Hae Anna.fi-sivustolta

Lukihäiriö

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä Epätietoinen?, 17.08.2007.

1. Epätietoinen? Vierailija

Osaako kukaan kertoa kokemuksiaan lukihäiriöstään? MIten se ilmeni ja osasitko itse havaita asian? Mitkä asiat tuottavat vaikeuksia? Onko se vaikuttanut elämään (opiskeluun/työelämään)? Miten kouluissa (esim.yliopisto) asia otetaan huomioon?

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!

2. lugihärö Vierailija

Kaverillani on lukihäiriö, jota ei ole koskaan diagnosoitu (1980-90-luvun koululaisia kun oltiin). Hänellä se kuitenkin ilmenee niin, että kirjoitetusta tekstistä usein saattaa puuttua olennaisia sanoja lauseista ja erityisesti vaikeammissa sanoissa kirjaimet saattavat vaihtaa paikkaa ja helpommista sanoista kirjaimia voi puuttua välistä.

Lukiessa häneltä usein jää sanoja välistä ja lukeminen on hidasta tai "tankkaamista".

Kaverini kohdalla kävi niin, ettei hänen diagnosoimatonta lukihäiriötä huomioitu kouluaikana. Nykyisinhän voi saada esim. kokeissa/tenteissä enemmän vastausaikaa tms. jos on lukihäiriö. Ja nykyisin koulut siis huomioivat asian paljon paremmin kuin esim. 10 vuotta sitten.

3. lugihärö Vierailija

Ai niin, piti vielä sanomani, että kaverillani menee kuitenkin ihan hyvin. Hän on suorittanut kaksi tutkintoa (ei lukuaineista) ja on töissä koulutusta vastaavalla alalla.

4. todistus on Vierailija

Nykyään kyllä huomioidaan yliopistossakin. Minullakin on todistus dysleksiasta ja sillä on menty kielikurssit läpi sekä kypsyysnäytteet. Muihin en oikestaan ole tarvinnut apua. Nyt graduvaiheessa ohjaaja sanoi, että hänen mielestään gradun arvostelussa ei hänen mielestään tarvitse huomioida dysleksiaa vaan hänen omassa ohjauksessaan. Kertoo vissin jotain taidoistani, ohjaaja sanoi, että hänen pitää olla enemmän aktiivinen kanssani, koska kuten näet tulee ylipitkiä lauseita ja hahmottamisongelmia.

Joo, ei ole haittaa lukihäriöstä ja kun olen elänyt tämän kanssa jo kauon niin olen oppinut ottamaan asiasta irti uusia juttuja, mitä toiset eivät hoksaa. Testarikin sanoi, että lukihäiriöiset yleensä kompensoivat muilla taidoillaan ja ne kehittyvät hyvin.

5. ---neito--- Vierailija

Kävin kouluni suurimmalta osalta 90-luvulla. Ainakin Vantaalla sai vielä 90 luvun alkupuolella tukiopetusta ala-asteella lukihäiriöön. Yläasteella erityisopettaja teki luokallemme jonkin testin joka paljasti lukihäiriön, kävin kerran erityisopettajan juttusilla, joka sitten tyrkkäsi jonkin kirjan kouraan ja sanoi tee noita tehtäviä ja tule joskus näyttämään, tein muutaman tehtävän, hylkäsin kirjan ja enkä koskaan mennyt erityisopettajan juttusille uudestaan. Luultavasti huono juttu omalta kannaltani, mutta tiedetäänhän teini-ikäiset. ;)

Itselläni lukihäiriö näkyy kirjoittamisessa lukihan tarkoittaa Lukemis ja kirjoittamishäiriö. Olen aina rakastanut lukemista, mutta kirjoittaminen on ollut hankalampaa. Nykyään kyllä tuntuu siltä, että pystyn kirjoittamaan suomea kohtuu hyvin, ainakin ilman mitä suurempia virheitä. Isoimmat ongelmat ovat kielissä. Puhumaan pystyn ihan sujuvasti ja lukemaan, mutta kirjoittamisen kanssa olen ihan kipsissä. Pari ruotsinopettajaa lukiosssa ja yksi yläasteella huomasi koetehtävistäni, että mulla on lukihäiriö, varmaan teen samantyyppisiä virheitä koko ajan. He ilmeisesti jotenkin edes huomioivat asian, en ole ihan varma. AMK:ssa yhden opettajan englannikoetta en saanut läpi monellakaan uusinnalla. Opettaja vanhempi nainen, ja taisi pitää mua tosi tyhmänä. Eikä varmaan koskaan ollutkaan kuullut lukihäiriöstä... No, onneksi tuli nollat pois kurssi ja kurssilla fiksu opettaja, joka ymmärsi lukihäiriöisen ongelmat (nollat pois kurssilla suurin osa oli lukihäiriöisiä). Lukihäiriön huomioiminen riippuu täysin opettajasta. Osa opettajista osaa tunnistaa asian ja osaa pitää tyhmänä edelleenkin. Mun kohdalle osuneet fiksut opettajat ovat olleet nuorempia ja koulutuksessa asia on ilmeisesti huomioitu. Olen pärjännyt ihan mainiosti, vaikka kirjoitankin esim. englanti surkeasti, olen ainakin tullut ymmäretyksi ja ymmärrän itse. ;) Mikä lienee tärkeintä!

