Luontaistuotteet raskausaikana

  • Viestiketjun aloittaja kaasutar
  • Ensimmäinen viesti
kaasutar
Hei,

Mulla on koko alkuraskauden ajan (nyt rv 8+3) ollut aivan järkyttävä ummetus ja ilmavaivat, jotka todella tappaa kaiken kymmenen metrin säteellä. Paino on noussut jo 3kg, vaikka joka päivä syömiset on pahoinvoinnin vuoksi jääneet aika vähille (siis nälkä koko ajan). No, ei se ole ihmekään, jos paino nousee ja turvottaa, kun käyn kakalla noin kerran viikossa.

Neuvolassa kehoitettiin välttämään luontaistuotteita, mutta... onhan fluorihammastahnakin vaarallista :) Eli onko joku teistä käyttänyt mitään luontaistuotteita vatsan toimintaan? En halua käyttää peräruiskeita, sillä ne saavat jo ennestäänkin laiskan suolen lamaantumaan pahemmin, vaan haluaisin ottaa jonkun puhdistuskuurin, joka saa aineenvaihduntaani eloa myös pidemmäksikin aikaa.

Ai niin, ja en ole mikään ns.anorektikkoäiti joka haluaa pysyä painoindeksissä 20 koko raskausajan, vaan ylipainoa on jo valmiiksi ihan mukavasti (bmi 28), eli nimenomaan vauvaa ajatellen tässä pitäisi saada kroppa toimimaan.

Kiitoksia asiallisista vinkeistä ja mukavaa kesää!

 
Ninni83
Luontaistuotteita kannattaa välttää, koska niiden vaikutuksia sikiöön ei tiedetä. Huomioi myös, että vanha kansa on aikoinaan käyttänyt joitakin yrttejä raskauden keskeytykseen. Ehkä apteekista löytyisi jotain, joka tiedetään haitattomaksi.
 
...
Pellavansiemeniä voi ainakin liotettuna käyttää, ruokalusikallinen siemeniä pistetään vesilasiin ja juodaan illalla. Vatsan pitäisi aamulla toimia. Samoin maitohappobakteerita ovat ehdottomia. Muista syödä muutenkin paljon kuituja (kasviksia ja t'äysjyväviljaa) ja kävellä tai liikkua muuten joka päivä. Myös herajuoma (esim. Molkosan) edistää ruoansulatusta. Ja ehdottomasti kannattaa välttää sokeria ja valkoisia vehnäjauhoja. Jos ei nämäkään keinot auta niin suosittelisin suolihuuhtelussa käymistä, raskaus ei tietääkseni ole este.
 
Ei pellavansiemeniä
Pellavansiemeniä ei suositella raskauden aikana. Juo paljon vettä, ja syö leipää jossa on paljon kuituja, mm. näkkileivistä löytyy moniviljaversioita joissa paljon kuitua.
 
...
Joo, nyt muistankin että neuvolan esitteessä ne taidettiin kieltää. Kokonaiset pellavansiemenet eivät kuitenkaan hajoa ruoansulatuskanavassa, joten haitallisia aineitakaan ei imeydy.
 
noup
Juu en tosiaan käyttäs luontaistuotteita raskaudenaikana! En kyllä käytä niitä myrkkyjä muutenkaan! Ihmiset kuvittelee luontaistuotteiden olevan jotenkin terveellisempiä kuin apteekista ostetut lääkkeet, tosiasiassa apteekista ostetut lääkkeet on paljon turvallisempia kuin nämä luontais-kamat. Luontaistuotteissa ei ole mitään tutkimustaustapakkoa niin kuin apteekin lääkkeissä on.

Ystäväni työskentelee dialyysihoitoyksikössä, ja melkein kaikille dialyysiin tuleville elimistönsä menettäneillä potilailla on sama tausta: runsas luontaistuotteiden käyttö...

Sitäpaitsi melkein kaikki luontaistuotteet on valmistettu synteettisesti, ei suinkaan "luonnosta keräämällä"

kamalia myrkkyjä ovat...
 
Elina1
Ruisleipä ja täysjyväpuuro sekä puhdas vesi ovat melko turvallisia "luontais"tuotteita odottajalle. Kannattaa vaikka ostaa kaupasta erityisen runsaskuituista leipää ja puuroa, auttavat parhaiten ummetukseen.
Mitään luontaistuotekaupan mömmöjä en myöskään menisi syömään, niistä aika harvat on tutkittu missään tieteellisissä testeissä, joten ei voi tietää miten vaikuttavat. Kaikki missä lukee "luonto" ei ole tosiaankaan terveellistä, onhan luonnossa esim. myrkkykäärmeitä ja myrkkysieniä, ei se takaa tuotteen turvallisuutta vaikka olisi kerätty suoraan luonnosta.
 
lieksontaa...
Turhan kärkkäitä mielipiteitä täällä ja varmaan suurin osa sellaisilta jotka eivät ole luontaistuotteita nähneetkään... En usko apteekkikamojen olevan yhtään terveellisempiä, vaikka olisi kuinka monta tutkimusta takana. Ja suurin osa lääkeaineista löydetään luonnosta, lääketehtaat vain syntetisoivat sen ja vetävät rahat. Vaikka luontaistuotteita on sikiön lähdetykseenkin niin on niitä sellaisiakin, joita varmasti voi huoletta käyttää, kuten vadelman lehdistä keitetty teejuoma, joka lisää maidoneritystä ja auttaa synnytyksessä.

