Lupasin leipoa jouluksi, mutta en taida uskaltaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lähettäjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lähettäjä"

Vieras
Eli anoppi pyysi minua leipomaan jotain suolaista jouluksi, glögin kanssa syötäväksi, ja minä tietenkin lupauduin kun eihän sitä nyt kehtaa kieltäytyäkään. No minä nyt aloin sitten panikoimaan: olen hyvä leipomaan, mutta en mitään suolaista, ja nämä syötävät pitäisi kuitenkin pakastaa että ovat vielä syötäviä jouluna. Okei, jotain pasteijoita on helppo tehdä, mutta onnistuisin ryssimään ihan varmasti senkin. Niin ajattelin... että haen kaupasta valmiit pasteijat ja sanon sitten, että en osaa oikein suolaista leipoa. Onko paha? Ja miten nuo valmiit pasteijat säilyy? Onko kenelläkään tietoa?

Yksinkertaisesti on liian kovat paineet tarjota mieheni perheelle mitään minun itse tekemää (oikeasti) niin ei kai siihen kukaan kuole jos ostan ruuat valmiina ja sanon, etten osaa leipoa. :D

No minä mietenkin tuollaisen yksinkertaisen jutun tekemistä, mutta mutta, luulen (tai siis tiedän) että siellä anopilla on jo kaikenlaista ruokaa, leivonnaisia, naposteltavaa, tahnoja sun muita tarjolla ihan liikaa enkä edes ymmärrä miksi se pyysi mua leipomaan. Se on itse niin guru leipomaan ja kokkaamaan, etten kehtaa tarjota yhtään mitään itse tekemääni, en siis mitään! :D

Tee ennemmin jotain itse. Jotain helppoa, vaikka kinkkupiirakka? Tai niita pastejoita, mutta tayta ne itse. Tai sitten nuo ruisnapit kera tahnan on kans hyva idea.

Höh, no et kyllä kehtaa viedä mitään kaupan pakasteallastavaraa. Eti netistä kiva resepti ja tee koe-erä. Kun huomaat, että hyvää tuli, uskallat tehdä anopillekin jouluksi. Esim. kinkkuhyrrät on helppoja ja tosi hyviä!

Voi tiedän tunteen, oma anoppini on entinen maatalon emäntä (nyt siis eläkkeellä) ja aktiivi martta, joten kynnys viedä ruokatuliaisia oli alkuun melko suuri. :) Kerran jouluna oli meiltä kuitenkin jäänyt yksi piimäkakku syömättä ja vähän häpeillen otin sen mukaani. No, nykyään anoppini muistaa jo marraskuussa kysyä et teenhän mä taas sitä "jumalattoman hyvää kakkua" :D

Eli rohkeesti vaan viet jotain itse tehtyä, luulen et anoppisi arvostaa sitä enemmän kun kaupan valmiita juttuja :)

Mites oli joku "joulutorttu" suolaisella täytteellä?

• Tykkää
Reactions: Muua
No kuinka huono miniä oon, jos vien jotain valmista? Siis jos haen vaikka leipomosta pasteijat?
Vai olisikohan parempi jättää menemättä sinne jouluksi? Ääh, hiton joulu.

No oikeestaan luulen, että oon vaan liian masentunut ja paniikkihäiriöinen, että kykenisin tekeen mitään. Ja oon vaan aivan varma, että ihan sama mitä teenkin, niin se on ihan perseestä... :(

Kyllä mäkin vinkkaisin tekemään itse. Osta vaikka valmis taikinapohja ja laita siihen päälle savulohta tms. Hellapoliisin sivuilta löytyy vaikka mitä ideoita. Jos teet koe-erän jo tänään, ehdit miettiä parannuksia reseptiin, jos tuntuu, ettei onnistunut.

Tässä sulle todella helppo kinkkupiirakan ohje. Tää on gluteeniton, mutta voi tehdä myös ihan vehnäjauhoista pohjan.
200 margariinia
4 dl Gluteenitonta jauhoseosta
4 rkl vettä
1 tl suolaa

Margariinia hiukan sulatetaan ja sitten lisätään muut aineet, sekoitetaan ja laitetaan pellille tai voideltuun vuokaan. Tästä annoksesta en muista, että teinkö koko pellillisen... Mutta niin muistelen.

Täyte:
300 g kinkkua
300 g juustoraastetta
6 kananmunaa
2 prk ranskankermaa
mustapippuria

Täytteen aineet sekoitetaan keskenään ja lisätään pohjan päälle. Paistetaan 200 asteessa n. 25-35 min.

Täyteeseenhän voi laittaa lähes mitä vaan, jos ei kinkkua halua laittaa. Voi tehdä vaikka kasvispiirakan parsakaali, purjo. Tai lisätä parsakaalin ja purjon kinkun seuraksi. Ihan maun mukaan! :)

Kyllä sä kehtaat ihan varmasti jotain syötävää sinne viedä!! :) Mukavaa joulun aikaa ap:lle!!

Et todellakaan osta kaupasta. Sehän on suorastaan loukkaus osaavaa anoppia kohtaan. Anoppi sitten aattelee että miksi pyysikään sua leipomaan, nyt pitää syödä näitä kökköjä kaupanjuttuja, olisin sitte mieluummin leiponu vaikka ite... Nyt vaan rohkeesti teet jotain, tuskin anoppi olis pyytänyt jos uskois ettet osaa. Tee vaikka sellasia grissinitikkuja eri mausteilla, kestää muutaman päivän hyvin ja ei voi mennä pieleen.

Mä ostin ihan torttutaikinaa ja ajattelin tehdä semmoisia valkosipuli- ja aurajuustohyrriä (kuullosti tosi hyviltä) mutta sitten mies kysyi, että pitäiskö sun ostaa jauhelihaa? Siis etkä sää tee jauhelihapasteijoita?
No tästä kommentista tajusin, että hitto, niin, niitten perheessä kaikessa pitää olla jotain lihaa (mutta ei kalaa) ja vituiksi meni se suunnitelma.

Tästä nyt johtuu tämä paniikki, että en oikeesti osaa tehdä mitään mikä sisältäisi mitään lihaa. Mikään piirakka ei tule kyseeseen, niitä voin tehdä kotiin mutta kämmään ne AINA joten semmoista ei vihti muille tarjota. :P

Voi kun siellä ois syömässä semmoinen porukka jolle menis mikä vaan, mutta oikeesti, ne aina valittaa jostain ja mikään ei oo hyvä, aina puuttuu joku ainesosa/mauste jne. Mies on myös tämmöinen (tuo jauheliha kommentti on vakio jos meinaan tehdä jotain lihatonta).

No jos jotain keksisin tai laitan sen miehen tekemään. Mulla ei edes ole aikaa leipoa eikä kiinnostaa paskan vertaa. Vituttaa vaan että sen anopin piti mennä kysymään tuollaista, ja sille kun ei sanota että ei...

Tee jauhelihahyrriä. Et voi epäonnistua, niin helppoja ne on. Sulla on jo torttutaikinaa, nyt teet vaan sellaisen jauheliha, tuorejuusto, yrtti-seoksen ja laitat sen siihen taikinalle ja teet rullia. Ne on hyviä.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree

Yhteistyössä