6. kuka-minä Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mul on lukihäiriö ja huomasin sen ylä-asteella kun ala-aste oli vähän löysä. Lukihäiriö on tosi tressaavaa ei haluis koskaan mennä kouluuun kun pelkään et siel luetaan ääneen jotain juttuu se tosi ärsyttävää ja noloo mut kaverini aleksi tsemppailee mua aika paljon ja luen nykyään pikkusen jotain kirjaa ja jos luen väärin korjaan sanan mikä meni väärin ja nyt oon huomannut et mun luki häiriö ei oo enään niin paha mut silti en tykkää lukee ääneen luokassa mut ihan kivaa kun alkaa maanantaina uusi jakso niin voi taas yrittää rankemmin. Ja kannattaa pyytää apua esim aineista: enkku ja ruotsi. Ja oon pyytäny apua myös äidin kielestä se auttaa tosi paljon. kertokaa jos jollai olis viel jotain vinkkejä otan kaikki vinkit iloisena vastaan :D.

7. tyttö-77 Vierailija

Mulla todettiin NYT vasta että mulla on lukivaikeus...olen sentää kohta 32.v ja kohta kaksi ammatillista tutkintoa=) Ehkä pääsen kuntoutukseen ja elämä hymyilee=)

Mun pitäisi nyt olla työharjoittelussa mutt koska mulla on lukivaikeus sain lähtee työharjoittelusta(työpaikka oli kamala ja tiesin sen mutt sopimus oli sitova niin mul le ope sanoi...) Nyt etsimää uutta työharjoittelu paikka....

Tämä ope ei ymmärrä mikä on lukivaikeus....tosi nuija ja aion vaihtaa opettajaa....

8. Historian ope (Olen IB-lukiossa, opiskelen englanniksi) sanoi että kannattaa varmistaa onko lukihäiriötä. Minulle onneksi tehtiin viikko sitten testi, tuloksia ei oo vielä tullut. Ihmeellistä että minulle/minun luokalle ei oo koskaan ennen tehny sitä testiä... olisi varmaan aikaisemmin huomattu. Olen takkuillut kirjoittamisen kanssa, suomeksi ja englannkisi vaikka molemmat ovat kuin äidinkieliä...

9. PikkuTyttö Vierailija

Mulla on lukihäiriö ja kärsin siitä koulussa ääneen lukemisessa. Onneksi saan tukea hyviltä ystäviltäni joille olen kertonut. Mielestäni koko luokka tietää sen mutta luokan takaa kuulee useasti ''lue nopeempaa'' tai ''lue kovempaa''. Olen myös aika ujo. Mulla todettiin lukihäiriö ennen kouluun menoa. Opin lukemaan kumminkin 4 vuotiaana. Jäin auton alle 6 vuotiaana ja menetin lukutaidon kokonaan ja sen jälkeen opin vasta 3 luokalla lukemaan eli olin 9 vuotta silloin. Lukihäiriö ei siis tullut siitä kun jäin auton alle :D vaan se on ''sukuvika''.

10. ja.. Vierailija

Minulla on itselläni lukihäiriö ja se haittaa minua enimmäkseen englannin kielessä. Minulle tehtiin lukihäiriö-testi ja kaikki selvisi. Nyt olen huomannut miksi olin huono myös matematiikan sanallisissa tehtävissä. Jos joku pilkkaa ihmisiä lukihäiriön takia se olisi todella törkeää käytöstä. Jotkut luulevat, että niillä ihmisillä joilla on lukihäiriö ovat jotenkin tyhmenpiä, mutta se on vale. Niillä ihmisillä joilla se yleensä on ovat hyviä, jossakin muussa tekemisessä kuin lukemisessa. Esim. Minä olen hyvä käsitöissä ja musiikissa, mutta en enkussa tai äikässä. Lukihäiriöiset tarvitsevat vain enemmän aikaa oppimiseen. He saavat lisä aikaa kokeiden tekemiseen ja joissakin tapauksissa, peruskouluissa mukautetun kirjan vaikeaan aineeseen.

11. lugis Vierailija

12. vuosia jo Vierailija

Kun mä kävin vielä lukion ekaa vuotta, meille tuli nuori sijaisope Englannin kieleen. Tunnit sujuivat kun tanssi ja ymmärsin hyvin hänen puhettaan ja uskalsin myös tunnilla keskutella hänen kanssaan. Hän oli kannustava ja iloinen, sai kaikki rohkeasti mukaan. Varsinaisen opettajan (vanhempi nainen) aikaan keskutelu oli tankkaamista ja opetustyyli nopeaa, ja hän yleensä keskittyi vain henkilöihin, jotka olivat muutenkin todella hyviä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri