Luomuihmiset ja muut länsimaista lääketiedettä kritisoivat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen tässä näitä rokotuskeskusteluja lukiessani ihmetellyt mistä kumpuaa joidenkin ihmisten kova vastustus länsimaista elämää ja erityisesti länsimaista lääketiedettä kohtaan? Haluaisitteko todella esimerkiksi korkean lapsi- ja äitikuolleisuuden ajat takaisin? Tunnutaan ihannoivat jotakin sellasita entisaikojen luomuelämää, mitä todellisuudessa ei ole ollut olemassakaan.

Tässä mielestäni ajatuksia herättävä yleisönosastokirjoitus aiheeseen liittyen, teksti on lainattu Helsingin sanomien verkkosivujen sikainfluenssarokotekeskustelusta:

Kysyjä | 23.10.2009 15:17
"Tämä keskustelu kuvaa hyvin länsimaisen ihmisen ajautumista tilaan, jossa oma vahingoittumattomuus on selviö. Kun enää ei ole moniakaan äkillisiä vaarallisia tauteja jotka voisivat tätä selviötä horjuttaa, on tilalle kehittynyt kaikenlainen lisäaineiden, lääkeaineiden ja "luonnottoman" pelko. Nykyihminen ei ole kohdannut isorokkoa, aiemmin tavalliset taudit kuten tuhkarokko ja sikotauti on rokotusten avulla saatu juurittua. Normaali olotila on terveys, monilla ihmisillä pahin omassa kokemuspiirissä oleva tauti on keväinen heinänuha tai normaali nuhakuume. Ei ihme, että kaukaa tulevat uutiset mahdollisesti vaarallisesta kulkutaudista halutaan torjua liian vaikeina käsitettäviksi.

Jos oman maamme tautihistoria sadan vuoden takaa ei vakuuta, kehottaisin tutustumaan luomuelämään kehitysmaissa. Siellä ei ole käytössä nykyaikaisia lääkkeitä, puhdasta vettä, rokotteita, jääkaappeja. Siellä sairastetaan ja kuollan ilman ylevyyttä. Se on arkipäivää. Vaaditaanko siellä luomua vai lääkkeitä? Meillä arkipäivää tuntuu olevan kuolemattomuus, vahingoittumattomuus, täydellisyys. Jos jokin tätä illuusiota rikkoo, käydään hurjaan taisteluun. Nyt on aloitettu taistelu vaaralliseksi katsottua rokotetta vastaan ja tauti jota vastaan se on kehitetty leimataan tarkoitushakuisesti pieneksi nuhakuumeeksi. Muuta vaihtoehtoa, esimerkiksi viruksen mahdollista muuntumista tappavammaksi, ei suostuta edes ajattelemaan.

On ilmeisesti helpompi sulkea silmänsä totuudelta ja elää luomukuplassa toivoen sen takaavan terveyden ja turvan. Voisiko tämän luomu-uskon mahdollisuus perustua ainakin osittain modernin lääketieteeseen ja yleiseen elintason nousuun, josta kaikki ovat päässeet hyötymään? Tämän luomu-uskonnon levittäminen totuutena on vastuutonta paniikin lietsomista vailla mitään pohjaa. Toivon, että tavallisilla ihmisillä järki riittää erottamaan "asiantuntija" asiantuntijasta, "virallinen" virallisesta. Rokote on paras mahdollisuus välttää tautikuolemia ja vakavia sairastumisia, vaikkei se aivan haitaton olekaan. Miksi emme käyttäisi sitä? "

Riippuu varmaan siitäkin mitä tuolla "luomuelämällä" tarkoitetaan. Jos tarkoitetaan luomuelintarvikkeita, ja mahdollisimman vähän lääkekuureja, jos ei ole pakko niitä käyttää niin haluan elää luomuelämää. Lapseni on kuitenkin rokotettu, ja tullaan jatkossakin rokottamaan.

Joillekin asioille mitä länsimainen lääketiede tarjoaa on oikeasti olemassa vaihtoehtoja, eikä mitenkään huonoja sellaisia. Sain viikko sitten poskiontelotulehdukseen antibioottikuurin, ja googletin sitten poskiontelotulehduksen hoitoa, ennen kuurin aloittamista. Selvisi että poskionteloiden punkteeraus hoitaa tulehduksen liki yhtä tehokkaasti kuin antibioottikuuri. Ostin nenäkannun, huuhtelin kahdesti päivässä ja jo parissa päivässä olo helpottui. En syönyt tuota saamaani antibioottikuuria, koska se oli minusta turha.

Mutta joo, ymmärrän toisten huolestuneisuuden tuosta rokotteesta. Siitä ei ole tutkimustuloksia ja päätöksiä pitäisi tehdä todella pian. Jokainen voi mielestäni tehdä itse ratkaisunsa tämän rokotteen suhteen, todennäköisesti en itsekään ota rokotetta koska en kuulu mihinkään riskiryhmistä. Jos rokotteesta itsestään tulee kuumetta ja flunssan kaltaisia oireita, joiden takia täytyy olla pois töistä, niin miksi ei sitten sairastaisi itse tautia?

Meille eletään myös tietyntyyppistä luomuelämää. Lapset ja itsemme on silti rokotettu tutkituilla ja turvallisilla rokotteilla (tauteja vastaan joita ei voi verrata sikainfluenssaan). Lasten korvatulehdukset hoidetaan lääkärin valvonnassa vaihtoehtoisin keinoin, antibiootteja ei ole tarvittu mutta hoidon aikana turvaudutaan kyllä lääketieteeseen mm. särkylääkkeiden muodossa.

Läheinen on pitkään ravintoterapeutin työtä tehnyt ja opiskelee sitä tälläkin hetkellä yliopistossa. Sieltä suunnalta tulee niin paljon tietoa joka sotii perusterveydenhuoltoa vastaan ja itsekin nämä lähteen luettuani olen monessa asiassa länsimaista lääketiedettä vastaan.

Se, että vastustetaan lääketiedettä ei tarkoita sitä, että se pitäisi kieltää totaalisesti elämästään vaan tervettä järkeä rajanvetoon: missä on parempi elää luomusti ja milloin on aika turvautua lääketieteeseen. Nykyisin turvaudutaan lääketieteeseen liian helposti ja seuraukset eivät silti aina ole odotetun mukaiset. Toisinaan luomuhoidolla olisi ollut paremmat tulokset.

Tämä rajanveto onkin se vaikea asia ja mielestäni jokaisen ihmisen oma päätös, omista lähtökohdista.

Mä koetan tässäkin välttää ääripäitä, eli turhia lääkekuureja,lääketietteellistä troppia haetaan ellei luomukonstit auta nopsaan.
Sillä kuuluisalla maalaisjärjelä koetan ratkoa tilanteet milloin turvaudutaan lääketieteeseen, milloin mennään luomulla.

Ei pidä mennä takapäin, vaan eteenpäin! Kehittää, etsiä, tutkia luomuja hoitoja, parantaa ihmisten hyvinvointia luonnollisesti (mm. ravitsemus, hygienia ja henkinen hyvinvointi) ja siten ehkäistä tautien leviämistä ja lieventää taudin vakavuutta. Länsimainen lääketiede tukena silloin kun sitä todella tarvitaan. Rehellisiä tutkimuksia asioista. Siitä pitää päästä pois, että hoidetaan oiretta mutta ei puututa juuri syyhyn.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Ei pidä mennä takapäin, vaan eteenpäin! Kehittää, etsiä, tutkia luomuja hoitoja, parantaa ihmisten hyvinvointia luonnollisesti (mm. ravitsemus, hygienia ja henkinen hyvinvointi) ja siten ehkäistä tautien leviämistä ja lieventää taudin vakavuutta. Länsimainen lääketiede tukena silloin kun sitä todella tarvitaan. Rehellisiä tutkimuksia asioista. Siitä pitää päästä pois, että hoidetaan oiretta mutta ei puututa juuri syyhyn.

Peesi tähän.

Apkin sekoittaa puurot ja vellit. Itse kritisoin kyllä paljonkin länsimaista lääketiedettä, ei se silti sitä tarkoita että se täysin turhaa ja tarpeetonta olisi. Kyllä siitä apua löytyy moneenkin tilanteeseen, jos tilanne on päässyt pahaksi.

Länsimainen lääketiede ei ole kovinkaan vanhaan, sen sijaan monet nykyään vaihtoehtohoidoiksi nimitetyt hoidot ovat pitkänkin perimän takaa tehokkaiksi huomattuja mutta ilman länsimaisen lääketieteen siunausta niitä halveksutaan ja väheksytään, vaikka usein apua voi löytyä sieltä sen sijaan kuin lääkärien vastaanotolta, josta jokaiselta lääkäriltä voi saada erilaiset ohjeet vaivan hoitoon. Ja tosiaan, sen oireen hoitoon, ei aiheuttajaan. Minulla on krooninen tulehdus, joka altistaa lähes kaikille mahdollisille muille tulehduksille. Nytkin on joku tulehdus päällä eikä lääkäri tiedä mikä, vaihtoehtoja on monia. Olipa tosi antoisa lääkärikäynti. Antibioottiresepti kouraan. Pakko napsia, koska tila on siinä pisteessä..

Lapsiani ei ole rokotettu, ovat olleet keskivertoa terveempiä, en ole koskaan joutunut heitä apteekin lääkkeillä lääkitsemään. Toivon, että he terveinä pysyisivätkin. Itse olen kroonisesti sairas, olen joutunut olemaan sairaalahoidossa, lääkärin määräyksen mukaan minun pitäisi syödä loppuelämäni ajan lääkkeitä, tällä hetkellä syön paljon vastustamiani antibioottejakin. Aion jatkossakin olla tarpeen tullen eri mieltä lääkärien kanssa ja löytää ratkaisuja terveydentilaani, siihen vaikuttaviin tekijöihin enkä vain ihmetellä oireita ja lääkitä niitä koko ajan vain vahvemmilla pillereillä.

Yhteistyössä