Luetaanko teillä lapsille iltasatu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tuli mieleen kun ensimmäistä odotan ja miehelle sanoin että pääsee sitten lukemaan iltasatua lapselle. Mies katsoi hölmistyneenä ja sanoi ettei heille koskaan luettu iltasatua.
Meillä se oli ihan jokailtainen perinne, äiti luki vielä kun osattiin itse lukea, ja kirjahylly oli täynnä satukirjoja. Ja äiti osasi lukea eläytyvästi.
No, miehen pelastukseksi olen hankkinut satu-cd:itä. :D

Meillä luetaan.
Mies yrittää omia sen ilon itselleen, mutta niin minä kuin teinitkin pyrimme pitämään puolemme että ainakin kerran pari viikossa saamme mekin lukea.
:)

Meillä oli myös tää, kun siskot oli pieniä ja minä ja veli 10 molemmin puolin, että kuka saa lukea iltasadun. :D

Juuri juttelin yhden kaverin kanssa, joka sanoi ettei kaikille lueta iltasatua.
Muistan kun enoni oli meitä hoitamassa, niin hän mielummin keksi itse iltasadn kuin luki kirjasta. Ja ne oli jänniä satuja. :)

Ei lueta, tissille nukahtaa edelleen. Saa nähdä, tuleeko joskus iltasatu kuvioihin, sitten kun lapsi on isompi.

Meil se vaan tuli mukaan siinä vaiheessa kun oli jätetty iltatissikin pois ja unimaidon päälle sängyllä vielä iltasin jotain kuvakirjaa kateltiin 11kk kanssa. Se oli pojan suosikki joka sitten iän myötä vaihtui aina sopivammaksi. Ennen me valitsimme, nykyään poika tuo sen minkä haluaa kulloinkin kuulla.

Minkäikäiselle olette alkaneet lukea satua? 2-3v? Entä lauletaanko teillä? Mun siskot molemmat jäi pienenä hoilaamaan itsekseen iltasadun jälkeen ja nukahtivat siihen. :D

Kyllä luetaan ja jos siitä koitetaan luistaa, niin viimeistään silloin kun kuopus miettii viimeisiä kikkoja pidentää iltaa se purnaa kun ei olla luettu iltasatua. Yleensä luen molemmille lapsille samaan aikaan yhteisen sadun tai kaksi ja aika usein vielä esikoiselle omat vaikeamman sadun jossa ei ole kuvia ja joka on vähän pelottavampi esim. Veljeni Leijonamieli on nyt menossa.

Koita ap saada myös mies innostumaan satujen lukemisesta, koska se on hyvin tärkeää niin lapsen kielen kehityksen ja kielellisen tietoisuuden kuin myös esim. läheisyyden tunteen kehityksen kannalta. Lukeminen kannattaa aina ja jo vavan kanssa kannattaa katsella kirjoja, nimetä asioita jne... niin hän tulee sinuksi kirjojen ja kirjoitetun kielen kanssa heti vauvasta alkaen.

Minkäikäiselle olette alkaneet lukea satua? 2-3v? Entä lauletaanko teillä? Mun siskot molemmat jäi pienenä hoilaamaan itsekseen iltasadun jälkeen ja nukahtivat siihen. :D

11kk alotettiin kuvakirjalla, siitä eteenpäin ja 2v jaksoi kuunnella lyhyitä kirjoja. Oikeastaan vasta 3v kynnyksellä alkoi kuunnella pidempiä. Laulut ovat olleet mukana aina. Tänäkin iltana halusi pari laulua ja sen jälkeen vielä itse lauloi unta odotellessaan. Tääkin laulu on mun kodin perintöä kuten sadutkin.

Luettiin, lopetin "iltasadun" lukemisen kun viimeisin Harry Potter oli ilmestynyt ja luettu, kauanko siitä on, olivat kuitenkin jo yli kymmenvuotiaita. Viimeisiä kirjoja olivat Sinuhe Egyptiläinen ja Don Quijote.

Kyllä luetaan ja jos siitä koitetaan luistaa, niin viimeistään silloin kun kuopus miettii viimeisiä kikkoja pidentää iltaa se purnaa kun ei olla luettu iltasatua. Yleensä luen molemmille lapsille samaan aikaan yhteisen sadun tai kaksi ja aika usein vielä esikoiselle omat vaikeamman sadun jossa ei ole kuvia ja joka on vähän pelottavampi esim. Veljeni Leijonamieli on nyt menossa.

Koita ap saada myös mies innostumaan satujen lukemisesta, koska se on hyvin tärkeää niin lapsen kielen kehityksen ja kielellisen tietoisuuden kuin myös esim. läheisyyden tunteen kehityksen kannalta. Lukeminen kannattaa aina ja jo vavan kanssa kannattaa katsella kirjoja, nimetä asioita jne... niin hän tulee sinuksi kirjojen ja kirjoitetun kielen kanssa heti vauvasta alkaen.

Pitää yrittää sitten saada mies mukaan yhteisiin iltasatuhetkiin. :) Ja eiköhän se lapsikin jossain vaiheessa vaadi isiä lukemaan iltasadun. ;) Ainakin muistan mun siskoilla vaiheen kun äiti ei enää kelvannut.

Meillä on luettu iltasatua nyt 14 vuotta ja 6kk :heart:
tällä hetkellä kuulijoina ovat 4 ja 8 vuotiaat ja viisikko-sarjaa käydään taas läpi uusille kuulijoille. Kun kuopus oli pienempi luettiin ensin muutama muumi ja sitten parille isommalle viisikkoa, seikkailusarjaa, Narniaa yms. Nyt käy sama kirja nuorimmallekin.
Jos molemmat olemme kotona niin mies lukee ,muuten se joka nukuttaa lapset, ja noin puoli tuntia luetaan. Meillä onkin muuten älyttömän ahtaassa huoneessa ihan liikaa kirjoja ja kirjasto erittäin ahkerassa käytössä.

Uusimmat

Yhteistyössä