Mitä tulee ummetukseen, monet ylläolevista neuvoista on hyviä: runsas nesteen ja kuidun saanti, liikunta ja pellavansiemenlima, jonka juonti siis on vaaratonta, koska siemenet kulkeutuvat sulamatta suolioston läpi. Jos suolihuuhtelua haluaa kokeilla, sen voi tehdä itse kotona ostamalla apteekista parin euron hintaisen peräruiskepussin. Hätätilanteessa sitä sopii käyttää ja sitten pitää mielessä ruokavalio- ja elämäntapa-asiat. Uskoisin, että kohtuullinen määrä lakritsia myös sallitaan, voin tietysti olla väärässä? Se löysyttää vatsaa.
 
vinja
Saahan sieltä apteekistakin ummetuslääkkeitä joita on muissakin muodoissa kuin peräruiskeina. Että mitä jos apteekista aloittaisit. Luontaistuotteisiin en lähtisi, koska niissä ihan oikeasti voi olla riskinsä. Kuinka moni tietää että jopa niissä mausteina käytettävissä kotiyrteissä on tietyt riskit jos niitä käytetään liikaa tai väärien aineiden kanssa. Raskaana ei esim. saisi syödä persiljaa koska se sisältää erittäin paljon a-vitamiinia. Lääkkeitä kuitenkin testataan paljon tarkemmin kuin luontaistuotteita ja näin oikea annostelukin ja muutkin riskit tiedetään paremmin
 
Elina1
Lakritsa on sallittu odottajalle kohtuullisisssa määrissä, jotain haitallista ainetta siinäkin on mutta siis jos sitä syö kohtuudella ei ole haittaa. Luumuja voi kokeilla myös.
 
--niin--
Anoppini, joka on farmaseutti kertoi, että "luontaistuotteet" eivät ole turvallisia. Niistä löytyy varsin paljon bakteereja eikä niiden laatua ja vaikutustehoa tutkita mitenkään. En kyllä itse söisi niitä, vaikka en olekaan raskaana.

Kääntyisin itse joko lääkärin tai apteekin puoleen tuossa ummetus asiassa. He varmasti osaavat kertoa mikä on turvallinen tapa toimia raskaana ollessa.
 
tosi on,
Laatua apteekkikamassa tarkkaillaan lääkelaboratorion puolesta. Luontaistuotteiden laatua (kuinka paljon pilleri sisältää tiettyä aineosaa) ei kukaan valvo. Eli luontaistuode, joka sisältää esim. 1000mg c-vitamiinia, voi todellisuudessa olla vain 50% tavaraa. Meillä myös kerrottiin lääkäriluennoilla, että monet maksa ja munuaissairaudet ovat peräisin liiallisista luontaistuotteiden käytöstä. Musta ei kannatta muutenkaan vetää ylimääräisiä vitamiineja, jollei todella ole tutkittu verenkuvasta jotain puutosta. Turha rasittaa sisäelimiä ylimmäräisillä aineilla.

Ummetukseen siis kannattaa käyttää joko apteekista hankittuja lääkkeitä tai sitten ihan perinteisiä konsteja kuten runsasta juomista, kuitupitoista ruokaa sekä liikuntaa
 
ÄssÄ!
samoilla mielipiteillä minäkin! luontaistuotteet on tosiaan testaamattomia myrkkyjä, usein ei tiedetä mitä eri luontaistuotteiden yhdistelmät tekevät elimistölle. Apteekkiin päätyy lääkeet vasta tarkkojen tutkimusten jälkeen. Apteekkiin marssin minä ainakin jos joku vaivaa, luontaiskaupat kierran KAUKAA!
 
näillä minä
Mä käytin ekassa raskaudessani välillä Mikrolaks tms merkkisiä peräruiskeita. Auttoivat tosi hyvin, apteekista saa. Luumut turvotti ja aiheuttivat minulle kamalia vatdavaivoja ja hajuhaittoja..
 
levolack
mulle toi levolack ei sopinut, kauheita ilmavaivoja tuli! Duphalackia en kyllä kokeillu... mutta laxoberon-helmet toimi mulla! Ne kun toimii vaan siellä missä pitää eli peräsuolessa, (eivät lisää u-massaa niinkun jotkut) ja toimi ihan hyvin eikä tarvii kauheen usein ottaa. sillon vaan jos ei muut keinot tepsi!

 
anastasia, ei kirj.
Tunnen yhden tapauksen jossa äiti syönyt raskausajan luontaistuotteita ja vauva on allerginen käytännössä aivan kaikelle :( Voi toki johtua muustakin mutta itse en riskeeraisi eli jättäisin luontaistuotteet väliin. Ummetuksesta olen itse selvinnyt syömällä runsaasti salaattia ja vihanneksia.
 
Ellina
En todellakaan usko, että luontaistuotteiden syöminen raskausaikana aiheuttaisi oikeasti jollekin lapselle allergiaa, höpönhöpön. Minä itse syön jos mitäkin vitamiinia ja lisäravinnetta nyt ekassa rauskaudessa. Just tästä aiheesta voi lukea juttua mun blogistani.
 
vierailija
Lakritsaa ei saa syödä raskauden aikana (glysirritsiini). Eikä pellavansiemeniä (raskasmetallit).
Itsellä auttoi kuivatut luumut ja vesi sekä kohtuullinen liikunta, esim kävelylenkkeily.Mulla on muutoinkin laiska läpimeno mutta juuri nuo viikot hidasti entisestään. Imeytypä vitamiinit yms paremmin!
Ap on jo varmasti ongelmastaan päässyt mutta jos joku asiaa tästä vielä lukeepi...
 

Yhteistyössä