää opetettu ja pidetty rajoja. Repii lelut surutta, puree, raapii, potkii, räkii jne...Lapsia ja aikuisia. Hoitopaikan työ ei tuo tulosta kun kotona ei lapsella ole mitään rotia. Meillä kyllä on ryhmässä säännöt ja johdonmukaiset seuraukset aina, tälle vaan ei mene kaaliin.

Tuli mieleen kun mulle on sanottu hoidossa tuosta.. tosin lapsi on 2v ja ei noin pahalta kuulosta kyllä. Mutta kotona meillä ei synny tuollaisia tilanteita niin hankala opettaa :/ Pääsääntöisesti lapsi on kunnolla hoidossa mutta sitten on kausia esim. kun on ollut pitempään kotona, niin hoidossa ei jakais mitään kenenkään kanssa.

Ei-toivottuun käytökseen olen puuttunut heti kun sellaista on ilmennyt, eli noin yksivuotiaasta alkaen. Eipähän tuo nyt 1v 8kk kauheasti vielä tottele, mutta vakaasti uskon että jotain käytöstapoja juurtuu häneen pikkuhiljaa :)

Meillä myös vuoden ikäisenä aloitettu opettelemaan käytöstapoja ja uskon kyllä että parempi nyt kun sitten myöhemmin... tuskin juurtuis niin helposti ja kuitenkin ihan perusjutuista kyse.

Yhteistyössä